Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   LJ:n murroksen vaihto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=24081)

tttreg 16.08.2006 12:26

LJ:n murroksen vaihto
 
Murroksen vaihto menossa ja aivot loppuu. Murros naputtaa hieman ja itkee öljyä joten tarkoitus on ehjätä se nyt eikä vasta seuraavalla metsäreissulla.

Rengas, napalukko ja ensimmäinen lukkorengas purettu irti. Mitä (ja miten) pitää purkaa seuraavaksi jotta murros tulee aikanaan vastaan? Ei kenelläkään olisi linkkiä kuvitettuun ohjeeseen?

Pyörän laakereissa tuntuu myös hieman väljyyttä, kannattaako vaihtaa Toyotan alkuperäiset - varmaan hinnakkaat vai käyttää jotain halvempaa tarvike laakeria?

TML:n normaali murrokset on menossa paikalleen - riittääkö voiteluksi murroksen mukana tullut kiiltävässä pussissa ollut rasva vai kannattaako käyttää jotain eksoottisempaa - jos kannattaa niin mitä?

Onko jotain muuta mitä kannattaisi ottaa huomioon?

NKH 16.08.2006 12:45

Linkkiä...

http://www.birfield.com/~morgan/tech/axle/index.html


.


.


.

____________________________
VAZ 2121 Niva & VAZ-Crawler
SORONÓ Off-Road Team #1
Mansen Maasturi Club
toveriniva(at)kotikone.fi

tttreg 20.08.2006 19:59

Kiitos linkistä. Toinen murros on nyt vaihdettu TML:n "vakio" murrokseen.

Ohjeet oli tarpeen, sillä niidenkin kanssa hommaan meni reilut 15 tuntia. Vaihdoin olkatapin laakerit, pyöränlaakerit ja kaikki tiivisteet ja stefat mitä löytyi - myös ne pallonivelen takana olevat.

Toinen puoli menee varmasti (toivottavasti) jo paljon nopeammin. Onneksi tähän hommaan ei tarvinnut ryhtyä TML Trophyn aikana!

korbimotors 02.12.2010 21:40

Itellä olisi sama operaatio nyt edessä hanttimiehen puolelle ja ei ole vielä tietoa hommasta. Ja tuo linkki joka oli tuossa ylempänä ei näyttänyt toimivan..

Niin ja kyseessä siis Lj 70

-Mika- 02.12.2010 22:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 718900)
Itellä olisi sama operaatio nyt edessä hanttimiehen puolelle ja ei ole vielä tietoa hommasta. Ja tuo linkki joka oli tuossa ylempänä ei näyttänyt toimivan..

Niin ja kyseessä siis Lj 70

Samoilla ohjeilla menee LJ:hin

http://forums.offipalsta.com/showthr...4+hilux&page=6

joker 02.12.2010 23:04

Napalukon kansi pois ja murroksen päästä lukkorengas ja alempi kääntöpään laakerin kansi ja takapuolelta se pölyhomman pellit niin se on siinä. Riippii viel kunpi puoli pitääkö ottaa ohjausvarren nivel irti.

fj40 02.12.2010 23:10

Jos pyöränlaakereihin ei tarvi kajota on nopeampikin tapa vaihtaa murros:
Napalukon kansi pois, sokka pois, pallon tiivisteet irti, olkavarsi irti, jarrusatula irti, hiukan kääntelyä ja vääntelyä, KAS koko napa on irti ja eikun murros vaihtoon sekä stefa vaihtuu myös näppärästi samalla.

Jaa JOKERI kerkes ensin..

korbimotors 02.12.2010 23:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja fj40 (Viesti 718954)
Jos pyöränlaakereihin ei tarvi kajota on nopeampikin tapa vaihtaa murros:
Napalukon kansi pois, sokka pois, pallon tiivisteet irti, olkavarsi irti, jarrusatula irti, hiukan kääntelyä ja vääntelyä, KAS koko napa on irti ja eikun murros vaihtoon sekä stefa vaihtuu myös näppärästi samalla.

Jaa JOKERI kerkes ensin..

