![]() |
viritys ja optimoitifirmoja pistetään ahtaalle.
https://www.traficom.fi/fi/ajankohta...kkinavalvontaa
Mitäs mieltä tästä? Astui yhdessä yössä voimaan ilman siirtymäaikoja. -monen yrityksen liiketoiminta muuttui yhdessä yössä täysin laittomaksi.:mad: |
Miten?
Vai siten että joutuu myöntämään että optimoinnin jälkeen ko. Laite on käyttökelvoton. |
Lainaus:
"Esimerkkejä tilanteista, joissa seuraamusmaksu voidaan määrätä -Jos toimija muuttaa ajoneuvoa tai osaa siten, että se ei muutoksen jälkeen täytä enää sille suunnitellun tarkoituksen mukaisia vaatimuksia" -Optimoinnin jälkeen auto ei täytä enään sen vaatimuksia. varsinkin jos esim. EGR / DPF poistetaan käytöstä ei päästövaatimukset täyty. Karrikoidusti riittää että tummennat etusivulasit tai vaihdat autoon ei E-hyväksytyn osan tai poistat yhden äänenvaimentimen. ei auto ole enään vaatimuksen mukainen jolloin firman on mahdollista saada uhkasakko. |
Lainaus:
Trafin omien rakennemääräysten valossa ajoneuvoon saa laillisesti tehdä muutoksia esim. moottoriin, tai siihen saa vaihtaa moottorin, asentaa turboahtimen yms.. Näiden muutosten jälkeen moottorinohjausta on muutettava jos haluaa että kyseinen auto toimii oikein ja siten myös sen päästöt on kohdallaan. Miksi siis Trafi kieltää ohjelmistomuutokset, vaikka niiden nimenomaan pitäisi olla sallittuja? Esimerkkinä oma autoni kansien, imusarjan ja nokan vaihdon jälkeen: ohjelmoinnin jälkeen päästömittauksessa päästöt pieneni selvästi niin tyhjäkäynnillä kuin kierroksilla. Auton alkuperäinen softa ei siis toiminut oikein viritysosien asentamisen jälkeen, ja lisäsi siis myös päästöjä. Viritysosien asentamisen ja optimoinnin jälkeen mitatut päästöt oli alhaisemmat kuin auton alkuperäisellä moottorilla ja softalla. Kyllä Trafissa ollaan fiksuja! :D :rolleyes: Se että poistetaan saastelaitteita laittomasti pois käytöstä on eri asia - toki se oikeasti yleensä parantaa kulkineen toimivuutta, mutta on joka tapauksessa pykälienvastaista johon Trafi ei tietenkään voi antaa lupaa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Kohdassa 3.8.1. (en lainannut sitä tuohon alle) vielä erikseen määritellään että jos ohjelmistoon on tehty muita suurempia muutoksia kuin ajoneuvon valmistajan tekemiä, tai asennetaan ohjelmistoon vaikuttava lisälaite, auton pitää täyttää ko. ajoneuvon käyttöönottoajankohdan pakokaasupäästöt. Siitä tosin ei mainita mitään, että miten ne päästöt sitten todetaan sellaisessa uudemmassa autossa missä ei normaalisti mitata päästöjä leimalla.. riittääkö päästörajojen täyttymiseksi konttorilla normaali käytönaikainen mittaus, vai tarvitaanko jotain virallista laboratoriota? :confused: Lainaus:
Lainaus:
Tuo tragicomin ilmoitus seuraamusmaksuista firmoille jotka muuttaa ajoneuvoa tai osia niin että ajoneuvo ei täytä vaatimuksia.. tuo on tulkittavissa monella tavalla. Periaatteessa uudempi auto ei täytä vaatimuksia softamuutoksen jälkeen, mutta koska osia ja softaa kuitenkin saa muuttaa uudemmissakin (muutoskatsastuksella), niin eihän sellaisten tekemistä voida silloin kieltää firmoilta seuraamusmaksun uhalla :D |
Lainaus:
Lainaus:
Jos toimii niinkuin tuossa Timo L llän tapauksessa niin ei liity tähän. Lähinnä tämä koskee vain niitä trokareita jotka yrittävät myydä pskaaa... |
Uhkakuvan muodostaa nimenomaan Tragicom.
Tietämättömyys, ymmärtämättömys ja "asiantuntijuus" yhdistettynä sopivaan poliittiseen suuntaukseen aikaansaavat täyden kaaoksen. |
Lainaus:
Juuri on mennyt aika hyvä paketti rakentelijoille läpi, niin miten tästä saa mitään poliittista väännettyä? Muuten kuin että jos myyt paskaa, joudut siitä vastuuseen. Toki se on politiikkaa, ja mielestäni ihan hyvää sellaista. Eli koijarit kuseen. |
Lainaus:
Koijarit kuseen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Trafin linjaus on aivan absurdi ja ristiriidassa monen muun pykälän kanssa. saa nähdä koska tämä päätös kumotaan. |
Lainaus:
Että tieliikenteessä päästölaitteiden poistaminen on aina ollut laitonta. Mutta näiden yritysten laittomalle päästömuokkaukselle ei ole ollut varsinaista seuraamusta. Ovat vapaasti markkinoineet toimintaa ja kukaan siihen ei puutu. Nyt toiminnalle on alettu luokitella seuraamus maksu, jos todetaan, että tekee näitä laittomuuksia. Mutta toisaalta tosiaan, auton omistajan/käyttäjän vastuulla lopulta on se, että käyttääkö sitä laitonta autoa tieliikenteessä. Firmahan voi muutoksen tehdä, mutta pienellä präntillä kuitissa/sopimuksessa lukee, että ei sovellu tieliikenteeseen muutoksen jälkeen. Toki silloin myös firman olisi syytä hommata asiakkaalta allekirjoitus vastuuvapaus paperiin, että asiakas on tietoinen ja ei käytä autoa tieliikenteessä, jolloin pelaa varman päälle. Lisäksi tuo auton myynti/maahantuonti. Yhtälailla suomessa jo oleva vanha auto, autokaupoissa siirtyy autoliikkeelle vaihdossa. Autoliikkeen myydessä vanhaa käytettyä autoa, myyjän pitää vastata siitä, että tuote on laillinen. Sitten jos siihen edellisen omistajan toimesta on tehty päästö huijausta, ja sitä ei autoliikkeelle ole kerrottu, niin syyllistyykö edellinen omistaja petokseen, jos automyyjäliikkeelle tulee myöhemmin ongelmia myymästään autosta... |
Sivu luotu: 15:09 (GMT +2). |