![]() |
Milloin Defenderiin tuli sähköt koneeseen?
Huonosti sävelletty otsikko, mutta kysymys kuuluu:
Milloin Land Rover Defenderiin tuli dieselmoottoriin sähköinen moottorinohjaus/polttoaineen syöttö. Toisin sanoen: mikä on viimeinen vuosi- tai korimalli, jossa kone jatkaa käymistään vaikka sähköt häviää? Pitääkö mennä Serieksiin asti? Tapsa |
Series-Lantikoiden dieselit ovat kokonaan mekaanisia, sammutus vaijerilla.
80-90-lukujen nelisylinteriset 2.5 D-, 2.5 TD-, 200Tdi- ja vanhimmat 300Tdi-koneet (hämäävistä merkinnöistä huolimatta sekä 200Tdi että 300Tdi ovat 2.5-litraisia) sammutetaan avaimesta, eli ruiskupumpun päässä on 12 V solenoidi, joka lopettaa polttoaineensaannin. Kaikissa 300Tdi-koneissa on sähköisesti ohjattu pakokaasunkierrätys (EGR), mutta sen voi ohittaa. Viimeiset 300Tdi-koneet (muistaakseni -97 ja uudemmat) ovat EU-määräysten mukaisella ajonestolla ja ilmamäärämittarilla varustettuja. Niissä on 12 V solenoidin sijaan digitaalinen venttiili ruiskupumpussa pysäyttämässä polttoaineen saannin. Ruiskupumppu ja suuttimet ovat edelleen mekaanisia. Ajoneston temppuilu pysäyttää koneen. Näihin voi tosin laittaa vanhemman ruiskupumpun. Td5-moottori (5-sylinterinen 2.5-litrainen) on kokonaan sähköisesti ohjattu: kaasupolkimella potikka, ohjausboksi, kammenkulma-anturi, ilmamäärämittari, sähköisesti ohjatut pumppusuuttimet, jne. Sitä ei voi suositella vakavaan offiajoon. Kaikenkaikkiaan 200Tdi ja 300Tdi (ainakin vanhat) sopivat ominaisuuksiltaan parhaiten yleis- ja offikäyttöön. Teho 110 hp, vääntö 240 Nm kierrosluvulla 1800-2000 rpm. T, Antti |
Sivu luotu: 02:20 (GMT +2). |