![]() |
Rangen heikko voimansiirto / mitä tehtävissä
Moro
En searchaamisesta huolimatta löytänyt hyvää topiccia josta olisin löytänyt vastauksia seuraaviin... - Mitä orkkis akselit ja voimansiirto kestää kolmevitosilla MAASTOrenkailla ja dieselin väännöllä? - Mistä ja mihin hintaan rangeen vahvemmat vetoakselit? - mitkä kestävämmät akselit rangeen ilman tuhansien ja taas tuhansien eurojen panostusta? Vai onko aika herätä ja jättää rangen osto seuraavaan elämään. Toisaalta nivaan verrattuna... http://www.overdrive.fi/autoholic/ah70b.gif AVAA ikkunat reilusti auki AINA jos koira jää autoon kesäaikana Edited by - Arska-tehtaalta on 05/12/2006 20:31:21 |
HooJiin akselit.
|
Voi se olla kannattavaa jättää osto seuraavaan elämään, jos heti on akseleita vaihtamassa <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
Itse olen toistaiseksi vasta hakemassa näitä samoja asetuksia. Voimansiirrosta ei 31" gummeilla vielä mitään hajonnut ja 34" gummeilla on mennyt keskitasauspyörästö ja takaperä. Tosin kumpaankaan tuskin rengaskoolla on ollut mitään merkitystä, koska esim. perässä oli niin paljon väljää, että oli vain ajan kysymys koska se korkkaa. Vähän tukevuutta saa tietty 24-rihlaisilla vetareilla. Konversio tuohon on tietty helpompi, kuin koko akselinvaihtoprojekti. Turun suunnalla on yksi paja, josta kananttaa kysellä (www.offroadpaja.fi). Pjtk "heitti" Rankkuunsa Dana 44:t ja voinee kommentoida homman halpuudesta/helppoudesta. Itse ehdottaisin, että lähdet vaan kokeilemaan, mitä kestää. Jos ei ole pakko 35" kumeja laittaa, niin pistä pienemmät. Kun tarpeeksi monta vetaria on napsahtanut poikki, niin myyt koko roskan halvalla, tai alat jumppaamaan sinne vieraita akseleita.... - Lommone Ranke Rooveri - |
Halpaa kuin saippua ja helppoo .... no joo. Helppous on aina niin suhteelista ja tekijä kohtasta.
Ei noista D44:sista välttämättä tarvi kauheita maksaa, mutta halvat onkin yleensä niitä kalliita ku pitää tehdä rempaa. Renkaita on kans niin montaa erilaista. Mutiainen koossa 35*12.5 ja Swamper SX koossa 35*15.5 on aika eri viivalla voimalinjan tuhoomisessa, vaikka 35:sia kummatkin on. Mikään bolt on tuo vaihto ei ole (millään akselilla), mutta kädellinen ukko riittävällä motivaatiolla ladattuna homman kyllä tekee. Helpoin homma D44:ten laitossa raakun alle on kardaanit. Kartaanien liuut on samankokoset samoin ristkoissa tais olla vaan jonkun kymmenesosa millin heitto korkeudessa. |
Bolt-on vahvistuksena arbbi tai detroit truetrac tai sitten ihan vaan 24-uranen avoin tasauspyörästö. Karpiolan tai Kamin tikut eteen ja taakse. Eteen jää 10-uraset lyhkäset vetarit jotka ilmeisesti toimii "sulakkeena"
Ei oo halpaa lystiä, ainakaan jos kerralla kaiken ostaa. Heikoksi jää vielä välitys. Portaalit saa jo samaan hintaan, niissä taas riittää ihmettelyä jarrujen ja vanteiden kanssa. (jossei vakiot kelpaa) -74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
|
10-uraiset vetarit kestävät Torsen-tyyppisten lukkojen kanssa hyvin (Truetrac, Quaife). Rengastus tietty vaikuttaa tässäkin, ja vielä enemmän ajotyyli.
