![]() |
Erilaiset keinot öljyn lisäämiseen periin/laatikoihin
Minkälaisilla ratkaisuilla laitatte öljyt periin ja vaihteistoon? Eli kun pullosta kaataminen ei onnistu tai olisi vaikeaa. Jotain puuilon käsipumppua koitin joskus mutta ei sillä tullut mitään koko hommasta. Joku porakonepumppu ois ehkä paras edullisista ratkaisuista, mutta ei löydy kunnolla tietoa toimivuudesta kylmänä.
https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvi...epumppu-tr-20/ Tämä vaikuttaisi järkevimmältä mitä löydän mutta en löydä kunnollisia käyttökokemuksia kylmälle öljylle. Joku 2L/min ois mielestäni jo täysin riittävä virtaus. Paineilmalla puhaltavat on yks vaihtoehto mutta kallita valmiina ja vie suurehkon tilan ja löytyy aina erikseen laittaan säiliöön oikean öljyn. Pumpulla saa suoraan astiasta tarvittavan määrän. |
Tallille tehtiin aikoinaan jostain vanhasta ohj.tehostajan pumpusta laatikoiden yms. täyttö pumppu. Aluksi käytettiin poralla ja myöhemmin liitettiin joku 12V sähkömoottori suoraan pumppuun.
|
Vanhasta 6 kg:n sammuttimesta tein. Noin puolitoistametrinen letku jonka päässa sulkuhana ja kupariputkesta koukkupää. Todella helppo ja nopea käyttää, mutta täytyy tuo tietysti täyttää, ja "ladata" paineilmalla. Tyhjennys käy helposti, sit kun laatikko/perä on täynnä, laskee loput takaisin kannuun:)
|
pienestä sammuttimesta tehty laite. tubelesventtiili kylkeen jotta saa pienen paineen ja sit saan letkua tarvittava määrä, sammuttimen kahvaa painamalla annostelu. imuputki kun menee pullon pohjalle ja laittaa kohteen mukaisen määrän öljyä niin sen loppuessa tietää että homma valmis.
pullon pohjalle jää niin pieni määrä öljyä että ei laadut suuremmin sekoitu, ja meillä tätä ei käytetä kuin vaihteisto ja peräöljyjen laittamiseen niin sillä ei niin suurta merkitystä jos gl-5 seassa tippa esim. gl-4 |
Toisissa purkeissa on jo valmiiksi ulosvedettävä tuubi korkissa, joka helpottaa hommaa. Itse laitan purkit aina kuumaan veteen lavuaariin lämpenemään, niin ölppä kulkee melko liukkaasti kuin jos ruuttaa "kylmänä".
Olen ottanut noita tuubillisia korkkeja talteen, kun monet purkit on samalla korkkikierteellä, vaihtaa vaan korkin. Jos laittaa tuubin jatkoksi pätkän letkua, saa helpotusta ahtaissa paikoissa. Ei kuitenka tässä tapauksessa voi kovin pitkää käyttää, muuten jää liikaa purkkiin ja letkuun. Monesti putelin pystyy kuitenkin kääntämään samaan tasoon tai jopa vähän yläviistoon, jolloin sen kyllä saa tyhjäksi asti. |
Lainaus:
https://www.biltema.fi/veneily/venem...ppu-2000034861 pumpun öljyjen suodatussysteemin, jossa pumpulla saa öljyt hydraulisuodattimen läpi. Muuten olen pärjännyt Castrolin öljypurkilla, jossa kätevä pää. |
Sammutin täälläkin. Toinen innovaaatio on pienestä hydemoottorista tehty porakonepumppu. Sillä vaihtaa ja lisää öljyä todella kätevästi minne vain.
|
Mulla on tommonen paineilmakäyttöinen venttiilin toimilaitteen alumiinisylinteristä itse kasailtu laitos. Täyttö tuossa säätimen vieressä näkyvä tulppa.
https://volkkaripalsta.com/keskustel...8367888285.jpg |
Sammuttimesta minäkin tehnyt, letkut ja päät vielä pikaliittimin irroitettaviksi niin toimii moneen hommaan. Veivailin aikoinaan kaikenmaailman porakonepumpuilla ja ne oli ihan saatanasta tuohon sammutinpatenttiin verrattuna.
|
Mullakin olis pari vanhaa pienehköä sammutinta joista vois kyhätä.
