Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   32 mm Calix letkulämmitin? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166953)

sisua45 07.12.2021 18:47

32 mm Calix letkulämmitin?
 
Mistä löydän mitoitustaulukon Calix letkulämmittimille? Asennusohjeet löysin, mutta niissä ei ole lämmittimen mittoja. Tarvitsisin 32 mm letkuun tulevan lyhyen lämmittimen, joka voisi olla 400w tehoinen.

Calix RE 345 vaikuttaa sopivalta, mutta onko se 32mm letkuun, ja miten ne muut mitat???

Vastus menee mopoautoon. Siinä on nyt rikkinäinen 550w letkulämppäri, joka on minun mielestäni aika iso kaksi pyttyiseen papattimeen.

Dervish 07.12.2021 18:57

Kun pikasesti vilkuilin minkä kokoisia jäähyletkuja tuolla ohjeessa mainittuun Vectraan esimerkiks on tarjolla, ne tuntu olevan 34 millisiä ainakin aeromotorssilla.
Mutta sitten ruottissa näkys olevan calixille kerrottu tuo 32 milliä.
https://www.autoexperten.se/tillbeho...armare-re-345/

sisua45 07.12.2021 19:07

Tuo mopoauto on Mitsubishin L2E koneella, ja siihen on hieman huonosti lohkolämppäreitä tarjolla. Jotain oli tarjolla, mutta on niin v-mäinen paikka moottorin ja tulipellin (lasikuidun) välissä, ettei asennus houkuttele. Letkuihin menisi kivuttomasti.

Koivunoksa 08.12.2021 09:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1453806)
Tuo mopoauto on Mitsubishin L2E koneella, ja siihen on hieman huonosti lohkolämppäreitä tarjolla. Jotain oli tarjolla, mutta on niin v-mäinen paikka moottorin ja tulipellin (lasikuidun) välissä, ettei asennus houkuttele. Letkuihin menisi kivuttomasti.


Tässä oli jouto aikaa kun olen fixus liikkeessä kassalla:D:D Jos puhutaan nimen omaan calix vastuksiata niin tässä mitä löysin 32mm letkulle ja nimenomaan 400w

RE345
RE382
RE387
RE789
RE901

Oisko näistä mikään sulle sopiva. Jos ei niin katsellaan lisää.:cool:

sisua45 08.12.2021 10:58

Tuo oli hyvä lista, kiitos!

Calixina haluaisin pitää, kun on muukin autossa sitä.

Täytyy viikonloppuna katsella paremmalla ajalla, (ja lämpösemmillä keleillä..) että mikä sinne parhaiten istuisi.

sisua45 18.12.2021 19:21

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=238315

Calix RE 345 tuli ostettua, ja se odottaa asennusta. Tänään piti laittaa, mutten ehtinytkään... Calixilla on muuten tuotteelle kolme eri numeroa. Tuo edellä mainittu, "TYP M4S 345" ja "Part no. 2200832". Selkeätä..kö? :D

Taisi nyt selvitä miksi edellinen moottorilämmitin kyrvähti. Sekä myöhemmin vielä sisätilanlämppärikin... :mad:

Puskurista menee johto moot lämmittimelle. Sehän koostuu panssarijohdosta, sekä pienestä maadotusjohdosta. Tämä maajohto oli katkaistu tyvestä, eikä siis ollut kiinni mistään. Tämäkö sitten rikkoi molemmat lämmittimet? En ole niin hyvä 220V sähköissä, kertokaa te...?!?

Tuo johdon katkaisu menee samaan linjaan muiden tämän mopoauton asennuksien kanssa:

- Dieselmoottori ilman vedenerotinta? P-a suodattimena vain kaasari bensa-auton letkujen väliin tuleva suodatin. Se viiden markan muovipurkki. Ei muuten toiminut 15 asteen pakkasessa. Sittemmin laitettu kunnon dieselmoottorin vedenerotin suodatin, vettä saatu talteen useampi desi, liki puoli litraa? Tankki kuitenkin vain 20 litraa.

