Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   matkailuauton sähkökyssäri (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164853)

jamba 10.01.2021 21:53

matkailuauton sähkökyssäri
 
autossa on tommonen kytkentä. Homma siis toimii niin, että kun mennään parkkiin, ni tuo kytkin auki ja juhlinta voi alkaa. kun lähetään veke, pannaan auto käyntiin ja kytkin kii = hupiakkukin lataantuu. on toiminu vuosia. mutta kun kytkin sijaitsee matkustus osastos, olis kiva saada kojetauluun merkkivalo onko kytkin auki vai kiinni. miten?
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234601

Mika_T 10.01.2021 21:58

eipä mittään

jamba 10.01.2021 22:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1441891)
Vaihda tilalle automaattitoiminen erotusrele.

Mutta jos välttämättä haluat pitää siellä ihan mekaanisen kytkimen niin vaihda sinne apukoskettimellinen päävirtakytkin. Sillä saat kytkettyä apukoskettimien kautta merkkivalon.
Sellaisia löytyy rallipuolelta kun hakee "fia hyväksytty päävirtakatkaisin"

kiitos, tuollahan se onnistuu👍👌😀

Satakunta 11.01.2021 16:33

https://m.motonet.fi/fi/tuote/386514...ele-1224V-120A

Useampaan veneeseen laittanut tuon releen. Pommin kestävä, vakiona tuo mainitsemasi merkkivalon ulostulo. Ja fiksusti rakennettu. Ei ikinä sitä yllätystä että aamulla käynnistys akut tyhjänä koska unohdit kääntää kytkintä.
Yhdistää fiksusti akut yhteen vasta jonkun ajan kuluttua startista.

JasuT 11.01.2021 20:37

https://www.biltema.fi/veneily/venee...ele-2000042018
Tämmönenkin on toiminut moitteetta useamman vuoden. Hitusen halvempi kuin Motonetin versio, eikä merkkivaloa saa relettä palastelematta kauemmaksi...

Jos sitten haluaa ohjata siten ettei kytke vaikka pääakut latautuu, niin siihen ohjaukseksi riittää kun laittaa katkaisijan erotusreleen maajohtoon. Tällöin ei vie edes lepovirtaa (sitä 10mA minkä muuten ottaa) eli ei pitemmässäkään tauossa pura akkua...

Oli kyllä hyvä, kun piti keksiä joku ratkaisu pääakun ja Eberin akun välille. Silloin ei hintakaan ollut kuin 25,90€, nyt on sen seittemän euroa enemmän...

BJ-40/76 12.01.2021 00:50

Jostain vanhoista viesteistäni löytyy tästä -20?C jännitteitä.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JasuT (Viesti 1441931)
https://www.biltema.fi/veneily/venee...ele-2000042018
Tämmönenkin on toiminut moitteetta useamman vuoden. Hitusen halvempi kuin Motonetin versio, eikä merkkivaloa saa relettä palastelematta kauemmaksi...

Jos sitten haluaa ohjata siten ettei kytke vaikka pääakut latautuu, niin siihen ohjaukseksi riittää kun laittaa katkaisijan erotusreleen maajohtoon. Tällöin ei vie edes lepovirtaa (sitä 10mA minkä muuten ottaa) eli ei pitemmässäkään tauossa pura akkua...

Oli kyllä hyvä, kun piti keksiä joku ratkaisu pääakun ja Eberin akun välille. Silloin ei hintakaan ollut kuin 25,90€, nyt on sen seittemän euroa enemmän...

Siis tuo bilteman erotusrele, olisko ollut vielä halvempi kuin "JasuT"- llä, tuli testattua, ja toimi todella hyvin myös pakkasessa.
Ja lämpimässä samoin. (siis kytkennät irti- ja päälle-) vaihteli lämpötilan mukaan, kuten kuuluu.
En muista, oliko silloin ilmoitettu: Max virta 125A. (vai olisko ollut pienempi?) mutta hyvin on kuulemma toiminut.

p.s Jos Matkailuauto-/ vene- kestää olla ilman sähköä, niin silloin kannattaa laittaa päävirtakytkimet, molemmille akuille.
Muutaman tuollaisen olen laittanut kuorma-autoihin ja tela-ajoneuvoista traktorien kautta veneeseen:
https://www.puuilo.fi/bl-paavirtakatkaisija-12v-500a.

Löytyy muualtakin, kuin puuilosta.

Mutta tuo on hinta-laatu suhteeltaan huomattavan hyvä, yksikään päävirtakytkin ei ole kipeytynyt liian jännitteen, eikä -virran takia, Mutta vettä, varsinkaan merivettä tuo ei kestä kovinkaan pitkään....


Sivu luotu: 20:37 (GMT +2).