Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Nyt N2G, mihin pitäisi siirtää verojen kannalta? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=17010)

Shuttle 30.12.2005 23:24

Nyt N2G, mihin pitäisi siirtää verojen kannalta?
 
Hankinnassa on (ei kyllä vieläkään ole mitään papereita tehty, mutta suullinen sopimus kuitenkin) Landroverin 109 S2A FC.
Eli bulldoggi. Niin ruma että se on jo kaunis.
Kuitenkin vanha paloauto. Rekisteriotetta en ole vielä nähnyt, mutta ymmärsin että on kuitenkin kuorma-autoksi rekisteröity aikanaan (ja myöhemmin poistettu rekisteristä).

Alustasta kirja kertoo moista: omamassa 1900kg, kantavuus 1800kg. Eli kokonaismassa 3700kg.
Autossa on 2.6ltr bensiinimoottori. Edessä 1+1 paikkaa. Takana tilapäisistuimia N kappaletta.
Kysymys kuuluukin, millaiseksi se kannattaa rekisteröidä tulevaisuudessa? museorekisteröinti unohdettiin jo projektia laadittaessa. Autossa on kuitenkin huomattavasti enemmän potentiaalia. Tarkoitus entisöidä palo-/huoltoautoksi. (pitäähän ne makkaratikut ja polttopuut jossain kuljettaa).
Kysymys ihan verotuksen/vakuutuksen/rakentelemisen kannalta
Vaihtoehtoja:
M1/G: vaatii että takaata poistetaan tilapäisistuimet? Rajoittaa ainakin rakentamista lisävalojen suhteen.

N1/G: Vapaammat kädet lisävalojen suhteen, voi olla tilapäisistuimet. Riittääkö massat? ei välttämättä, kalustokori painaa aika paljon ja onhan siellä vielä 500ltr vesisäiliö joka säilytetään.

N2/G: Massat valmistajan täysiin arvoihin ja käyttöön. Voi rakentaa vielä vapaammin kuin N1-luokkaan? Ongelmaksi tulee ajokortti, joka toisaalta voi tulla jo M1/G-luokassa jos jättää kokonaismassan yli 3500kg (uskokaa pois, on mahdollista sekin).

Mitä muuta hyötyä/haittaa eri luokista olisi? Bensakoneellahan ei yllättäen ole dieselveroa, mutta miten on ajoneuvoveron laita, ja vakuutukset näin yleensä?

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.

Shuttle 31.12.2005 11:09

Pistetääs kuvaa kehiin:
http://shuttle.p0x.net/donna/Kuva161.jpg

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.

Edited by - Shuttle on 31/12/2005 11:22:58

Edited by - Shuttle on 31/12/2005 11:23:30

Ahosensetä 31.12.2005 13:47

Huima peli!

T, Antti

battis 01.01.2006 13:30

Totta puhut! Ruma, mutta kaunis...
vakuutuksia et ainaskaan ihan halvalla taida tulla saamaan.
Mitä tarkoitat tolla N2:n voi rakentaa vapaammin, kuin N1:n?? Onko noilla oikeasti jotain eroa? ei jaksa nytten ruveta noita aken biblioita lukemaan!

Transpoint - Suomen suurin hukkaportti!

-MaTTi- 01.01.2006 14:29

Lainaus:

quote:
Hankinnassa on (ei kyllä vieläkään ole mitään papereita tehty, mutta suullinen sopimus kuitenkin) Landroverin 109 S2A FC.
Eli bulldoggi. Niin ruma että se on jo kaunis.
Kuitenkin vanha paloauto. Rekisteriotetta en ole vielä nähnyt, mutta ymmärsin että on kuitenkin kuorma-autoksi rekisteröity aikanaan (ja myöhemmin poistettu rekisteristä).

Alustasta kirja kertoo moista: omamassa 1900kg, kantavuus 1800kg. Eli kokonaismassa 3700kg.
Autossa on 2.6ltr bensiinimoottori. Edessä 1+1 paikkaa. Takana tilapäisistuimia N kappaletta.
Kysymys kuuluukin, millaiseksi se kannattaa rekisteröidä tulevaisuudessa? museorekisteröinti unohdettiin jo projektia laadittaessa. Autossa on kuitenkin huomattavasti enemmän potentiaalia. Tarkoitus entisöidä palo-/huoltoautoksi. (pitäähän ne makkaratikut ja polttopuut jossain kuljettaa).
Kysymys ihan verotuksen/vakuutuksen/rakentelemisen kannalta
Vaihtoehtoja:
M1/G: vaatii että takaata poistetaan tilapäisistuimet? Rajoittaa ainakin rakentamista lisävalojen suhteen.

