![]() |
Nesteen moottorinpesuaine?
Elikkä onko kellään kokemuksia, (mutu taikka mielummin konkreettisia) Nesteen diesel moottoreille tarkoitetun moottoriöljyjen puhdistus ominaisuuksista?
Itse olen käyttänyt ko. ainetta kesäkauden päätteeksi tehdyn öljynvaihdon jälkeen, jolloin olen ajanut niillä hetken ja sitte vaihtanu kunnon öljyt tilalle. Haittaahan siitä ei ole mutta (ja öljystä en maksa mitään)onko todellista hyötyäkään, en ole konetta pahemmin aukaissut. Kaikki lähtöisin siitä kun eräs ISOJA dieseleleitä huoltava sälli oli luopunut omassa käytössään Nesteen öljyistä moisen ominaisuuden takia, vaikka kaikissa dieseleille tarkoitetuissa öljyissähän on puhdistavia ominaisuuksia niin kuulema näissä vähän liikaakin. Tämä tuli vain mieleen FORTE käsittelyjä koskevasta topicista. Laitoin aluperin sinne viestiä nyybinä ja se poistettiin sieltä, anteeksi tyhmyyteni tais olla kokonaan uuden postauksen paikka, no nyt olen jo jäsenenä ja tämä eka postaus memberinä. |
Tarkoitatko Nesteen dieselmoottoreille takoitettua öljyä vai jotakin öljyyn lisättävää puhdistavaa ainetta, kuten Forte tms?
En ole ihan varma, kun ei ole laajempaa kokeilua takana, mutta tuntuisi Nesteen dieselmoottoriöljy olevan aika pesevää tavaraa. Kun olen dieselkoneisiin vaihtanut öljyn, menee se tietysti heti kokeilukäytön aikana hieman sameaksi, koska koneeseen jää kuitenkin jonnekin kanaviin ja öljypumppuun aina hieman sitä vanhaa ja nokista öljyä. Nokeentuminen sotkee öljyn mustan näköiseksi sitten omaan tahtiinsa, mutta ei se ihan pienellä tuntimäärällä tapahdu. Samaa öljyä kun käyttää, oppii tuntemaan miten nopeasti väri vaihtuu. Nesteen öljyä ei ole tullut käytettyä vuosikausiin missään laitteessa, mutta tässä taannoin vaihdoin yhteen vehkeeseen kumminkin kerran Neste Farm Universalia (tjsp) pois lasketun Mobilin tilalle. Uusi öljy oli parin tunnin käytön jälkeen mustaa kuin syntisen n*erin mieli, kun taas esim. vastaavan viskositeetin Mobil Delvacilla pitää ajaa päiväkausia, että se sitoo yhtä paljon vanhaa nokipa*kaa koneesta. Kun se näytti puhdistavan (mielestäni) epätavallisen tehokkaasti, niin laskin Nesteen täysin mustan ölyn pois koneesta, vaihdoin varoksi taas suodattimen ja uutta öljyä tilalle (oli Mobilia varastossa). Mobilin väri on pysynyt sen jälkeen mielestäni tavallista puhtaampana, joten kai se Nesteen tavara konetta puhdisti. Mietin sitä jälkeen päin, että jos se Nesteen öljy tosiaan on hyvin pesevää, niin sillähän kone pysyisi sisältä puhtaampana, mutta sitä pitäisi käyttää sitten koko ajan, eikä vaihtaa välillä vähemmän pesevää tai huonommin nokea sitovaa koneeseen. Muutos heikommin pesevästä paremmin pesevään on se, mikä koneen öljykierron voi jostakin tukkia, ei jatkuva pesevän öljyn käyttö. Jos hyvin pesevän öljyn pelkää sitovan koneesta liikaa epäpuhtauksia (mikä on yksi öljyn tärkeä tehtävä), niin vaihtaa sitten vähän useammin. Ei pesevyydessä minun mielestä ole mitään haittaa. Jotkut tuntuvat pitävän öljyä laadultaan sitä parempana, mitä pidempään se vaihdon jälkeen pysyy mittatikusta katsottuna puhtaan näköisenä. Juuri sellaisella vähän pesevällä kone sotkeentuu sisäpuolelta. Vertailussa pitää huomioida kuitenkin se, että jos se paremmin peseväksi luultu öljy tiivistääkin sylintereissä huonommin, voi nopeampi öljyn likaantuminen johtua suuremmasta ohipuhalluksesta. Tämä pitäisi tosin näkyä jo jonkinlaisena erona huohotinletkun päässäkin. Jos verrokkien viskositeetti on sama ja molemmat ovat mineraaleja tai synteettisiä, niin ei niissä kovin isoa eroa tiivistävyydessä pitäisi kuitenkaan olla. Silloin nopeampi mustaksi meno kielii paremmasta puhdistavuudesta. Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on |
Mulla on rankuissa ollut vuodenpäivät tai jotain Teboilin HPD.tä, muistelen että olis ollut etupäässä diesel-moottoreille tarkoitettu, mutta käytössä en ole huomannut mitään eroa edellisiin.
"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
toisethan noita nesteen öljyjä haukkuu, mutta eipä noissa ole mitään vikaa ollu, työn puolesta tullu ajettua joku 600000km eikä ole kone/laatikko/perä hajonnu
tp-21 maastoautojen ehdotonta aatelia! joku tietää aina enemmän kuin sinä(tai on ainakin tietävinään) pirates of tuusulanmeri #3 |
Jep, ihan pelkästä moottoriöljystä oli kyse.Ei mulla hirveästi kerkeä moskaa varmaankaan kertyä koneeseen ajokauden aikana, kilometrejä kertyy vain 2500-4000 riippuen miten pitkä ja vähäluminen kesä on.
Vielä ei ole kanaviin varmaan jääny mitään ylimääräistä puhdistavan öljyn jälkeen (ehkä ei vielä edes alkanu vaikuttamaan) kun olen harrastanu moista "huuhtelua" kuitenkin yli 15v. ko. koneelle ja edelleen tuntuis puksuttavan hyvin. Ehkä se olis jo aika avata kone vähän enemmänkin auki jo tässä vaiheessa,jos ei muuten niin edes huvin vuoksi, sittehän sen näkis mitä on syöny. |
Sivu luotu: 15:17 (GMT +2). |