Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Maastokelpoiset renkaat käyttöautoon (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=162769)

mikko__ 14.04.2020 16:58

Maastokelpoiset renkaat käyttöautoon
 
Moi

Pitäisi löytää käyttöautoon maastokelpoiset renkaat syksyn harrastuksia varten ja seuraavia olen katsellut:
- Kumho Road Venture MT KL71
- Linglong CROSSWIND MT

Onko kokemuksia ko. renkaiden melutasosta? Tai onko muita varteenotettavaa vaihtoehtoa?

wikke 14.04.2020 17:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikko__ (Viesti 1428846)
Moi

Pitäisi löytää käyttöautoon maastokelpoiset renkaat syksyn harrastuksia varten ja seuraavia olen katsellut:
- Kumho Road Venture MT KL71
- Linglong CROSSWIND MT

Onko kokemuksia ko. renkaiden melutasosta? Tai onko muita varteenotettavaa vaihtoehtoa?

Mikä koko ja hintaluokka?

jmk 14.04.2020 17:39

Tarkenna vähän että mitä koko luokkaa haet?

mikko__ 14.04.2020 18:01

Hintaluokka noiden luokkaa ja koko 215/75R15 taitaa olla aika lailla maksimi. Katsoo kunhan saa alustan korotuspalat tehtyä tai tilattua ja alle laitettua, niin sitten näkee oikeastaan maksimi koon. Mutta arvioni mukaan tuon 215/75r15 pitäisi kyllä mennä alle, auto o. Audi A4 quattro farmari.

jmk 14.04.2020 18:11

Eiks tuollaisessa pärjäisi all terrain tyyppisellä kuviolla? Itse laittaisin bf goodrich all terrainit. On vaan tuo mud terrain aika karu tuollaiseen maastoautoon

mikko__ 14.04.2020 18:36

Kieltämättä vähän karkea kuvio perheauton, mutta valinnalle on oma tarinansa, sellainen savilieju muuten tarttuu kun tauti ainakin normaali kesärenkaaseen ja siitä se ajatus sitten lähti. Irtoaako savi/muta tuosta bf goodrich all terrainista hyvin?

jmk 14.04.2020 19:01

Eiköhän quatrosta sen verran jenkaa irtoa että saa renkaat pyörimään

kenni_ 16.04.2020 20:09

En määkää kyllä altskoita karkeempaa laittais.

kellukka 17.04.2020 04:48

Ite lähtisin kans alltsikoilla mutta federal couragia.(.vai miten se nyt kirjoitetaan)on kans aika lailla ton linglongin tyyppinen rengas,ja taitaa olla pikkusen edullisempi mut ei oo kokemusta kyseisestä renkaasta.

luka 17.04.2020 17:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kellukka (Viesti 1428988)
Ite lähtisin kans alltsikoilla mutta federal couragia.(.vai miten se nyt kirjoitetaan)on kans aika lailla ton linglongin tyyppinen rengas,ja taitaa olla pikkusen edullisempi mut ei oo kokemusta kyseisestä renkaasta.

Michelin latitude cross on järkeväin valinta kyseiseen laitteeseen.

Timo_L 17.04.2020 18:59

All-terraineilla lähtisin liikkeelle, kyllä nekin tyhjenee savesta jos koneessa on vähän potkua. Miksei tietysti voisi laittaa sitten ihan mutarengastakin, mutta ne tehnee ajo-ominaisuuksista hivenen erikoiset :D


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luka (Viesti 1429013)
Michelin latitude cross on järkeväin valinta kyseiseen laitteeseen.

Miksi katurengas on järkevin valinta kun kysyttiin karkeampaa? Jos sinä haluat vaikkapa nastallisista talvirenkaista suosituksia, niin kannattaako silloin ehdottaa keski-Euroopan kitkoja? :rolleyes:

nixu 18.04.2020 23:32

Naapurilla on hiacessa juurikin tuota kokoa kumho kl 71
Kehunut että hiljasemmat ja mukavemmat ajella kuin normaalit pakettiauton kesärenkaat.
Ulospäin kuuluu nätti humina kun tuosta pikitietä ohi ajelee.
Nyt toinen sarja nuita menossa kun ajeli ensimmäiset sileiksi.
vuosituhannenvaihteen Audissa on muistaakseni joku tukivarsi tai jousilautanen vastassa jos isompia kumeja havittelee

luka 20.04.2020 11:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1429017)
All-terraineilla lähtisin liikkeelle, kyllä nekin tyhjenee savesta jos koneessa on vähän potkua. Miksei tietysti voisi laittaa sitten ihan mutarengastakin, mutta ne tehnee ajo-ominaisuuksista hivenen erikoiset :D




Miksi katurengas on järkevin valinta kun kysyttiin karkeampaa? Jos sinä haluat vaikkapa nastallisista talvirenkaista suosituksia, niin kannattaako silloin ehdottaa keski-Euroopan kitkoja? :rolleyes:

