![]() |
kuinka taotaan jouset oikein?
Ajattelin naputtaa lehtijousiin hiukan lisää korkeutta. Vuosi sitten vasarretut pakat menneet jo sen verran kasaan, että tuuman-pari tuumaan vois kilkuttaa. Pitääkö jokainen lehti takoa, ja taotaanko molemmilta puolin akselia? meinaan jos takoo esim etujousissa vain akselin etupuolelta, kääntääkö se sitten peräkulmaa eritavalla kuin jos mollemmilta puolin jyystää jolloin koko murikka "laskeutuu" eikä käänny niin paljoa? Tiedä ymmärtääkö tästä mitään...
"ei ollu mikään amerikan temppu" SLCK #73 |
Joku viisas joskus neuvoi näin:
-lekalla jonka pää on n.euron kolikon kokoinen -liian isoa alasinta ei ole -kylmänä tai miedosti kosanilla lämmitettynä -jousen koko matkalta, akselin molemmin puolin, eniten iskuja akselin lähelle. -iskut mahdollisimman keskelle jousta eli ei jousen reunoille. -norra suorimmaksi, seuraavat lehdet aina vähän enemmän kaarella -piirrä vaikka lattiaan alkuperäisten lehtien muoto että voit verrata paljonko on taipunut Muistitko käyttää <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/search.asp |
Kiitos LaaLaa, eikun lekakauppaan.
"ei ollu mikään amerikan temppu" SLCK #73 |
Pikakurssi jousien taontaan. Olisi hyvä selvittää se mitta kuinka käyrä jousipakasta halutaan koska käyristyessään pakan korvalliset lähenee toisiaan. Ekaksi tietysti pakka puretaan ja alotetaan norrasta. Vasaraksi valitaan pajavasara jossa on painoa sen verran ettei mene kilkuttamiseksi. Kiinalainen lattapää moska ei käy koska vasaran pää täytyy olla aivan lievästi kupera. Lati lyödään päästä päähän ja keskelle latia kahteen riviin siis ei jonoon. Reunoihin ei saa lyödä koska idea on että keskikohta sinkuu ja lati taipuu. Latista tehdään symmetrinen ja myös päästäkatsoen suora, jos kääntyy jompaan kumpaan suuntaan niin lyömällä toiseen laitaan (ei reunaan) lati kääntyy. Tässä vaiheessa on kannattavaa mittailla silmukoiden väli onko se sellainen kuin on tilattu. Saahan siitä tehdä sen mallisen kuin haluaa ei senpuoleen. Norra tehdään siis huolella ja laitetaan "pöydälle" vatta puoli ylöspäin oottamaan seuraavaa. Seuraava lati tehdään aivan jonkunverran käyremmäksi kuin norra, että kun se asetetaan norran päälle se vastaa sillai nätisti päistä ja seuraava samanlailla aina vähän käyremmäksi. Sitten kiristetään tapilla kiinni, soljet paikoilleen tai mitä siinä nyt on ja ei kun alle. Jos lati menee poikki taottaessa se on vaan sen merkki, että se oli löyhä. Noudattaminen omalla vastuulla ja semmoista. Olen vielä tällainen anonyymi täältä lapista, mutta ...Ja onko kysyttävää ja kysyttähän te vaikkei oliskaan, eikö vaan
Note! This message was posted anonymously! |
Joo punaseks ei saa kuumentaa,yksi norra taottiin suoraks puna hehkusena ja sepä ei kauaa kestänyt.
Nimim.Kolme norraa taipunut. P.S Auttas tietysti jos apunorra kiertäs norran myös takapäästä... Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen. WIRMA Montenegros#10 |
ja kuinkahan kauan noi itse taotut on pysynyt ryhdissään? onko omakohtasia kokemuksia kenelläkään?
Note! This message was posted anonymously! |
Lainaus:
Vuoden verran noilla ajoin ja tipahtivat ehkä 50% eli ei kestä taottu kovin hyvin ryhdissä jos jousi joustaa kunnolla. Muistitko käyttää <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/search.asp |
Vajaan vuoden oli mulla suntun takomat alla ja tipahti n 50% onnettomilla pohjaamis kumeilla. nyt on pidemmät kumet ja itse taotut pakat joista neljä pisintä latia vaan taottiin siinä toivossa ettei jäykistyisi liikaa..
etittiä: jousia mäiskittiin 5kg kuperalla moskalla keskivaiheille latia isohkon alasimen päällä jättäen lyönti jäljeksi luokkaa 20cent. tukevalla alustalla kannattaa tota touhua kokeilla niin pääsee vähemmällä paukuttamisella ja tekemisen ilolta. #205 slck ry, pähämä ry, Edited by - kristian on 20/02/2006 20:40:02 |
sen kun poiaat muistatte että taotte ne kylmänä ettekä lämmitä niitä
Note! This message was posted anonymously! |
Mä olen muinoin harrastuksen alkuaikojen innossa takonut edellämainituin keinoin yhdet HJ:n pakat ja toista kertaa EI TULE. Vaivaansa nähden ns. haistapaskahommaa. Paljon mieluumin värkkään pienemmällä hiellä SOA:aa, yhdistelen pakkoja ties mistä lehdistä tai jotain. Ja lopputulos on pidemmän päälle parempi ja pysyvämpi.
|
kiitos neuvoista. Meinaan paukuttaa naapurien iloksi, kun en uskalla ryhtyä SOA:n teko hommiin. En usko että kykenisin kääntämään napoja oikein tai kyllähän ne käännettyä saa, joo, se hitsaaminen siinä taitaapi olla hankalempaa meikäläiselle.