N1/G: Vapaammat kädet lisävalojen suhteen, voi olla tilapäisistuimet. Riittääkö massat? ei välttämättä, kalustokori painaa aika paljon ja onhan siellä vielä 500ltr vesisäiliö joka säilytetään.

N2/G: Massat valmistajan täysiin arvoihin ja käyttöön. Voi rakentaa vielä vapaammin kuin N1-luokkaan? Ongelmaksi tulee ajokortti, joka toisaalta voi tulla jo M1/G-luokassa jos jättää kokonaismassan yli 3500kg (uskokaa pois, on mahdollista sekin).

Mitä muuta hyötyä/haittaa eri luokista olisi? Bensakoneellahan ei yllättäen ole dieselveroa, mutta miten on ajoneuvoveron laita, ja vakuutukset näin yleensä?

Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.
Kokonaismassa määrää luokan, eli jos/kun se on 3700 kg, se voi olla vain kuorma- tai henkilöauto. Sitä ei voi muuttaa muuten kuin valmistajan/valmistajan edustajan sille yksilöimällä todistuksella eri kokonaismassasta. C-kortti tarvitaan siis ajeluun. Henkilöautoksi sitä taas ei verojen puolesta saa, henkilöauto on autoverosta vapaa vain jos se painaa yli 6000 kg tai se on verovapauden ehdot täyttävä matkailuauto.

Eli se on ja pysyy kuorma-autona N2(G).


Shuttle 01.01.2006 15:48

Eli ymmärsinkö oikein että N-luokan ajoneuvot ovat autoverosta vapaita? loistavaa..
Miten sitten vakuutukset N1/2, että kannattaako valmistajalta tivata paperia jolla sais <3500kg?
Peräkärryn hauska tilanne:
<3500kg kokmassalla suurin sallittu kärry ois 3500kg, ajokortiksi riittää BE.

>3500kg kokmassalla suurin sallittu kärri C-kortilla on 750kg kärry.
Kaikki yli sen vaarii CE (tai C1E käy tässä tapauksessa). Mutta sais taasen isomman kärryn :)

Itteänihän se ei haittaa, pitäis BECE-kortti olla kohta tuloillaan..


Land Rover Series 2A, 1965. SWB station wagon.

JiiPee 02.01.2006 11:42

Tuommoisen laitteen vakuutusmaksua kannattaa kysyä vakuutusyhtiöistä, koska nehän ne laskuttaa joka tapauksessa.

Offipalsta.com - sinne ne webwheelerit menneet on

battis 02.01.2006 18:54

tee siitä matkailuauto!! Oikeasti!

Transpoint - Suomen suurin hukkaportti!

Reetu 02.01.2006 19:04

Lainaus:

quote:
tee siitä matkailuauto!! Oikeasti!

Transpoint - Suomen suurin hukkaportti!
Samalla kannalla, myös allekirjoituksen osalta...

-Vannomatta paras-

05.01.2006 12:48

Kyllä kokonaismassaa on ainaki ennen voinut tiputtaa alaspäin ilman valmistajien lappuja. mutta nostaminen on eri asia

Note! This message was posted anonymously!

05.01.2006 14:37

Noniin. Nyt selvis että auto on ollut vuoteen 94 asti rekisteröitynä erikoisajoneuvona.
Tämän jälkeen se on poistettu rekisteristä. Onko mahdollista viedä se uudelleen rekisteriin erikoisajoneuvona? Erikoisajoneuvoon saa kai aika vapaasti rakennella, vai koskeeko samat rajoitteet kuin N-luokkaa?

-Shuttle anonyyminä, tj ~24h

Note! This message was posted anonymously!

-MaTTi- 06.01.2006 00:52

Lainaus:

quote:
Noniin. Nyt selvis että auto on ollut vuoteen 94 asti rekisteröitynä erikoisajoneuvona.
Tämän jälkeen se on poistettu rekisteristä. Onko mahdollista viedä se uudelleen rekisteriin erikoisajoneuvona? Erikoisajoneuvoon saa kai aika vapaasti rakennella, vai koskeeko samat rajoitteet kuin N-luokkaa?

-Shuttle anonyyminä, tj ~24h

Note! This message was posted anonymously!
Onhan se mahdollista, uusia ei vaan voi tehdä. Silloin siellä pitää olla ne otteella olevat erikoisuudet kyydissä ja paikallaan.

Erikoisautoa koskee samat pykälät kuin vastaavaa perusautoa.

Lainaus:

quote:
Kyllä kokonaismassaa on ainaki ennen voinut tiputtaa alaspäin ilman valmistajien lappuja. mutta nostaminen on eri asia

Note! This message was posted anonymously!
Ehkä kauan aikaa sitten. Ei varmastikaan viimeisen 10-15 vuoden aikana...




Sivu luotu: 21:12 (GMT +2).