![]() |
G 580 sähköistetty nelimoottorinen
Laitetaan tänne chit chattiin, niin jää vapaus tulkinnalle onko tuo nyt sitten mistään kotoisin. ;)
"Maasto-ominaisuuksien takeena neljä sähkömoottoria" "Mercedes-Benz G 580:ssä on neljä lähelle pyöriä sijoitettua sähkömoottoria" "Akusto on suojattu hiilikuidusta valmistetulla suojapaneelilla, joka on 26 milliä paksu, painaa 57.6 kiloa ja on kiinnitetty runkoon yli 50:stä kohdasta" "Nelivedon ja neljän sähkömoottorin lisäksi ajamista vaativimmilla alustoilla helpottavat Low Range -alennusvaihde, jokaista neljää moottoria hyödyntävä G-Turn- kääntymistoiminto sekä G-Steering-ohjaus, joka pienentää kääntösädettä off-road-ajossa. Mekaaniset tasauspyörästön lukot on korvattu sähköisellä vääntömomentin jaolla pyörien kesken. Sen ansiosta voimaa voidaan jakaa kullekin pyörälle nopeasti ja yksilöllisesti" "Maastoajamista helpottaa erityisesti kamerajärjestelmän ”läpinäkyvä konepelti” -toiminto. Se takaa kuljettajalle näkymän auton keulan eteen medianäytön virtuaalikuvan välityksellä" "Etuakseli Erillisjousitus kahdella tukivarrella" "Taka-akseli De-dion-akseli" https://www.epressi.com/tiedotteet/a...a-tingita.html https://www.pistonheads.com/news/ele...th-579hp/48450 "Kokonaishinta € 152 500,00" EDIT: "saatavilla 3/2025 tuotaantoon saakka ainoastaan PEA - Edition One -paketin kanssa 55290€" https://www.mercedes-benz.fi/site/hinnastot/ |
152500€, ei 55290€
|
Niin siis € 152 500,00 ilman PEA - Edition One -pakettia ja € 152 500,00 + 55290€ sen kanssa.
|
Omapaino vain 3085 kg
|
Joo ja kokonaispaino on puristettu juuri B-korttiin 3500 kg. En tiedä mitä tuollainen 116 kWh akku painaa, mutta esim. 50 - 80 kWh akut on haarukassa noin 400 - 500 kg.
EDIT: Tuleekohan tuo 3500 kg maksimin kokonaispainon tavoitteeksikin jatkossa sähköautoissa, kun veroedun (ja nopeusrajoittimen) saamiseksi ei ole syytä sen ylittämiseen. |
Tuossa jo jokin aikasitten duunikaveri hehkutteli että: "Siinä sinulle kunnon maastopeli joka käänty vaikka puun ympärillä" viitaten tuohon "tankkikäännökseen" mistä videoita ollut. Jostain syystä ne aina tasaisella, hiekalla tai märällä asvaltilla: https://www.google.com/search?q=elec...ih=568&dpr=1.1
|
Juutuupissa on jo toki video poikineen, mutta tuossa on ~mielenkiintoista 2:30-16:15 kun haastatellaan auton (sähkö)tekniikkaa suunnitellutta.
https://www.youtube.com/watch?v=ipfotjcRQLw Saattaisihan se vähän jänskättää kahlata ~ovenkahvoja myöten korkeajänniteakku upoksissa, mutta kulkeehan ne kuulemma sukellusveneetkin sähkömoottoreilla. |
Turvamiesten kalusto menee uusiksi.
Enää ei tarvitse tehdä peruutuskäännöksiä ja voi ottaa uuden suunnan missä vain. |
Lainaus:
Noh, noita patterivehkeitä kuin nykyisiä polttiksi nähdään offaamassa aikalailla varmaan samanverran kuin nyky Kusiaisia jokiksessa. Kuolevia lajeja kumpainenkin nykymuodossaan... :( |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hauskasti (?) verrattuna AMG:hen: Teho/kW(hv) AMG G 63 430+15 (585+20) Bensiini+Kevythybridi G 580 432 (587) Eli AMG G 63 jää bansamoottorillaan tehoissa, mutta ohittaa kevythybridin voimin. Päästöissäkin kevythybridi auttaa: 336 CO2 g/km :D EDIT: G 580 saa V8-äänillä varusteella G-ROAR (tiedä sitten millaiset ja ulos ja/tai kabiiniin). EDIT2: Vielä jos saisi aktiivialustan hytkyttelemään autoa V8:n tahtiin. :D |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Norjalaisten tekemässä talvisessa toimintamatkatestissä on ollut mukana myös tämä. Ainakin tulos (381 km) -14% alle luvatun WLTP-kantaman (443 km) on melko pieni alitus tuossa testiryhmässä.
