Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   jeepin taka-akselin stefa murheita (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=166050)

kesis 22.07.2021 17:10

jeepin taka-akselin stefa murheita
 
Olis työkaverin xj jeepissä taka-akselin stefan kanssa ongelmia.
akseli perus 35:nen dana.Hän oli vaihtanut siihen toisen vetarin ja uuden stefan.
oli toiminut jonkin aikaa hyvin kunnes alko vuotamaan. no uus stefa ja jarrukilkkeet ja eiku vuotaa taas.Voiko esim. vetoakseleissa tai stefoissa olla eroja vai tekeekö hän jotain väärin?En oo käyny kattomassa mut lupasin kysellä täältä viisaimmilta et mikä mättää.

Timo_L 22.07.2021 18:50

Jos kyseessä c- klipillinen versio (eli '90 tai uudempi) akselista, niin kulunut vetari voi aiheuttaa tuon. Samoin kulunut pyöränlaakeri, ja periaatteessa jos päittäisvälystä (vetoakseli liikkuu sisään- ulos enemmän kuin 2-3mm) on liikaa niin saattaahan sekin nirhata tiivisteen rikki.

Asennusvirhe on tietysti mahdollinen (tiiviste vinossa, tjsp.), ja jos tiivistettä ja vetaria ei rasvaa asennuksen yhteydessä + loraus öljyä akseliputkeen ennen vetarin asennusta, niin saattaa syödä stefan koska se on hetken aikaa kuivana.

Luoppis 23.07.2021 13:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1448879)
Samoin kulunut pyöränlaakeri, ja periaatteessa jos päittäisvälystä (vetoakseli liikkuu sisään- ulos enemmän kuin 2-3mm) on liikaa niin saattaahan sekin nirhata tiivisteen rikki.

Ite tunnen vaan ton Dana 60/80 taka-akselin napojen purkamisen/kasaamisen ja niistä ameriikan pojat väittävät kovasti, että ei mielellään saisi olla vetoakselissa/pyöränlaakerissa yhtään päittäisvälystä kun se sitten syö sen stefan huulen. Danan orkkis merkkisissä stefoissa on paksulti semmosta punaista rasvaa luultavasti helpottamassa juuri tuota, ettei pyörähdä alkumetrejä kuivana.

Jos on jäykän taka-akselin kanssa ihan hullun huolellinen niin mielellään stefan vaihdon jälkeen ajaa vuorotellen vasemman ja oikean puolen pyörän jonkun penkan päälle, että valuu peräöljyä navalle päin voitelemaan stefan ja kelluvassa akselissa pyöränlaakerit.

kesis 23.07.2021 16:35

Joo kyseessä on c-klipsillinen eli yli 90:nen Kaveri oli nimenomaan vaihtanu uuden vetarin,laakerin ja stefan.Täytyy kysellä tai käydä ite paikanpäällä kattomassa onko siinä käyny hänellä joku asennusvirhe ja kuinka paljo on päittäisvälystä.

omassa jeepissä oli aikoinaan aika paljon päittäisvälystä vetareissa ja ihan härskisti hitsasin lisää tavaraa vetarin päähän ja koneistin niin että jäi ihan pieni välys ja hyvinhän tuo on vuoskaudet toiminu eikä oo stefat vuotanu.
Kiitos vastauksista,eiköhän tuo vika jollain tapaa selviä.

toyopet 24.07.2021 14:22

Tietysti täytyy kysyä ihan, että perusteet on kunnossa ja osat on oikein päin?
Ei muuten mutta minä kun ostin jeepin, niin parin hitsireiän paikkuun lisäksi piti vaihtaa taakse vetari, laakeri ja stefat, kun joku oli jo aiemmin vaihtanut ja laittanut stefan ensiksi sinne perälle ja sitten laakerin.
:rolleyes:

kesis 24.07.2021 17:35

no kävi mulla mielessä et voi olla joku asennusvirhe,mut lupasin joku ilta käydä kurkkaamassa.

kesis 27.07.2021 18:27

Kävin kurkkaamassa tuota stefaa ja kyllähän siinä asennuksessa pientä parantamisen varaa oli.Eli stefa oli pari milliä vinossa joka ilmeisesti syy vuotamiseen.Mutta yks juttu viel jäi kaivelemaan eli vanhassa stefassa oli sellanen kaulus mikä toppaa putken päähän mut uus stefan ulkopinta suora joten onko mahdollista et se olis ollu myös liian syvällä ja lähellä laakeria?pitäiskö se stefan ulkopinta jäädä akseliputken kans tasan vai työnnetäänkö perille asti?

Timo_L 27.07.2021 22:48

Itse ainakin asentanut tuontyyppiset stefat aina putken/ koneistetun pinnan kanssa tasaan, eikä ole vuotaneet.

kesis 28.07.2021 15:56

Samoin olen itsekkin tehnyt eikä oo vuotanu.Eli näillä neuvoilla mennään.Kiitos.


Sivu luotu: 07:35 (GMT +2).