Jos haluaa 100% lukot, niin vetareita on käytännössä pakko päivittää. Etuakselin murrokset ovat hankalat: jos laittaa vahvimmat (110 kiinteillä ulkotikuilla), niin silloin ei enää tiedä mikä paikka on sokkana. Jos pitää vanhat vakiomurrokset ja 10-uraiset ulkotumpit, niin sokka on selvillä. Toisaalta jo lukko taka-akselilla auttaa etenemistä paljon ja takatikut on helpompi päivittää. Lainaus:
Lainaus:
Tikkujen kestävyyden lisäksi isoilla renkailla alkaa tulla ongelmia myös välitysten kanssa, vaikka maastoykkösen kokonaisvälityssuhde melko suuri onkin. Sen suurentaminen on sitten taas oma projektinsa, joka lisää myös vetareiden rasitusta. T, Antti |
Ai niin, mulla omassa kikottimessa:
34" kapeat maastokumit (8.25R16, ensin Michelin XCL, nyt XZL) Taka-akselilla ARB + vahvat tikut Etu-akseli ihan vakio Samoin jakovaihteisto, vaihteisto ja moottori http://www.offroadpaja.fi/RR_80.jpg 14 vuoden aikana maastotappiot: Yksi rikkunut ikkunaveivi Yksi taipunut ohjausvarsi Yksi katkennut sisempi etutikku Yksi puhjennut keskilukon kalvo Jokunen lommo (tossa kuvasta puuttuu muutama :)) Seuraavaksi tulossa: 3.9:n EFI (kuumalanka), jotta pääsee eroon kiukuttelevista kaasareista KAMin etulukko + tikut Houkuttelisi lisäksi laittaa Quaifen Torsen-lukko jakovaihteistoon T, Antti |
Lainaus:
- Lommone Ranke Rooveri - |
Quaifelta tosiaan saa LT230-jakolaatikkoon (sopii ehkä sovittamalla myös LT95:een) keskitasauspyörästöön Torsen-tyyppisen murikan. Se ei lukitu kokonaan, vaan sallii avoimen toiminnan, mutta ruuvipyörästön vuoksi ei päästä momenttia karkaamaan vain toiselle akselille.
Tämä voisi olla kiinteää lukkoa parempi varsinkin lukoilla varustetussa autossa, kun kuitenkin aina yksi taka- ja yksi etupyörä vetää eikä kiinteälle lukolle ole niin suurta tarvetta. http://www.quaife.co.uk/products/atbdifferentials.htm T, Antti |
Jääkö jakoaskiin kuitenkin 100% lukitusmahdollisuus?
- Lommone Ranke Rooveri - |
Eipä jää tuota lukitusmahdollisuutta. Lukkorenkaan booritus on jätetty Quaifen yksiköstä pois.
Mainostavat omaansa vahvemmaksi kuin alkuperäinen tasauspyörästö. T, Antti |
Lainaus:
käsittääkseni Salisburyn tekoinen kampe. _ _ _ _ _ _ _ #RR V8 -76# #LR S1 -55# |
Lainaus:
T, Antti |
Tai sitten pikkurattaiden paineprikat suditellaan pois ja sen jälkeen hieman murikkaa "sorvataan", rattaat eivät ota enää toisiinsa tarpeeksi kiinni ja hajoavat. Sitten hommataan käytetty tasauspyörästömurikka, eikä vaihdeta uusia paineprikkoja...
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
Paineprikkojen häviäminen tosiaan kuluttaa rungon pilalle. Usein raju sudittaminen kuitenkin aiheuttaa pikkurattaden leikkaamisen kiinni omiin akseleihinsa, jotka eivät keskeltä pääse pyörimään, vaan katkeavat -> täystuho.
Kannattaa laittaa keskilukko aina kiinni maastossa. Itse en koskaan avaa sitä kesken ajon. Kisamiehet näin tekevät, jotta auto kääntyisi vähän paremmin, mutta safarihommissa ei yksi peruutus haittaa mitään. T, Antti |
Mites paljon ne karpiolan tekemät (vaimikäsenytoli) vahvemmat akselit kustantaa?
http://www.overdrive.fi/autoholic/ah70b.gif AVAA ikkunat reilusti auki AINA jos koira jää autoon kesäaikana Edited by - Arska-tehtaalta on 09/09/2006 22:13:04 |
Karpiolat ja KAMit likimain yhtä kalliit, noin 200 e/kpl.
T, Antti |
Auts... luulisi vetoakseliparin hinnalla löytyvän vahvemman kokoaksulan ?
http://www.overdrive.fi/autoholic/ah70b.gif AVAA ikkunat reilusti auki AINA jos koira jää autoon kesäaikana |
HJ:n/patrollin akselit maksaa lukottomana noin 300e pari!!! siihen TML-murookset niin on kestävät akset rangen alla JA HALVALLA!!!!!!! eikä tartte mitään hipo shaissee tilata, KUTEN ON KAIKKI NÄHNEET ne ei kestä paskan vertaa.. tuhannet eurot menee aivan hukkaan.niin muuten lukollisena maksaa 1000e toyota. hj61:sen akselit jotka nekin on ilmaiset verrattuna arb lukkoihin. tosiaan tuolla lahden seudulla pyörii range toyotan akseleilla.muistaakseni joka safarilla porsi rangen akselit kun taas toyotan ei kertaakaan.
