Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jarrullisen venetrailerin tieliikenteessä sallitun massan ylitys. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=170019)

Radis 09.10.2023 19:57

Jarrullisen venetrailerin tieliikenteessä sallitun massan ylitys.
 
Kysymys:

Jarruttoman kärryn kanssa saa näköjään kokonaimassa ylittyä 75kg:

”Jarruttomilla, kevyillä perävaunuilla massa voi kuormattuna olla 825 kg, jos tieto suuremman kuormauksen käyttömahdollisuudesta on merkitty perävaunun rekisteritietoihin ja jos kuormasta 75 kg kohdistuu vetopäälle. Akselille voi siis edelleenkin kohdistua enintään 750 kg massa. Massalla tarkoitetaan siis perävaunun ja kuorman yhteispainoa.”

”Myös O2-luokan perävaunuissa voi teknisesti suurin sallittu massa olla yli 3 500 kg. Tällöin akseleilta maahan voi kohdistua enintään 3 500 kg massa.”

[ https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...en-saantelysta ]


Tietääkö kukaan miten säännöt menee noiden kanssa? Pajonko esim 2000kg kärryn massa saa ylittyä?

HeikkiH 09.10.2023 20:22

Eikö se ole tuo sama 75 kg vetopäälle kuin jarruttomassa?

J-J 10.10.2023 15:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1469656)
”Myös O2-luokan perävaunuissa voi teknisesti suurin sallittu massa olla yli 3 500 kg. Tällöin akseleilta maahan voi kohdistua enintään 3 500 kg massa.”

[ https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...en-saantelysta ]


Tietääkö kukaan miten säännöt menee noiden kanssa? Pajonko esim 2000kg kärryn massa saa ylittyä?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tieliikennelaki, §108
Keskiakseliperävaunu on kuormattava niin, että se kohdistaa vetoajoneuvon kytkentälaitteelle alaspäin painavan voiman. Alaspäin painava voima saa olla enintään 10 prosenttia perävaunun akseleille sallitusta massasta tai enintään 1 000 kilogramman massaa vastaava voima, pienemmän voimista ollessa määräävä. Alaspäin painava voima ei saa ylittää kytkettäville ajoneuvoille eikä kytkentälaitteille sallittuja voimia.

Linkki lakiin

Eli renkaiden alta punnittaessa maksimi on tuo 2000kg. Sen lisäksi aisapainoa saa olla maksimissaan 10% eli 200kg tai vetokoukun maksimi pystysuuntainen kuormitus tai taka-akselin maksimi kuormattavuus ja luonnollisesti näistä kolmesta pienin arvo on se määräävä.

Esimerkiksi Jeepin takaluukussa oli saksankielinen tarra, jossa kerrottiin koukun maksimi pystysuuntainen kuorma 140kg.

Radis 10.10.2023 19:16

Öö, eikös tuo määritä vain miten painon tulee jakautua akselille ja koukulle? En tuosta löytäny nopealla silmäyksellä mainintaa kokonaismassan ylityksestä.

Meinasin ostaa erään trailerin ja sen myyjä oli käynyt katsastusasemalla kysymässä saako otteessa olevaa tieliikenteessä sallittua kokonaismassaa ylittää. Vastaus oli ollut että ei saa…. Jos olis saanu niin olis ollu just passeli…

J-J 10.10.2023 20:40

Tieliikenteessä sallittu kokonaismassa mitataan renkailta. Onkohan kyseisen trailerin rekisteritiedoissa mainittu lisäksi "tekninen suurin sallittu kokonaismassa"? Oman -81 makuuvaunun tiedoissa mainitaan teknisenä kokonaismassana 1100kg ja tieliikenteen kokonaismassana 990kg. Eli näistä tuo 990kg on se puheissa mainittava kokonaismassa, mikä ei liikenteessä pyöriltä mitattuna saa ylittyä. Ja mitä käytetään myös mm. ajokorttiluokan riittävyyttä tarkasteltaessa. Eli mun tulkinnan mukaan tuossa saa olla 99kg aisapainoa sen 990kgn lisäksi, edellyttäen sen sopivan vetoautolle. Sitä en tiedä, missä se loput teknisen sallima 11kg voi piileskellä.

