![]() |
Riittääkö läppärin teho suunnistuskäyttöön?
Ajattelin kokeilla suunnistusta tuossa orkkisluokassa ja sain ilmaseks sellasen Compaq Armada 1750 läppärin. P2 366mhz, muistia 192mt (bios ei anna lisätä enempää), käyttiksenä susikasi (98 siis). Riittääkö moinen esim ozin kanssa (ei mitään kokemusta ko ohjelmasta) suunnistamiseen? Rodeodrive on vissiin xp:lle suunniteltu???, joten se jäänee pois laskuista???
Vai vaihdanko käyttiksen, jos kyllä, niin mihin??? <center>__________________________________________ ____________________________</center> <center>Olen KALAVIEHE!!!</center> |
No tossahan riittää tehot jo xpllekkin. Mulla on ollut ozi koneena xp käyttiksellä 300mhz p2 ibari jossa 128mb muistia. Susikasi kannattaa melkein lempata koska siinä toimii yleensä niin surkeesti virransäästöt ja lepotilat jotka on hyvä toimia varsinkin jos kannettavan akku ei pidä virtoja montaa minuuttia.
|
Ei piisaa XPlle tehot tos koneessa, kokeiltu on ;)
""Kyl Golffilla pääsee"" Jos vaan Hojon paikat kestäis :S |
Teho riittää kyllä suunnistuskäyttöön xpllä ja sitä voi vielä optimoida poistamalla turhia asiota käytöstä. Seuraavan linkin takaa vinkkejä jotka toimii myös xpssä. http://www.nexle.dk/daniel/win2000-32mb/
Mikkisoftin minimivaatimus xplle on 233mhz prossu ja 64mb muistia. Tässä vielä linkkin juttuun jossa todelliset minimit on testattu -> http://www.winhistory.de/more/386/xpmini_eng.htm Itselläni ohjeiden mukaan puukotettu windows 2000 300mhz p2 koneessa jossa muistia 128mb. Tyhjäkäynnillä on muistin käyttö 38 megatavua joten sovelluksillekkin vielä jää 90 megaa. Meillä on töissä tuotantokäytössä kymmeniä p2-300mhz koneita xpllä joissa 196-256 megaa muistia. Päällä pyörii vielä office 2003 ja f-secure virustorjunta. Mitään rakettejahan ne ei ole mutta toimii kyllä kun kriittiset tuotannon sovellukset ajetaan terminaali palvelimilla. Tollasesta hitaasta koneesta kandee jättää suosiolla kaikki ylimääräinen herkku pois kuten virustorjunnat ja uusimmat servicepack yms. päivitykset. Ozia ei sitten kannata ajaa millään höpölöpö muodossa olevilla kartoilla kuten esim. testiversiota jossa voi käyttää vain bmp muotoisia karttoja. ozfx3 tai ozf2 muodossa olevat kartat on älykkäitä ja niistä latautuu muistiin vain se osa joka näkyy. ozfx muodossa mulla on jotain yli 120 megatavun kokoisiakin karttoja jotka pyörii moitteitta p2-300mhz koneella jossa 128 megaa muistia ja windows 2000 käyttis. |
Jos jostain imuttelet TinyXP:n läppäriversion ja asentelet sen koneelle niin pelittää Ozi:n ja GPS"hiiren" kanssa kivasti.
_ _ _ _ _ _ _ #RR V8 -76# #LR S1 -55# |
Mikä on minimi teho suunnistuskäyttöön?? Mul on joku 266Mhz Compaq?
Käviskö se, jos sellaista alkais harrastaan?? |
Joo tinyxp pitää itsekkin testata ja lähteitä löytyy tukuittain. Luvataan että xp pyörii 48mb muistilla mutta toimiiko ozi ja bluetooth tai usb gps???
http://thepiratebay.org/details.php?id=3437080 http://thepiratebay.org/tor/3508995/Windows_TinyXP_Vista_Edition_(eXPerience) http://thepiratebay.org/tor/3492757/TinyXP_Beast_Edition_(eXPerience)_06.06.06 |
No oikeesti jos esim windows 9x käyttikseen tyytyy niin minimi taitaa olla joku antiikkinen 486 kone ja ihan oikeesti jotkut vielä sellasiakin käyttäää. Sellasia läppäreitä saa todella halvalla jos vaan jostain ehjiä löytää.
|
166 Mz Win98+Ozi+halpa GPS hiiri ELFAsta sarjaportissa, sillä on ajeltu. Kartat itse tehty karttapaikalta 1:16 000. Useimmiten toimii varsinkin kun ei itse kompuroi (ei olla apparin kanssa nörttigeenisiä)
|
Tuollaiseen Armada 100s:n laitoin ja ainakin siinä pelasi usb gps ja ozi
192Mb muistilla. Se tinyxp versio oli jonkinlainen eXPeriencen erikoisversio läppäriin, jossa ajureita enemmän ja nuita akkutoimintoja. Pitää olla cd-asema koneella, jotta pystyy asentamaan. Omassa toshibassa ei ole, niin joutuu tyytymään W89se:iin _ _ _ _ _ _ _ #RR V8 -76# #LR S1 -55# |
Kiitos, tämä helpottaakin jo huomattavasti asioita. Tuo tinyxp lienee tutustumisen arvoinen. Akku tuossa on ilmeisesti hieman väsynyt. Kokeilin pelata pari pasianssia putkeen, niin kymmenen prosenttia oli tippunu akun kapasiteetista, joten varmaan laitetaan invertteri jalkatilaan, sillä ei tuo nyt niin mahdottomia taida hörppiä wirtaaa.
Mitenkäs, kun mulla on käsigepsussa sähkönen kompassi (ja korkeusmittarikin). Osaakos ozi hyödyntää tuota kompassia? Tuota rodeotopiccia kun luin, niin Jappe oli siihen ympänny kompassin hyödyntämisen softaan mukaan. <center>__________________________________________ ____________________________</center> <center>Olen KALAVIEHE!!!</center> |
366MHz prossu ja 192MB rammai toimii ozi-käytössä erittäin hyvin ihan normaalilla XP:llä,
mulla on useampia tollasia koneita (366-400MHz prossu, PIII tosin, muistia 200-300 megaa), kaikissa ozi rokkaa erittäin hyvin USB-GPS-hiiren kanssa, myös BT-sovittimella langattomat GPS:t (ainakin 2 erilaista Belkin-sovitinta ja 2 erilsiat GPS-mokkulaa) kokeiltu, normaalin hyvä toiminta. Ei oo tykki, mutta ozi tarvii vain vajaat puolet prossutehosta ja muutamia kymmeniä megoja rammia. Mielestäni Win9x kannattaa unohtaa suosiolla, ellei tavoiteliostan keulilla ole herhoromahdus. Vähintään w2k, mutta mieluummin xp. Ja kartan ozin omassa formaatissa, vie todella vähän rammia normaaleihin kuvaformaatteihin verrattuna (jpeg/tiff/jne), erot luokkaa dekadi (30MB -> 300MB) isolla kartalla. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
Meillä on pojan kanssa ollut suunnistuskilpailuissa käytössä vanha IBM 380Z, 333MHz (muistaakseni) ja 96M muistia. Sillä sitten Win2000 + Garmin Mapsource. Wintuutista on poistettu muistin säästämiseksi muutamia turhuuksia, kuten infra- ja tulostuspalvelut, virustorjunta jne. ja ihan hyvin pelittää.
Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
Sivu luotu: 16:45 (GMT +2). |