Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   SJ410 laturin vaihto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=30018)

Poor 21.02.2007 17:13

SJ410 laturin vaihto
 
Eli tuli ongelma laturin vaihossa. Suitsan vakiolaturiinhan tulee 3 johtoa ja B+, ja tähän vaihtolaitteeseen tulee heräte ja B+. Ongelma on ettei kärry sammu enää avaimesta. Oliskohan meikäläisen kytkennässä sanomista? Vai sotkeeko vanha jännitteensäädin tota vai mitä tarttis tehä? Jos ootte vaihellu niin laittakaa vinkkiä. Kitoos.



Kelaperse 21.02.2007 17:18

Joo, kaverin suikassa kävi samoin jossain vaiheessa kun vaihdettiin siihen sisäisellä säätimellä oleva isompi laturi.

Hommahan menee niin että siltä uudelta laturilta pitäisi viedä se merkkivalon piuha sinne kuskin jalkatilassa olevaan jänniteensäätäjän liittimeen (toinen niistä keskimmäisistä nastoista) ja heittää se vanha säädin menemään. Toiseen niistä laturin liittimistä sitten se heräte sieltä akulta. Vai vain kaksi johtoako siihen sun uuteen laturiin tuli? Eli latauspiuha (paksu) ja sit se toinen, herätekkö sen sanoit olevan? Sen herätteen se voisi minusta saada suoraan siitä latauspiuhasta, mutta sinne merkkivalolle pitäisi viedä oma piuhansa.

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

21.02.2007 17:29

Lainaus:

quote:
Sen herätteen se voisi minusta saada suoraan siitä latauspiuhasta
Kyllä heräte kannattaa vetäistä virtalukon kautta. Jos heräte tulee suoraan akulta latauspiuhaa pitkin, niin tyhjää akut melko nopsaan auton seistessä.

T:topi

Note! This message was posted anonymously!

Kelaperse 21.02.2007 17:42

Lainaus:

quote:Kyllä heräte kannattaa vetäistä virtalukon kautta. Jos heräte tulee suoraan akulta latauspiuhaa pitkin, niin tyhjää akut melko nopsaan auton seistessä.
Voip olla jossain niinkin, mutta noin ainakin autosähköliikkeessä neuvottiin tekemään. En usko että nykyiset puolijohdetekniikalla toteutetut lataussäätimet vievät virtaa auton seistessä. Vanhat analogiatekniikalla tehdyt ehkä saattavat viedäkin.

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

Poor 21.02.2007 18:47

Heräte on arvottu siitä johdosta minkä kautta latauksen merkkivalo toimii, muilla ei pala. Epäilys että virta "kiertää" ehkä nyt väärin? Lisäks lämpömittati ei oo toiminu vaihdon jälkeen...
Pääasia että nyt virtaa riittää


Kelaperse 21.02.2007 18:56

No se piuha ei ainakaan toimi herätteenä, mikä tulee suoraan sieltä valolta. Sen herätteen pitäisi kertoa laturille akkujännite. Tod. näk. se sun laturi puskee kokoajan virtaa tulemaan täysillä ja keittää akut. Mittaappa huviksesi latausjännite, veikkaan että on lähempänä 15 volttia, ei saisi olla yli 14.4 V. Jos ei oo mittaria, niin kädellä laturia koittamallakin tuo selviää, jos tuntuu kovin kuumalta ihan tyhjäkäyntikierroksillakin niin ei varmaan ole säädin pelissä mukana. No, en mie tiedä, koita selvitä. :)

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

Poor 21.02.2007 19:27

Piuhaan tulee jännite ja se oli ainoa jonka kytkemällä latausvalo toimii. Mittasin että lataa normaalisti. Kun virrat kääntää pois niin jää käymään, latauksen merkkivalo syttyy - ok. Epäilen jännitteensäädintä kun näyttäis olevan ehkä ihan jopa elektrooninen. Kävi mielessä että pitäiskö ihan jotain diodeja laittaa?


Kelaperse 21.02.2007 19:33

Sinne latausvalon päähän kuuluukin tulla jännite, jos sitä yleismittarilla mittaat. Latausvalolle kun tulee molempiin napoihin + kun se ei pala, ja kun se syttyy niin siitä laturiin tulevasta piuhasta häviää se + ja sinne avautuu reitti virralle maahan, jolloin valo syttyy.

