Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   J120 ravistaa ja nakuttaa kylmänä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=162433)

Sampertti 07.03.2020 16:50

J120 ravistaa ja nakuttaa kylmänä
 
Land cruiser J120 vuosimallia 2006 ja kilsat 255000km.
Kun kierrokset kylmänä noin 1500-2300 välillä niin kone päästää aika terävää nakutusta. Tyhjäkäynnillä, kovemmilla kierroksilla ja lämpöisellä koneella ääntä ei esiinny. Pari kertaa ylämäessä matalilla kierroksilla kun olen ajellut niin on tuntunut pieniä nykäyksiä. Välillä puolilämpöinen kone tuntuu ravistavan ja hytkyttävän. Laitoin suuttimen putsaus ainetta tankkiin mutta ei siitä ollut apua. Olisko suutin vikaa? Kannattaako varata aika korjaamolle että vaihtavat kerralla kaikki? Osaisin kait itse vaihtaa mutta en tiiä onko noissa "uudemmissa" diisseleissä jotai jippoja ja jekkuja kun kaikenlaisella sitä on peloteltu. Varaosat tilaisin netistä kun ovat siellä halvempia mutta aina kun jotain tilaan niin väärä tulee. Osaako joku kokenut kertoa että minkä merkkkiset suuttimet olisivat hyvät/parhaat?

Arpe 07.03.2020 19:38

Voiskohan vuotaa suuttimen pohjan tiiviste? Eli ei välillä käy kunnolla kaikilla pytyillä.

Sampertti 07.03.2020 20:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1426580)
Voiskohan vuotaa suuttimen pohjan tiiviste? Eli ei välillä käy kunnolla kaikilla pytyillä.

Kuullostaa ihan mahdolliselta. Tulisi ainakin edullisemmaksi korjaus.

kenni_ 07.03.2020 22:11

Hyvin suurella todennäköisyydellä suutinvika. Älä ainakaan enää aja sillä. Meillä oli ihan samat oireet kun suutin alkovuotamaan. Lopputuloksena mäntä halki ja 10000e koneremontti.

Sampertti 08.03.2020 08:43

On noita varmaan joku vaihtanu itekkin kotona mutta ei taida mulla itellä aika riittää. Kalvainkin pitäis hommata. Täytyy tulevana maanantaina soitella Jyväskylän korjaamoja läpi että kuka huolis vastaan.

Osaako kukaan suositella jotain tiettyä suutin merkkiä?
Kyllä mä ne vaihatan kaikki samalla vaikka siellä vaan yks oireilis. Mistä sitä tietäää että millon seuraava alkaa temppuilemaan.

JMO 08.03.2020 16:27

Itellä oli juuri samaa vaivaa.. - 07 ruiseri ja 2000rpm molemmin puolin kevyessä vedätyksessä terävä tikitys kuulu...
Erityisesti "viileällä" koneella..
Korjaantu suuttimien vaiholla.
Puolivuotta eteenpäin alkoi taas..
Eipä ikinä selvinny että miksi, toyota liikkeen kanta asiaan oli että ne on semmosia :D
Tikittää vielä tänäpäivänäki (kai ei vielä yhtä pahana kuitenkaan) tutussa talossa jo neljättä vuotta :D

kenni_ 08.03.2020 16:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sampertti (Viesti 1426606)
On noita varmaan joku vaihtanu itekkin kotona mutta ei taida mulla itellä aika riittää. Kalvainkin pitäis hommata. Täytyy tulevana maanantaina soitella Jyväskylän korjaamoja läpi että kuka huolis vastaan.

Osaako kukaan suositella jotain tiettyä suutin merkkiä?
Kyllä mä ne vaihatan kaikki samalla vaikka siellä vaan yks oireilis. Mistä sitä tietäää että millon seuraava alkaa temppuilemaan.

Alkuperäsiä uusia. Tai ainakin densoja, en tiiä saako edes muita.. Meillä ei ainakaan korjatut toiminu ollenkaan. Maksaa ihan v**usti, mutta en lähtis säästään. Työnä suht iso.
osasuora.fi voi ainakin kysellä.

Sampertti 08.03.2020 17:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ (Viesti 1426625)
Alkuperäsiä uusia. Tai ainakin densoja, en tiiä saako edes muita.. Meillä ei ainakaan korjatut toiminu ollenkaan. Maksaa ihan v**usti, mutta en lähtis säästään. Työnä suht iso.
osasuora.fi voi ainakin kysellä.

