Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BJ takaperän metelistä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=17145)

04.01.2006 22:11

BJ takaperän metelistä
 
Auto on siis rakennettu valmiiksi, mutta yksi asia ei sitten "toimi". Arbin lukot edessä ja takana, mutta lukon laittamisen jälkeen, eli siis kun perä oli purettu ja laitettu takasin kasaan, ilmeni huomattavaa ulinaa takaa. Tein kaksi kertaa itte säädöt uudestaan eikä parantunu ja oli vielä kerran korjaamollakin laitettavana eikä parantunu. Meteliä kuuluu pelkästään 80-90 vauhissa. Ennen perän irrottamista ei ollu meteliä.
Missä mahtaa vika piillä? Jotain menossa rikki? Kardaanin perässä oleva ratas (pinjoni?) ottaa tasaisesti kiinni tasauspyörän hammastukseen. Ite vasta ½ vuotta Berttojen kanssa touhunnu ja kova hinku metsään, kunhan vaan saa perän äänenlähteen selvitettyä...


Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 04.01.2006 23:11

Kyllä sen äänen täytyy tulla pinion-lautaspyöräparista.

[quoyte]Kardaanin perässä oleva ratas (pinjoni?) ottaa tasaisesti kiinni tasauspyörän hammastukseen.[/quote]

Miten testattu?


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/

08.01.2006 23:32

Taka-akseli ilmassa, hammaspyörät putsattu öljystä. Laitoin sitä semmosta tahnaa lautaspyörästön hampaille, pyöritin kardaania ja vertasin tahnan levinneisyyttä Toyotan (alkup.) korjaamokäsikirjan kuviin. Toimiiko tällä tavalla, vai miten parempi testata?

Note! This message was posted anonymously!

JF 08.01.2006 23:35

Olivatko hammasrattaiden kosketuspinnat vielä sileitä ja kiiltäviä?

Kuuluuko ääni myös moottorijarrutuksella?


09.01.2006 18:26

Ei kuulu moottorijarrutuksella.
Ovat sileitä ja kiiltaviä.
Meteliä kuuluu vaan kun vedättää esim. ylämäkeen.
Mut enpä ole ajanut kun ei tiedä meneekö vielä jokin rikki... Toyotalta kävin kyselemässä, mutta eivät olleet halukkaita vilkasemaan vikaa.

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 10.01.2006 05:12

Lainaus:

quote:Toimiiko tällä tavalla, vai miten parempi testata?
Toimii. Kunhan saat hammaskosketuksen kuvion näkyviin.

Lainaus:

quote:vertasin tahnan levinneisyyttä Toyotan (alkup.) korjaamokäsikirjan kuviin
Mitä siitä näki?

Onko perässä muuta "outoa" (ylimääräisiä välyksiä, metallipurua öljyn seassa, tms.)?
Pyöriikö kevyesti?

T, Antti

jappe 10.01.2006 08:34

Olen aihetta tutkiskellut kun on rattaiden vaihto edessä. Kosketuspinta ei ole varmaan aivan sama kuin ennen. Oletan, että et vaihtanut rattaita. Ja pienempää ratasta et irroittanut. Silloin loogisesti ainoa ero on ison rattaan sivuttaissunnassa. Et varmaan mitannut heittokellolla alkuperäistä välystä tai tahnalla katsonut alkuperäistä hammaskosketusta. Niihin olisi hyvä verrata. Jeepissä tuota sivuttaissiirtymää säädetään laakereiden ja murikan väliin laitettavilla shimmeillä. Murikan laakereissa ei saa olla väljää.

Tämän jutun kuulin Warnin kisoissa (en ota mitään vastuuta). Kaveri kertoi toyotan perän äännelleen pahasti. Oli saanut neuvon pyörittää perää hiomatahnan kanssa. Kuulemma tehtaalla niin myös tehdään. Oli kokeillut, muuten olisi ollut rattaiden vaihto edessaä. Oli auttanut.

Just do it!

10.01.2006 12:33

kosketuskuvio oli samanlainen kuin opuksessa, eli melkeen koko hampaan alalta otti kiinni. öljyn seassa ei ole mitään ylimääräistä. Kaikki välykset ovat toleransseissa. Ja perä pyörii kevyesti, samalla tavalla kuin ennen lukkojen asennustakin.
Kaippa toi katiska täytyy jättää seisomaan, tai kysellä tekiskö joku sellainen sen säädön joka sen osaa.

Note! This message was posted anonymously!

hector 10.01.2006 12:57

Lainaus:

quote:
Taka-akseli ilmassa, hammaspyörät putsattu öljystä. Laitoin sitä semmosta tahnaa lautaspyörästön hampaille, pyöritin kardaania ja vertasin tahnan levinneisyyttä Toyotan (alkup.) korjaamokäsikirjan kuviin. Toimiiko tällä tavalla, vai miten parempi testata?

