Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Erilaiset keinot öljyn lisäämiseen periin/laatikoihin (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=164690)

Catrik 18.12.2020 10:17

Erilaiset keinot öljyn lisäämiseen periin/laatikoihin
 
Minkälaisilla ratkaisuilla laitatte öljyt periin ja vaihteistoon? Eli kun pullosta kaataminen ei onnistu tai olisi vaikeaa. Jotain puuilon käsipumppua koitin joskus mutta ei sillä tullut mitään koko hommasta. Joku porakonepumppu ois ehkä paras edullisista ratkaisuista, mutta ei löydy kunnolla tietoa toimivuudesta kylmänä.

https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvi...epumppu-tr-20/

Tämä vaikuttaisi järkevimmältä mitä löydän mutta en löydä kunnollisia käyttökokemuksia kylmälle öljylle. Joku 2L/min ois mielestäni jo täysin riittävä virtaus.

Paineilmalla puhaltavat on yks vaihtoehto mutta kallita valmiina ja vie suurehkon tilan ja löytyy aina erikseen laittaan säiliöön oikean öljyn. Pumpulla saa suoraan astiasta tarvittavan määrän.

Micco 18.12.2020 10:39

Tallille tehtiin aikoinaan jostain vanhasta ohj.tehostajan pumpusta laatikoiden yms. täyttö pumppu. Aluksi käytettiin poralla ja myöhemmin liitettiin joku 12V sähkömoottori suoraan pumppuun.

Harriko 18.12.2020 10:49

Vanhasta 6 kg:n sammuttimesta tein. Noin puolitoistametrinen letku jonka päässa sulkuhana ja kupariputkesta koukkupää. Todella helppo ja nopea käyttää, mutta täytyy tuo tietysti täyttää, ja "ladata" paineilmalla. Tyhjennys käy helposti, sit kun laatikko/perä on täynnä, laskee loput takaisin kannuun:)

lepoantti 18.12.2020 10:51

pienestä sammuttimesta tehty laite. tubelesventtiili kylkeen jotta saa pienen paineen ja sit saan letkua tarvittava määrä, sammuttimen kahvaa painamalla annostelu. imuputki kun menee pullon pohjalle ja laittaa kohteen mukaisen määrän öljyä niin sen loppuessa tietää että homma valmis.

pullon pohjalle jää niin pieni määrä öljyä että ei laadut suuremmin sekoitu, ja meillä tätä ei käytetä kuin vaihteisto ja peräöljyjen laittamiseen niin sillä ei niin suurta merkitystä jos gl-5 seassa tippa esim. gl-4

Kaitsu67 18.12.2020 11:06

Toisissa purkeissa on jo valmiiksi ulosvedettävä tuubi korkissa, joka helpottaa hommaa. Itse laitan purkit aina kuumaan veteen lavuaariin lämpenemään, niin ölppä kulkee melko liukkaasti kuin jos ruuttaa "kylmänä".

Olen ottanut noita tuubillisia korkkeja talteen, kun monet purkit on samalla korkkikierteellä, vaihtaa vaan korkin. Jos laittaa tuubin jatkoksi pätkän letkua, saa helpotusta ahtaissa paikoissa. Ei kuitenka tässä tapauksessa voi kovin pitkää käyttää, muuten jää liikaa purkkiin ja letkuun. Monesti putelin pystyy kuitenkin kääntämään samaan tasoon tai jopa vähän yläviistoon, jolloin sen kyllä saa tyhjäksi asti.

tekniikkamies 18.12.2020 12:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Catrik (Viesti 1440780)
Minkälaisilla ratkaisuilla laitatte öljyt periin ja vaihteistoon? Eli kun pullosta kaataminen ei onnistu tai olisi vaikeaa. Jotain puuilon käsipumppua koitin joskus mutta ei sillä tullut mitään koko hommasta. Joku porakonepumppu ois ehkä paras edullisista ratkaisuista, mutta ei löydy kunnolla tietoa toimivuudesta kylmänä.

https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvi...epumppu-tr-20/

Tämä vaikuttaisi järkevimmältä mitä löydän mutta en löydä kunnollisia käyttökokemuksia kylmälle öljylle. Joku 2L/min ois mielestäni jo täysin riittävä virtaus.

