Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hiluxin korotus, kuinka "tarpeellista"? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=19765)

19.03.2006 20:32

Hiluxin korotus, kuinka "tarpeellista"?
 
Morjens!

Mitäs herrasväki on mieltä, onko hiluxin korottaminen kuinka tarpeellista tai hyödyllistä? Kuskaan sen verran raskaita työkaluja metsään että autolla tulee yritettyä päästä aina mahdollisimman lähelle. Hiluxia en vielä omista mutta harkinassa on. Siinä kyllä näyttäisi olevan korkeutta vakionakin, vaihdelaatikko vähän roikkuu, mutta muuten näyttää hyvältä. Toisaalta akseliväli on pitkä. Tuoko korotus esim. 4 tuuman alustasarjalla rahalle vastinetta vai onko hyöty vähäinen hintaan nähden? Lähinnä haen siis hinta/hyöty -suhdetta. Akseleiden kohdaltahan korkeus ei nouse kuin renkailla. Lukko pitäisi ainakin taakse laittaa ja vinssi keulaan ja kunnon renkaat. Kyseeseen tulee siis risukeulat 89 vuodesta eteenpäin.

Note! This message was posted anonymously!

VonLeka 19.03.2006 20:35

ainakin saman ikäisissä king cäbeissä pystyy säätämään korin korkeutta n. +/- 5cm "niitä tappeja ruuvaamalla" ilman mitään investointeja, en tiedä pystyykö hiluxissa, jos pystyy niin voisit ainakin kokeilla..

mutta mun mielestä korotuksesta ei ole mitään älytöntä hyötyä. ostat vaan suuremmat kumit...

kyllähän toki 4" korottaa aika paljon, mutta mun mielestä ei tuo rahalle vastinetta, jos nyt äkkisiltään muistan että tuo sarja maksaa jotain 1000€ kaikkine härpäkkeineen

tosin riippuu että pääsetkö urakoimaan ilman korotusta, kuinka lähelle pääset kaivinkonetta tällä hetkellä ilman korotusta?
jotenkin noin voit itse laskea hinta/hyötysuhteen. Eli jos sulla menee koko päivä kamojen kantamisessa kaivinkoneen luokse, kun autolla et pääse sinne, niin varmasti korotus kannattaa...

Heavy Fucking Metal

Edited by - VonLeka on 19/03/2006 20:36:58

Edited by - VonLeka on 19/03/2006 20:39:17

Edited by - VonLeka on 19/03/2006 20:40:41

repo 19.03.2006 20:48

Tuskin kannattaa hiluun ostaa mitään "virallista" korotussarjaa. Poikkea paikallisessa urheiluliikkeessä ja osta nippu jääkiekkoja korin korvakkoihin, tulee hinta/laatu kohdalleen.
ps. normihiluunkin mahtuu kyllä suhkot krouvit rattaat.


Sten 19.03.2006 20:56

Lainaus:

quote:
Tuskin kannattaa hiluun ostaa mitään "virallista" korotussarjaa. Poikkea paikallisessa urheiluliikkeessä ja osta nippu jääkiekkoja korin korvakkoihin, tulee hinta/laatu kohdalleen.
ps. normihiluunkin mahtuu kyllä suhkot krouvit rattaat.



Olen kuullut että nuo kiekot eivät kestä siinä, ne kuulemma menee halki. Sit on paljon parempi ostaa nylontankoa ja sahaa sopivat palat siitä. /Sten

80 Dodge Ramcharger SE 318/727/NP 205 PTO
Dana 44/Corp 9.25 lim. slip/3,23
Cragar 8x15 Star Spoke/BFG 33x12,5-15 MT KM
3" bodylift, Borgesonshaft

J-T 19.03.2006 20:57

Eikä kaikki katsurit hyväksy kiekko korotusta

Haffella vaikka maan ääriin.......
http://koti.mbnet.fi/teamkala


k.j 19.03.2006 20:59

Tämä kuvassa oleva on noin 50mm korkeempi kuin vakio?
Takana taotut jouset ja eteen vaihdettu pitemmät.
Vääntösauvoista saa kyllä etupään ylös mutta ajo-ominaisuudet ( jos niitä on?) niin heikkenee tulee pomppuisa.
http://img.photobucket.com/albums/v3...l/125_2599.jpg


Gravehill 19.03.2006 21:00

Lainaus:

quote:
ps. normihiluunkin mahtuu kyllä suhkot krouvit rattaat.
Jaa vakioon risukeulaan mahtuu rouvit renkaat, niinku 31" vai?

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113

las-c 19.03.2006 21:01

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:
Tuskin kannattaa hiluun ostaa mitään "virallista" korotussarjaa. Poikkea paikallisessa urheiluliikkeessä ja osta nippu jääkiekkoja korin korvakkoihin, tulee hinta/laatu kohdalleen.
ps. normihiluunkin mahtuu kyllä suhkot krouvit rattaat.