- Taakse oli vaihdettu uusi takajarrusatula. Ei ollut osattu säätää mäntää, joten laitettu prikkoja väliin! Siellä on kyllä säätöruuvi 4 mm kuusiokoloavaimelle. Samassa oli hukattu käsijarruvivun palautusjousi. Näitä tänään renkattu, kun vaihdoin takajarrupalat.

- Lisäksi joka helvetin paikassa kaikki kiinni nippusiteillä. Pakoputki, jäähdytin, sähköinen p-a siirtopumppu, jne...

Kirottuja olkoon kaikki 15 v asentajat, sekä heidän tumpulat isänsä. :D

Kuvassa vesivaivoihin jäätynyt lasikuitu pönttö tuotu verstaalle sulamaan.

SALIASTAJA 18.12.2021 22:55

Ei tuo maajohdon puuttuminen riko vastusta, jos kunnossa olevassa pistorasiassa on käytetty, mutta voi aiheuttaa sähköiskun, jos käytetään vanhassa ilman vikavirta suojaa olevassa pistorasiassa ja vastus tai kaapeli rikkoontuu sopivasti.

sisua45 18.12.2021 23:12

Johto oli kiinni noin 10 v vanhassa talossa, jossa kaikki pitäisi olla ok? Sulake laukesi aamulla, kun muija laittoi mauton lämmitykseen. Kuittasin sen pois iltapäivällä. Sitten kokeilin laittaa johtoa uudestaan kiinni ja kuului BOTZ! Taas sulake pois päältä, ja moot lämmittimestä hävisi kolmas liitin? Nehän ovat Calixissa abiko mallisia lattaliittimiä. Lisäksi moot lämmittimen kuori on sen verran lämminnyt, etten saanut selvää malli numerosta.

Myöhemmin kytkin moot lämmittimen pois, ja johdon suoraan sisätilan lämmittimelle. Se toimi aikansa, mutta mykistyi hetken päästä. Sisätilalämppäri kyllä polttaa vastusta, mutta puhallin ei toimi. Lämmitin on sen verran tuore, että sisällä on rutosti komponentteja. Mutta, käytetty oli sekin.

Miksi näin, mikä tätä Calixia vaivaa? Koskaan ei ollut ongelmia Defan ja Calixin kanssa. Ja näissä ei ole mitään omia virityksiä, kaikki on tehtaan liittimillä koottuja.

(Löytyy muuten Kovil haaroitus kappale, uusi, jos joku kaipaa...)

Kettu_ 19.12.2021 00:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1454186)
Johto oli kiinni noin 10 v vanhassa talossa, jossa kaikki pitäisi olla ok? Sulake laukesi aamulla, kun muija laittoi mauton lämmitykseen. Kuittasin sen pois iltapäivällä. Sitten kokeilin laittaa johtoa uudestaan kiinni ja kuului BOTZ! Taas sulake pois päältä, ja moot lämmittimestä hävisi kolmas liitin? Nehän ovat Calixissa abiko mallisia lattaliittimiä. Lisäksi moot lämmittimen kuori on sen verran lämminnyt, etten saanut selvää malli numerosta.

Myöhemmin kytkin moot lämmittimen pois, ja johdon suoraan sisätilan lämmittimelle. Se toimi aikansa, mutta mykistyi hetken päästä. Sisätilalämppäri kyllä polttaa vastusta, mutta puhallin ei toimi. Lämmitin on sen verran tuore, että sisällä on rutosti komponentteja. Mutta, käytetty oli sekin.

Miksi näin, mikä tätä Calixia vaivaa? Koskaan ei ollut ongelmia Defan ja Calixin kanssa. Ja näissä ei ole mitään omia virityksiä, kaikki on tehtaan liittimillä koottuja.

(Löytyy muuten Kovil haaroitus kappale, uusi, jos joku kaipaa...)

