Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   SDS istukka (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166382)

sisua45 11.09.2021 10:35

SDS istukka
 
Löytyykö jostain järkevään hintaan porakoneen istukkaa, joka menee 1/2" - 20 karaan, ja jossa on SDS terien kiinnitys?

Minulla on SDS kiviteriä, muttei porakonetta niille. Joskus olen hitsannut poranterien kiinnitysurat umpeen, ja mirkelöinyt varret kolmekulmaisiksi, jottei ne pyöri tavallisessa iskuporakoneen istukassa. :rolleyes:

Moggen 12.09.2021 15:30

Löytyy halpa? adapteri sds/ sdsmax
Motonet ainakin, en vaan muista nyt halkaisijaa mutta enemmän kun 13mm
Sorvissa voi sen vähentää?

Lieriö-kiinnitykselle ei taida olla yhtään adapteria?

kenni_ 16.09.2021 10:30

Miksei hankkia ennemmin sds-konetta, kun alkaa adaptereiden kanssa leikkimään. Ja jos tarve vähäistä niin käy muutamalla kympillä hakeen puuilosta jonkun iskukoneen. Varmasti ajaa asiansa jos tarve satunnaista. Todennäköisesti toimii jopa paremmin kun tavalliset iskukoneet.

sisua45 22.09.2021 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ (Viesti 1450508)
Miksei hankkia ennemmin sds-konetta, kun alkaa adaptereiden kanssa leikkimään. Ja jos tarve vähäistä niin käy muutamalla kympillä hakeen puuilosta jonkun iskukoneen. Varmasti ajaa asiansa jos tarve satunnaista. Todennäköisesti toimii jopa paremmin kun tavalliset iskukoneet.

No juu, samaan tulokseen minäkin tulin kun hieman porakoneiden hintoja katselin...

Olen näköjään pudonnut tässä(kin) asiassa kehityksen kelkasta. SDS-koneet olivat aikoinaan kalliita ammattilaiskoneita, Hiltejä jne.

turakki 25.09.2021 18:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1450749)
No juu, samaan tulokseen minäkin tulin kun hieman porakoneiden hintoja katselin...

Olen näköjään pudonnut tässä(kin) asiassa kehityksen kelkasta. SDS-koneet olivat aikoinaan kalliita ammattilaiskoneita, Hiltejä jne.

Ostin jonkun kiinankoneen liki 15 vuotta sitten. Kolme kymppiä kustansi ja käyttökunnossakin on luultavasti vielä. Velipoika voisi sen palauttaakin...
Aika lailla vaikutti 70- luvun lopun hiltin kloonilta, mikä oli joskus serkulta lainassa. Ei kai tuollaisella urakkaa tekisi, mutta tuoreella terällä puri betoniin ihan kelvollisesti.

Timo_L 25.09.2021 18:35

Ostin vuonna 2011 Makitan poravasaran, ja todennut sillä muutaman tuhatta reikää poranneena että ei ole mitään järkeä ostaa halpaa paskaa. Tuollainen kone kestää tavallisella kotikäyttäjällä helposti 30 vuotta, joten se 200-300€ hinta ei pitäisi päätä huimata vekottimesta mikä tekee juuri sen mitä pitääkin ja ilman turhaa kiroamista. Mukana tuli myös 13mm porakoneistukka, joten lattiamassan tai säkkibetonin sekoituskin sujuu vispilällä hienosti.
Minulla hajosi muutama viikko sitten edesmenneen faijani ostama Fein:in multitool, se oli 25 vuotta vanha ja useassakin remonttihommassa aika paljon kovuutta saanut laite. Porukoiden vuonna 1992 ostama Kärcherin raksaimuri toimii edelleen enemmän kuin hyvin, ja pölypuseja sekä suodattimiakin on saatavilla.


Kaikki ne halvat koneet ja työkalut mitä olen elämäni aikana ostanut on olleet totaalista rahanhukkaa ja virhehankintoja. Aiheuttanut vain vitutusta ja turhaa ajankäyttöä kun käynyt hakemassa uuden kunnollisen tilalle.

sisua45 27.09.2021 13:50

Hain Tokmannista korin kaljaa ja Einhell (tarkoittaa yksi helvetti?) porakoneen. Tein sillä muutaman reiän betoniin ja punatiiliin lauantaina, ihan hommansa ajoi. Molemmat ostokset.


Sivu luotu: 19:10 (GMT +2).