Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   iskarien kiinnitys / joustojen etsintää (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=21944)

HannuN 22.05.2006 08:41

iskarien kiinnitys / joustojen etsintää
 
onko kellään käsitystä, mikä vaikutus iskarien kiinnitystappien suuntauksella on jousituksen herkkyyteen. pitääkö kiinnitystappien olla akselin suuntaisesti vaiko poikittain akseliin nähden vai pitääkö iskarin esim alasilmä olla erisuuntaan kuin yläsilmä...ymmärtääkö tuosta mittään. luulisin että lehtijousitetussa alustassa tuolla ei ole merkitystä, mutta kierrejousilla on, koska panharditanko heittää akselia sivusuunnassa joustoliikkeen aikana.
takapäässä bj:ssä tapit näyttäs olevan poikkisuunnassa akseliin nähden.




Edited by - paksubertta on 23/05/2006 14:52:52

SoSo 22.05.2006 11:15

Joo poikkisuuntaan akseliin nähden on mulla (kuvia profiilissa) joustaa ristiripunta tilanteessa paremmin oli ekaks toisin päin ja jousto jä olemattomaksi. Tietysti riippuu onko tappi vai lenkki kiinnisyt iskarissa.
Mulla tappi ylhäällä ja lenkki alhaalla


Repro 22.05.2006 11:41

Mitä jos tuohon tekis tappikiinnityksen alapäähänkin?

Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen.
WIRMA
Montenegros#10

HannuN 22.05.2006 16:08

Lainaus:

quote:
Joo poikkisuuntaan akseliin nähden on mulla (kuvia profiilissa) joustaa ristiripunta tilanteessa paremmin oli ekaks toisin päin ja jousto jä olemattomaksi. Tietysti riippuu onko tappi vai lenkki kiinnisyt iskarissa.
Mulla tappi ylhäällä ja lenkki alhaalla


bj:n etuakselille laitoin iskarit, jossa kummassakin päässä lenkit ja kiinnitystapit / pultit on akselin suuntaiset. joustot ei toimi siihen malliin kuin odotukset oli, joten siksi kyselen. pohjaamisesta eikä iskarin iskunpituuden puutteesta ole kysymys, vaan jokin muu kangertaa. pitkittäistankojen rungon puoliset kiinnikkeet on oikeassa asennossa eli jousitus kuormittamattomana kiinnikkeen holkit ovat suorassa tukitangon tapissa. jousitus pelaa sisäänpäin ok, mutta ulosjoustoa ei vaan löydy...?!


SoSo 22.05.2006 19:21

Kuvia...
Millä tukivarsilla?
Onko tukivarret oikein linjassa?
"Risti"joustoko puuttuu? vai jousto yleensä?
Rungonpään puslat minkälaiset?



JF 22.05.2006 21:23

Kokeile ottaa iskarit irti ja yksi akselinpään puslan pultti pois, näin selviää ainakin onko ahdistus enemmän rungon vai akselin päässä. Sitten sama iskarien kanssa, niin näkee vaikuttavatko ne minkä verran.

Kuinka pitkä isku iskareissasi on? Tuskin kyse on siitä?


HannuN 22.05.2006 22:06

Lainaus:

quote:
Kuvia...
Millä tukivarsilla?
Onko tukivarret oikein linjassa?
"Risti"joustoko puuttuu? vai jousto yleensä?
Rungonpään puslat minkälaiset?



- tukivarret lj:n etupäästä.
- tukivarret asennettu siten, että etupäästä auraavat muutaman sentin ulospäin
- rungon pään puslat on lj:n alkuperäiset, vanhat ja löysät...
- iskareissa iskun pituus 350 mm

iskarit nyt irti, vaiva ei poistunut kokonaan, mutta voi olla että joustaa hieman paremmin. nyt kun autoa nostaa tai painaa keulasta siten, että keula nousee tai laskee tasaisesti molemmat puolet samalla tavalla, jousitus tuntuu humpaavan aika helposti, mutta kun yrittää ristijoustoa, niin eipä löydy enää ulosjoustoa samalla tavalla. kun vaan hoksais mitä pitäs muuttaa...