"ei ollu mikään amerikan temppu" SLCK #73 |
Lateja EI LÄMMITETÄ YHTÄÄN. Moskan painolla ei suoranaista merkitystä lopputulokseen, mitä isompi niin sen hankalampi hallita.
Jos taot tasaisen alasimen päällä tai taot väärin, voipihan se olla haistapaskahommaa. Jos alasimessa ei ole painaumaa tai syvyydeltään pientä (vaikkapa 1-2mm) kämmenenkokoista monttua, hitsaa alasimeen pieni palko ja hio se lähestulkoon pois. Lyöt kohtaan missä lati on aavistuksen irti alasimen pinnasta, et siihen hitsisauman kohdalle. Ja kun itse pidät latista kiinni, opit löytämään sen oikean lyöntikohdan varsin pian... En yhdistelisi pakkoja ilman takomista, jää niitä "jo lähes" poikki lateja. JA en pidä sitä isona hommana, olen luvannutkin joskus muutamille tutuille takoa, kunhan purkavat itse pakat. Ei HJ:n pakkoja montaa tuntia naputtele. JA älkää liittäkö pieksämistä millään tavalla jousien takomiseen, jos ne ei taivu "mukuttelulla" ilman hikeä, on työtavat väärät. Ei voimalaji. Sillä väkisin ne ei taivu, ei minkään kokoisella lyömätyökalulla, ei edes 20 kilon, senkin olen kokeilut ja lekan katkennut varsi kainalossa rautakauppareissuklle lähtenyt. HJ:n pakat taoin oppi"isänä" jo eläkeikään ehtinyt asentaja, nuorempana ollut jousipajassa töissä. |
Noista mielestäni parhaat asiat huomioi Laa-Laa ja VMK. Alasin on enenmän kuin puolet homman "taiasta" se ei tosiaan saa olla aivan suora. Lekaksi taitaa tosiaan riittää luokkaa 1,5-2kg pajavasara.
Tuo yksi kyläseppä jota käytän haluaa aina mitat jousista autossa -> kiinteän silmukan pultista mitattuna molempiin riipukkeiden pultteihin. Haluua tietty myös tietää paljon tulee muutoksia esim. korkeus ja painonkasvu jne. Vierestä olen kattonut ja hikeä siinä ei tule ja aikaa purettujen pakkkojen takominen (suzuki) vie n. tunnin. Ei todellakaan taida olla voimalaji ja ahjoa tms. tuo seppäkäyttää vain jos tarvii katkaista jousta, tehdä uusia silmukoita tms. . Pelkkään ryhtiin takomiseen ei lämpöä tarvita. Ja siis en tässäkään asiassa ole asiantuntija mutta, olen vaan huomannut että jousien takominen on käyttökelpoinen toimenpide jos, huom. siis jos tekijä osaa asiansa ja olet valmis siihen että taotut jouset puutoo aina käytössä suht. nopeasti sen x-määrän, eli joudut sen silloin tällöin uusimaan. Myös jos joudut takomisesta maksamaan useita kymppejä tai peräti satoja euroja niin silloin on parempi säästää ne rahat ja ostaa uudet jouset. Tähänkin topiciin pakko laittaa viellä: älkää ihmiset käyttäkö punkan jousipajaa siellä eletään vanhalla, nyt jo kadonneella maineella Lisäksi sanoisin että kunnolla tehty spoa on todella paljon kalliimpi,hankalampi, hitaampi tapa saada kunnon jouset. Spoassa kun on huomioitavaan niiiin paaaljon! Hyvä jousiseppä tekee kyllä lehtijousistakin ihan kelvolliset (ei välttämättä vain ryhdissä olevia vakioita). Spoaa ja kierrejousi projektia voisi jo alkaa vertaamaan. imho -sami- |
Nyt ois varapakat hankittu, ja ensimmäisen löin atomeiksi. Tossa puolituntia kun kilkutin heräsi miete miten verrata onko käppyrä jo sopiva. Ei liene muuta konstia kuin irroittaa autosta nykyinen pakka ja verrata siihen tätä uutta sarjaa? Pakkahan painuu kasaan jonkin verran kun asennetaan, niin tuolleen silmämääräisesti katsellen taitaa olla ihan turhaa hommaa.