Ei kyl pitäis tarvia kajota kuin ainoastaan tuohon murrokseen.
Toivon mukaan se sieltä kosahti...
Tänään kävin ajamassa tuota uutta ostosta Lj70(arbit edessä ja takana) ajelin jyrkkää lumista rinnettä ylös kesken kovan vedätyksen olikin kauhea kolo sielä ylhäällä ja siihen töksähti auto sitten aika rajusti. Sitten kun lähdin laskemaan vapaalla mäkeä alas niin hanttarin rengas tuli sutissa.. Sitten kokeilin alhaalla ajaa eteen päin niin liikkui kyllä mutta hanttarin puoleta kuului pauke.. vapautin arbit ja laitoin sitten vielä nelivedonkin pois niin silti oli sama tilanne. Mutta kun vapautti lisäksi vielä napalukot niin sitten lähti hyvin rullaamaan ja sain ajettua auton kotiin takaveto päällä.
Murrosta minä itse epäini ensimmäisenä ja sekait sieltä ekana menee rikki jos jotain menee..
Eli helpoin murroksen vaihto tapa on nyt se tieto mitä tarvisin että pääsis huomena kavereiden mukaan ajeleen.. Onko tuo monenkin tunnin operaatio siis pelkkä murroksen vaihto?? Ei tässä kuitenkaan ekaa remppaa elämässä tehdä mutta tämä homma mikä nyt tuli eteen on kyllä ensimmäinen tämmösenään.. Jos on jtn erityis huomautettavaa huomiseen remppaan niin voi kertoa.

Arpe 03.12.2010 17:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja korbimotors (Viesti 718966)
Onko tuo monenkin tunnin operaatio siis pelkkä murroksen vaihto??

Kyl sen puoleentuntiin metässä vaihtaa,mut kotioloissa kannattaa kiinnittää enempi huomiota esim: entisen murroksen jämien pois putsaukseen.
Pronssiholkin ja vetarin stefan kunto kannattaa tarkistaa myös samalla.
Jos purkaa laakerista navan auki tulee samalla tarkistettua laakerit ja vaihdettua verskimmät rasvat.

Late_ 02.03.2012 06:45

Jos aikataulut ja motivaatiotaso natsaa nin viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa molemmille puolille vetarin stefat ja kuskin puolelle murros.

Mitenkäs syvällä se vetarin stefa siellä on ja mitä toi olkavarren irroitus käytännössä tarkoittaa? Ne neljä mutteria auki? Alhaalta, ylhäältä vai molemmat?

BryGgi 02.03.2012 06:54

stefa on ihan akseliputken päädyssä. ei ole ongelma irrottaa,

ravm 02.03.2012 10:32

stefa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BryGgi (Viesti 857662)
stefa on ihan akseliputken päädyssä. ei ole ongelma irrottaa,

kannattasko vaihtaa toi stefa vaikka ei oo vuotanu?:rolleyes:

thudor 02.03.2012 17:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ravm (Viesti 857703)
kannattasko vaihtaa toi stefa vaikka ei oo vuotanu?:rolleyes:

Joo on se kuitenki kovettunu hiukka. Samalla hommaa semmosen tuplahuulellisen ni ei akseliin kulunut urakaa haittaa.

Late_ 03.03.2012 22:51

Stefat ja risa murros vaihdettu.

Meni vaan usko ja hermot niiden %%)=%%&!%)=#" laakerinkansien, ohjausvarsien ja muiden ällötysten kanssa.

Tuli purettua sitten 'laakerin kautta', ihan hyväkin niin tuli sinnekin vaihdeltua vähän terveemmät rasvat.

smario 07.10.2012 11:45

stefa
 
Minkä mallinen stefa?
Saako ihan laakerikaupasta eli onko standardi osa?

ravm 07.10.2012 13:16

stefa
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smario (Viesti 923775)
Minkä mallinen stefa?
Saako ihan laakerikaupasta eli onko standardi osa?

tmllälltä ostin omaan vm 90 malliin,oli sama ku hdj:ssä.niilläki
oli se stefa toyotan pussissa,eikä hinnalla pilattu...

Land Cruiser 07.10.2012 17:50

Kannattaa ostaa näitä malliltaan parannettuja stefoja:) Pronssiholkit kannattaa vaihtaa myös jos paljon klappia...

http://http://www.tamgears.com/Toyot...%20isokuva.JPG

akiky 07.10.2012 19:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Land Cruiser (Viesti 923890)
Kannattaa ostaa näitä malliltaan parannettuja stefoja:) Pronssiholkit kannattaa vaihtaa myös jos paljon klappia...

http://http://www.tamgears.com/Toyot...%20isokuva.JPG

Linkissä yks http:// liikaa, tämä toimineen:

http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ6...%20isokuva.JPG

http://www.tamgears.com/Toyota%20HJ6...%20isokuva.JPG


Sivu luotu: 08:23 (GMT +2).