HannuN 22.05.2006 22:13

Lainaus:

quote:
Kokeile ottaa iskarit irti ja yksi akselinpään puslan pultti pois, näin selviää ainakin onko ahdistus enemmän rungon vai akselin päässä. Sitten sama iskarien kanssa, niin näkee vaikuttavatko ne minkä verran.

Kuinka pitkä isku iskareissasi on? Tuskin kyse on siitä?


hetkinen...akselinpään puslan pultti...onko väliä minkä niistä, pitääkö samalla kertaa molemmilta tukivarsilta vai miten tarkotit ?


JF 22.05.2006 22:24

Yksi vain, esimerkiksi ulompi. Eli kolme kappaletta jää vielä jäljelle. Sitten ristijoustoissa voi panna merkille kuinka paljon puslan reikä liikkuu suhteessa akselin reikiin...


HannuN 22.05.2006 22:31

Lainaus:

quote:
Yksi vain, esimerkiksi ulompi. Eli kolme kappaletta jää vielä jäljelle. Sitten ristijoustoissa voi panna merkille kuinka paljon puslan reikä liikkuu suhteessa akselin reikiin...


- pitääkö reikien pysyä siis ristijoustossa kohdakkain ?
- jos eivät ole kohdakkain, niin mitä se mahdollisesti kertoo, elikkä osaatko sanoa mitä pitää osata tutkia seuraavaksi...mahdolliset muutokset ...?


SoSo 23.05.2006 05:59

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:
Yksi vain, esimerkiksi ulompi. Eli kolme kappaletta jää vielä jäljelle. Sitten ristijoustoissa voi panna merkille kuinka paljon puslan reikä liikkuu suhteessa akselin reikiin...


- pitääkö reikien pysyä siis ristijoustossa kohdakkain ?
- jos eivät ole kohdakkain, niin mitä se mahdollisesti kertoo, elikkä osaatko sanoa mitä pitää osata tutkia seuraavaksi...mahdolliset muutokset ...?


Ei pysy välttämättä. Onko tukivarsissa tuplaholkilliset puslat? Ne on pirun jäykät poraamalla puslan kumiin 4-5mm reikiä molemmille kehille muutaman se auttaa vähän.
Onko tukivarsien ja kiinnitys lappujen välissä riittävästi väliä ohessa kuva kuinka mulla on (LJ:iin tukivarret)
Niin ja eihän tukivarsi "lepää" akseliputken päällä?? Eli kautta linjan pitää jäädä liikkuma tilaa varrelle noin 5-10mm joka puolella.
Tai näin mulla on oon rakentanut noi kiinnikkeet jokusen kerran uusiks ja nyt akselit liikkuu kokolailla hyvin. tosin iskarissa vain 285mm liike mikä rajoittaa nyt.

Tossa ekoja kokeiluja näkyy välys tukivarella sivusuunnassa
http://www.petrisimolin.net/gallery/...So-Jousto2.jpg

Tossa yks vaivanen kuva joustoista mitä oli viimmekesänä siitä on hivenen nyt edistytty mut ei paljoo..
http://www.petrisimolin.net/gallery/...o-Kuva 164.jpg




Edited by - SoSo on 23/05/2006 08:19:14

HannuN 23.05.2006 08:01

holkeissa näyttää olevan kumin keskiosalla jotain epämäärästä...olisko siis tuplaholkilliset, vanhat kuitenki.

tukivarsien ja kiinnityslappujen väliin en jättänyt yhtään ylimäärästä tilaan, elikkä laput on vedetty suoraan holkkien pintoja vasten. kumiholkkien keskellä oleva putkenpätkä on noin viis milliä pitempi holkin molemmin puolin, eli sen verran tilaa on. sulla näyttää olevan jotain prikkoja holkkien ja lappujen välissä. voisko tuo asia olla jarruna ulosjoustolle ?


