Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Peltisarja (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=19889)

kristian 22.03.2006 22:36

Peltisarja
 
Pitääkö/kannattaako kanteen tuleva laippa olla yhtenäinen kanavien välistä vai erillinen.Onhan toi oma pakosarja kuitenkin yhtenäinen?Kasausta vaan helpottaisi jos olisi yhteneväinen ja olisiko tarvetta enää"pilkkoa"kansilaippaa hitsausten ja uunissa käynnin jälkeen.Satsi tulee 3b;hen ja välit kavennetaan kyllä mutta pitääkö poistaa välit..lämpölaajentuma tai jotain syynä.

#205 slck ry,
pähämä ry,

JF 23.03.2006 00:17

Olisi hyvä panna ne poikki. Asiaa selventää varmaan seuraava oppimistarkoituksessa toistettu kuva aihetta käsittelevästä kirjasta:

http://static.petrisimolin.com/galle...sarja_laaj.jpg

Tässä oli vielä kuva siitä miten lämpölaajeneminen on huomioitu viripakosarjassa joka tulee Cumminsin kuutoskoneeseen:

http://static.petrisimolin.com/galle...lampoliuku.jpg

Tässä on piirtämäni laippa 3B:n pakokanavaan, täytyisi vaan löytää joku hyvä paikka jossa saisi ne leikattua joko plasmalla tai vedellä, laserleikkuri ei sovellu ruostumattomalle teräkselle sopivilla ainevahvuuksilla (n. 12 mm). Mustasta raudasta tuli ihan nättejä laserilla, mutta ne neljä jotka teetätin menivät jo muualle.

http://static.petrisimolin.com/galle...pakolaippa.jpg

Edited by - JF on 23/03/2006 00:27:56

JF 23.03.2006 00:25

Ai niin, venemessuilla sattui silmään tällainen trendi, melkein kaikissa dieselmoottoreissa joiden litratehot olivat varsin korkeat (eli siten myös pakokaasujen lämpötilat) oli tällaiset holkit tai vastaavat pidennykset valussa pakosarjan pinnapulteille:

http://static.petrisimolin.com/galle...JF-Sisu_ps.jpg


SoSo 23.03.2006 05:52

Lainaus:

quote:
Ai niin, venemessuilla sattui silmään tällainen trendi, melkein kaikissa dieselmoottoreissa joiden litratehot olivat varsin korkeat (eli siten myös pakokaasujen lämpötilat) oli tällaiset holkit tai vastaavat pidennykset valussa pakosarjan pinnapulteille:

http://static.petrisimolin.com/galle...JF-Sisu_ps.jpg


Joo "vedonpoisto" holkkeja käytetään monissa monissa muissakin kohteissa joissa pultteihin kohdistuu lämpö tai venymis rasituksia


23.03.2006 06:01

Lainaus:

quote:

Joo "vedonpoisto" holkkeja käytetään monissa monissa muissakin kohteissa joissa pultteihin kohdistuu lämpö tai venymis rasituksia



Mikä tuossa on jujuna? Onko se vaan että pitempi pultti venyy enemmän ennen myötörajaa?


Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 23.03.2006 07:48

Lainaus:

quote:Mikä tuossa on jujuna?
Kun pakosarjan laipan paksuus lämmetessään muuttuu joitakin kymmenesosamillejä, niin lyhyt pultti kiristyy ja löystyy, kun se ei pysty venymään mukana, jolloin sen puristusvoima vaihtelee paljon.

Pitkä pultti näkee suhteessa paljon pienemmän liikkeen ja puristusvoima pysyy lähes vakiona.

Samaa tekniikkaa käytetään kannenpulteissa, kiertokangen ja runkolaakerien kuppien pulteissa. Uusien koneiden kannenpultit ulottuvat yleensä kannen päältä runkolaakeripukkeihin saakka. Pidemmät raapisivat jo maata :)


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/

HeikkiH 23.03.2006 09:02

Lainaus:

quote:
Tässä oli vielä kuva siitä miten lämpölaajeneminen on huomioitu viripakosarjassa joka tulee Cumminsin kuutoskoneeseen:

http://static.petrisimolin.com/galle...lampoliuku.jpg
Pitäis varmaan omaan Dodgeenkin harkita tuollaista jos ja kun sitä virittelee enemmän.

Lainaus:

quote:
Tässä on piirtämäni laippa 3B:n pakokanavaan, täytyisi vaan löytää joku hyvä paikka jossa saisi ne leikattua joko plasmalla tai vedellä, laserleikkuri ei sovellu ruostumattomalle teräkselle sopivilla ainevahvuuksilla (n. 12 mm). Mustasta raudasta tuli ihan nättejä laserilla, mutta ne neljä jotka teetätin menivät jo muualle.
http://www.savira.fi/savira.html

Heikki H.

FJDC
Montenegros #21
==================================================
Chevrolet K5 Blazer 307+TH350+NP205+D44+14FF

sisua45 23.03.2006 09:24

Hopea-musta kone joka tuossa oli kahteen otteeseen esillä on SisuDiesel. Väliholkit ovat ihan 20mm pyörötangosta sorvatut ja tarkoituksena on tosiaan pidentää vaarnoja. SisuDieseleissä/Valmeteissa ei ole ollut pakosarjan tiivisteitä 15 vuoteen, märkäpakosarjoissa on. Eivät vuoda pakokaasua, jos kone käy tunti tolkulla tyhjäkäyntiä niin saattaa vuotaa vähän öljyä.


kristian 23.03.2006 16:55

Noinhan siinä varmaan käy kuin näkee noista JF;än hyvistä kuvista. Mustasta raudasta leikkaantuu huomenna laipat ja lähipäivinä kasaus..toi pinnapulttien pituus juttu olikin ihan uus asia mulle ja täytyykin vaihtaa ne samalla pidemmäksi.täytyy noita laippoja leikkailla useita jos vaan on mahdollisuus.Tossa laipan pätkimisessä arveluttaa että pysyykö laippa mitassaan kun se pätkitään hehkutuksen jälkeen vai joutuuko työstää uudestaan.

#205 slck ry,
pähämä ry,


Sivu luotu: 06:12 (GMT +2).