-VASTAAN JO ETUKÄTEEN..voihan olla että joku pumppujalka saa kestämään jollain metsäauto tiellä talvella ajaessaan rangen akselit tyhjä käynnillä, mutta ainakin täällä ns. maasto ajo on jotain muuta kuin nelivedolla peltotiellä ajelua ,joten täällä moottorit saavat kiertää ihan rajottimeen asti ja auton akseleiden on kestettävä sitä. Note! This message was posted anonymously! |
Parit viimeset ajokerrat on pitäny odotella että patrooli on saatu pois reitiltä että pääse rangeilla etenemään. Hoojiit on sentään ymmärretty pitää pois mettästä.
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
Voisko keskustelun tojotan ja muitten nipponeitten voimansiirron ylivoimaisuudesta käydä jossain muualla? Myös toi "mun Range menee siitä mistä sun tojota ei" - osasto vois olla omassa topicissaan. Vähän samaan tapaan, kuin nyybeistä itkeminen siirrettiin omaan topiciinsa. Asia on ymmärretty ja hyvin muistissa. Vässykkänyyberöiden ja muiden reppanoiden mielipide on tullut selväksi - ei sitä jaksa joka vitun topicissa aina katsella.
Ja nyt joku ressukka sitten toteaa, että sehän on vaan faktaa, että Rangella ei edes asfaltilla voi ajaa vakigummeilla rikkomatta jotain voimansiirrosta. Niinpä, sekin on faktaa, että Suomessa on naispresidentti ja, että nakki ei ole makkara, mutta ei sitäkään tarvitse olla koko ajan muistuttamassa. Onneks firman parkkihalliin on niin loivat rampi, että mä pääsen sisään hajottamatta mitään voimansiirrosta. - Lommone Ranke Rooveri - |
Minkälainen operaatio toi tojon akseleiden laittaminen Rangeen on?
mitä kustantaa uudet akselit (lukoilla tai ilman) ja mitä kaikkea siinä tehdään ennenkuin ne toimii? Note! This message was posted anonymously! |
Vai onko paree laittaa 24-uraiset vetarit ja sopiva lukkoperä??
eteen ja taakse..vain taakse? Note! This message was posted anonymously! |
Mielenkiinnosta kysäisen asiaan paremmin perehtyneiltä (ainakin Ahosensetä ja Baxxter tuntuvat briteistä jotain tietävän). Olenkos aivan väärässä, eikös Land Roverin Salisbury ja Dana 60:n ole sama aksula?? Vai eroavatko oleellisesti leveydeltään tms.. Noista kuitenkin suht yleisistä Jenkkiakseleista? Taitaa jopa paripyörä Transiteista löytyä takaa.
Joskus Rangeja harrastaneena samat asiat pyörivät mielessä. Tasauspyörästön case tuntui ainakin olevan aika huokoista matskua. Tapit hakkas reijistä soikiot, josta sitten lähti murtumaan lopullisesti. ARB tms. lukko, jossa koko "case" korvautuu uudella ratkaisis tuon heikkouden. Samalla sit vahvemmille vetareille booritus. Toyotan aksuloita en nyt itsekään alkais alle suunnittelemaan. Kaikkein eniten etenkin 61:n etumurroksia tuolla metsässä joutuu vaihtelemaan (kysykää vaikka myyjiltä). Onhan se toki painavampi laite, mut siltikin. Lisäksi osissa Toyota lisä. No ei siitä sen enempää, joku ottaa nokkiinsa kuitenkin. Dana 44 olis varmaankin hyvä vaihtoehto. Ei nyt mikään bulletproof, mut käytettyjä puoli ilmaiseksi jokapuolella ja osia kohtuuhintaan hyvin tarjolla. Lukoissa ja välityksissä valinnanvaraa. Tuntuu ainakin Jeeppien alla kestävän ainakin 35" pyöräkokoon asti hyvin. Mutta vielä siitä Dana 60:stä ja Salisburystä... Olenko ihan eksyksissä.? |
Sivu luotu: 20:43 (GMT +2). |