Note! This message was posted anonymously!
Onpa kätevää kun on luukku perämurikassa näissä vanhemmissa tojotissa mistä pääsee näkemään. Täyskevennetyissä on suhtkot paljon purkamista ennenkuin hammasvälyyden ja -kosketuksen pääsee näkemään.

Onkohan siinä tilaa kellottaa hammasvälyyskin. Et satummoisin ottanut kuvia niistä hammaskosketuskuvioista niin olisi voinnut niistä porukka täällä foorumilla antaa mielipiteitä.

HJ61-89
SLCK #68

10.01.2006 13:02

Lainaus:

quote:
kosketuskuvio oli samanlainen kuin opuksessa, eli melkeen koko hampaan alalta otti kiinni. öljyn seassa ei ole mitään ylimääräistä. Kaikki välykset ovat toleransseissa. Ja perä pyörii kevyesti, samalla tavalla kuin ennen lukkojen asennustakin.
Kaippa toi katiska täytyy jättää seisomaan, tai kysellä tekiskö joku sellainen sen säädön joka sen osaa.

Note! This message was posted anonymously!
Tuo ulinahan on ihan tavallista vanhoissa paljon ajetuissa perissä. Jos kosketus ei ole ollut aivan kohdallaan ennen lukon asennusta, niin rattaa ovat päässeet kulumaan väärästä kohtaa. Nyt sitten kun lukko on asennettu ja kosketus säädetty kohdalleen, niin kuluneet rattaat antavat sitten melkein aina ulinaa jossain nopeudessa. Jos ei kestä kuunnella ylimääräisiä äänia niin sitten pitää yrittää säätää perä takaisin alkuperäisiin säätöihin.

T:RRV8


Note! This message was posted anonymously!

hector 10.01.2006 13:09

Lainaus:

quote:
Lainaus:

quote:
kosketuskuvio oli samanlainen kuin opuksessa, eli melkeen koko hampaan alalta otti kiinni. öljyn seassa ei ole mitään ylimääräistä. Kaikki välykset ovat toleransseissa. Ja perä pyörii kevyesti, samalla tavalla kuin ennen lukkojen asennustakin.
Kaippa toi katiska täytyy jättää seisomaan, tai kysellä tekiskö joku sellainen sen säädön joka sen osaa.

Note! This message was posted anonymously!
Tuo ulinahan on ihan tavallista vanhoissa paljon ajetuissa perissä. Jos kosketus ei ole ollut aivan kohdallaan ennen lukon asennusta, niin rattaa ovat päässeet kulumaan väärästä kohtaa. Nyt sitten kun lukko on asennettu ja kosketus säädetty kohdalleen, niin kuluneet rattaat antavat sitten melkein aina ulinaa jossain nopeudessa. Jos ei kestä kuunnella ylimääräisiä äänia niin sitten pitää yrittää säätää perä takaisin alkuperäisiin säätöihin.

T:RRV8


Note! This message was posted anonymously!
Jos nyt kosketus hampailla erilainen kuin aiemmin, niin luulis että löytyy metallipurua perän pohjalta enemmän kuin normaalisti.

HJ61-89
SLCK #68

HJ60 10.01.2006 14:03

Ei sieltä varmaan löydy purua, ku kerran ylempänä sanoi ettei ole ajanu ku ääntää.

______________________
Minä mistään mitään tiedä.
Miesten lelut on kookkaita.

10.01.2006 16:50

Täytyy ihan rookiena mennä "esson kaffeille" perjantaina, jos vaan kerkiää, ni saapi joku enemmän ku 3kk BJ:stä tietoa keränny hemmo ajaa sillä, jos viittii.
Kuvia en ottanu, valitettavasti.

Note! This message was posted anonymously!

KariS 10.01.2006 17:16

Jonkun laakerin täytyy olla väljä, sillä jos hammaskosketus on levossa OK, niin ääntä ei kuulu. Samaan viittaa se, että kuuluu vaan vedätettäessä. Koita mitata kaikki laakerivälykset, jos voit, varsinkin pinionin laakerin. Jouduitko muuten kankeamaan paljon, että sait tasauspyörästön ulos?

Laakerin "lopun alkuun" viittaa myös se, että se resonoi vain tietyllä nopeudella. Jos olisi ihan finaalisssa, niin laulaisi koko ajan. Purua ei tuossa ajassa ja noilla kilometreillä vielä tule, eli sitä ei oikein voi käyttää indikaattorina.

Vaikeaa sanoa tarkemmin, kun ei itse kuule. Rattaiden laulu poikkeaa kyllä laakerin laulusta aika lailla, mutta palstalla sitä on vaikea verrata ;)

Tuo "esson baari ja kokeneet korvat" -on hyvä idea!

/Kari

"Better pissed off than pissed on!"


Sivu luotu: 01:03 (GMT +2).