Olen kuullut että nuo kiekot eivät kestä siinä, ne kuulemma menee halki. Sit on paljon parempi ostaa nylontankoa ja sahaa sopivat palat siitä. /Sten

80 Dodge Ramcharger SE 318/727/NP 205 PTO
Dana 44/Corp 9.25 lim. slip/3,23
Cragar 8x15 Star Spoke/BFG 33x12,5-15 MT KM
3" bodylift, Borgesonshaft
noi tollaset viritykset on just sellasia et niitä tehää ja sit ihmetellää ku ei saada leimaa???????

jos halvalla haluu päästä ni korin ja rungon välii nailonia, sit tiukkaat vääntösauvoja vähän ja jatkat takaata riippuja jos perä jää keulaa alemmas.

TAI sitten

ostat siihen alusta sarjan, tuskin 15-20 v vanhan auton alusta on enää uutta vastaava, jos jotain painavaa sillä roudaat niin on varmaan aika lässähtäny. eli jos tosiaan sillä autolla pitää tehä töitä ja viedä tavaraa ni mää panostasin siihen sarjaan.

.: www.offikuume.com :.

volvolet-sugga 19.03.2006 21:01

joo ne jääkiekot on perkeleen hienoja katastuskonttorilla, jos ei ole rahaa ja aikaa tehdä kunnolla niin kannattaa reporangan unohtaa koko homma

tp-21 maastoautojen ehdotonta aatelia!
joku tietää aina enemmän kuin sinä(tai on ainakin tietävinään)
pirates of tuusulanmeri #3

Wepa 19.03.2006 21:09

Osta toi;

http://www.offivaruste.com/catalog/p...oducts_id=1008 Uusi vastaava 1980,00e.

Ite laitoin just 31set vakiohiluun(LN170) enkä isompia yrittäis ilman korotusta.

- To be old and wise, you must first be young and stupid.

Hilux 2.4td 4wd 2001
Patrol 3.3d 1987

Paavo 19.03.2006 22:08

Muutama erilainen vastausvaihtoehto:

1) ei kannata korottaa lainkaan, varmasti paras hinta/hyöty suhde, kovaa ajoa vaan
2) alle hieman isommat (max. muutoskatsastettavat) renkaat soppelilla kuviolla (AT/MT), erinomainen hinta/hyötysuhde.
3) jos korotat niin älä ainakaan koria rungolta, ei nosta esim. sitä roikkuvaa jakista yhtään, tekee vaan tilaa isoille renkaille mutta on IMHO hyödytön muuten

Jos maastokelpoisuutta haluaa lisää, niin hyvien renkaiden jälkeen tarvittaessa vinssi, niin alkaa pääsemään, ja ei tarvii ajaa riskillä kovaa pahoihin paikkoihin kun aina pääseen vinssillä eteenpäin tarvittaessa. Lukkoja ei tarvii ihan heti jos vaan alusta toimii eli pyörät pysyy maassa.

-Paavo

PS. olikos alustan max. korotus 75mm? eli neljän tuuman satsit olis ainakin teoriassa laittomia?

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

Racingrabbit 19.03.2006 22:21

Korin korotus oli muistaakseni max 76mm.
Oliskohan jousituksen korotus vielä nykyään 64mm?


Gravehill 19.03.2006 22:22

Kyllä se alustan max on 77mm

-1986 HJ-61-
-1986 HJ-60-
SLCK#113

NKH 19.03.2006 22:42

M1G ja N1G

Kokonaiskorotus max.150mm
- jousitus max.77mm
- korikorotus max.77mm
- rengastus max.51mm eli korottaa 25,5mm

______________________
VAZ 2121 Niva
SORONÓ Off-Road Team #1

freddie 20.03.2006 07:46

Lainaus:

quote:
M1G ja N1G

Kokonaiskorotus max.150mm
- jousitus max.77mm
- korikorotus max.77mm
- rengastus max.51mm eli korottaa 25,5mm

______________________
VAZ 2121 Niva
SORONÓ Off-Road Team #1
- Rengastus max. niin paljon ku AKE suo.

--
Patrol 3.3 4x4
Honda XL600 2x1
Pajero V6 3000 (emännän kauppakassi)

hiluman 20.03.2006 10:23

tuohon hilun malliin taitaa saada leimattua 33" kumit. takapää nousee hienosti kun vaihtaa old man emun jouset alle. mulla ne pehmeämmät ja nousi tosi hyvin. vikana vain nyt että paukkuu iskari ulosjoustoissa suoraksi. mutta uudet pitemmät iskarit tulossa alle. kannattee ottaa ne jäykät lehdet jos kuljettaa raskaita esineitä paljon metsään.


20.03.2006 21:33

Kiitoksia vastauksista! Sellainen tuntuma tuli, että korotus ei taida olla hintansa väärtti, varsinkin jos maksimi jää tuonne kolmeen tuumaan lain sallimana. Korin korotusta en tee, turhaa korkeutta en tarvitse vaan tilaa pohjan ja maan väliin.

