![]() |
Nostoliinasta Q
Raadissa on varmaankin tyyppejä jotka ymmärtävät liinojen päälle. Jäi näppeihin semmosta litteätä n10cm leveetä ja ~5mm paksua liinaa joka ollut isossa hallinovessa. Ei oikein ollut mitään merkintöjä, joten moisen nimellinen lujuus kysytyttää. Ovien alapalkki painaa mielestäni jonkun 1500kg, jos en väärin muista.(ainakin just 1500kg nostava trukki nosti iloisesti takapyöriä kun noita taannoin siirreltiin)
Kaipa sen liinan pitäis kestää hieman enemmän ,kun kerran sillä noita ovia nostellaan. Ovissa painona vielä tuplapressuvuoraus ja kokoa on aika paljon kun on lekohallin ovet. Ajatuksena olis tussaroida noista jokunen hinausliina, jatkokysymyksenä olisikin niiden päiden teko... eli pää lenkille ja ompelemalla liinat yhteen päällekkäin?? Life sucks, then you die... |
eiköhä ne liinat kestä vetoa aikalaikka jos vain eivät ole rispaanyuneet kovin.
|
Ei ole rispaantuneet, vähän ovat litistyneet/kuluneet pinnastaan vaan.
Eikohän noilla vetele autoa kummasti kun saa päät tehtyä, nythän noi on tylysti katkottu irroitusvaiheessa. Matskusta ei ole tietoa, semmosta normikamaa. Life sucks, then you die... |
Eräässä LR-owners lehden tämänvuoden numerossa oli kuva kun jotain vastaavaa (tosin pienempää) liinaa oli erään auton vinssissä vaijerin tilalla, 5,5t oli lujuus tekstin mukaan. Onkos kellään ollut käytössä vastaavaa ? Ja mistä sais sellaista venymätöntä liinaa ? Ajatus on että se ei varmaan niin helposti painu jumiin itsensä väliin löysällä kelalla vedossa kuten köysi ja vaijeri joskus tekevät eikä niitä sitten saa kovin helposti itsekseen sieltä kiskottua irti kun uusi vinssaustarve tulee.
PR. Note! This message was posted anonymously! |
Nostoliinojen varmuuskerroin on muistaakseni 5. Teräksisille pienempi, oliskohan ollut 3 tai 3,5. Kun tolla on nostettu ovea, niin uskoisin samaan kertoimeen.
Tee siitä liinasta hinausliina laittamalla kaksin- tai kolminkerroin, päät tietty vähän yli (puoli metriä takaisinpäin, jos ymmärrät mitä tarkoitan). Ompelu käsin samalla paksulla langalla, jolla nostoliinatkin tehdään. Laita vielä nahkavahvikkeet silmukoihin, tai jos liina on liian leveää, niin hommaa sinne teräksiset helat, joihin saa sakkelin kiinni. T, Antti |
Hyvä ajatus, mutta liinalla onnistuu vain suorat vedot ja sitä ei mahdu vinssikelalle kovinkaan paljon. Ongelmahan on siinä että liina pitäisi saada aina kelattua vinssille suoraan, tasaisesti ja ei kierteelle. Kyllä naru tai vaijeri toimii parhaiten.
Liinan saa helposti korjattua ompelemalla ja lenkkiin pitää laittaa kulutuskangas, suutarit korjaa noita, mutta kuinkahan on tuon tarkastuksen laita, siis nostokyky korjaukselle. Eihän liinalla nosteta enään mitään, mutta mitä sanoo työsuojelulaki, jos kumminkin joskus vahingossa joku ottaa liinan nostaaksen jotaki ja se sitten pettää. No leimattu ja nostolujuushan pitää aina olla merkittynä ennen nostoa. Offikäytössä tuskin on mitään väliä, kuhan se kestää vetoa. Aluksi oli kopioita, onneksi tehtiin JEEPPI, ettei tule sanomista !!! ahosensetä kerkes ennemmin kertoilla, sen vuoksi minä toitotin tuosta nostohommasta, kun kerran yks halusi lainata nostohommaan mun liinoja, kerroin että ne on tarkoitettu ainoastaa Offikäyttöön, mutta eiköhän se kumminkin mennyt katsomaan yhtä liinaa ja sano että tässä on leimat kunnossa ja nostokyky laitettu ja liinakin näyttää hyvältä. Kerroin vaan että hae omat liinasi ja anna noi olla rauhassa. Kuorma-autokuski poltti hihansa... Haukku mut nihilistiksi ja sano etttä vie vittuun autos siitä edestä sitten, mä kippaan tän vitun kuorman.... Tunnin odoteltuaan että jotain tapahtuisi, kuski kaivo autostaan ihan uudet liinat ???? No meni vähän OT Edited by - sjeeppi on 15/05/2006 07:25:01 |
Jeps, kiitoksia. Noi tosiaan tulossa ihan "vaan" näihin offihommiin, ei nosteluun. Pitää mallailla miten jäykkä tulis kaksinkertaisena, ja sit tarjota jollekkin neulottavaksi, ite ei saa kuin reikiä sormiin kumminkaan. :)
Life sucks, then you die... |
Lainaus:
Note! This message was posted anonymously! |
Sivu luotu: 05:04 (GMT +2). |