![]() |
seriekseen uusi sähköjärjestelmä, mistä osat?
eli onko helsingin lähistöllä hyvää auto/venesähkökauppa. lantikkaan vedän uudet sähköt, kun lucas jäänökset lens pihalle. ja moponetistä ei oikeen kakkea sellaseen löydy.
muita vinkkejä sen sähköjärjestelmänsuhteen sa mielellään antaa. auto on siis s2 lantikka. vedän systeemin pitkälti series3n järjestelmän pohjalta, kun on laturi vaihtunut uuteen lucasin, tulee kuitenkin vähän enemän sulakkeitä kun ne 6 alkuperäistä. kiitokset etukäteen |
Itse rakentelin donnaan vanhaan johtosarjaan kytkettävän laajennuksen.
Virta-avain katkoo relettä josta menee sähköt muille värkeille. Sulakkeita tuli alkuperäisen kahden tilalle 24 ja releitäkin 12kpl. Sähkökeskus työn alla. Sopi tuollaisenaan apparin puolen "hansikaslokeroon". Päälle tulee kansi. http://shuttle.daug.net/donna/060521/IMG_1039.jpg Täyttä sähkökaaviota ei vielä ole. Dokumentoituna tuli kyllä sitten 5-6 sivua tekstiä. Helsingin Malmilla on Adita OY (www.adita.fi) joka on monesti palvellut hyvin. Tarvitset ilmeisesti reilun nipun eri kaapeleita, joskaan et ikinä täyttä kelaa jokaista. Itselle se tuotti ongelmia joten hankin kolme eriväristä 150m kelaa 2,5mm² kaapelia. Monessa paikassa pärjää varmaan paremmin ihan 1,5mm² kaapelilla. Tai jopa ohuemmalla. Johtosarjojakin saa uutena (hintavia) - mutta niihinkin kannattaa tehdä parannuksia. Lähinnä että avain ohjaa relettä josta sitten lähtee muut sähköt mitkä ovat olleet avaimen takana. Niin, ja kaikille erilliset sulakkeet. Itsellä meni kutistesukkaan pieni omaisuus kun tein johtosarjoja (tais olla 12 erillistä johtosarjaa). Eri kokoja, liimapinnalla ja ilman jne. Ajovalot ehdottomasti releillä "suoraan akulta". Normaalistihan se menee avaimen kautta. Vastaavasti et tarvitse sitä "Voltage regulator"ia joka on ollut kiinni rintapellissä - samat toiminnot löytynevät laturista. Asennusjuomaa ja hermoja menee aivan varmasti, nopeaa puuhaa tuo ei ole jos tekee kunnolla. Ja muistaa sitten dokumentoida kaikki kunnolla. Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon. FC paloautoprojekti |
Kannattaa käyttää hiukan erivärisiä johtoja tai sitten johtoihin asennettavia numero/värikoodeja. Muuten myöhemmät selvittämiset ovat aika vaikeita.
1.5 mm2 riittää hyvin pienille tai hetkellisesti päällä oleville kuluttajille. Ajovaloille kannattaa laittaa rele ja 2.5 mm2 johdot isolle sähkölle. Ja Shuttlen kommentti tosta dokumentoinnista on NIIN oikein! T, Antti |
Mainittakoon vielä että vedin laturilta akuille (välissä kaksoisakkurele) 70mm² kaapelin, ja käyttöakulta tuohon "sähköpääkeskukseen" 50mm² kaapelin, ettei tarvinnut käyttää vanhoja paukkulankoja.
Merkkaukseen voi käyttää myös kutistesukkarenkaita - tai läpinäkyvää sukkaa jonka alle laittaa paperinpalalle numeron. On muuten pottumaisia tehdä. Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon. FC paloautoprojekti |
kiitos. jo, ajatelin samalla pistää kaksi akkua, ei ole vielä sähkövinssiä mutta jos nytt joku päivä selainen tulis niin olis systeemisa valmiiks kaksi akkua.
alkuperäisestä järjestelmästä ei ollut juuri mitään jäljellä, ja joku vetänyt kaiki sähköt punaisella 1,5mm2 johdola. ja en tiedä oliko siinä yhtään sulaketta, selainen härveli oli että olin ihan ihmeissän kun se kuitenkin melkein toimi, mutta kun rupesin sitä selvittämään niin meni hermot ja sitt päätyin siihen että teen ihan uuden. venesähkösysteemeissa olen nähny selainen järjestelmä akkuile joka lataa molempia, mutta eristää yhden kun laturi ei lataa. muutenkin useesti aika vesitiivisti tehty noi venesähköt, niin ajatelin yritää tehä lantikankin systeemin suhteelisen kosteuden kestävä. oli ajatus kyllä tehä niin monella värillä kun nyt löydän. ja sit tehä kunon kartta järjestelmästa. |
Mihis kohtaan tohon tulee syötöt ?
<center>-- Hyvin vähän, tuskin milloinkaan, jos silloinkaan --</center> |
Lainaus:
Yksi blokeista on maa releille. Yksi taas "avaimesta virrat päällä"-blokki ja kaksi muuta jatkuva +12V Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon. FC paloautoprojekti |
Sivu luotu: 22:30 (GMT +2). |