Radis 11.10.2023 17:20

Soittelin pariinkin katsastusasemaan. Ja tässä lopputulos:

Mikäli trailerin ottessa ei muuta mainita niin jarrullisen kärryn tieliikenteessä sallittu massa on se mikä on, eikä sitä saa kasvattaa ”aisapainona”.

Olisin hommannut kärryn jonka maks tieliikenteessä sallittu massa on 1700kg, ja jonka akselit kantavat otteen mukaan 1700kg, ja jonka jarrupään kantokyky on 100kg. Mutta koska traileri on vanha (-87) ei tuolloin nähty tarpeelliseksi ilmoittaa paljonko aisa kantaa, ei tuota 1700kg saa ylittää tieliikenteessä vaikka teknisesti se kestäisikin 1800kg.

Sinäänsä tympeä, koska tämä jäi 50kg:sta kiinni. Mikäli otteessa olisi merkintä trailerin aisan pystysuorasta kantokyvystä, olisi traileri olisi juuri passeli.

Koska valmistajaa ei ole enää olemassa, mitään lausuntoakaan ei voi pyytää muutoskatsastusta varten.

Eli ei ole lakia tai sääntöä jolla tätä määritellään, vaan tämä on puhtaasti kiinni siitä miten kärryn kantokyky on satuttu valmistajan toimesta ilmoittamaan, ja otteeseen merkkaamaan.

J-J 11.10.2023 21:12

Täytyy siis korjata omaa tulkintaa.:o

Sikäli mielenkiintoista, koska ymmärtääkseni tienpäällä massat mitataan pyöriltä ja kärryn massa on se, mikä on kärryn pyörien alla ja auton massa auton pyörien alla, pitäen sisällään aisapainon.
Eli pitääkö aisapaino siis huomioida nyt kahdesti..:confused:

Mutta ei varmasti ole ainut kerta, kun olen väärässä.

Jjamo 11.10.2023 21:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1469686)
Soittelin pariinkin katsastusasemaan. Ja tässä lopputulos:

Mikäli trailerin ottessa ei muuta mainita niin jarrullisen kärryn tieliikenteessä sallittu massa on se mikä on, eikä sitä saa kasvattaa ”aisapainona”.

Olisin hommannut kärryn jonka maks tieliikenteessä sallittu massa on 1700kg, ja jonka akselit kantavat otteen mukaan 1700kg, ja jonka jarrupään kantokyky on 100kg. Mutta koska traileri on vanha (-87) ei tuolloin nähty tarpeelliseksi ilmoittaa paljonko aisa kantaa, ei tuota 1700kg saa ylittää tieliikenteessä vaikka teknisesti se kestäisikin 1800kg.

Sinäänsä tympeä, koska tämä jäi 50kg:sta kiinni. Mikäli otteessa olisi merkintä trailerin aisan pystysuorasta kantokyvystä, olisi traileri olisi juuri passeli.

Koska valmistajaa ei ole enää olemassa, mitään lausuntoakaan ei voi pyytää muutoskatsastusta varten.

Eli ei ole lakia tai sääntöä jolla tätä määritellään, vaan tämä on puhtaasti kiinni siitä miten kärryn kantokyky on satuttu valmistajan toimesta ilmoittamaan, ja otteeseen merkkaamaan.


Mikä jäi 50 kilosta kiinni? trailerin suurin sallittu 1700kg ja veneen kanssa 1750kg? tien päällä tuota ei kyllä pystytä mitenkään muuten todentamaan, kuin käyttämällä vaakalla, jolloin on täysin herran hallussa, että onko veneeseen tehty painoa lisääviä muutoksia.

