Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   bosch jakajapumppu ongelma (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=167775)

-hannu- 21.05.2022 18:16

bosch jakajapumppu ongelma
 
Mistä johtuu että kierrokset nousee vaikka kaasupoljinta ei paina syvemmälle?
siis kun painaa kaasua toimii noin 1000 rpm asti oikein mutta pari milliä syvemmälle painaessa kierrokset nousee noin 3500 rpm . Voiko governor olla syypää nyt vetojousi tyylinen. Kierrokset palautuu ihan oikein ja toimii muuten ihan hyvin.
Tämä on siis itse kasattu pumppu

dmn 21.05.2022 21:40

Jos syöttöä on ruuvattu kauhesti lisää, se voi aiheuttaa että "jää kantamaan".

Tähän tietysti vaikuttaa ne kaikki jouset mitä siellä on, yksinkertaisimmillaan kai pelkkä starttijousi (erillään määränsäätimen vivussa) ja varsinainen rajoitinjousi, joka sekin saattaa olla pilkottu kolmen eri jouseen (tyhjäkäynti, osakuorma, kierrosrajoitin).

opelman 22.05.2022 07:43

Onko kyseessä semmonen jakajapumppu, missä on kylmäkäynnistin lisänä? Jos on niin, se vaijeri menee pumpun sivulle (volkkareissa pumpun ja lohkon väliin) ja päällä on sitten säädöt mihin se toppailee. Sillä säädät tyhjäkäyntiä pienemmälle ja tulee muutenkin kierosherkempi siitä.

-hannu- 22.05.2022 08:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja opelman (Viesti 1459088)
Onko kyseessä semmonen jakajapumppu, missä on kylmäkäynnistin lisänä? Jos on niin, se vaijeri menee pumpun sivulle (volkkareissa pumpun ja lohkon väliin) ja päällä on sitten säädöt mihin se toppailee. Sillä säädät tyhjäkäyntiä pienemmälle ja tulee muutenkin kierosherkempi siitä.

Ei ole kylmäkäynnistintä, joku ivecon pumpun runko

opelman 22.05.2022 17:51

Saattasin olla perussyötön kannalla mieki. Mutta jos ei säätämällä asetu niin, oisko määräsäätimessä liian kevyt jousi? Voisko olla mahollista?

-hannu- 22.05.2022 19:38

Ei auttanut syötön pienentäminen.
pitää kokeilla semmoista monijousista säätimen jousta.
Mihin vaikuttaa se "keskipakosäätimen" karan säätö?

dmn 22.05.2022 21:02

Käytännössä ei tee muuta kuin toimii akselina. On olemassa myös variaatio, missä on porauksia akselissa, tällä säädetään pumpun sisäistä painetta (ennakkoa) osakuormalla, mutta tälläistä pumppua ei itselle ole tullut vastaan.

Millainen kokoonpano kyseessä? Siis moottori (IDI / (T)DI) ja pumppuun tehdyt muutokset?

-hannu- 22.05.2022 21:22

Moottori on mersun 290td ja mersun sähköpumpun nestepää on ivecon pumpun kuorissa, ja pumpun kansi on kia:n. ja tosiaan se määränsäätimen jousi on siis vain yksi vetojousi,
tietenkin tyhjäkäyntijousi on myös.

dmn 22.05.2022 21:51

Tuolla yksijousisella rajoittimella alkaa leikkaamaan syöttöä aika aikaisin oman kokemuksen mukaan, tuollaisen Ducaton suoraruiskun pumpun joskus laitoin volkkarin TDI:n kaveriksi, ja selkeesti alkoi hyytymään kolmen tonnin jälkeen.

Voisi ehkä kokeilla laittaa vaikka tuplat tyhjäkäyntijouset? Vaihtoehtoina voisi olla myös laikata keskipakosäätimestä ne ylimääräiset hännät pois.

opelman 22.05.2022 21:59

Paljo kotelopaineet?

-hannu- 22.05.2022 22:40

Muistaakseni 6.5bar

Topi79 23.05.2022 21:48

Pakko kysyä tässä yhteydessä ve pumpun kuormantunnistuksesta jos joku tietää..eli ongelmaa siinä, että tyhjäkäynnillä puuttuu tavallaan sitkeys ja kone saattaa sammua esim rattia kääntäessä. Mikä voisi aiheuttaaa? Muuten toimii oikein hyvin. Voiko olla joku jousiongelma?

-hannu- 31.05.2022 09:58

Tämä korjaantu kun vaihdoin löysemmän jousen määränsäätimeen,
entinen oli tosi jäykkä. en kyllä ymmärrä miksi se noin oireili mutta nyt toimii.


Sivu luotu: 06:30 (GMT +2).