Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   ajokortin hallussapito säännöt. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=163203)

RIPAX 31.05.2020 23:25

ajokortin hallussapito säännöt.
 
Niinni taannoinhan lähti kuponki hyllylle kun oli kolme sakkoa vuoden sisään ja neljä kahden vuoden,ei ollu väliä minkä suuruisia sakkoja. Kuulin jostain jotain höpinää tai oliko joku lakialoite tai joku perkele et nykyään ei rike sakkoja lasketa siihen nippuun? miten se menee?

MetAxi 01.06.2020 05:10

Rikesakot muuttuvat virhemaksuiksi, eivätkä virhemaksut vaikuta ajo-oikeuteen.

Mielestäni hyvä uudistus, todistaa taas kuinka tyhmiä lakeja ja asetuksia on vuosien varrella säädetty.

Heguli 01.06.2020 05:15

Miten sen nyt ottaa, minusta vanha systeemi oli parempi :D

Jos ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan niin ei ole mitään väliä, onko uusi vai vanha laki voimassa.

JiiPee 01.06.2020 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1431426)
Jos ajaa liikenteessä sääntöjen mukaan niin ei ole mitään väliä, onko uusi vai vanha laki voimassa.

x 2

petroman 01.06.2020 20:33

Onpa säännöt mitä hyvänsä, saisivat ne koskea ulkomaankilpisiäkin.

Hcet 01.06.2020 20:42

Yli 60kmh alueella 15kmh ylitykseen asti menee ihan rahalla eikä käy kortin päälle.
Parempi se näin on. Heti ei ole kortti hyllyllä pienen ylityksen takia sanokoot nopeusjeesustelijat mitä vain. Tuskin hekään aina ovat rajoitusten mukaan ajaneet, virheitä sattuu monenlaisia.

Puhelimen räplääminen ja kovemmat ylitykset käy yhä kortin päälle niinkuin ennenkin.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...ennevirhemaksu

H&K 01.06.2020 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petroman (Viesti 1431480)
Onpa säännöt mitä hyvänsä, saisivat ne koskea ulkomaankilpisiäkin.

Suomen liikennesäännöt koskee kaikkia Suomessa liikkuvia ajoneuvoja riippumatta ajoneuvon rekisteröityä kotimaata.

Heguli 02.06.2020 05:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1431483)
Yli 60kmh alueella 15kmh ylitykseen asti menee ihan rahalla eikä käy kortin päälle.
Parempi se näin on. Heti ei ole kortti hyllyllä pienen ylityksen takia sanokoot nopeusjeesustelijat mitä vain. Tuskin hekään aina ovat rajoitusten mukaan ajaneet, virheitä sattuu monenlaisia.

Puhelimen räplääminen ja kovemmat ylitykset käy yhä kortin päälle niinkuin ennenkin.

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/...ennevirhemaksu

Usko tai älä, on paljon ihmisiä jotka noudattavat koko ajan nopeusrajoituksia. Toki virheitä meille kaikille sattuu, ite oon saanut 38 vuoteen yhdet ylinopeussakot ja kaksi kertaa tolpasta rikemaksun. Ihan omia mokia kaikki, ei selityksiä. Esimerkiksi ykköstien motarin työmaalla oikea kaista ajaa kiltisti suurinta sallittua eli kuuttakymppiä mutta vasemmalla kaistalla elämääkin suuremmat kuljettajat rynnii minkä autosta pääsee rajoituksista välittämättä. Se kuvastaa eroa meidän asenteissa liikenteessä.

Hcet 02.06.2020 05:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1431492)
Usko tai älä, on paljon ihmisiä jotka noudattavat koko ajan nopeusrajoituksia. Toki virheitä meille kaikille sattuu, ite oon saanut 38 vuoteen yhdet ylinopeussakot ja kaksi kertaa tolpasta rikemaksun. Ihan omia mokia kaikki, ei selityksiä. Esimerkiksi ykköstien motarin työmaalla oikea kaista ajaa kiltisti suurinta sallittua eli kuuttakymppiä mutta vasemmalla kaistalla elämääkin suuremmat kuljettajat rynnii minkä autosta pääsee rajoituksista välittämättä. Se kuvastaa eroa meidän asenteissa liikenteessä.

Ylinopeus pienikin voi sattua vahingossa. Tie pysyy samanlaisena mutta vähän huonosti sijoitettu kyltti jää huomaamatta ja paukutat ylinopeutta tutkaan mistä seuraa sakko. Pari tälläistä todellista vahinkoa ja on kortti hyllyllä, minkä seurauksena loppuu työt ja rahantulo. Mielestäni rangaistus ei ole ollut suhteessa tekoon.
Samaan aikaan kylillä mukiloidaan toisia, raiskataan naisia ja juopot sekä piripäät pyörii liikenteessä, mutta ilman valvontaa ja ilman kunnollisia rangaistuksia, koska siitä ei kerry valtion kassaan yhtälailla tuloja.