Paineilmalla puhaltavat on yks vaihtoehto mutta kallita valmiina ja vie suurehkon tilan ja löytyy aina erikseen laittaan säiliöön oikean öljyn. Pumpulla saa suoraan astiasta tarvittavan määrän.

Painepesuriin tein tuollaisesta:
https://www.biltema.fi/veneily/venem...ppu-2000034861

pumpun öljyjen suodatussysteemin, jossa pumpulla saa öljyt hydraulisuodattimen läpi.

Muuten olen pärjännyt Castrolin öljypurkilla, jossa kätevä pää.

Bj Andy 18.12.2020 15:59

Sammutin täälläkin. Toinen innovaaatio on pienestä hydemoottorista tehty porakonepumppu. Sillä vaihtaa ja lisää öljyä todella kätevästi minne vain.

MK 18.12.2020 16:35

Mulla on tommonen paineilmakäyttöinen venttiilin toimilaitteen alumiinisylinteristä itse kasailtu laitos. Täyttö tuossa säätimen vieressä näkyvä tulppa.

https://volkkaripalsta.com/keskustel...8367888285.jpg

Macke 18.12.2020 16:48

Sammuttimesta minäkin tehnyt, letkut ja päät vielä pikaliittimin irroitettaviksi niin toimii moneen hommaan. Veivailin aikoinaan kaikenmaailman porakonepumpuilla ja ne oli ihan saatanasta tuohon sammutinpatenttiin verrattuna.

Kaitsu67 18.12.2020 19:51

Mullakin olis pari vanhaa pienehköä sammutinta joista vois kyhätä.

Onko jotain rakennusvinkkiä antaa? Oletteko turauttaneet sisällön ulos ja sitten purkaneet vai jotenkin laskeneet paineet pois ja avannu ja sitten sisälmykset pois?

HV 18.12.2020 23:55

Öljynvaihtopuristin, ei ole kallis eikä tarvi rakennella.

Joku teesekinitsemies tekee sellasen vaikka vanhasta tyhjästä sika putkilosta...

Catrik 19.12.2020 07:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1440822)
Öljynvaihtopuristin, ei ole kallis eikä tarvi rakennella.

Joku teesekinitsemies tekee sellasen vaikka vanhasta tyhjästä sika putkilosta...

Sen verran mitä ite oon käyttäny niin

-ne on heti öljystä sotkussa
-tosi raskaita käyttää varsinkin kylmällä öljyllä
-hankala käyttää auton alla
-vajaasta purkista vaikea ottaa öljyä, varsinkin auton alla, kun molemmat kädet tarvii pumppuun. Joko purkki kaatuu ja jossain välissä se letku luipertelee pitkin poikin tiputellen öljyä joka paikkaan.

wikke 19.12.2020 08:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1440822)
Öljynvaihtopuristin, ei ole kallis eikä tarvi rakennella.

Joku teesekinitsemies tekee sellasen vaikka vanhasta tyhjästä sika putkilosta...

Tylsimys. Jää pois luomisen tuska ja nävertämisen ilo, sekä saattaa tulla halvemmaksi että käytännöllisemmäksi... :)

Noissa kannattaa halvimmat peltiset Kiinan paskat (no niin kait liki kaikessa) kiertää, ovat lähinnä kyynärtaipeen ja kainalon öljyäjiä.

Harriko 19.12.2020 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1440810)
Mullakin olis pari vanhaa pienehköä sammutinta joista vois kyhätä.

Onko jotain rakennusvinkkiä antaa? Oletteko turauttaneet sisällön ulos ja sitten purkaneet vai jotenkin laskeneet paineet pois ja avannu ja sitten sisälmykset pois?