Tuo rengastus taitaa olla tärkein. Nyt sitten askarruttaa että minkä levyiset/korkuiset renkaat olisi hyvät hiluxiin? Itse olen pähkäillyt että kevyessä autossa, esim. suzuki, leveät renkaat ovat hyvät siinä mielessä että esim. talvella auto alkaa pysyä jonkin verran pinnalla jo keskisuomenkin välihangilla ja kurakoissakin. Parin tonnin autoissa taas uskoisin kapeampien olevan paremmat, koska niin leveitä renkaita ei saa laillisina alle että ne jaksaisivat autoa häävisti kannatella. Olenko yhtään oikeilla jäljillä? Mutta mites tuo hilu, onko se vielä sen verran kevyt (ilman kuormaa) että leveydestä olisi merkittävää hyötyä? Vai olisiko parempi laittaa esim. 235/85R16 ja mennä pohjia myöten kuin traktorilla? Lisäksi mietityttää että kuinka tuo huipputehokas 2,4 d jaksaa pyörittää esim. 33 tuuman renkaita varsinkin kuorman kanssa ajettaessa, ei taida enää olla kovin räjähtävä kiihtyvyys maantiellä? Eipä silti, tienopeudeksi riittää 80 vallan mainiosti, kunhan ei ihan tukkona tarvitse olla.

Tuo lukko on itseäni himottanut pitkään, työkäytössä kun ei huvita turhaan kikkailla vaan tarkoitus on vaan päästä perille. Harrastusajossa lukoton on varmaan ihan passeli ja oppii ehkä ajamaankin paremmin. Varsinkin talvella suurin osa kiini jäämisistä tapahtuu siten että ajan auton tien sivuun parkkiin ja pois lähtiessä tien puolen pyörät sutii jäisellä tiellä ja ojan puolen pyörät ei hievahdakkaan. Lopputulos on sitten se että aikansa kun sudittelee niin koko värkki on lopuksi ojassa eikä lähde pois kuin traktorilla. No ketjut toki auttaa mutta niitten kanssa vekslaaminen menee näpertelyksi.

Note! This message was posted anonymously!

ariman 20.03.2006 22:01

Jos mulla olis työn puolesta mahdollisuus laittaa AKElle hakemus... :)

http://formverk.is/toyota/DC-38/myndir/P4170011.jpg


21.03.2006 09:14

235/85R16 taitaa olla maximi koko ilman muutoksia. Kyseinen koko mielestäni paras yleiskoko maantie/metsätie. On muuten TOSI laiskaa menoa jo tuolla rengastuksella tienpäällä
(vaikka syötöt vähän reilulla)

Note! This message was posted anonymously!

hiluman 21.03.2006 10:04

talvella kapeeta ja korkeaa rengasta ja kesäksi leveetä ja korkeaa :)


Paavo 21.03.2006 14:22

Kesälläkin kapea on hyvä, paitsi suolla.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."

ramo79 21.03.2006 16:59

Mulla kc:ssä 235/85-16 trac edge ja oon erittäin tyytyväinen varsinkin talvipitoo lumella ja ei kesälläkään ole ollut valittamista. Itse huollan ja ajan kaivinkoneita mitä käytetään metsän parannustöis ja suurin löpö pytty on 1000l mitä tarvii kuskata (ei enempää kantavuutta mut toyotas paljon vähemmän). Ero on noil renkail kuin yöllä ja päivällä verrattuna desert duelereihin mitä vakiona. En tiedä mitä kuskaat mut jos samanlaisia löpö pyttyjä kuin minä vastaaviin paikkoihin niin korotus ei ole hyväksi kaatuma herkkyyden takia (pari kertaa kevennetty toista puolta hiki otsalla). Mulla seuraava vaihto ehto tehdä esim patrollista lavuri mut siihen syyt löytyy paremminkin offi kuin työ puolelta olevasta pakottavasta tarpeesta..

lisää kaasua, puut suurenee...

14.09.2007 08:51

Morjes

MItkä pyörät on tossa kuvan autossa. 35"? onko korotettu miten ja kuinka paljon?

Note! This message was posted anonymously!

HeikkiH 14.09.2007 09:24

Lainaus:

quote:
Morjes

MItkä pyörät on tossa kuvan autossa. 35"? onko korotettu miten ja kuinka paljon?
Renkaat on 38", http://formverk.is/

Heikki H.

FJDC
Montenegros #21

tonnisata 14.09.2007 20:31

Kysellään tässä samassa vähän.

Voiko takahenkselit, siis ne u pultit mitkä vedetään akselin ympäri ja jouset kiinni - teettää jossain metallipajalla vai onko noi alkunperin jotain kovempaa tms erikoisempaa matskua tms, karkastujatai jtn ?

Oisi tarve vähän pidemmille , jos lisäisi lehden tai muutaman, niin ei alkuperäset yllä.

tuntuuko että onnistuu ?


Sivu luotu: 02:43 (GMT +2).