Onko jotain rakennusvinkkiä antaa? Oletteko turauttaneet sisällön ulos ja sitten purkaneet vai jotenkin laskeneet paineet pois ja avannu ja sitten sisälmykset pois? |
Öljynvaihtopuristin, ei ole kallis eikä tarvi rakennella.
Joku teesekinitsemies tekee sellasen vaikka vanhasta tyhjästä sika putkilosta... |
Lainaus:
-ne on heti öljystä sotkussa -tosi raskaita käyttää varsinkin kylmällä öljyllä -hankala käyttää auton alla -vajaasta purkista vaikea ottaa öljyä, varsinkin auton alla, kun molemmat kädet tarvii pumppuun. Joko purkki kaatuu ja jossain välissä se letku luipertelee pitkin poikin tiputellen öljyä joka paikkaan. |
Lainaus:
Noissa kannattaa halvimmat peltiset Kiinan paskat (no niin kait liki kaikessa) kiertää, ovat lähinnä kyynärtaipeen ja kainalon öljyäjiä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Oliko meillä s.posti vai privakeskustelu mahdollisesti :rolleyes: ? 2kilosia olis vapaana, kertalatauksessa vaan ei aina ole hyötyä, kun mulla on eri autoissa aina vähän eri ölppiä perät/vaihteisto/jakis.... |
Lainaus:
Tämä toiminut hyvin: https://www.biltema.fi/veneily/venem...ppu-2000022625 https://productimages.biltema.com/v1...e/2000022625/3 Käy suoraan 1.5 litran limupullon jengaan. Pidempi letku vaan imupuolelle. Hidashan tuo toki on, mut sisäsiisti. |
Sammuttimesta tehneet: miten öljyn lisääminen? Kahvan jenkaanko tratti? 20:n tonkasta jos olis tarkoitus kaataa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
3 tonnisen Yale trukin hydraulipumppu, joka ei kuluneena enää nostanut paineita riittävästi, ja sitä pyörittämään porakone. Haponkestävästä leivottu 20 litran säiliö. Kansi päällä, jottei mene öljyn sekaan likaa. Helppo annostella öljyä tarkasti, kun porakonetta voi pyörittää hiljaakin tarvittaessa. |
Lainaus:
|
Samat työtavat mulla, tonkasta sellaseen litran nokalliseen mittakannuun ja sitten vaan kahva irti ja pöntön kyytiin. Toistoja sitten tarvittava määrä että saa riittävästi öljyä kyytiin.
Glorian 6kg vanhemmissa jauhesammuttimissa on ainakin se nousuputki valmiina ja niissä muistaakseni on kahvassa suoraan schrader-venttiilikin eli onnistuu paineistaa renkaantäyttölaitteella. Mun on tollanen Presto 6kg sammutin josta löytyy kanssa, mutta oikasin vielä sen verran että hitsasin palloventtiilin suoraan pyttyyn ja siihen ilmaletkuun sopiva nippa jotta on nopsakka täytettävä. Paineitahan sinne ei tartte paljoa laittaa niin en kokenut suuren suureksi riskiksi hitsata tuota hanaa pyttyyn. Omalla vastuulla tietty. Paineitten nousun näkee tosta sammuttimen mittaristakin näppärästi. https://mackest.blob.core.windows.ne.../takapera8.jpg |
3 Liiteet
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta olen myös tälläselläkin saanut redlinen (notkeat) öljyt joskus mesen perään ruikattua onnistuneesti https://www.motonet.fi/fi/tuote/808712/Lappopumppu |
Lainaus:
Sitten puhdistus ja jos on semmonen malli missä on valmis venttiili, niin sehän pelaa tuommoisenaan. Varoventtiili jos on pohjassa, niin ylipaineella saa äkkiä nettivideomateriaalia aikaan...😁 |
1 Liiteet
Ainiin, mullahan lojui noita aihoita ympäri ämpäri varastoja :D Rosterisessa on valmiina mittari, täyttöventtiili, ylipaineventtiili ja tietty painepumppu ja kaatosuppilokin. Nostoputki on aika pieni, n. 5mm ID, mutta kokeilen sillä ensin. Tiivisteet vaan kaipaa uusimista.
Vastaavia uusia saa melko edullisestikkin https://www.motonet.fi/fi/tuote/8500...-L-Paineruisku Onko mitään syytä miksei tämmöinen toimisi suoraan, kun vaan vaihtaa nostoputken, venttiilin ja letkun isompaan? |
Sivu luotu: 08:12 (GMT +2). |