Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   O/M/V Varaosat ja tarvikkeet (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=177)
-   -   Myyty Adapteri VW TDI + Volvon AW7x (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=165596)

Sumsar 28.04.2021 11:37

Adapteri VW TDI + Volvon AW7x
 
Toistaiseksi loppu. Jos kiinnostusta löytyy niin ilmoittele.

Samalla kun teki itselle sarjan, niin tein muutaman ylimääräisen.
Elikäs lähes bolt on sarja, jolla saa yhdistettyä VAG konsernin 1.9 TDI lohkon Volvon AW7x automaatin kanssa. Sopii sekä turbiililukolliseen (AW7xL) että lukottomaan turbiiniin. Ei sovi 2.8 lirtaisen V6 moottorin perässä olleeseen laatikkoon/turbiiniin.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236113
Sisältää adapterin, vetolevyn, vetolevyn ja startin korokkeet, turbiinin keskitysholkin ja tarvittavat senkkikanta ruuvit.

Lisäksi tarvii AW7x laatikon kanssa käytetyn vetolevyn, josta tulee starttikehä. Semmoinen malli, joka on kasattu niittaamalla.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236117

Starttiksi sopii Opelin startti.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236116

Kysymällä lisätietoja. 300€ +postikulut saa oman.

Tero
Puh. O5O3142942

Ps. Kun sitä kuitenkin joku kysyy niin ei ole valmiita adaptereita eri moottori-laatikko yhdistelmille.

Sumsar 28.04.2021 15:24

Laatikon saa kiinni parhaiten M12*30mm kuusiokolopulteilla.

https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236115

Sumsar 29.04.2021 14:09

Koostan tänne jonkinmoiset asennusohjeet.

Kuvassa punaisella merkitty reikä on M12 kierteellä. Kytkinkopassa siinä on ohjuritapin paikka ja tilaa pultin kannalle ei juuri ole. 1) Siihen voi kaivaa pirralla tilaa kannalle. 2) Laittaa kytkinkoppaan M12 helikoilin ja poraa adapterista kierteen pois. Sitten pultti moottorista laatikkoon päin. 3) Jättää käyttämättä. Pysyy kyllä lopuilla 6kpl M12 pultilla.

Kuvassa vihreällä olevat (senkatut) reiät tulevat M10 senkkipultilla öljypohjaan. Nämä kannattaa kiristää viimeisenä kun laittaa adapteria lohkoon. Öljypohja ei ole aina samalla kohdalla lohkoon nähden. Näissä on 0,5mm pelivaraa, mutta saattaa vaatia väljemmän reiän, riippuen öljypohjasta.

Kuvassa sinisellä oleva kohtaa saattaa joutua muokkaamaan riippuen käytetystä kampiakselin tiivisteestä. Itse poistin ko. kulman siitä tiivisteestä. Mutta tarkistakaa tämä kohta ennen kuin kiristätte pultit.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236130

Turbiinin pultit laitetaan tuosta pienestä reiästä startin vierestä. Tämä on helpompi tehdä, jos naittaa lohkon ja laatikon auton ulkopuolella. Jos ylhäältä käsin asentaa niin turbo ja varsinkin down pipe tulee eteen. Ergonomisesti auton alta onnistuu aina.

Laatikosta. Lukollinen ja lukoton turbiini ovat mitoiltaan hieman erilaiset. Lukollisen turbiinin keskitappi tulee 15mm yli turbiinin kiinnityspinnasta, kun lukoton tulee vain 11mm. Tällä ei sinällään ole merkitystä vaan tapin juurella ja sen paikalla.
Lukoton turbiini on bolt on näillä osilla.
Lukollinen turbiini tökkää kampiakseliin ennen kuin "pohjassa". Eli kampiakselia pitää hioa 3mm lyhyemmäksi. Itse porasin kampiakselin päähän pienellä poralla puolenkymmentä 3mm syvää reikää. Tönärillä aina välissä tarkisti reiän syvyyden. Sitten oli rälläkällä helppo hioa kampeakselista tavaraa pois. Sitten kun kaikki 3mm syvät reiät oli lähtenyt pois niin tiesi olevansa sopivalla syvyydellä. Sitten holkki kampiakseliin ja siitä vastaava siivu pois, jotta ovat tasan.
En tiedä montaako erilaista turbiinia sitten on loppupeleissä olemassa, niin tässä kohtaa kannattaa ottaa rauhallisesti.
Niin ja tietenkin startille joutuu kairaamaan uuden kolon kytkinkoppaan. Minä rakensin kemiallisella metallilla uuden "korvan" siihen. Jos omistaa AC/DC tikin niin voi sen hitsatakkin. Tai jättää auki.