Ei Audi mitään mutkoita/AT tarvii kun sillä on tosiasiassa teitä pitkin kuitenkin ajeltava. Maastoajo omisaisuuksia siihen ei pelkillä renkailla saa ja Crosseissa
on riittämiin pitoja mihin tuolla yleensä voi ajella. Onko kokemusta kyseisestä renkaasta..? Yokohamalta löytyy semi AT, jos sellaisia välttämättä haluaa.;)

Kaitsu67 20.04.2020 12:36

Mulla oli Rangessa tollaset Dunlopin AT:t, ihan pätevän oloiset. Tosin noi mun ei käyne alkuperäisen kysyjän autoon kun on 19 tuumaset, mutta Grandtrekit olis yks vaihtoehto.

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=162725

Timo_L 20.04.2020 13:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja luka (Viesti 1429194)
Ei Audi mitään mutkoita/AT tarvii kun sillä on tosiasiassa teitä pitkin kuitenkin ajeltava.

Miksi nelivetoaudilla pitäisi ajaa pelkkää tietä, ja miksi AT- renkaalla ei voisi ajaa tietä pitkin vaikka koko renkaiden elinikää? Ajetaanhan niillä maatokelpoisemmillakin vermeillä asvaltilla on sitten AT:t tai MT:t alla, ja hienosti kulkee..

Lainaus:

Maastoajo omisaisuuksia siihen ei pelkillä renkailla saa ja Crosseissa
on riittämiin pitoja mihin tuolla yleensä voi ajella. Onko kokemusta kyseisestä renkaasta..? Yokohamalta löytyy semi AT, jos sellaisia välttämättä haluaa.;)
Ei renkailla tietenkään saa henkilöautoon maastoajo-ominaisuuksia, mutta ne vähätkin ominaisuudet esim. savessa tai mudassa menettää siihen että alla on renkaat mitkä menee tukkoon ennenkuin ehdit asvaltilta pois :D
Kyllä minä esim. tuossa ajaisin paljon mielummin mutikat tai altsikat Audin alla kuin jotkut melkein katusliksit :rolleyes:

https://youtu.be/72JgOsEXXWQ?t=250

wikke 20.04.2020 16:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikko__ (Viesti 1428867)
Kieltämättä vähän karkea kuvio perheauton, mutta valinnalle on oma tarinansa, sellainen savilieju muuten tarttuu kun tauti ainakin normaali kesärenkaaseen ja siitä se ajatus sitten lähti.

Ei nuo monetkaan nyky MuTiaset mitään pätkääkään toivottomia kadulla tahi maantiellä ole. Eivät edes huonoja (veto- jarrutuspito toki nihkeämpi lamelliatäynnä olevaan renkaaseen märällä asvaltilla) tai äänekkäitä. Jotkut Boggerit tai halvimmat pinnatut toki sitten ehkä eri asia. Monissa voi jo nopeusluokista päätellä jotain. Suotta porukka karsastaa karkeampaa kuviota katukäytössäkään.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikko__ (Viesti 1428867)
Irtoaako savi/muta tuosta bf goodrich all terrainista hyvin?

Kaksi kierrosta niitä loppuun ajanut. Ihan jeppis katukumit ja tuoreena melkeimpä siedettävät kitkatkin, mutta pehmeässä (jopa hienossa märässä hiekassakin sliksit) saati sitten että sitkoisempaa materiaali tukkimassa. Mikäli paukkua löytyy koneesta ja sikaa viitsii aina käyttää, ei tuo onnea jos rengas kuvion tyhjennyttyä tukkeentuu jo samalla kierroksella.

Se sudittelu menee vain heikkotasoiseksi kuran Tms. lennättelyksi. :(

Klassikko video:

https://www.youtube.com/watch?v=R5VobNcgRvc

Ja kyse ei taatusti ole ajokin kykenettömyydestä edet tuossa "maastossa", tai tehon puutteesta putsata kumeja, vaan vain ja ainoastaan pidon puuttesta joka johtuu onnettomista kumeista tuolle alustalle. Lue: Liian sileät/kuviottomat.

Timo_L 20.04.2020 17:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1429221)
Ei nuo monetkaan nyky MuTiaset mitään pätkääkään toivottomia kadulla tahi maantiellä ole. ... Monissa voi jo nopeusluokista päätellä jotain. Suotta porukka karsastaa karkeampaa kuviota katukäytössäkään.

Tällä hetkellä Jeepin alla olevat 33 x 12.50 Cooper Discoverer STT:t on jo melkoisen vanhat, yllättävän mukavasti niillä ajaa 160km/h :D BFG AT KO2 aavistuksen kapeampana oli tiellä hieman mukavampi ja myös kulutti vähemmän menovettä, mutta ei mikään posketon eri.