Mulla kävi vähän sama jeesuksen vanhan calixin puhaltimen kanssa. Siinä mahdollista valita kaksi eri lämpötehoa joita nyt en muista ja myös mahdollista laittaa molemmat tehot päälle, näin tein epähuomiossa ja kappas vaan koko halvatun värkki sammu ja ei lähteny viilennyksen jälkeenkään päälle kun vastukset, puhallin siis aivan mykkä. Linkosin nurkkaan puhaltimen ja seuraavana päivänä kokeilin uudelleen, edelleenki sama vika kunnes kaveri tuli ja paino pohjasta resetointi painiketta niin rupes se ropeölikin pyörimään. Tämä toki joku 80- luvun calixi, mutta luulisi että uudessakin on nappi?

SALIASTAJA 19.12.2021 09:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1454186)
Johto oli kiinni noin 10 v vanhassa talossa, jossa kaikki pitäisi olla ok? Sulake laukesi aamulla, kun muija laittoi mauton lämmitykseen. Kuittasin sen pois iltapäivällä. Sitten kokeilin laittaa johtoa uudestaan kiinni ja kuului BOTZ! Taas sulake pois päältä, ja moot lämmittimestä hävisi kolmas liitin? Nehän ovat Calixissa abiko mallisia lattaliittimiä. Lisäksi moot lämmittimen kuori on sen verran lämminnyt, etten saanut selvää malli numerosta.

Myöhemmin kytkin moot lämmittimen pois, ja johdon suoraan sisätilan lämmittimelle. Se toimi aikansa, mutta mykistyi hetken päästä. Sisätilalämppäri kyllä polttaa vastusta, mutta puhallin ei toimi. Lämmitin on sen verran tuore, että sisällä on rutosti komponentteja. Mutta, käytetty oli sekin.

Miksi näin, mikä tätä Calixia vaivaa? Koskaan ei ollut ongelmia Defan ja Calixin kanssa. Ja näissä ei ole mitään omia virityksiä, kaikki on tehtaan liittimillä koottuja.

(Löytyy muuten Kovil haaroitus kappale, uusi, jos joku kaipaa...)

Kannattaa jännite mitata pistorasiasta varalta ettei ole ylijännitettä. Tämä mahdollista jos esim. useampi vaiheinen pistorasia ryhmä haaroitettu jakorasialta ja nolla johdon kytkennässä huono liitos tai keskuksella tai jopa sähkölaitoksen puolella nolla vikaa. Näissä tapauksissa jännite voi vaihdella eri vaiheiden kuormituksen mukaan. Jälkimmäisissä vaihtoehdoissa epäilen, että olisi muutakin kärähtänyt kun mauton lämmittimet ja näkyisi esim. valojen kirkkaus vaihteluna. Olisiko vaan tullut tunnit täyteen mauton lämmittimille. Se katkaistu maajohto kannattaa kytkeä runkoon ja tarkastaa, että moottorin ja rungon välissä on maajohto kunnossa.

sisua45 19.12.2021 19:05

Näissä uudemmissa sisätila lämppäreissä ei taida olla reset nappeja?

Uskoisin talon sähköjen olevan ok. Tässä on kuitenkin asuttu 13 vuotta, ja samasta pistorasiasta on laitettu lämmitykseen autoja noin kymmentä eri yksilöä, ilman ongelmia.

Mutta jos autosta laitteesta hajoaa ensin moot lämmitin, ja sen jälkeen sisätilan lämppäri, niin erikoiselta kuulostaa...???

Multa löytyy jemmasta toinen käytetty puskurista eteenpäin johto, ja uusi letkulämmitin, sekä 80-luvun sisätilalämmitin (siinä on se reset nappi...!), ne menevät paikoilleen viimeistään joulun välipäivinä.

Hessu888 19.12.2021 20:52

Mulla hajos viime talvena kans Calix. Poltti pari kertaa sulaketta ja sen jälkeen kun tutki, niin puskurijohdon sisäpää oli sulanut ja lohkis ei enää toiminut. Oiskohan lohkis menny oikariin ja sitten johto sulanut?? Sisätilassa mulla uudehko Defa, niin se ei hajonnut.

Oiskohan sulla menny eka moottorin lämmitin, sitten johto ja sulanu johto hajottanut sen sisätilalämppärin.

sisua45 19.12.2021 23:06

Ekaksi hajosi moot lämmitin, letku lämppäri. Sitten laitoin puskurista eteenpäin -johdon kiinni sisätilaan menevään johtoon. Näin lämmitettiin pelkkää sisätilaa muutaman kerran, ei oingelmia.