Vetolevy tulee kampiakselin päähän M10x1mm pulteilla. Teoriassa ne saa olla max 25mm pitkät, mutta kannattaa katkaista 2mm lyhyemmäksi ettei ota runkolaakerin pukkiin.
Starttikehä otetaan Volvon omasta vetolevystä. Niitatusta versiota porataan niitit pois ja tehdään samoihin reikiin M8 kierre. Sitten vain sopivalla pultilla kiinni vetolevyyn. Jos päätyy ottamaan hammaskehän hitsaamalla kasatusta vetolevystä niin ennen irroitusta kannattaa indeksipöydässä porata reiät noille kierteille. Siinä on kahdeksan reikään tasavälein 134mm kehällä.


Päivittelen ohjeita kun tulee jotain mieleen/ saan kysymyksiä.

Sumsar 21.05.2021 03:11

Up

Tekonivel 22.05.2021 21:21

Mahtaneeko sopia peltikoppaseen 1,9 diisseliin ja 03-70aw lootaan?

Sumsar 24.05.2021 06:09

Jos tarkoitat AAZ konetta (erillisellä apuakselilla) niin passaa. Kolme alinta kiinnitysruuvia jää käyttämättä kun ne on tarkoitettu alumiiniselle öljypohjalle.

antti_boy 24.05.2021 07:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sumsar (Viesti 1447322)
Jos tarkoitat AAZ konetta (erillisellä apuakselilla) niin passaa. Kolme alinta kiinnitysruuvia jää käyttämättä kun ne on tarkoitettu alumiiniselle öljypohjalle.

Toki peltikoppa löytyy myös, AFN, AHU, 1Z yms, eli juurikin nuo apuakselimallit. Näissähän on erillainen lohkon valu(lähinnä se ero on noissa moottorin kiinnityspisteissä) kun sitten uudemmissa ns apuakselittomissa malleissa kuten AGR, adapterin osalta ei vaikutusta.

Sama adapteri setti taitaa käydä myös bensamalleihin esim 1.8T ja 1.8/2.0 16V malleihin

Sumsar 24.05.2021 10:33

Piti ihan varmistaa.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236351
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=236352

Sumsar 26.05.2021 06:09

Nyt kun sain oman tekniikan kasaan, niin ehkä tuon turbiinin asennusreiän olisi voinut tehdä vähän suuremmaksi. 3/8" räikkäsarjan 17mm hylsy oli sopivan väljä, ja sillä sai ruuvit kiinni. Tekniikka oli autossa paikalla ja altapäin asensin.

Eli jos haluat välttää ärräpäitä niin tuo 24mm reikä kannattanee suurentaa. Tosin silloin startin korokelaippa ei sulje reikää ja kytkinkopasta ei ole mahdollista tehdä vesitiivistä...

Sumsar 21.06.2021 11:19

Up...

Sumsar 21.07.2021 07:30

Huomio huomio kaikki, jotka ovat tekniikan särkeneet kesän aikana.

Sumsar 07.09.2021 05:11

Vielä kaksi settiä jäljellä.

Sumsar 05.01.2022 13:38

Nostoa

Sumsar 26.02.2022 06:50

Yksi setti jäljellä.

Sumsar 22.09.2022 16:12

Up

Tästä talveksi puuhasteltavaa


Sivu luotu: 06:10 (GMT +2).