https://www.motor.no/bil/vinterens-s...st-2025/302344 https://insideevs.com/news/747548/ev...t-norway-2025/ Tosin tuota testiä ei kai ole ajettu tasamaalla vaan ylä- ja alamäkineen ehkä tulokset pitäisi suhteuttaa siihen onko akku ollut tyhjä millä kohtaa reittiä (onko hiipunut ylämäkeen vai päässyt sen jälkeiseen alamäkeen regeneroimaan varausta akkuun). |
En tiiä, jotenkin sitä pitää riisselin hajusta aamuisin :D
Ja nyt jatkossa kun tullit ym. ameriikan vehkeistä laskee niin ehta v8 houkuttaa vielä enemmän kun nää vatkaimet. |
Joo, no itseä tämä kiinnostaa lähinnä vain uteliaisuudesta tekniikkansa osalta, kun sähkökäyttöisiä maastoautoja ei ole ainakaan vielä jonoksi asti.
Tämän hintahan nousi ALV:n korotuksen aikoihin ja on nyt näköjään 154350e, mutta 3/2025 tuotantoon saakka pakollisena oleva lisähintainen PEA - Edition One -paketti ei ole myöhemmin enää pakollinen, joten auton saisi oikeasti tuohon perushintaan ja noin "edulliseenhan" voi vaikka roiskia naftaa tunnelmaan saamiseksi. :) LIsävarusteeksi voisi tosin joutua ottamaan G-ROAR eli V8:n äänet. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Joo, ei saa pitää hullua patterimaasturista kiinnostunutta jännityksessä... :rolleyes:
Jo aiemmin tuosta kuvasta osui silmään nuo ainakin peruuttelussa tarjolla olevat anturit tmv. ja niiden johdot iskareiden alapäässä: https://images.pistonheads.com/nimg/48450/blobid8.jpg |
Top Gear Suomi
La 29.3.2025 klo 21.00, Nelonen Su 30.3.2025 klo 18.30, Nelonen Ma 31.3.2025 klo 21.00, Jim Ti 1.4.2025 klo 23.45, Nelonen Ke 2.4.2025 klo 22.30, Jim Kausi 2. Jakso 3/8. Erikoisjoukot. Uusi jakso! Teemu Selänne pistää viheriöt rullalle yrittäessään paeta Suomen puolustusvoimien erikoisjoukkoja täyssähköisellä G-mallin Mercedes-Benz-maastoautolla. https://www.iltapulu.fi/top-gear-suomi |
Lainaus:
Isoin ongelma omasta mielestä on se että ainoa mitä voi käyttäjä itse tehdä on lisätä pissapojan säiliöön vettä. Kaikki muu on teetettävä veholla mersun tiatokoneeseen kytkettynä, renkaan vaihdosta alkaen. |
No sehän kuullostaa hyvältä. :) Onneksi ei se nyt itselleni ongelmaksi taida muodostua... :D
|
No tuo on kyllä, jos renkaanvaihtokin vaatisi auton käyttämistä merkkihuollon tietokoneen piuhan päässä. Onkohan merkkihuollolla jo tai tulossa Teslan tyylinen ranger-palvelu eli huolto tulee auton luo eikä päinvastoin ja tämä vielä offroad-versiona, että pääsee renkaan vaihtamisen jälkeen takaisin sivistyneeseen maailmaan.
Voihan se olla, että G 580:n hinnassa polttomoottoriseen verrattuna säästetty autoveron euromäärä voisi olla syytä olla jemmassa ylläpitokuluihin. |
Sivu luotu: 18:27 (GMT +2). |