Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Land Cruiseriin sähköinen kässäri (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=170161)

Td5 08.11.2023 09:20

Land Cruiseriin sähköinen kässäri
 
Ehkä tämä kiinnosta jotakuta täällä:

https://www.bendix.com.au/product-ra...-brake#ssNov23

Nerd-O 08.11.2023 10:09

Onko toitsuissa niin surkea käsijarru, että koko mekanismi pitää korvata kokonaan toisenlaisella? Aika vahva veikkaus, että toi sähköinen systeemi ei toimi kovin kehuttavasti täällä kun on suolaa ja kaikkea paskaa. Kannattais vaan se alkuperäinen saada säädettyä kohdilleen

mikjus 08.11.2023 11:01

Tätä ollaan arvuuteltu että kelpaisiko nykyään tollanen vanhaan autoon käkkäriksi. On kuitenkin erillään muusta jarrusysteemistä kuten mekaaninenkin. Tiedä sitten miten hyvä tuollainen olisi, varsinkin jossa siinä joku typeryys että jarrupalojen vaihto vaatii jotain poppaskonsteja että saa ajettua männät nolla asentoon. Kerran seurasin vierestä kun yksi kaveri yritti vaihtaa paloja uudempaan autoon lekalla mutta olisikin pitänyt jotenkin saada ajettua satulat sähköisesti nolliin tms.

Td5 08.11.2023 13:43

Sen verran oli mielenkiintoinen ratkaisu että nostin tänne.
Defessä on kunnon kardaani-kässäri ei tarvetta tämmöselle eikä ole
aavistustakaan mimmonen kässäri Land Cruiserissa on alunperin.

sisua45 08.11.2023 16:24

Onko Suomessa paljon 70-sarjan Land Cruisereita, joissa on tehtaan jäljltä levyjarrut takana?

Hessu888 08.11.2023 17:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1470335)
Onko toitsuissa niin surkea käsijarru, että koko mekanismi pitää korvata kokonaan toisenlaisella? Aika vahva veikkaus, että toi sähköinen systeemi ei toimi kovin kehuttavasti täällä kun on suolaa ja kaikkea paskaa. Kannattais vaan se alkuperäinen saada säädettyä kohdilleen

Eiks siinä tekstissä lue, että secondary eli toi on lisäkäsijarru rummussa olevien lisäksi ja tulee vakiojarrusatuloiden tilalle. Kyllä normi käsijarru pitää normikäytössä, mutta jos autossa kuormaa 1000kg ja perässä 3500kg kärry ja mäki kalteva, niin ehkä siinä ei pidä enää minkää auton vakiokäsijarru.

Hcet 08.11.2023 18:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1470335)
Onko toitsuissa niin surkea käsijarru, että koko mekanismi pitää korvata kokonaan toisenlaisella? Aika vahva veikkaus, että toi sähköinen systeemi ei toimi kovin kehuttavasti täällä kun on suolaa ja kaikkea paskaa. Kannattais vaan se alkuperäinen saada säädettyä kohdilleen

Mitä tässä on käsijarruja nähnyt niin ne on ne "hyvät" vaijerivetoset käsijarrut mitkä ei toimi ja ovat jumissa. Sähköiset taas pitää ja toimii.

RIPAX 09.11.2023 23:25

Tarkoitus?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Td5 (Viesti 1470341)
Sen verran oli mielenkiintoinen ratkaisu että nostin tänne.
Defessä on kunnon kardaani-kässäri ei tarvetta tämmöselle eikä ole
aavistustakaan mimmonen kässäri Land Cruiserissa on alunperin.

Käkkäreitä on monenlaista,mikä sen tarkoitus on missäkin autossa on yhtä monisyinen. Käytännössä käky on aina taka-akselilla paitsi kardaani käky. Taitaa olla Defe viimeinen missä oli kardaani käky,sen huono puoli on se et esim. vinssatessa ei välttis pidä kun vaikuttaa voimansiirtoa rasittavasti, ja tasaus pyörästö antaa myöten ni saattaa olla tilanne et ainostaan yksi pyörä lukittuu,hyvänä puolena osin simppeli rakenne ja pieni käyttövoima. Sähkö käky on henkilöautoissa siksi että on kevyt ja helppo käyttää ja voidaan haluttaesa automatisoida esim. laatikon P-asennolla kytkeytyväksi. Sähkökäkyn huollettavuus on hankalampi,paloja vaihtaessa kannattaaa olla testeri jolla satula ajetaan vaihto asentoon ja resetoidaan kun homma valmis. Sitte on välimallia esim. Disco3 ja X5 bemarit jne. missä on käkykahvan paikalla sähköinen toimilaite joka vetää perinteisiä käky vaijereita,toimii ja tehokas ja helppo mutta raskas ja mahdollisimman monimutkainen. Käsi käyttöinen käky levyjarruissa on huono siksi että usein on tehoton,henkilöautoon riittää mutta maasturi ei pysy paikallaan vaan jarru luistaa vaik kuinka rimpuilee kahvassa,siksi esim. Toyotissa ja monissa muissa on levyt takana+erillinen rumpu käsijarrullle,Esim Hiluxissa on pelkästään rummut takana ja isot sellaiset joka pitää luotettavasti,vielä kun neliveto on päällä on min. 3pyörää täysin lukossa. Esim. HJ61 Cruiserissa 4pyörää kun vielä lukot on päällä,eli kun taka-akselilla on molemmat pyörät lukittu käkyllä ja näin kardaani ei pyöri,ja keskitasaus on lukittu,on etukardaanikin lukittu ja etutasaus lukossa on siis 4 pyörä käkkäri. Oma juttunsa on se kun on raskas yhdistelmä esim. auto 3tonnia+kärry 3.5 tonnia ja ihan asfaltilla jolloin hyvä pito mutta jarruvoiman pitää olla suuri,silloin pikkurummut tai levyt ei riitä käsikäyttöisenä vaan tarvitaan lisävoimaa sähköllä,että pienikin levy/rumpu pitää eikä auto luistele omille teilleen. Tästä syystä esim. Vario mersussa (kuorma-auto) on tavalliset paineilma tehostetut neste jarrut ja paineilmakäyttöinen käsijarru.

Nerd-O 10.11.2023 07:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1470352)
Mitä tässä on käsijarruja nähnyt niin ne on ne "hyvät" vaijerivetoset käsijarrut mitkä ei toimi ja ovat jumissa. Sähköiset taas pitää ja toimii.

Johtuu ihan siitä kun yleensä se sähköinen käsijarru on automaattinen. Jonka myötä sitä käytetään kokoajan. Kun taas jengi ei käytä käsi käyttöistä käsijarrua, minkä myötä se mekanismi alkaa jumittamaan kun sitä ei käytetä. Mulla ei ole yhdenkään auton kanssa ollut ongelmaa käsijarrussa, koska käytän käsijarrua kokoajan. Sen sijaan kun tuohon sähköiseen käsijarruun tulee ongelmaa niin sen korjaus ei ole ihan halpa homma. Esim. Renaultilla ei myydä osia siihen, toki jarrukenkiä myydään. Se koko paska pitää vaihtaa uuteen. Maksaa ihanat 800e..


Sivu luotu: 16:50 (GMT +2).