![]() |
Toyotan pakosarjoista
Osaisko joku kertoo mistä koneesta kävisi turbon pakosarja 2l2 koneeseen? Käviskö esim. runnerin sarja?
Vois saada valmiilla pakosarjalla hieman toimivamman paketin, kun suunnitelmissa olevilla kyhäelmillä. Ensimmäinen vaihtoehto oli tehdä peltisarja itse. Vähän aikaa sitä mietittiin, ja tultiin siihen johtopäätökseen, et otetaan plan-B käyttöön. Otetaan 2lt:n pakosarja ja liitetään se omavalmiste 2l2 laippaan. Tästäkin voisin kuunnella kommentteja, jos olette vastaavaa kokeillut tai tiedätte ettei se tule onnistumaan/kestämään... Pitänee laittaa asennuksen jälkeen viestiä miten äijän kävi :) ...ihanan kallista... |
Voisi saada toimivamman, tai sitten ei. Otaksuisin että esim. 4Runnerissa ja LJ:ssä ja Hiluxissa ja Hiacessa ja Cressidassa ym. on kutakuinkin sama halko siellä pakosarjan virkaa toimittamassa. Suurimpana syynä lienee, ettei tarvitse erikseen tehdä jokaiseen malliin sitä, ja edelleen tilansäästö, eli pakosarja lienee niin kompakti kuin vain olla saattaa (jonka johdosta esim. kanavat ovat suhteessa poistoaukkoon kaiki eri mittaisia jne.
Pitkäkestoisuudesta en tiedä, mutta virtausopillisesti paljon paremman (ja enemmän tilaa vievän) saa kyllä kun tekee itse, huolehtii ettei missään ole teräviä kulmia, pykäliä tai särmiä, ja pyöristelyt ovat mahdollisimman jouhevia. Hitsaamallahan nämä useimmiten kootaan, vaikka valukappale olisi helposti ylivoimainen materiaaliominaisuuksiltaan mitä virumiseen ja väsymiseen tulee. Suomi on vaan niin kovin pieni maa ryhtyä valmistamaan valukappaleena viripakosarjoja vaikka kiinnostusta harrastelijapiireistä saattaisi löytyäkin. Yksittäiset kanavat saavat sitten olla mahdollisimman ohutta putkea, että pulssit pysyisivät terävinä, virtausnopeus suurena ja lämpöhukka mahdollisimman pienenä. Esimerkkinä kerrottakoon että Mercedes-Benzin isossa kuorma-auton V8-moottorissa joka oli laitettu esille metsäkonemessuille syksymmällä oli silmämääräisesti ohuemmat putket pakosarjassa kuin 3B-koneessa (jota on tullut tuijotettua ihan tarpeeksi), johon verrattuna yhden sylinterin tilavuushan on kyseisessä vehkeessä noin kaksinkertainen ja litrateho edelleen huomattavasti korkeampi, ts. kyllä siitä pakokaasu kulkemaan mahtuu. Edited by - JF on 14/12/2006 21:43:48 |
Olisko 2lt2sessa sama jako...?
|
Ei sovi 2L2T pakosarja eri reijät
harri |
Kyllä mä ainakin tekisin peltisarjan. jos esim. ajatellaan että toi 2lt2:sen pakosarja maksaa 50 egee (????) ja toi laipan teettäminen 20 egee (????) + hitsaus (jos ei luota itteensä) ja miten on toi valusarjan ja rautasen laipan yhteen hitsaus, kestääkö??
Itte kävelisin johonkin putkiliikkeeseen ja hakisin vesijohtokäyriä n.3,5 egee kappale ja niitä tarvitaan varmaan 12?? yht.42 egee ja siihen se teetetty laippa päälle se 20 egee yht. n.62€ Eihän noissa hinnoissa paljoo eroo tuu mutta jos ajattelee minkä hyödyn siitä saa verrattuna orkkis sarjalla tohon oma tekemään! Ainakin jos vähänkään sitä tehoa haluaa nousemaan niin ehdottomasti kannattaa tehä itte. Mut kukin tehköön miten itse parhaaksi näkee. Ei se siihen kaadu... |
Hiacen (2l2) ja runnerin (2lt2) pakosarjat sillä tavalla erilaiset että pultti jako ei käy. Ovat vissiin muuten samat mutta moottorin kylkeen pitäis porata uudet reiät pinnapulteille. Ostin justiinsa runneriin hiacen pakosarjan tiivisteen ja se piti leikata kahtia ja kääntää jotta kävi paikoilleen.
|
yritetään nyt rakentaa 2lt:n pakosarjasta sopiva, jos sillä jotain sais aikaan. Vähänhän se töitä teettää, mut mikäli kuulopuheita on uskominen ni paremmin vois alkuperänen turbon pakosarja toimia, ku ite tehty...
sori jos tuli paljo virheitä, mut tähän aikaan ei voi olla alkoholilla oauutta asiaan.......... ...ihanan kallista... |
Lainaus:
|
Anteeksi maalaisuuteni, korjataan: Kanteen uudet reiät ja kierteet pinnapulteille.
|
Mulle teki yksi mies pohjoisesta suomesta sarjan edullisesti, voin numeron laittaa jos tarviit, työn jälki hyvä ja siihen rahaan en ite viitti tekemään ruveta, ja on ihan varmasti parempi kuin se alkuperäinen kötöstys joka siellä vakiona on, niin ja muuten löytyy sitten 2l tai 2l2 laipoilla.
Toyota-laatuun voit luottaa... ja paskat... |
Sivu luotu: 18:43 (GMT +2). |