Ps. Itselläni ei ole kuin yhdet ylinopeussakot ;)

suzs205 02.06.2020 09:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1431493)
Ylinopeus pienikin voi sattua vahingossa. Tie pysyy samanlaisena mutta vähän huonosti sijoitettu kyltti jää huomaamatta ja paukutat ylinopeutta tutkaan mistä seuraa sakko. Pari tälläistä todellista vahinkoa ja on kortti hyllyllä, minkä seurauksena loppuu työt ja rahantulo. Mielestäni rangaistus ei ole ollut suhteessa tekoon.
Samaan aikaan kylillä mukiloidaan toisia, raiskataan naisia ja juopot sekä piripäät pyörii liikenteessä, mutta ilman valvontaa ja ilman kunnollisia rangaistuksia, koska siitä ei kerry valtion kassaan yhtälailla tuloja.

Ps. Itselläni ei ole kuin yhdet ylinopeussakot ;)

Niin, ja tutut tiet ovat niitä pahimpia. Itse saanut 39v aikana 2 ylinopeussakot. Kummatkin tutulla tieosuudella. Ensimmäinen tuli viime vuosituhannella kun 50km/h oli vaihdettu 40km/h ja rikesakkohan siitä tuli. Nykyisin tie on taas 50m/h, kun on suora tie keskellä metsää missä ei ole mitään. Toinen muutama vuosi sitten kun 40km/h olikin yllättäen vaihdettu 30km/h ja tietysti poliisit sen tiesivät, ja minä en tutulla tiellä katsonut tarpeeksi tarkkaan liikennemerkkejä.

Heguli 02.06.2020 16:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja suzs205 (Viesti 1431500)
Niin, ja tutut tiet ovat niitä pahimpia. Itse saanut 39v aikana 2 ylinopeussakot. Kummatkin tutulla tieosuudella. Ensimmäinen tuli viime vuosituhannella kun 50km/h oli vaihdettu 40km/h ja rikesakkohan siitä tuli. Nykyisin tie on taas 50m/h, kun on suora tie keskellä metsää missä ei ole mitään. Toinen muutama vuosi sitten kun 40km/h olikin yllättäen vaihdettu 30km/h ja tietysti poliisit sen tiesivät, ja minä en tutulla tiellä katsonut tarpeeksi tarkkaan liikennemerkkejä.

Työmatka on tilastojen mukaan se kaikkein vaarallisen ajoreitti noin keskimäärin, siis onnettomuuksien ja ylinopeuksien osalta. Tuttu ilmiö, sitä osaa reitin ulkoa eikä tule seurattua liikennettä niin hyvin kuin pitäisi.

Nerd-O 02.06.2020 19:49

Nykyään maantiellä on ihan arpapeliä onko nopeusrajoitus 40 vai 100. Niissä ole yhtään mitään tolkkua. Vielä kun se rajoitus vaihtelee kokoajan.

Noissa uusissa sakoissa tais olla myös joku pikku bugi, että jos ajat yli 25km/h ylinopeutta niin sua ei voida rangaista 😃

petroman 02.06.2020 20:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 1431488)
Suomen liikennesäännöt koskee kaikkia Suomessa liikkuvia ajoneuvoja riippumatta ajoneuvon rekisteröityä kotimaata.

No kun seuraa liikennettä, niin haavekuvaksi jää.

Kaitsu67 02.06.2020 21:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1431523)
Noissa uusissa sakoissa tais olla myös joku pikku bugi, että jos ajat yli 25km/h ylinopeutta niin sua ei voida rangaista ��

Täh? Voisitko vähän selventää tätä? Eli jos ajan vaikka 60:in alueella 86km/h, ei tule muka sakkoja? :confused:

Tojo4wd 02.06.2020 22:03

Tuossa juttua.
https://www.is.fi/autot/art-2000006505967.html

RIPAX 02.06.2020 23:39

Jaha.
 
Ihan hyvä jos kortti ei lähe pikkurikkeistä. Mulla on 26 vuoden aikana ollu 6 tai 7 sakkoa,olikohan 2 päiväsakon puolella ja toinen niistä ylinopeudesta. En tiedä onko tää paljon tai vähän,mut en lähtis jeesustelemaan kun sakot on pitkälti tuurin kauppaa millon loksahtaa kohdalle,ja on eri juttu ajella kihniössä kun kehä3 molemmin puolin. Ja onko se ylinopeus ainoa synti kun monet ajaa katsastamattomilla ja renkaattomilla pommeilla. Oma lukunsa on juopot ja nistit. Epäreilua on sekin jos joku juppi öykkäröi ja kortti hyllylle ja joutuu taksilla töihin kun perämetsän matti (nimi muutettu) ei pääse töihin ilman autoa.