Joo, tonne pellolle oon sammuttimen tyhjentänyt, on kuulemma hyvää lannoketta. Älä tee kovin pienestä. 6 kg:n sammuttimella täyttää kertalatauksella lt230, sekä etu, ja takaperän. Kuvat ja rakennus ohjeet olen Sulle joskus antanutkin:D alat vaan hommiin, ei se mitään rakettitiedettä ole:)

Kaitsu67 19.12.2020 11:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1440831)
Joo, tonne pellolle oon sammuttimen tyhjentänyt, on kuulemma hyvää lannoketta. Älä tee kovin pienestä. 6 kg:n sammuttimella täyttää kertalatauksella lt230, sekä etu, ja takaperän. Kuvat ja rakennus ohjeet olen Sulle joskus antanutkin:D alat vaan hommiin, ei se mitään rakettitiedettä ole:)

Ai, no pitääpä kaivella jostain. Muisti alkaa olla näköjään huono :D :o

Oliko meillä s.posti vai privakeskustelu mahdollisesti :rolleyes: ?

2kilosia olis vapaana, kertalatauksessa vaan ei aina ole hyötyä, kun mulla on eri autoissa aina vähän eri ölppiä perät/vaihteisto/jakis....

-MaTTi- 19.12.2020 11:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1440829)
Noissa kannattaa halvimmat peltiset Kiinan paskat (no niin kait liki kaikessa) kiertää, ovat lähinnä kyynärtaipeen ja kainalon öljyäjiä.

Tiedoksi että Biltemassa myytävä kuuluu sitten juuri tähän sarjaan.🖕

Tämä toiminut hyvin: https://www.biltema.fi/veneily/venem...ppu-2000022625
https://productimages.biltema.com/v1...e/2000022625/3
Käy suoraan 1.5 litran limupullon jengaan. Pidempi letku vaan imupuolelle. Hidashan tuo toki on, mut sisäsiisti.

-MaTTi- 19.12.2020 11:22

Sammuttimesta tehneet: miten öljyn lisääminen? Kahvan jenkaanko tratti? 20:n tonkasta jos olis tarkoitus kaataa.

Kaitsu67 19.12.2020 11:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1440834)
Tiedoksi että Biltemassa myytävä kuuluu sitten juuri tähän sarjaan. 🖕

Jep, mulla on tuota kainalonöljyämisruuttaa kans pari, Bilteman ja toinen oli vissiin Motonetin. Niitä oon molempita käyttäny 1 kerran toistakymmentä vuotta sitten :D Ostin toisen kun eka oli niin paska ja toinen oli yhtä hyvä :D

sisua45 19.12.2020 11:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1440797)
Toinen innovaaatio on pienestä hydemoottorista tehty porakonepumppu. Sillä vaihtaa ja lisää öljyä todella kätevästi minne vain.

https://forums.offipalsta.com/pictur...pictureid=8617

3 tonnisen Yale trukin hydraulipumppu, joka ei kuluneena enää nostanut paineita riittävästi, ja sitä pyörittämään porakone. Haponkestävästä leivottu 20 litran säiliö. Kansi päällä, jottei mene öljyn sekaan likaa. Helppo annostella öljyä tarkasti, kun porakonetta voi pyörittää hiljaakin tarvittaessa.

lepoantti 19.12.2020 12:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1440837)
Sammuttimesta tehneet: miten öljyn lisääminen? Kahvan jenkaanko tratti? 20:n tonkasta jos olis tarkoitus kaataa.

kiertää kahvaosan irti niin siitä on helppo tratin kanssa tai mitallisesta nokkakannusta kaataa tarvittava määrä, itse aina kipataan kannuun täsmämäärä. viiemksi eilen poika vaihtoi öljyt hiluxin jakikseen, lodjuun ja etuperään.

Macke 19.12.2020 12:45

Samat työtavat mulla, tonkasta sellaseen litran nokalliseen mittakannuun ja sitten vaan kahva irti ja pöntön kyytiin. Toistoja sitten tarvittava määrä että saa riittävästi öljyä kyytiin.

