![]() |
Valmet Ecotrack tela-ajoneuvo
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=227476
Onko kenelläkään tietoa tälläisestä tela-ajoneuvosta? Valmet ATV-10 Ecotrack. Kyseisessä ajoneuvossa on Sisu SK ohjaamo ja käsittääkseni Valmet 411 DS moottori. Toinen videolla oleva ajoneuvo on täysi mysteeri minulle. Se missä on etupyörät ja pidempi taka telasto. Siinäkin lukee Valmet kyljessä. Ohjaamo näyttäisi olevan MAZ kuorma-autosta..!? https://www.youtube.com/watch?v=EmSrRRKX32A |
Täysin mutulla mennään mutta muistelen nähneeni Valmetin metsäkoneiden esittelyvideon 80-90 luvun taitteesta, jossa pienehkössä ajokoneessa oli vastaava telasto.
|
Missäs päin suomea ne teki noita?
|
Lainaus:
Edit: Villi veikkaus että yksi tehtiin traktoritehtaalla Suolahdessa, ja se oli niin hyvä ettei lisää tarvinnut tehdä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tampere viitannee niin sanottuun Tampereen tehtaaseen, Lentokonetehtaankadulla Härmälässä, jossa tehtiin muun muassa pyöräkuormaajia, terminaalitraktoreita yms. Nykyisin siellä on vain suunnittelutoimisto, jos sitäkään enää. |
Härveli, missä on etupyörät ja pitkä telasto, kuulostaa V8 dieseliltä. Ohjaamo näyttää MAZilta. MAZin moottorina oli tuolloin muun muassa JaMZ V8, tuttu esim KrAZ-255 maastokuorma-autoista.
Jossain joku kertoi, että Valmet oli halukas pääsemään Neuvostoliiton markkinoille "mönkijöillään". Sinne MAZ ja JaMZ olivat olleet helppoja valintoja. Mutta tietääkö joku näistä oikeasti jotain??? |
Lainaus:
Siis tyypillinen suomalainen innovaatio. Toimii hyvin kesäyön kuvitelmissa kun kolmikantaneuvottelun tulokšena muodostunut korvaus menetetystä vapaa-ajasta, sisältäen kahvitunnit, ja lauantain saunalisän joka tulee kahden viikon välein tilille kuin Manulle illallinen. Kun ko.innovaatio siirretään todelliseen ympäristöön missä on 50 astetta pakkasta, ja vuoroin mutaa ja savea jotka jäätyy teloihin. Maasta mukaan lähteviä kantoja, väsyneitä duunareita joiden ravinto koostuu vodkasta, hapankaalista ja siitä mitä alle sattuu jäämään. Niin äkkiä voisi kuvitella että kumitela joka osaa jättää jäkälät poroille, ei ole tärkein myyntivaltti. Mutta idea ja formaatti on hyvä. Ja Tuota telasysteemiä voisi kokeilla mönkkärin metsäkärrissä... |
Lainaus:
Videolla 13min kohdalla. https://www.youtube.com/watch?v=k6irNtgN0Pc |
Lainaus:
|
Protokone oli, yksi tai korkeintaan muutama.
|
Sisua-palstalta löytyi mies, joka tiesi näistä vehkeistä enemmän.
Tuossa linkki: https://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=13&t=3691 Näitä kehitettiin ja muutama tehtiinkin Valmetin Tampereen tehtaalla. Se härveli, missä on edessä renkaat, ja takana pitkä tela, on ilmeisesti Fiat-Iveco-Magirus ohjaamolla. Moottorina lienee Deutz V8. Tämä ei ole täysin varmaa tietoa, mutta erään Sisua-palstalaisen valistunutta arviota. Kaksitelainen vehjes on siis Valmet ATV-10. Etupyörä + pitkä takatela-vehkeen nimeä, tai tietoja ei ole vielä löytynyt. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 09:13 (GMT +2). |