Tarkoitus?
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Td5
(Viesti 1470341)
Sen verran oli mielenkiintoinen ratkaisu että nostin tänne.
Defessä on kunnon kardaani-kässäri ei tarvetta tämmöselle eikä ole
aavistustakaan mimmonen kässäri Land Cruiserissa on alunperin.
|
Käkkäreitä on monenlaista,mikä sen tarkoitus on missäkin autossa on yhtä monisyinen. Käytännössä käky on aina taka-akselilla paitsi kardaani käky. Taitaa olla Defe viimeinen missä oli kardaani käky,sen huono puoli on se et esim. vinssatessa ei välttis pidä kun vaikuttaa voimansiirtoa rasittavasti, ja tasaus pyörästö antaa myöten ni saattaa olla tilanne et ainostaan yksi pyörä lukittuu,hyvänä puolena osin simppeli rakenne ja pieni käyttövoima. Sähkö käky on henkilöautoissa siksi että on kevyt ja helppo käyttää ja voidaan haluttaesa automatisoida esim. laatikon P-asennolla kytkeytyväksi. Sähkökäkyn huollettavuus on hankalampi,paloja vaihtaessa kannattaaa olla testeri jolla satula ajetaan vaihto asentoon ja resetoidaan kun homma valmis. Sitte on välimallia esim. Disco3 ja X5 bemarit jne. missä on käkykahvan paikalla sähköinen toimilaite joka vetää perinteisiä käky vaijereita,toimii ja tehokas ja helppo mutta raskas ja mahdollisimman monimutkainen. Käsi käyttöinen käky levyjarruissa on huono siksi että usein on tehoton,henkilöautoon riittää mutta maasturi ei pysy paikallaan vaan jarru luistaa vaik kuinka rimpuilee kahvassa,siksi esim. Toyotissa ja monissa muissa on levyt takana+erillinen rumpu käsijarrullle,Esim Hiluxissa on pelkästään rummut takana ja isot sellaiset joka pitää luotettavasti,vielä kun neliveto on päällä on min. 3pyörää täysin lukossa. Esim. HJ61 Cruiserissa 4pyörää kun vielä lukot on päällä,eli kun taka-akselilla on molemmat pyörät lukittu käkyllä ja näin kardaani ei pyöri,ja keskitasaus on lukittu,on etukardaanikin lukittu ja etutasaus lukossa on siis 4 pyörä käkkäri. Oma juttunsa on se kun on raskas yhdistelmä esim. auto 3tonnia+kärry 3.5 tonnia ja ihan asfaltilla jolloin hyvä pito mutta jarruvoiman pitää olla suuri,silloin pikkurummut tai levyt ei riitä käsikäyttöisenä vaan tarvitaan lisävoimaa sähköllä,että pienikin levy/rumpu pitää eikä auto luistele omille teilleen. Tästä syystä esim. Vario mersussa (kuorma-auto) on tavalliset paineilma tehostetut neste jarrut ja paineilmakäyttöinen käsijarru.
|