Mitä nyt netistä olen lukenut niin suutinvikoja on ollut näissä uudesta asti, niin en tiedä sitten että onko alkuperäisen suutinosan laittaminen järkevää jos laatu sama?

Vaihatan kaikki suuttimet kerralla, nyt kun vielä löytäisin jonkun merkin johonka voi luottaa. Kalliiksi tulee jokatapauksessa niin ei kiinnosta säästä markkaa ja teetättää samaa remppaa puolenvuoden päästä uudestaan...

Sampertti 08.03.2020 17:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JMO (Viesti 1426623)
Itellä oli juuri samaa vaivaa.. - 07 ruiseri ja 2000rpm molemmin puolin kevyessä vedätyksessä terävä tikitys kuulu...
Erityisesti "viileällä" koneella..
Korjaantu suuttimien vaiholla.
Puolivuotta eteenpäin alkoi taas..
Eipä ikinä selvinny että miksi, toyota liikkeen kanta asiaan oli että ne on semmosia :D
Tikittää vielä tänäpäivänäki (kai ei vielä yhtä pahana kuitenkaan) tutussa talossa jo neljättä vuotta :D

Osaatko sanoa että onko tikittävä suutin se sama mikä vaihdettiin vai joku vanhoista joita ei vaihdettu?

Swoop 08.03.2020 19:16

Vois kuvitella ettei suuttimessa itsessään vikaa ole, suunnittelussa tai muussakaan mutta oisko polttoaine suodatin heikkoa suunnittelua. Siis että päästää paskaa läpitte. Itellä oli 3gen ramissa just niin että oli insinööri kuvitellu jotain ihan muuta. Tarkalleen en muista lukuja mutta jos olis pitäny olla 5 micronin suodattimet niin oli vaan kolmen jne. Sai siihenkin suuttimet vaihdattaa 2400€ hintaan...

kenni_ 08.03.2020 20:55

Toyotalla väitti että suuttimiin olis tehty jotain muutoksia, mutta tiedä häntä. Tuskimpa löytyy muita ku densoja..

BJ-40/76 08.03.2020 21:50

Mielenkiintoinen toteamus merkkiliikkeeltä?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JMO (Viesti 1426623)
Itellä oli juuri samaa vaivaa.. - 07 ruiseri ja 2000rpm molemmin puolin kevyessä vedätyksessä terävä tikitys kuulu...
Erityisesti "viileällä" koneella..
Korjaantu suuttimien vaiholla.
Puolivuotta eteenpäin alkoi taas..
Eipä ikinä selvinny että miksi, toyota liikkeen kanta asiaan oli että ne on semmosia :D
Tikittää vielä tänäpäivänäki (kai ei vielä yhtä pahana kuitenkaan) tutussa talossa jo neljättä vuotta :D

Onko auton historia ensimmäisen 10v aikana mikä? (jos on huollettu "monimerkki nyrkkipajassa" ja vielä epäsäännöllisesti, niin ei varmaan merkkikorjaamon "tärkein asiakas")

Vaihdettiinko suuttimet alkuperäisiin merkkiliikkeessä?

Topiikin aloittajalle:

Minä olen hoitanut ensiapuna noista omista, toki vanhemmista (Rivi-, jakaja- ja pumppusuuttimista) 2 tahti öljyllä; nykyään diesel on niin kuivaa, että varsinkin talvidieselillä nuo mekaaniset kärsii "kuivuudesta"

Noihin omiin olen kaatanut 2-t öljyä suoraan tankkiin, mutta noissa uudemmissa/ja kalliimmalla korjattavissa, minä sekoittaisin dieselin ja 2-T öljyn ensin kanisterissa, sillä varsinkin talvella; dsl-suodatin esim. 5 micron dsl suodatin menee helposti tukkoon 2-T öljystä.

Pahimmillaan:o olen käyttänyt todella paljon 2-t öljyä jakajapumpullisessa dieselissä, siis puolet.... (reilun 10v seisonnan jälkeen ei halunnut käynnistyä-, ja lähti vasta kun 12v startille syötettiin 24 volttia... kun oli syönyt tuota öljy/dsl Desin pari, kävi todella hyvin tyhjäkäyntiä)

-> minä kokeilisin käyttää tankin tyhjäksi; siis kun tankki on "melkein" tyhjä, siis mittari viimmeisen viivan alapuolella, Laita jatko paluuletkuun joka on esim. 20 litran puhtaassa moottoriöljykanisterissa (ei missään nimessä peräöljy-), johon olet kaatanut esim. 1-2 litraa 2-t öljyä. (minä olen käyttänyt teboilin halpaa 2t öljyä, olikohan 2t MIX? mutta kun kyseessä on common rail- diesel, niin käyttäisin parempaa, esim. minimissään outboard https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....bjectID=179292