Tarkoitus olisi tehdä pari tuumaa normaalia korottavaksi. Tai sitten jos ottais noi nykyiset pois ja lykköis nää vartavehkeet alle ja takois "nykyisiin" korotusta. Tulee vaan ylimääräinen purku ja kasauskeikka. "ei ollu mikään amerikan temppu" SLCK #73 |
taitaa olla pidempi aikanen ratkaisu sjoittaa rahaa kunnon jousiin ku vanhojen
kanssa tapella, ei niistä taida takomalla kovin kaksiset tulla, mulla on noi ranchon jouset ollu vuosi kaupalla ei ole pahemmin notkahdellu, eikä ole toi letukkakaan ihan kevyt rauta tp-21 maastoautojen ehdotonta aatelia! joku tietää aina enemmän kuin sinä(tai on ainakin tietävinään) |
Ittellä kokemuksena Zukin jousien leipominen.Onnistuu pienellä vaivalla ja pysyy ryhdissään ihan hyvin.
- - - - - - - - - - - - - #perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# Saunalahti rules SLCK Member #51 kayttaja@offipalsta.com cruiser60@luukku.com http://www.petrisimolin.net/gallery/...yttaja-sig.png |
Lainaus:
|
Vai onko kaikilla navankääntäjillä niin poskettomat korotukset ettei kartaani taivu enää ulosjoustossa?
On Note! This message was posted anonymously! |
Nyybi tietää kaikki suomen soa maasturit,taitaa olla ake:n leivissä
- - - - - - - - - - - - - #perillepääsy ei ole itsetarkoitus vaan matkanteko# Saunalahti rules SLCK Member #51 kayttaja@offipalsta.com cruiser60@luukku.com http://www.petrisimolin.net/gallery/...yttaja-sig.png |
Jousien takominen on ihan mielekästä puuhastelua mikäli sen osaa.
Lisäksi tarvitaan oikeanlaiset työvälineet. Aloitin paukuttelun vuonna 1978 ömeericän autoilla eikä into ole vieläkään laantunut. Jos jollakulla on mieli tulla ihmettelemään moista touhua niin tere tulemast Jojota-varikolle... Oleellisimmat ja oikeaoppisimmat tarvikkeet näet kuvasta http://static.petrisimolin.com/galle...tarvikkeet.jpg RAMMSTEIN.COM http://www.slck.net |
Nyybin pikakurssille jatkoa. Kun latia tai vaikka lattarautaa(sillä on helppo kokeilla) lyödään keskelle niin rauta taipuu. Se kuinka paljon ja pysyykö lati ojennuksessa vaatii pientä totuttelua. PikkuF:llä oli aivan hyvät vermeet työn suoritukseen ja alasintahan siinä tarvitaan. Jousta ei lämmitetä koska yleensä maasturin tai pakettiauton latit ovat niin ohkasia ettei tarvi. Ennen(siis ennen vanhaan) kun taottiin kuorma-auton jousia niin seppä piti latia ja "näytti" vasaralla apumeisselille lyönnin paikan johon apuri komautti lekalla ja jossa hommassa leka todella heilui. Kuorma-auton latille tehtiin niin sanottu koivuklapi lämmitys, josta saammekin tämän viikon tehtävän. Eli mitä moinen tarkoitti, vaihtoehto A: lämmitettiin ahjoa koivuhaloilla. Vaihtoehto B: lämmitettiin lati ja hakattiin koivuvastalla. vaihtoehto C: lämmitettiin latia niin kauan, jotta koivupalikalla kokeillessa se tuntui liukkaalta. Pitäis minunkin vissiin kirjautua tälle palstalle kun on maasturi ja kaikenlaista
Note! This message was posted anonymously! |
No "C: lämmitettiin latia niin kauan, jotta koivupalikalla kokeillessa se tuntui liukkaalta" tietty.
Eikös noitten hiiliterästen päästölämpötilat ala jostain 200 asteesta eli ei kannata paljon lämmitellä jos ei tiedä mitä tekee. Toisaalta kylmän raudan takojat ei pääse taivaaseen! Minä siis voin umpipakanana hyvin takoa jouset kun peli on jokatapauksessa menetetty. Matti |
totta haastelet ja se oli täydet 10 pistettä ja ei sitten lämmitellä mitä sattuu ja miten sattuu
Note! This message was posted anonymously! |
Vanhaan aiheeseen kysymys,mitenkä paljon nuita lehtiä pitää naputella käyremmäksi jos haluaa esim. 2" korotusta,meneekö ihan että 50mm käyremmäksi=50mm korotusta?
|
Vallilan Takomo
Lainataanpa topiccia sen verran kun Vallilan Takomosta tuli tänä aamuna vastaus tarjouspyyntöön. 300e olisivat vailla King Cäpin jousien takomisesta + postit. Tuo on mun mielestä ihan vielä järkevän kuuloinen tarjous, mutta pitääpi vielä Pajakulmasta ja muista kysellä vastatarjouksia. Ai niin, ja 600e ovat vailla jos vie koko auton sinne ja purkavat ja asentavat ite.
|
Sivu luotu: 16:41 (GMT +2). |