Glorian 6kg vanhemmissa jauhesammuttimissa on ainakin se nousuputki valmiina ja niissä muistaakseni on kahvassa suoraan schrader-venttiilikin eli onnistuu paineistaa renkaantäyttölaitteella. Mun on tollanen Presto 6kg sammutin josta löytyy kanssa, mutta oikasin vielä sen verran että hitsasin palloventtiilin suoraan pyttyyn ja siihen ilmaletkuun sopiva nippa jotta on nopsakka täytettävä. Paineitahan sinne ei tartte paljoa laittaa niin en kokenut suuren suureksi riskiksi hitsata tuota hanaa pyttyyn. Omalla vastuulla tietty. Paineitten nousun näkee tosta sammuttimen mittaristakin näppärästi.

https://mackest.blob.core.windows.ne.../takapera8.jpg

Harriko 19.12.2020 12:56

3 Liiteet
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1440833)
Ai, no pitääpä kaivella jostain. Muisti alkaa olla näköjään huono :D :o

Oliko meillä s.posti vai privakeskustelu mahdollisesti :rolleyes: ?

2kilosia olis vapaana, kertalatauksessa vaan ei aina ole hyötyä, kun mulla on eri autoissa aina vähän eri ölppiä perät/vaihteisto/jakis....

Oli tuolla Tomcat rakentelu osiossa joskus. Elikkä mulla 6 kg:n sammutin, venttiilin kohdalta porattu läpireikä joka kierteytetty. Siihen laitettu kupariputki joka yläosastaan kierteytty ja joka ulottuu pullon pohjaan asti. Se ruuvattu tohon kahvaosaan ja ulkopuolelle tulevaan kupariputkeen liitetty tuo täyttöletku. Alkuperäisen sammuttimen ulostulosuuttimeen ruuvattu painemittari, ja alkuperäisen painemittarin paikalle ruuvattu ilmantäyttöventtiili. Letkun toisessa päässä sitten sulkuventtiili ja mutkalle taivutettu kupariputken pätkä. Toi sulkuventtiili oli alunperin tuolla sammuttimen puoleisessa päässä, mutta silloin tuo letkullinen öljyä valui aina lattialle jos letkun pää sattui (yleensä) täytön jälkeen sinne pudota:)

HV 19.12.2020 16:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1440829)
Tylsimys. Jää pois luomisen tuska ja nävertämisen ilo, sekä saattaa tulla halvemmaksi että käytännöllisemmäksi... :)

Noissa kannattaa halvimmat peltiset Kiinan paskat (no niin kait liki kaikessa) kiertää, ovat lähinnä kyynärtaipeen ja kainalon öljyäjiä.

Näissä kyllä kannattaa halvimmat jättää ostamatta.

Mutta olen myös tälläselläkin saanut redlinen (notkeat) öljyt joskus mesen perään ruikattua onnistuneesti
https://www.motonet.fi/fi/tuote/808712/Lappopumppu

Bj Andy 19.12.2020 19:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1440810)
Mullakin olis pari vanhaa pienehköä sammutinta joista vois kyhätä.

Onko jotain rakennusvinkkiä antaa? Oletteko turauttaneet sisällön ulos ja sitten purkaneet vai jotenkin laskeneet paineet pois ja avannu ja sitten sisälmykset pois?

Pitää Henk.koht.sammutus harkat, eli tee joku notski tms. Tai polta joku raato. Ja Turauta sinne.

Sitten puhdistus ja jos on semmonen malli missä on valmis venttiili, niin sehän pelaa tuommoisenaan. Varoventtiili jos on pohjassa, niin ylipaineella saa äkkiä nettivideomateriaalia aikaan...😁

Catrik 20.12.2020 19:00

1 Liiteet
Ainiin, mullahan lojui noita aihoita ympäri ämpäri varastoja :D Rosterisessa on valmiina mittari, täyttöventtiili, ylipaineventtiili ja tietty painepumppu ja kaatosuppilokin. Nostoputki on aika pieni, n. 5mm ID, mutta kokeilen sillä ensin. Tiivisteet vaan kaipaa uusimista.

Vastaavia uusia saa melko edullisestikkin https://www.motonet.fi/fi/tuote/8500...-L-Paineruisku
Onko mitään syytä miksei tämmöinen toimisi suoraan, kun vaan vaihtaa nostoputken, venttiilin ja letkun isompaan?


Sivu luotu: 08:12 (GMT +2).