En usko että diodeja tarttee laitella, kyllä sen laturin pitäisi toimia ihan ilman ulkopuolisia heebeleitä, jos siinä kerta se säädin on sisällä itsessään. Mutta eihän siinä tosiaan kaikki nyt ihan ok ole, jos kone jää käymään ja latauksen merkkivalo syttyy kun käännät avaimesta virrat pois? Voihan sen nyt tietty aina sit kytkimellä tappaa...

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

Samsonite 21.02.2007 19:44

Eli ei katkase puolalta virtaa. Pitäs ettiä mitä kautta se sinne vuotaa.


<center>-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --</center>

Poor 21.02.2007 19:47

Laturihan toimiikin niinkun pitää, mutta nyt kun kahden johdon paikka on jääny arvotukseks niin tarttis tietää niiden paikka. Jos niillä olis virkaa tähän sammumattomuuteen. Eli ne kolme johtoo oli E,F ja N. E:hen ja F:hään tuli virta N: ei mitään eikä mihinkään.
Olisko sitten säätimeen. Uuteen laturiin otin tosiaan sen piuhan herättämään millä lat.valo sattu toimimaan, en ruvennu sen enempää miettimään.


Kelaperse 21.02.2007 19:47

Aivan, ettei nyt vuotaisi sieltä laturin kautta sitten sitä piuhaa pitkin, mikä nyt sytyttää sitä laturin merkkivaloa?

Montako johtolähtöä on laturissa? Kolmeko? (Yksi lataukselle laturilta akulle, yksi akulta laturille herätteeksi, ja yksi laturilta merkkivalolle)

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

Poor 21.02.2007 19:49

Lainaus:

quote:
Eli ei katkase puolalta virtaa. Pitäs ettiä mitä kautta se sinne vuotaa.
Sitä meinasin että jos nyt virta kiertää jostain jonnekkin jne...


Poor 21.02.2007 19:51

Nyt tässä laturissa on kaksi B+ ja D+ . Ennen oli F,E,N ja B+ .


Kelaperse 21.02.2007 19:53

Juu, mekin saatiin tuo ilmiö aikaan ettei sammu avaimesta, kun oli heräte tai latauksenmerkkivalon piuha irti, ja se toinen väärässä liittimessä. Rikki sitä laturia ei saa johtoja kokeilemalla, eli kannattanee etsiä se oikea järjestys vaikka sillä samalla arpomissysteemillä.

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

Pecos 21.02.2007 21:29

http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektro...ri/wlaturi.htm

tossa tietoa laturin kytkennästä jos vaikka olis apua.


tomikoo 21.02.2007 22:55

Lainaus:

quote:
Rikki sitä laturia ei saa johtoja kokeilemalla
Ei sitten muuten päde kaikissa latureissa. Ainakin Valeon 110A otti juur nimenomaisessa kokeilusa turpaansa. Oikotie onneen =&gt; erillinen merkkivalo, johon otat virtalukon "takaa" virran ja toinen puoli laturin maanapaan(herätenapa). Ja B+ suoraan akulle riittävän paksulla kaapelilla.

<center> NÖY PÄNIK</center>

IironSika 21.02.2007 23:06

Lainaus:

quote:
Oikotie onneen =&gt; erillinen merkkivalo, johon otat virtalukon "takaa" virran ja toinen puoli laturin maanapaan(herätenapa). Ja B+ suoraan akulle riittävän paksulla kaapelilla.


...ja omista tumpuloinneista viisastuneena, sen merkkivalon pitää sit olla kokoluokkaa viitisen wattia vähintään.


Kelaperse 22.02.2007 10:31

Lainaus:

quote:Ainakin Valeon 110A otti juur nimenomaisessa kokeilusa turpaansa.
Jaa, pitääpä moista ranskalaisvalmistajaa? sitten vältellä. Osanotot laturin puolesta.

----------------------------------------------------
Antaako ajokunto aiheen ajaa aamulla? Alkoholi poistuu verestäsi hitaasti. Yleensä hitaammin kuin luulet. Arvioi oikein ajokuntosi, jos aiot ajaa.
----
www.students.tut.fi/~koivune3/index.html

Poor 22.02.2007 17:31

Juu kiitos vaan eiköhän tämä selvinny...


Poor 27.02.2007 22:58

Ongelma korjaantui... Laitoin diodin merkkivalon johtoon ja koneet seisahtuu avaimesta niinkun pitääkin. Eli virta "kiersi" jotenkin että pääsi sekaamaan sähköjä, ja lämpömittarin toiminta johtu taas hapettuneista liittimistä.



Sivu luotu: 04:35 (GMT +2).