Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jälkiturbotus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=162359)

Topi79 28.02.2020 10:13

Jälkiturbotus
 
Moi! Jälkiturbotat vanhan vapaastihengittävän diesel auton, käytät penkissä, pitääkö tehon nousta yli 10% alkuperäisestä moottoritehosta lakiperusteisesti?

Topi79 28.02.2020 11:27

Eli ajoneuvon alkuperäiseen moottoriin asennettu pakokaasuahdin. Missä lakipykälässä on maininta, että ahtimen asentamisen jälkeen pitää tehon nousta min 10%?????

markoniem 28.02.2020 12:07

No mitä nyt pikasella googlettelulla pykäliä luin niin mistään en tuota väh. 10% sääntöä löytänyt.. Voitko avata vähän taustoja? onko kenties konttorilla joku (tietämätön/vaikea) inssi niin jostain keksinyt? jos näin on niin konttori suosiolla vaihtoon. Pääsee monesti helpommalla.. Tai sitten käskee sen inssin kaivella sen pykälä näkösälle.. nim: joskus_taistellut_insinöörien_kanssa

angrynerd 28.02.2020 12:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Topi79 (Viesti 1426040)
Moi! Jälkiturbotat vanhan vapaastihengittävän diesel auton, käytät penkissä, pitääkö tehon nousta yli 10% alkuperäisestä moottoritehosta lakiperusteisesti?


6 §
Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Topi79 28.02.2020 12:12

Ei semmosta 10% sääntöä ole missään. Sit kun kysyin n1g muutosta samassa rytäkässä, niin oli sitä mieltä että pitää olla maahantuojan todistus siitä että on g-luokkaan kelpoinen 😂 eikös se siellä konttorilla katota onko se g luokitukseen passeli. Vaihelaatikot, vetarit ja kardaanit pitäs kans kuulemma osoittaa kelvolliseksi maahantuojalta.. Aika hyvällä mallilla tietämys joissain paikoissa..

markoniem 28.02.2020 12:17

Vaiha inssiä tai konttoria..

angrynerd 28.02.2020 12:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Topi79 (Viesti 1426052)
Ei semmosta 10% sääntöä ole missään. Sit kun kysyin n1g muutosta samassa rytäkässä, niin oli sitä mieltä että pitää olla maahantuojan todistus siitä että on g-luokkaan kelpoinen 😂 eikös se siellä konttorilla katota onko se g luokitukseen passeli. Vaihelaatikot, vetarit ja kardaanit pitäs kans kuulemma osoittaa kelvolliseksi maahantuojalta.. Aika hyvällä mallilla tietämys joissain paikoissa..


varmaan tätä se katsuri muistellut.

Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

Topi79 28.02.2020 13:47

Nii se on varmaan miettinyt. Ahtimen vaihtohan rinnantetaan moottorin vaihtoon ja siinähän on se + 20% mallisarjan tehokkaimmasta mahollisuus sikäli kun alusta on jiirissään. Kai nyt moottoritehoa saa alkuperäisestä moottorista ahtamalla nostaa vaikka 7% , kun on asianmukaiset lanketit kourassa?

HJ60_Jussi 28.02.2020 14:57

Mulla mitattiin HJ:n 2H koneesta 0.4 ahdoilla yhden hepan vähemmän kuin alkuperäisenä. Tuo vähintään 0.4 ahtopaine oli vaatimus.

vertailu oli 12ht koneeseen ja alusta / jarrujen piti vastata sitä autoa. Itse tein vertailun käyttämällä internettiä ja varaosaliikkeiden osatarjontaa.

Hcet 28.02.2020 16:46

Mutta uuden määräyksen luonnoksessa luki että ahtimen asennuksen lasketaan nostavan tehoa vähintään 30%. Saa nähdä millanen on sitten valmistuttuaan.

"3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on
muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen
asentamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia."

Topi79 28.02.2020 19:07

Joo, mut se ei oo vielä voimassa

Hcet 28.02.2020 23:14

No ei, mutta aattelin jos katsuri oli aikaansa edellä 😁

-MaTTi- 29.02.2020 11:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1426068)
Mutta uuden määräyksen luonnoksessa luki että ahtimen asennuksen lasketaan nostavan tehoa vähintään 30%. Saa nähdä millanen on sitten valmistuttuaan.

"3) jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on
muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus; ahtimen
asentamisen katsotaan lisäävän tehoa vähintään 30 prosenttia."

Eipä tuossa olis mitään järkeä, vaikkapa Toitsun 2L ja 2L-T tehoero ei ole kuin n. 15%, eli kotikonstein pitäisi tuplata tehoero verrattuna tehtaan turbotukseen.

Topi79 29.02.2020 13:30

Joo. Tuo jos menee tommosenaan, niin ei saa kaikkia vanhoja vaparidieseleitä enää turbotettua, kun ei välttämättä löydy vertailumallia. Tosin samassa luonnoksessa taisi olla tehopainosuhteeseenkin tulossa jotain muutoksia ja rungolliseen tietyin ehdoin saikohan asentaa 100kw moottorin kun katin laittaa perään..


Sivu luotu: 04:22 (GMT +2).