![]() |
Hitsaussaumojen kittaus
Hitsaussaumojen hitsaus edessä ja kysymys kuuluu mitä käyttää ja paljaalle pellille vaiko pohjamaalaus ensin?
Wurthillä on koriakryyli aika halpaa ainakin puuilossa ja onko kellään kokemusta kyseisestä. Mitä olette todenneet kestäväksi saumoissa. |
|
Korvaako tuo tosiaan jokapaikassa perinteisen tinauksen?
|
Mä oon hitsannu eka sitte hionu tasaseksi sen jälkeen epoxi pohjamaali sitte kevyt hionta. Pakkelia vähän sitte epoxi sen päälle sitte pohjamaali jos tarvetta sen jälkeen pintaväri. Sisäpuolelle oon sitte suihkuttanu tectylin kotelonsuojaa reilusti vähän peräöljyllä lantrattuma. Eikä oo samoja ruosteita tarvinnu ikinä korjata kahteen kertaan.
|
Tinatkaa jos ei umpisaumaa. Pakkeli on vain maalipintaa varten siloite.
Olisi mielenkiintoista tietää että toimisiko tuo Laalaa:n tavara pidemmän päälle? Siis ajan kanssa. |
Itse olen laittanut aika usein sinkkimaalia (kylmäsinkkaus) pellille/saumaan ennen mitään muuta...sitten vasta kittiä, tasoitetta tai pohja/pintamaalia tms - mikä nyt on milloinkin ollut homman nimi.
|
Selvitetään vähän kysymystä eli tarkoitin sisäpuoli/takapuoli eli vaikka uusia lokasuojan kaaria kun laittaa ja pistehitsaa niitä toisiinsa käyttäen taittotyökalulla tehtyä saumaa niin mitä siihen on käytetty sauman tiivistämiseksi.
|
Öööö.. Ei tuo vieläkään oikein auennut, siis laitat uudet lokarinkaaret vanhan pellin kanssa päällekkäin? Pistehitseillä, eli varmaan tulppahitsein vaiko ihan oikealla pistehitsauskoneella?
Tuskin siinä mikään kitti tule pysymään. |
Menipä nyt vaikeaksi.
UUdet kaaret käyttäen bilteman Taitto- ja stanssaustyökalu Tuotenro. 15-169 ja migillä reikiin hitsi mitkä tehty kyseisellä työkalulla. Pellithän ovat päällekkäin sen työkalun tekemän loven verran eli siinä on peltien välinen sauma sisäpuolella (myöskin päällisin puolin mutta siitä ei kyse nyt) jota pitäisi kitata ettei kosteus pääse peltien väliin. Tehtaaltahan kaikki autot kitattu saumoista ja päällikkäispeltien kohdalta ja KYSYMYSHÄN OLI YKSINKERTAISUUDESSAAN MITÄ OLETTE KÄYTTÄNEET JA ONKO KOKEMUKSIA WURTHIN KORIAKRYYLISTÄ MIKÄ AINAKIN PUUILO MYY Wurth koriakryyli 310ml WURTH Tuotenro: 10000433 EAN: 4045989903528 |
Herroilla meni korikitit ja tasoitepakkelit sekaisin.
Lainaus:
|
Samoja kokemuksia sinkkispraysta tarviiko sisäpuolelle muuta kuin kotelosuojaa saumoihin tunkeutuu hitsaussaumoihin...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
Jos hitsimaalia laittaa pari kerrosta, niin kandee rapsuttaa ne maalit siitä kohasta pois missä on ne sillä työkalulla tehdyt reiät mistä aiot hitsaa. Ei räpsy niin paljoa. Siitä vierestä se maali kyl sitten kestää kuumuutta palamatta hyvin jos on ehtinyt kuivuu vaan kunnolla. Kesällä toi wurthin massa varmaan kovettuu edes jotenkin, jos sitä tahtoo saumaan laittaa, mutta kylmillä keleillä se jäi ihan tahmeeks eikä ois voinu millään ylimaalaa. Raavin sit pois ne ja laitoin toisen merkkistä, oisko Motonetin myymää. |
Käytetään nyt tätä ketjua kun aloitettiin, eli onko jollain oikeaa tietoa/kokemusta tästä
Lainaus:
|
Lainaus:
2K koriliimalla sipistelee samallalailla hitsisaumoja jos tarve ja nämä liimaakin samalla. Tällasta päädyin hommamaan ton tinakorvikkeen sijaan: https://carpaintcenter.omaverkkokaup...6&Locale=fi_FI |
Lainaus:
|
Tämä rakenneliima on märkänä helposti pistehitsattavissa
Pitäisikö tuo ymmärtää niin, että tuota voi vetää pistehitsisaumaan peltien väliin, ja sitten hitsata tulpat? |
Lainaus:
|
Täst samaa mieltä Wikken kans.
Lainaus:
Varsinkin helmiharrastepelien kans. Silti toi tinakin vaatii niskaan hyvän pohjamaalin Muovitasoitteet vain maalia varten. Pinta värin alla pitäis olla täysin kokonaan peittävä pohjaväri. ps. Älkää unohtako sit toista puolta norjanromin suhteen vaikei olis näkyvis. |
Mulla myös sama ongelma tuon kaarien kanssa, joskus joku vaihtanut tuolla pokkausvasaralla/taittovasaralla uudet kaaret ja tutkittuani ulkosta peltiä niin oli siellä mämmiä joka lähtöön ja sisäpuolella ei sitten ollutkaan mitään jonka johdosta kaaret lähti ihan vetämällä irti ja olivat ruvenneet mädäntymään kyllä niim paljon ettei enää ihan korjauspaloilla korjata. Itse olen helmojen vaihdossa aina laittanut peltien väliin sinkkimaalia ja sitten hitsaus session jälkeen vaan hionut nauhalla tai rolocilla pinnat varovasti suoriksi ja sen jälkeen heittänyt epoxit yms muut vaadittavat aineet, riippuen tietysti autoon maalattavasta maalista. Sisäpuolet koittanu maalata pitkällä pillillä ja sitten ml suojaa niskaan, oon ymmärtäny ettei sillä ml:lä ole mitää hyötyä jos se vedetään paljaalle pellille. Näin olen saanut tyydyttävän tuloksen omasta mielestä. Kaarien vaihtoon ajattelin käyttää samaa toimenpidettä mutta itseä viellä vähän mietityttää tuo avonainen pokkaus sisäpuolella?
|
Lainaus:
|
Puskusaumalla kaikki minkä pystyy, pelkkää ongelmaa noista limisaumoista. Ei tulis mieleenkään vaihtaa kaaria noin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 07:49 (GMT +2). |