Käytä konetta niin pitkään että, että alkaa imemään tyhjää, siis tyhjäkäynti aaltoilee voimakkaasti, tai jopa sammuu.
Sekoita ravistamalla kanisterissa olevaa seosta voimakkaasti, ja jos tuossa 20 litran kanisterissa on alle 15 litraa dieseliä ja 2-t öljyä, niin lisää dieseliä. Ja sekoita ravistamalla.
Sitten seos tankkiin, ja ilmaa, jos tarvetta; ja sitten kun käy kunnolla, niin kunnolla kenkää, siis kaasu pohjassa kiihdytyksiä tyhjäkänniltä vähintään suurimman tehon kierroksille. (älä riskeeraa ajokorttia)

JMO 08.03.2020 22:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1426649)
Onko auton historia ensimmäisen 10v aikana mikä? (jos on huollettu "monimerkki nyrkkipajassa" ja vielä epäsäännöllisesti, niin ei varmaan merkkikorjaamon "tärkein asiakas")

Vaihdettiinko suuttimet alkuperäisiin merkkiliikkeessä?

Topiikin aloittajalle:

Minä olen hoitanut ensiapuna noista omista, toki vanhemmista (Rivi-, jakaja- ja pumppusuuttimista) 2 tahti öljyllä; nykyään diesel on niin kuivaa, että varsinkin talvidieselillä nuo mekaaniset kärsii "kuivuudesta"

Noihin omiin olen kaatanut 2-t öljyä suoraan tankkiin, mutta noissa uudemmissa/ja kalliimmalla korjattavissa, minä sekoittaisin dieselin ja 2-T öljyn ensin kanisterissa, sillä varsinkin talvella; dsl-suodatin esim. 5 micron dsl suodatin menee helposti tukkoon 2-T öljystä.

Pahimmillaan:o olen käyttänyt todella paljon 2-t öljyä jakajapumpullisessa dieselissä, siis puolet.... (reilun 10v seisonnan jälkeen ei halunnut käynnistyä-, ja lähti vasta kun 12v startille syötettiin 24 volttia... kun oli syönyt tuota öljy/dsl Desin pari, kävi todella hyvin tyhjäkäyntiä)

-> minä kokeilisin käyttää tankin tyhjäksi; siis kun tankki on "melkein" tyhjä, siis mittari viimmeisen viivan alapuolella, Laita jatko paluuletkuun joka on esim. 20 litran puhtaassa moottoriöljykanisterissa (ei missään nimessä peräöljy-), johon olet kaatanut esim. 1-2 litraa 2-t öljyä. (minä olen käyttänyt teboilin halpaa 2t öljyä, olikohan 2t MIX? mutta kun kyseessä on common rail- diesel, niin käyttäisin parempaa, esim. minimissään outboard https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....bjectID=179292

Käytä konetta niin pitkään että, että alkaa imemään tyhjää, siis tyhjäkäynti aaltoilee voimakkaasti, tai jopa sammuu.
Sekoita ravistamalla kanisterissa olevaa seosta voimakkaasti, ja jos tuossa 20 litran kanisterissa on alle 15 litraa dieseliä ja 2-t öljyä, niin lisää dieseliä. Ja sekoita ravistamalla.
Sitten seos tankkiin, ja ilmaa, jos tarvetta; ja sitten kun käy kunnolla, niin kunnolla kenkää, siis kaasu pohjassa kiihdytyksiä tyhjäkänniltä vähintään suurimman tehon kierroksille. (älä riskeeraa ajokorttia)

Kyllä muistaakseni tuosta pohjoisimmasta toyota liikkeestä oli uutena myyty ja siinä vieraillu huollot ja korjaukset... Sieltäpä niitä näki koneelta, millon mitäki pyöränlaakeria oli vaihettu.
Suuttimet vaihettiin n. 210tkm kohalla samasessa liikkeessä ja koko rivi kerralla.
Nyt ku alako miettimään niin kyseiseen yksilöön oli saatettu joskus nuorempana vaihtaa ne suuttimien tiivisteet.. Toyotan kamppiksena..

-MaTTi- 08.03.2020 23:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Swoop (Viesti 1426635)
Tarkalleen en muista lukuja mutta jos olis pitäny olla 5 micronin suodattimet niin oli vaan kolmen jne.

