Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Valmet 212 lukko? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29721)

Peuhu 12.02.2007 12:53

Valmet 212 lukko?

Moi!
Alkoi tuo perintöhaulikko eilen jänisjahdissa temppuilemaan. Varmistin ei mennyt enää päälle piippuja aukaistessa. Tänään otin lukot levälleen ja näyttäs olevan joku pikku jousi lähteneen pois paikaltaan ja nyt sille pitäisi löytää järkevä paikka.
Jos jollakin ois räjäytyskuvia ko. haulikon lukosta, niin olisin erittäin kiitollinen avusta.

P.S. Ainakin arma fennicasta löytyy kuva, mutta en saanut sitä mistään tähän hätään.

jason 12.02.2007 13:44

Kuin pian tarviit, meinaan vaa että jos et saa kuvaa mistää
ni huomenna luultavasti saisin ton kirjan lainaksi, jos
siinä on toi räjäytyskuva, eiks noissa oo montaa eri painosta?

Meen heti hyllystä kattoo mulla pitäs olla kaks ns.aseteknistä
opusta josko niis o kyseine pössykkä...

Peuhu 12.02.2007 15:27

Näyttää olevan tuo arma fennica Suomalaiset aseet tuolla kunnan pääkirjastossa. (hyvä muuten tuo kirjastojen www.outikirjastot.fi hakupalvelu) Käyn hakemassa sen sieltä lainaan, kun tulee käyntiä maalikylillä.
Voipi olla, että tulee reissu asesepällekin, että eiköhän tuo siellä sitten viimestään selviä.
Onneksi on velipojalla useampia haulikoita, että saa lainaan, jos vien sepälle ja viipyy siellä tovin. On vaan niiden tukit niin oikeakätisiä, että painaa kolon poskipäähän, kun yrittää vasemmalta ampua, eikä oikein ole linjassakaan vasemmalle puolelle. Bajkal näytti olevan ainoa suht suoralla tukilla, mutta siinäkin on varmistin oikea kätinen.

jason 12.02.2007 16:37

Lainaus:

quote:Peuhu:
Bajkal näytti olevan ainoa suht suoralla tukilla, mutta siinäkin on varmistin oikea kätinen.

Ne (2) baijkalii millä oon ampunu oli "tavallisella" haulikkovarmistimella
eli kahvan päällä peukalolla, mimmone varmistin tossa sitte on/ mikä malli?

Juu, mulla on 9 erilaisen laukaisu/varmistin- koneiston kuvat tossa kirjas mut
en saanu niistä sellasta kuvaa otettuu et ois jotai järkevää näkyny, oli vaa
pientä suhruu, varsinki ku pienensin ne palstalle sopivaa kokoon

Peuhu 12.02.2007 17:18

Bajkal on ykspiippunen, missä on varmistinnappi liipasinkaaressa (baikal ij-18) siinä missä noissa päällekkäispiippusissa on piipun valitsin. Mennee niin, että kun oikealta ampuva työntää etusormella, niin varmistin lähtee päältä. Sama homma noissa joissain puoliautomaateissa, mutta pystyy käännättämään asesepällä toimimaan toisin päin.
Kävin hakemassa arma fennican Tyrnävän pääkirjastosta. Mielenkiintoinen kirja ja aika selvä kuva Valmetin lukoista. Jos on kaikki osat lukossa ehyenä, niin ois toiveita, että sais itse kuntoon ilman seppää.:)

Peuhu 12.02.2007 19:21

Nyt on Valmet kunnossa. Vika näkyy kuvassa.

http://static.petrisimolin.com/galle...t%20lukko1.jpg

14.08.2007 17:28

Niin saako tossa baikal ij-18 (yks piippunen) käännettyä ton varmistimen toiminnan toisin päin?

Note! This message was posted anonymously!

Peuhu 14.08.2007 20:27

Lainaus:

quote:
Niin saako tossa baikal ij-18 (yks piippunen) käännettyä ton varmistimen toiminnan toisin päin?
Kyllä se ainakin asesepällä pitäis onnistua.

14.08.2007 22:10

jahas, sitte varmaan pitää mennä käymäs asesepällä. Kiitoksia vain. -J-

18.08.2007 13:20

Hei. Mä oon täs metsästystä alotteleva ja mulla on tollanen Baikal IJ-18M
Yksipiippuinen perushaulikko aloittelevalle metsästäjälle, joka haluaa päästä edullisesti metsästysharrastuksen alkuun.
Kaliiperi: 12/76 tai 20/76. Piippu: 71 cm (koko pituus 113 cm), full-supistus, kromipinnoitettu. Tukki: pähkinäpuu,
hihnalenkit. Patruunakapasiteetti: 1. Paino: 2,7 kg. (011310 12/76 ja 011320 20/76). Niin mistä mä tiedän että kuinka isoja/järeitä panoksia tolla voi ampua? <tietämätön>

jamppa.w 18.08.2007 14:31

kyllä sillä uskaltaa kaikkia normaaleja panoksia ampua.kun kerta on pitkä pesänen eli 12/76 niin se on koe ponnistettu korkeammalla paineella kun mormi 12/70.

---------------
SE ON VOI VOI !
---------------

18.08.2007 18:18

Niin mutta esimerkiksi magnumeita ym.. joissa on iso lataus? Kun eikö niissä panoksissa ole joku esim. 1050 bar merkintä ja tuossa aseessa ei ole mitään merkintää mikä on max. bar raja...

KarvaTurpa 19.08.2007 11:48

Uudet IJ-18 12/76 on ymmärtääkseni testattu 90MPA (918kgf/cm2). Asia kerrotaan myös piipussa patruunapesän alapinnassa...josta se myös kannattaa varmistaa.
Itselläni on IJ-18 12/76 "myöhäissyksyn haulikkona" ja minä en ainakaan halua sillä aseella ampua kuin korkeintaan normaalia 12/70 36grammaisia. Ase on niin kevyt, että se potkaisee aivan RIITTÄVÄN LUJAA ihan normikutilla...

Mikä varmuuskerroin? ...se sieltä mihinkään putoa:)

20.08.2007 14:14

Merkintää ei löytynyt ja syy taitaa olla että ase on niin v*tun vanha, se on ostettu 1980. Mutta taidan ampua vain niin isoja mitä olkapää kestää.. :D

Sivu luotu: 05:51 (GMT +2).