![]() |
Toyota 8" perä, lukkovaihtoehdot
Onko niin, että mitään sellaista tasauspyörästön luistonrajoitinta ei tähän löydy, joka normaalisti olisi kuten avoin, mutta jos toinen pyörä alkaa sutimaan, lukko alkaisi pehmeästi antamaan vetoa toiselle pyörälle? Tyyliin visco, tai Jeepin hydraulinen pumppusysteemi.
Mulla oli Hiluxissa Lock-Right joka on ok maastossa, mutta ikävä pitkän välyksen, veto-jarrutus tilan vaihto, oliko 10 astetta tai jotain. Nyt olen laittamassa Land Cruiserin perään hyllyssä olevaa vähän käytettyä kitkalukkoa. Kai se pääasiassa maantieajoossa ihan ok on. Torsen olisi kai maantiekäyttöön kanssa hyvä, mutta tulisi maksaan noin tonnin vs. kitkalukko pelkkä työn vaiva. |
Avoin
Paineilmalukko Sähkölukko Palalukko Torsen Kitkalukko Kemppilukko Semmoset on ainakin saannissa 8" perään |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kysymys oli: onko olemassa lukkoa tyyliin visco, tai Jeepin hydraulinen pumppusysteemi. |
Itsellä oli Hiluxissa edessä Eatonin Truetrack eli torsen-tyyppinen lukko ennen arbbia. Kai se ihan ok pelas niin kauan kun molemmat pyörät oli maassa.
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Otin tuon Land Cruiserin perämurikan irti ja ihmetystä aiheutti että siellä oli kitkalukko. Jotain sellaista epäilinkin, kun pyörittelin takapyöriä vapaalla ja P-asennossa. Vapaalla pyöri samaan suuntaan ja vaihde parkkiasennossa hiukan suurempaa voimaa käyttäen eri suuntiin. Eli ei hirveästi pitoa. Toisekseen, kun auton ostin, vaihdoin kaikki öljyt ja laitoin tavallista peräöljyä sinne. En huomannut mitään erityistä käytöksessä.
No ilmeisesti kitkalukko on laitettu jälkikäteen kun siellä hampaissa oli jäämiä kahdesta eri värisestä hammaskosketusaineesta. Tuossa karvalakkimallissa on esitteen mukaan avoin perä ja wide-mallissa sähkölukko. Avasin sen kitkalukon, kitkalevyt näytti hyviltä. Toisella puolella kolme ja toisella puolella neljä. Avasin sitten hyllyssä olleen kitkalukon vertailua varten ja ylläyksekseni siellä oli kitkalevyja molemmin puolin yksi setti enemmän ja järeämpi jousirakenne. Ulospäin murikat ihan saman näköisiä. Eipä siinä, asensin tämän useampilevyisen paikoilleen ja kasailen taka-akselin piakkoin kunhan ehdin ja nyt laitetaan Mobil Delvac LS sisään ja ihmetellään tuliko eroa edelliseen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos lsd perään laittaa tavalliset öljyt, niin periaatteessa lukon pitäisi jumia, kun se lisäaine vähentää kitkaa kitkalevyjen välissä. Jos ei jumi, niin varmaankin on väljää tai jotain puuttuu. |
Sivu luotu: 15:05 (GMT +2). |