Kaitsu67 12.10.2023 10:46

Toi veneen kuskaaminen painon mukaan onkin sellainen, että jos käytetään valmistajan antamaa painoa veneelle ja moottorille (riippuen veneen ja moottorin tyypistä), paljonko sinne on sitten vielä ruuvattu kiinni lisävarusteita, tankkeja, onko vesitankki / pa tankki/tankit tyhjinä täynnä vai jotain siltä väliltä , onko septissä tavaraa, onko irtovarusteet kaikki poistettu veneestä (ankkurit. köydet, astiat ym. ym.) noista kun tuiee äkkiä lisäpainoa jota moni ei tule ajatelleeksi.

Kaitsu67 12.10.2023 10:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Radis (Viesti 1469686)
Olisin hommannut kärryn jonka maks tieliikenteessä sallittu massa on 1700kg, ja jonka akselit kantavat otteen mukaan 1700kg, ja jonka jarrupään kantokyky on 100kg. Mutta koska traileri on vanha (-87) ei tuolloin nähty tarpeelliseksi ilmoittaa paljonko aisa kantaa, ei tuota 1700kg saa ylittää tieliikenteessä vaikka teknisesti se kestäisikin 1800kg.

Eli tiedät että kärry kestää tuon 1800 kiloa. mutta siis jos sitä koukkupainoa ei ole merkattu ja siellä on se 100kg jolloin akseleilla 1700 ja miliisi pysäyttää ja punnitsee akselipainot ja vertaa otteeseen, eikö se ole silloin ihan spekseissä? Vai punnitseeko ne myös koukkupainon ja rupeavat ynnäilemään?

Radis 12.10.2023 20:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1469703)
Eli tiedät että kärry kestää tuon 1800 kiloa. mutta siis jos sitä koukkupainoa ei ole merkattu ja siellä on se 100kg jolloin akseleilla 1700 ja miliisi pysäyttää ja punnitsee akselipainot ja vertaa otteeseen, eikö se ole silloin ihan spekseissä? Vai punnitseeko ne myös koukkupainon ja rupeavat ynnäilemään?

Ongelmana on että ei ole speksttu aisapainoa. Tällöin hyväksytty kokonaismassa on max 1700kg, oli siitä osa koukulla tai ei, kävi tämä järkeen tai ei. Laillisesti tuon kärryn max paino liikenteessä saa olla se 1700kg. Mitkään säännöt tai laki ei tässä auta koska valmistaja ei ole rekisteröinnin yhteydessä määritellyt aisapainoa erikseen. Koska aisapainoa pitää kuitenkin olla, laillisesti tämän kärryn max akselipainoa ei saa saavuttaa tieliikenteessä.

Jos miliisi sattuu olemaan valveutunut niin kyllä hänen tulisi mitata paino joka tukipisteestä. Käytännössä ei ehkä näin käy, ja asia oli myös vaikea katsastusinsseille.

Joka tapauksessa en päädy tuohon kärryyn vaan haen tähän muuta ratkaisua. Kyseinen kärry menee toiselle ostajalle.

Pitää olla myös marginaalia matkatavaroille yms. Veneen paino varusteineen on kyllä selvillä ja se olisi kärryn omapainon kanssa ollut 50kg yli.

Bj Andy 13.10.2023 22:22

Lainaus:

Moottorikäyttöisen ajoneuvon ja hinattavan ajoneuvon kytkeminen

150 § (8.5.2020/360)

Yleiset kytkentäsäännöt

Moottorikäyttöiseen ajoneuvoon saa kerrallaan olla kytkettynä vain yksi hinattava ajoneuvo, jollei tässä laissa toisin säädetä.

Ajoneuvoyhdistelmässä:

1) ei saa ylittää ajoneuvoille, ajoneuvoyhdistelmälle eikä kytkentälaitteille teknisesti sallittuja massoja;
Tuo ja perävaunun massa on se massa joka kohdistuu pyörien kautta tiehen.

Ja tuo on vanhemmissa kärryissä ainoa keino todeta asia. Tuo löytyy laista ja muut on arvailua. Tai jos jostain jotain muuta löytyy niin sitten se.


Sivu luotu: 07:25 (GMT +2).