Kolmenhan on paremmat. Mitä pienempi, sen tiheempi seula.

BJ-40/76 08.03.2020 23:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JMO (Viesti 1426651)
Kyllä muistaakseni tuosta pohjoisimmasta toyota liikkeestä oli uutena myyty ja siinä vieraillu huollot ja korjaukset... Sieltäpä niitä näki koneelta, millon mitäki pyöränlaakeria oli vaihettu.
Suuttimet vaihettiin n. 210tkm kohalla samasessa liikkeessä ja koko rivi kerralla.
Nyt ku alako miettimään niin kyseiseen yksilöön oli saatettu joskus nuorempana vaihtaa ne suuttimien tiivisteet.. Toyotan kamppiksena..

Jos uutena myöty pohjoseen, niin pitäs toimia pakkasessa?

Laita auton rekisteri numero, niin helepottaa tuota selevittelyä.

Swoop 09.03.2020 07:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1426655)
Kolmenhan on paremmat. Mitä pienempi, sen tiheempi seula.

Niin saatto olla juu, ei muista enää tarkalleen miten päin meni. Mutta siis pointtina just se että ei ollut vakiona niin tiheä kun olis pitänyt olla. Tarvikkeena sai sitten parempia.

JMO 09.03.2020 14:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1426656)
Jos uutena myöty pohjoseen, niin pitäs toimia pakkasessa?

Laita auton rekisteri numero, niin helepottaa tuota selevittelyä.

Joo en kai mie tarvi mittään tietoja enään, ole kyseistä kulkinettakaan omistanu vuosiin enään.. Kuhan omia kokemuksia runoilin..

Sampertti 10.03.2020 13:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1426649)

-> minä kokeilisin käyttää tankin tyhjäksi; siis kun tankki on "melkein" tyhjä, siis mittari viimmeisen viivan alapuolella, Laita jatko paluuletkuun joka on esim. 20 litran puhtaassa moottoriöljykanisterissa (ei missään nimessä peräöljy-), johon olet kaatanut esim. 1-2 litraa 2-t öljyä. (minä olen käyttänyt teboilin halpaa 2t öljyä, olikohan 2t MIX? mutta kun kyseessä on common rail- diesel, niin käyttäisin parempaa, esim. minimissään outboard https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....bjectID=179292

Käytä konetta niin pitkään että, että alkaa imemään tyhjää, siis tyhjäkäynti aaltoilee voimakkaasti, tai jopa sammuu.
Sekoita ravistamalla kanisterissa olevaa seosta voimakkaasti, ja jos tuossa 20 litran kanisterissa on alle 15 litraa dieseliä ja 2-t öljyä, niin lisää dieseliä. Ja sekoita ravistamalla.
Sitten seos tankkiin, ja ilmaa, jos tarvetta; ja sitten kun käy kunnolla, niin kunnolla kenkää, siis kaasu pohjassa kiihdytyksiä tyhjäkänniltä vähintään suurimman tehon kierroksille. (älä riskeeraa ajokorttia)

Siis 2t öljyä reilusti löpöön ja koneet käyntiin niin suuttimet putsaantuu/voiteloituu? sit kun hetki on ajeltu kovalla seoksella niin tankki täyteen tavallista diiseliä?

kenni_ 11.03.2020 06:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sampertti (Viesti 1426731)
Siis 2t öljyä reilusti löpöön ja koneet käyntiin niin suuttimet putsaantuu/voiteloituu? sit kun hetki on ajeltu kovalla seoksella niin tankki täyteen tavallista diiseliä?

En ite kyllä ehkä lähtis koittamaan. Toimii varmaan vanhemmissa diiseleissä, mutta tää on kuitenkin sen verran tuore kampe... Ite koittaisin kaataa forten advanced diesel conditioneria suoraan uuteen pa-suodattimeen.

Sampertti 11.03.2020 07:34

Suuttimenputsaus lisäainetta polttoaineen sekaan oon kokeillu useempaa erilaista mutta ei niistä mitään apua ollut. Ensiviikolla kaikki suuttimet ja filtteri uusiks :)

Sampertti 17.03.2020 11:40

Kaikki suuttimet nyt vaihdetty. Kylmänä kun starttaa niin ei kuulu enää pahaa ääntä. Siellä jossain se vika oli :)

pööpöilijä 18.03.2020 06:53

Jyväskylän ok auto myy alkuperäisiä kunnostettuja suuttimia. Olikohan 1200-1600e 4kpl.


Sivu luotu: 06:25 (GMT +2).