Heguli 03.06.2020 05:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 1431538)
Ihan hyvä jos kortti ei lähe pikkurikkeistä. Mulla on 26 vuoden aikana ollu 6 tai 7 sakkoa,olikohan 2 päiväsakon puolella ja toinen niistä ylinopeudesta. En tiedä onko tää paljon tai vähän,mut en lähtis jeesustelemaan kun sakot on pitkälti tuurin kauppaa millon loksahtaa kohdalle,ja on eri juttu ajella kihniössä kun kehä3 molemmin puolin. Ja onko se ylinopeus ainoa synti kun monet ajaa katsastamattomilla ja renkaattomilla pommeilla. Oma lukunsa on juopot ja nistit. Epäreilua on sekin jos joku juppi öykkäröi ja kortti hyllylle ja joutuu taksilla töihin kun perämetsän matti (nimi muutettu) ei pääse töihin ilman autoa.

En nyt ihan allekirjoita tuota " sakot on pitkälti tuurin kauppaa millon loksahtaa kohdalle". Edelleen, jos ajaa rajoitusten mukaan niin eipä niitä sakkoja pitäisi tulla. Toki vahinkoja sattuu mutta jos niitä alkaa tulemaan toistuvasti, on jossain vikaa.

Entinen kollega ajoi koko ajan reilua ylinopeutta, oman logiikkansa mukaan ajoi juuri rikesakon rajalla, ei siis vielä niin kovaa että olisi mennyt päiväsakkojen puolella. Korttihan siitä tietty meni hyllylle ja kaveri manasi huonoa tuuriaan. Ei tuossa ollut kyse huonosta tuurista vaan omasta tyhmyydestä :)

-MaTTi- 13.06.2020 00:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1431540)
En nyt ihan allekirjoita tuota " sakot on pitkälti tuurin kauppaa millon loksahtaa kohdalle". Edelleen, jos ajaa rajoitusten mukaan niin eipä niitä sakkoja pitäisi tulla.

Minä allekirjoitan.

Rajoitukset on niin vammasen alhaisia useissa paikoissa että minä en ainakaan pysty aina ihan niitten mukaan ajella, enkä haluakkaan, etenkään polkee jarrua kyltin kohdalla eli menee sit ylinopeutta aina hetken (esim. 80-50). Ohitustilanteissa menee varmaan itse kullakin aina enemmän tai vähemmän ylinopeutta. Jotenkin mielekkäämpää ajella maasturilla kun pienemmällä kinnerillä, rajoitukset tuntuu sopivammilta.

Kiva ajaa tällä hetkellä Tuusulan motariakin pohjoisesta kehä3:sta kohti kun vajaa kilometri ennen työmaata alkaa normaalin satasen sijaan 50:n rajoitus alamäessä jossa 4 kaistaa samaan suuntaan rinnakkain.

Helppoa ja leppoisaa ajella rajoitusten mukaan kun liikenne sujuu, ei tarvii ohitella ja rajoitukset on ymmärrettävät. Esim. Saksassa ja Itävallassa saa mutkaisia pikkuteitä ajaa sataa, täällä semmosilla on 60:n kyltit.

Näyttäispä autoissa mittarit oikein, mutta kun ei ja sit vielä varuilta poljetaan ennen kameraa jarrua ja todellinen vauhti sit 15 alle rajoituksen sillä kohtaa. Ei mun hermo kestä sellasen perässä sahata. Ja taas meni ylinopeutta kun ohitin, muuten ei olis menny. Ja taas riski et napsahtaa jos olis vaikkapa siviilipoliisi perässä.

Edit: 2 viikon päästä 25 vuotta ajellut autolla enkä oo päiväsakkoja kertaakaan saanut. Kopkop. Parit tolpparäpsyt ja 2:t rikesakot livenä.

Kaitsu67 13.06.2020 10:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1432074)

Näyttäispä autoissa mittarit oikein, mutta kun ei ja sit vielä varuilta poljetaan ennen kameraa jarrua ja todellinen vauhti sit 15 alle rajoituksen sillä kohtaa. Ei mun hermo kestä sellasen perässä sahata.

Juurikin tuo on äärimmäisen raivostuttavaa. Melkein järestään 80:in rajoitusalueella polkaistaan jarrua ja nopeus tiputetaan 60:iin :confused:

Toinen ärsyttävä tapa joillakin on, että ajetaan hintun alle sen maantienopeuden, ilmeisesti ettei tulisi sakkoja (70 km/h kun olisi 80 km/h) ja sitten kun rajoitus muuttuu 60km/h tai 50 km/h,
ajetaan edelleen sitä 70:iä, ei ymmärrä. Ja usein juuri näillä samaisilla kuskeilla se vauhti hiipuu aina ylämäessä, kun ei viitsitä sitä kaasujalkaa käyttää pitämään tasainen nopeus tai vakkari ei ole päällä.