Mutta sitten yhtenä aamuna, sisätilalämppäri oli mykkä. Kun sitä myöhemmin kokeilin, niin sen lämmitys vastus toimii, mutta puhallin ei toimi. Ja sen sisällä on pirusti hienomekaniikkaa...

Puskurista eteenpäin johto menee vaihtoon, kun on jemmassa sopiva. Ja kytken sen maadoitus johdon kiinni moottoriin. Runkokin on autossa, kori on lasikuitua.

Hiukan vaan mietityttää tämä kaikki, enkä viitsisi poltaa 70e moot läppäriä + kasari sisätila lämppäriä, jonka ostin 25v sitten.

kenppi 20.12.2021 06:44

Jos löytyy yleismittari niin mittaa kaikki johdot ja se haaroitin ettei ole oikosulussa. Haaroittimessa usein ollut vika jos sulake talosta paukkuu.

Kettu_ 20.12.2021 13:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1454210)
Näissä uudemmissa sisätila lämppäreissä ei taida olla reset nappeja?

Uskoisin talon sähköjen olevan ok. Tässä on kuitenkin asuttu 13 vuotta, ja samasta pistorasiasta on laitettu lämmitykseen autoja noin kymmentä eri yksilöä, ilman ongelmia.

Mutta jos autosta laitteesta hajoaa ensin moot lämmitin, ja sen jälkeen sisätilan lämppäri, niin erikoiselta kuulostaa...???

Multa löytyy jemmasta toinen käytetty puskurista eteenpäin johto, ja uusi letkulämmitin, sekä 80-luvun sisätilalämmitin (siinä on se reset nappi...!), ne menevät paikoilleen viimeistään joulun välipäivinä.

Tuossakin se nappi oli pohjassa muutaman millin reijästä kun tökkäsi nii resetoi. Toki voi olla ettei sellasta uudemmassa olekkaan

sisua45 29.12.2021 22:20

No niin, nyt on kinkun syönnin lomassa ahkeroitu teini vempulan kanssa...

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=238357

Vasemmalla mautosta poistettu lämmitin. 550w tehoinen, mutta mallia en tiedä, koska muovi on sulanut. Oikealla uusi 400w Calix RE 345. Putkiosa sama, vastuksessa ja varressa eroja. Juu, jäähdytinneste on likaista, huuhdellaan kesällä paremmin...

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=238358

Jotain oikkarin tynkää siellä on ollut.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=238359

Vasemmalla mauton liitinjohto ja oikealla jemmasta löytynyt. Jemma-johto olikin huono, joten loppujen lopuksi kaivoin muovin seasta maajohdon esille ja juotin sille jatkoa. Se tuli moottoriin kiinni. Runko-moottori maajohto löytyi autosta.

Jokainen Calix johtoliitin mitattu ristiin ja rastiin, kaikki olivat ok. Kasattu nippuun ja kaikki toimivat ok.

Olisiko syynä ollut ennen pakkasia tapahtunut konehuoneen (paine)pesu, en kyllä oikein siihenkään usko?

Muita huomioita:

- Slimline mallisessa sisätila lämppärissä ei ole reset-nappeja, tarkastettu sekin.

- Calixin liitoksessa käytetään lukituskappaleita, ja niitä on ainaki kahta erilaista. Mutta kumpikaan ei sovi T-haaraan? T-haara turvattu hienoilla nippuside virityksillä.

- Vanhemmat jatkojohdot (esim sisätilalämmittimille) ovat liitinosasta paksumpia ja muutenkin erilaisia. Niihin ei uudemmat lukituskappaleet myöskään tahdo sopia.

- Viime vuoden syksyn varaosa hankinnoista löytyy Calix lohkolämppäreitä joissa on kiinteä johto puskuriin saakka. Ja se puskuriliitin on suorakulmaisen muotoinen. Näitä 70-luvun helmiä löytyy allekirjoittaneelta, ja osa jopa uusia/käyttämättömiä.


Sivu luotu: 17:33 (GMT +2).