SoSo 23.05.2006 08:59

Mahdollisesti estää hivenen. Mulla parani jonkin verran kun jätti väliä.Puslat on poratut tuplaholkilliset.(kiitos LaaLaan vinkin)
Mutta onko akseliputken ja jakarin alapinnassa rakoa? mulla on noin 10mm.
Siitä kiikasti ekalla koetus kerralla ainakin mun tapauksessa.


HannuN 23.05.2006 13:48

Lainaus:

quote:
Mahdollisesti estää hivenen. Mulla parani jonkin verran kun jätti väliä.Puslat on poratut tuplaholkilliset.(kiitos LaaLaan vinkin)
Mutta onko akseliputken ja jakarin alapinnassa rakoa? mulla on noin 10mm.
Siitä kiikasti ekalla koetus kerralla ainakin mun tapauksessa.


tein aikanaan nuista kiinnitysosista cadilla kuvat, ainaki sen kuvan mukaan pitäs olla noin 7 mm väliä...onko sitä sitte enää jouston aikana, en pysty nyt sanomaan vaan se pitää tarkistaa tallilla.

miten tuo poraaminen kannattaa tehdä, kuinka konta reikää ja mihin kohtiin ?


HannuN 23.05.2006 17:46

soso
laita mulle numero mistä sut saa kiinni, nii olis kiva jutella puhelimessa asiasta. mun numero 050 3779560


HannuN 24.05.2006 12:32

tilanne nyt että vaihtoon menossa kaikki akselinpään puslat. vanhat olivat ihan kivikovat. saa nähdä onko vaikutusta joustoon. uudet puslat tilattu korjakumilta, kiitokset rojotalle vinkistä.

lisäksi tehdään hiukan muutosta tukivarsien akselinpuolen kiinnityslappuihin, tarkotus saada hieman lisää liikkumavaraa varsille.


mikjus 24.05.2006 13:43

En tiiä mitkä ranken puslat näissä on mutta ihan on löllöä toi kumi ja joustaa tosi hyvin. Taisin just noi jakarit ostaa offipajalta joskus ja niihin oli laitettu kaikki uudet hilut.

http://static.petrisimolin.com/galle...rankepusla.jpg


SoSo 24.05.2006 21:20

Lainaus:

quote:
tilanne nyt että vaihtoon menossa kaikki akselinpään puslat. vanhat olivat ihan kivikovat. saa nähdä onko vaikutusta joustoon. uudet puslat tilattu korjakumilta, kiitokset rojotalle vinkistä.

lisäksi tehdään hiukan muutosta tukivarsien akselinpuolen kiinnityslappuihin, tarkotus saada hieman lisää liikkumavaraa varsille.


Korjakumin puslat on halvat ja tasan samat kun alkuperäset eli kaks holkkiset. Mulla on tosin ihan samat mut vielä poraamatta...


Jeeper 24.05.2006 21:31

Lainaus:

quote:


Korjakumin puslat on halvat ja tasan samat kun alkuperäset eli kaks holkkiset. Mulla on tosin ihan samat mut vielä poraamatta...


mulla kesti noi korjakumin puslat kaksi venäjän reissua. ainakin yhdestä irtosi se sisempi holkki ja kalvoi kumin väljäksi.


HannuN 24.05.2006 22:10

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:


Korjakumin puslat on halvat ja tasan samat kun alkuperäset eli kaks holkkiset. Mulla on tosin ihan samat mut vielä poraamatta...


mulla kesti noi korjakumin puslat kaksi venäjän reissua. ainakin yhdestä irtosi se sisempi holkki ja kalvoi kumin väljäksi.


onko muita vaihtoehtoja..?