Hcet 13.06.2020 13:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1432085)
Juurikin tuo on äärimmäisen raivostuttavaa. Melkein järestään 80:in rajoitusalueella polkaistaan jarrua ja nopeus tiputetaan 60:iin :confused:

Toinen ärsyttävä tapa joillakin on, että ajetaan hintun alle sen maantienopeuden, ilmeisesti ettei tulisi sakkoja (70 km/h kun olisi 80 km/h) ja sitten kun rajoitus muuttuu 60km/h tai 50 km/h,
ajetaan edelleen sitä 70:iä, ei ymmärrä. Ja usein juuri näillä samaisilla kuskeilla se vauhti hiipuu aina ylämäessä, kun ei viitsitä sitä kaasujalkaa käyttää pitämään tasainen nopeus tai vakkari ei ole päällä.

Ja tohon listaan vielä ohituskaistoilla kiihdyttelijät. Motarin vasemmankaistan tukkijat ynnämuut apinat liikenteessä. Noita oikeasti liikenteen sujuvuutta haittaavia pitäs valvoa sekä liikenteelle vaarallisia kuten esmes juoppoja yms muita. Mutta kun valvonta on rahankiiltosilmissä tehtyä niin tämmöstä tää on.

jli 13.06.2020 14:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1432094)
Ja tohon listaan vielä ohituskaistoilla kiihdyttelijät. Motarin vasemmankaistan tukkijat ynnämuut apinat liikenteessä. Noita oikeasti liikenteen sujuvuutta haittaavia pitäs valvoa sekä liikenteelle vaarallisia kuten esmes juoppoja yms muita. Mutta kun valvonta on rahankiiltosilmissä tehtyä niin tämmöstä tää on.

Laki kieltää yksiselitteisesti nopeuden nostamisen silloin, kun toinen on ohittamassa. Toisaalta historia ei tunne tapausta, jossa sakot olisivat tuollaisessa tilanteessa menneet oikeanpuoleista, eikä vasenta kaistaa ajaneelle.

Hcet 13.06.2020 17:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1432095)
Laki kieltää yksiselitteisesti nopeuden nostamisen silloin, kun toinen on ohittamassa. Toisaalta historia ei tunne tapausta, jossa sakot olisivat tuollaisessa tilanteessa menneet oikeanpuoleista, eikä vasenta kaistaa ajaneelle.

Mutta todellista tapahtumaa se on ja päivittäin itse kohtaan.
Työmatkalla jos vakkari on 110kmh asetettu niin saa edellä menevän nopsaa kiinni, mutta jos ohituskaistalla koettaa ohitse niin vauhtia tarvitsisi olla 130kmh. Jos jää taakse rullaileen niin ohituskaistan loputtua edellä menevä tulee takavalot eellä vastaan hyvin pian.

Eikä näihin poliisi puutu koskaan. Mutta auta armias jos koetat ohi vauhdin kanssa niin sakko on varma.

KAS 13.06.2020 17:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1432074)

Näyttäispä autoissa mittarit oikein, mutta kun ei ja sit vielä varuilta poljetaan ennen kameraa jarrua ja todellinen vauhti sit 15 alle rajoituksen sillä kohtaa.

Katsastuksessa mittarin tarkastus. Ja korjaus kehoitus jos näyttää liikaa.

Hcet 13.06.2020 17:58

Takseillehan tuota valvontaa tehdään ymmärtääkseni, mutta ketä se hyödyttää kun rengaskoko vaikuttaa mittarin heittoon.
Ja kuinka suurella prosentilla väki niitä kehotuksia korjaa.

Kyllä sakotusrajat pitäs olla loivemmat ja enemmän tapauskohtasia

-MaTTi- 13.06.2020 18:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja KAS (Viesti 1432099)
Katsastuksessa mittarin tarkastus. Ja korjaus kehoitus jos näyttää liikaa.

Ei onnistu kun direktiivi sallii +10% ja siihen vielä 4 km/h. Amerikassa näyttää mittarit oikein, en tiijä miks eurooppalaisille pitää vääristellä lukemia. Toisaalta siellä ei nillitetäkkään mistään lievästä ylinopeudesta, rekatkin tuuppaa sataa mailia parhaimmillaan, tosin omalla luvalla. Mut tais saada Texasissa ajaa 75 mph eli 120 km/h. Ja rajoittimia ei ole.


Sivu luotu: 10:04 (GMT +2).