Otin viime perjantaina lainaan pari vuotta vanhan Golf Sportvanin vakio kesärenkaillaan (muistaakseni 205 leveät?) Helsinki-Hyvinkää-Helsinki reissulle, niin ihan aikuisten oikeasti ihmetytti se rengasmelu ja vetely urissa 120km/h vauhdissa.


Lainaus:

Klassikko video:

https://www.youtube.com/watch?v=R5VobNcgRvc

Ja kyse ei taatusti ole ajokin kykenettömyydestä edet tuossa "maastossa", tai tehon puutteesta putsata kumeja, vaan vain ja ainoastaan pidon puuttesta joka johtuu onnettomista kumeista tuolle alustalle. Lue: Liian sileät/kuviottomat.
Tuossa nimenomaan tulee äärimmäisen selvästi esille se, että on ihan sama millainen auto on alla jos renkaat on väärät alustalle missä ajetaan.
Lähdin useampi vuosi sitten yhdestä ilmailunäytöksestä kotiin tilapäisparkkina toimineelta ruohokentältä. Päivän aikana oli tullut pari aika reilua ukkoskuuroa ja nurmialue oli mennyt pehmeäksi.
Siellä oli useitakin nelivetovermeitä katurenkailla jumissa, itsellä oli kohtalaisen tuoreet mutarenkaat alla ja takavedolla pääsi pois koko matkan.

veijon-esso 20.04.2020 18:54

Videon autossa ihan kreisit tehot ja renkaat pyörii ainakin miljoonaa.

A.I 20.04.2020 18:57

kyl sää auton pilaat noilla, mites ketjut jos tarvii vaan satunnaisesti?

Timo_L 20.04.2020 19:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A.I (Viesti 1429226)
Ittellä uus amarokki ja maailman halvimmat antarekset 33x12.5r18"

satasta ajaessa kuulostaa kuin 4 laakerivikaa ja 160taulussa tuntuu että on herran hallussa, kovempaa ei uskalla. -alustan 4cm korotus lienee osasyynä myös tähän. vakiona ei 200ollut vielä kovinkaan hurja.

Eipä itsellä ainakaan kauhaesti ole kuulunut auton sisään rengasääniä sen enempää BFG AT KO2:lla, BFG MT KM2:lla kuin nykyisillä Cooper Discoverer STT:lläkään. Kaikilla kokeillut mittariin reilun 200km/h, ei tosin pitkään viitsi ajaa kun on 160km/h nopeusluokan renkaat. Ei nyt ohjaustuntumaltaan mikään ihan rata-automainen kokemus, mutta ei aivan kamalakaan :D

Lainaus:

alkuperäsillä kumeilla ei juuri asfaltilta lähdettäessä lyönyt tyhjää, näillä espi valo vilkkuu, mutta eipä mutagummi kestopäälysteelle olekkaan tarkoitettu.
-hiekalla pitää ihan tautisesti.

Kaikki auton ominaisuudet saa pilattua väärillä pyörillä kuten ylempänäkin todettiin.
Mahtaako olla miten kovaa seosta renkaat? Se mitä noilla Amarokeilla olen ajanut sekä töissä että appiukon V6- dieselillä, niin ei ne mitenkään raketeilta vaikuta. Saa olla aika liukkaat renkaat että kuivalla asvaltilla olisi pito-ongelmaa?
Vai onko sitten samaa ongelmaa kuin ainakin jossain uudemmissa Jeepeissä ollut että isommat renkaat allelaitettuna ESP alkanut sekoilemaan ja luulee että renkaat lyö tyhjää vaikkei niin oikeasti tapahdu.

hiluvitkutin 22.04.2020 10:09

1 Liiteet
Poikakin vaihto kesärenkaat

veijon-esso 22.04.2020 10:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1429323)
Poikakin vaihto kesärenkaat

Upean näköistä, puhdistuuko kuvio jos kuski sattuu antamaan esim täyskaasua? :D

hiluvitkutin 22.04.2020 10:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 1429325)
Upean näköistä, puhdistuuko kuvio jos kuski sattuu antamaan esim täyskaasua? :D

Ei näillä kuskeilla taida muuta asentoa ollakkaan.
Mut luulen kyllä että puhistu, sellanen rapa suihku kyllä lensi kun pellolla päästivät.
Onhan mersedeksessä joku 160 heppaakin

veijon-esso 22.04.2020 10:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1429328)
Ei näillä kuskeilla taida muuta asentoa ollakkaan.
Mut luulen kyllä että puhistu, sellanen rapa suihku kyllä lensi kun pellolla päästivät.
Onhan mersedeksessä joku 160 heppaakin


Videoo tai vähintäänkin kuvia! :D

hiluvitkutin 22.04.2020 12:00

Ei tullu ajoa kuvattua.
Mut pikku kumin poltto, jos se mieltä lämmittäs.
https://youtu.be/Y99Nl4W1pL8


Sivu luotu: 09:28 (GMT +2).