Rojota 24.05.2006 22:17

On varmaan melko yleisesti tiedossa että nuo korjakumin puslat eivät ole sieltä kestävimmästä päästä eivätkä jousta erityisesti ainakaan ilman reikien porausta kumiin. Juuri alhaisen hinnan johdosta nuo ko. puslat moneen harrastepeliin päätyvätkin ja kukin niihin parhain avuin koettaa saada vähän eloa. Noiden offroadkäyttöön soveltuvien lj:n akselin pään jakaripuslien kanssa tuntuukin olevan vähän saatavuusongelmia. Ainakin Cros4wd:n alustatuotevastaava jokin aika sitten kertoili, että paremmin harrastustoimintaan soveltuvien uretaanihelojen valmistus ko. jakareihin on lopetettu, eikä niitä ole enää saatavilla oikein mistään. Rungon puoleisen pään kiinnityspuslia on vielä kuitenkin saatavana uretaanivalmisteisena.

Mitä vaihtoehtoja lj:n tukivarsien pusliin on tarjolla? Joku taisi taannoin viritellä Scanian korityynyistä puslat läjän jakareihin halkaisemalla korityynyn kahtia jne, mutta luulisi sitä olevan helpompiakin vaihtoehtoja olemassa. Rangen jakarit ovat sikäli parempi vaihtoehto noihin kierreprojekteihin, että niihin on saatavana puslia huomattavasti monipuolisemmin ja vieläpä kovin sopuisaan hintaan.

------------------------------------------------
Worrying is like Jeep - it never gets you anywhere

SoSo 25.05.2006 03:43

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:


Korjakumin puslat on halvat ja tasan samat kun alkuperäset eli kaks holkkiset. Mulla on tosin ihan samat mut vielä poraamatta...


mulla kesti noi korjakumin puslat kaksi venäjän reissua. ainakin yhdestä irtosi se sisempi holkki ja kalvoi kumin väljäksi.


Katos perkelettä toi oli uutta mulle.
Varaosa numero ja valmistusmaa viittaa kovasti alkuperäiseen mutta ilmeisesti näin ei olekkaan...
Voisin koittaa teettä tollaset puslat on pitänyt teettä jo pitkään mutta olin unohtanut jo.Pitää pistää asia vireille uudestaan.


HannuN 25.05.2006 11:27

Lainaus:

quote:
En tiiä mitkä ranken puslat näissä on mutta ihan on löllöä toi kumi ja joustaa tosi hyvin. Taisin just noi jakarit ostaa offipajalta joskus ja niihin oli laitettu kaikki uudet hilut.

http://static.petrisimolin.com/galle...rankepusla.jpg


mikjus
mittaatko rangen puslien mitat: holkin ulkohalkaisija ja leveys sekä pulttikoko.
mistä näitä voi ostaa ja mitä maksaa.
jos sovittais nämä lj:n varsiin...?


Vilkutin 25.05.2006 17:03

Miulle tuli ToyoRangeen Omenpuslia kierros, etu ja takapitkittäis tukiin... Cros4WD;ltä että tossa kuukausi sitten Matti niitä vielä tilas. Vuosimalli 73, ja siis tukivarret on rangen... samoin puslat. Saahan nuita offipajaltakin vakiopuslia, ja sieltä saa myös jotain sinisiä kovempiakin. Josko tää mitenkään ketään valaisi?



RankeRover
L200 4WD,

Ahosensetä 25.05.2006 18:29

Lainaus:

quote:mittaatko rangen puslien mitat: holkin ulkohalkaisija ja leveys sekä pulttikoko.
mistä näitä voi ostaa ja mitä maksaa.
Kaksi vaihtoehtoa:
Pienempi (vanhempi) dia 50.8/16.0 pituus 37/47 mm
Suurempi (uudempi) dia 50.8/16.0 mm, pituus 48/58 mm

Pituudet siis ulko/sisäkehä. Toi 58 mm ei välttämättä ole ihan tarkka, pitäisi tarkastaa.

T, Antti


Sivu luotu: 01:25 (GMT +2).