![]() |
Dumppi pajeroon
Eli olisiko suositeltavaa asentaa dumppi, jos nostaa ahtoja yli baarin?
Ja onko siitä loppupeleissä mitään hyötyä? Syöttö tietysti säädetään samalla... Ja jos siitä on jotain hyötyä, niin minkälainen dumppi olisi hyvä? Merkki ja malli tietysti kiinnostaisi... Entä kun ajattelin rakentaa hiukan avaramman putkiston tuon märäntyneen tilalle rosterista, niin haittaako se jotenkin tuon turbon toimintaa? Ja pirssihän on tuo 2,5litranen intercuuleri härveli pajero=) Entä tuoko nuo systeemit kansiremontin lähemmäksi? With a name like mitsubishi pajero, it has to be good. |
Jostain vanhasta topikista luin että tuo dumppi ei toimi diesel pelissä. Syy oli muistaakseni alipaine tms. mitä dieselistä ei ilmeisesti löydy.
Tuollainen ois kyllä hieno keulilla. Suhina vaan kuuluu kun kepittelee <img src=icon_smile_cool.gif border=0 align=middle> Mut eikös vähän avarampi putkisto paranna virtauksia ja sitä myöten paranna tehoja? Toki jos tekee liian avaran niin sitten on haittaa. Mutta viskaat mäkeen sen turbon sieltä ja pistät tilalle 2.3td pajeron turbon. Sen pitäisi olla isompi. Ei tarvi ilmeisesti niin paljoa ahtaa kun potkua tulee enemmän :) Mut kaippa tuo kestää ihan hyvin vakionakin ahtojen nostoa jos se on ic:llä alunperin varustettu. -- Pajero, citymaastureiden aatelia -- Nerd-O |
Tein omaani putkiston 60mm putkest yhden pienen läpivirtaus vaimentajan kanssa...ei tehot ainakaan vähentyneet.Ahtoja nostettu,välil ollu n.1.5 bar yleensä pitäny siin 1.bar paikkeil ja on viel ainaki kone kestäny iha hyvin.Profiilis pari kuvaa mite putken saa kivasti suojaan jos on koria korotettu.
|
Lainaus:
With a name like mitsubishi pajero, it has to be good. |
Lainaus:
Vois ihan harkita tuota samaa systeemiä... With a name like mitsubishi pajero, it has to be good. |
Ei pidä mitään ihmeen kovaa ääntä.Ajan mittaa ehkä hieman koventunu tainnu mennä pöntöstä reikäputken reiät noesta umpeen.Jäjkeenpäin tullu mieleen et ois varmaa voinu tehä vaik ilman pöttöä.Pöntön kanssa tais hintaa tulla putkistolle huimat 30€,ku ei tarvinnu laittaa mitään perän ylityksiäkään.
|
Entä tuoko nuo systeemit kansiremontin lähemmäksi?
Varmasti tuo, mutta kuinka paljon?? Dumppia ei tommosessa dieselissä tarvi mihinkään, mutta isompi turbo, tehokkaampi cooleri ja ammattilaisen säätämä pumppu auttaa kyllä asiaa. Varsinkin parempi cooleri auttaa moottoria kestämään. Pakoputkiston parempi virtaus -> vähemmän vastusta -> ahdot nousee herkemmin... |
kaikkines mitsujen 2,3 litran td:illä n.150th km lappu lattiassa voi sanoa että toi kone tykkää kun sille antaa monoa ja että kuumat pakokaasut poistuu nopeasti.syöttöä kuuluu lisätä runsaasti ja pysyy nipussa(siis ei mene nippuun) yli 1,0bar ahdoilla.eikä noi mun kokemukset ole miltään uusilta koneilta vaan +350th ajetuilta. nuo vanhat mitsun katiskat on mainettaan parempia tekniikan osalta korit sen sijaan on tosi kovia hapantumaan,mut siittähän selvii pellillä ja hyvillä hermoilla.oli ne vaan hyviä autoja sen aikaisen työn hoitamiseen,jos kehtas nousta ulos julkisella paikalla tosin töissä oltiin vain öisin...
E=mc2 |
Lainaus:
Ohjaus otetaan kaasuläpän alta eli kun läppä menee kiinni niin tulee imusarjaan alipaine ja se vetää dumpin auki. - jm KoMk ry. Off Road Team. SLCK #110. |
Diesel mootorissa ei ole alipainetta imusarjassa joten dumppia ei voi ohjata sieltä. Jollain olen kuullut olevan sellainen hieno rele ym sähkö hässäkkä ja alipainepumpulta otettu alipaine.
|
Ehkä liian vähän autotekniikkaa lukeneena en malta olla kysymättä mikä mahtaa olla dumpin hyöty dieselissä????
Bensaturbojen kanssa on tullut leikittyä jonkun verran ja siellä ymmärrän täysin mitä sillä saadaan aikaan. Mutta dieselissä???? Vain maine kulkee edellä... Edited by - landy on 02/12/2005 16:49:02 |
Dieselmoottori ei tosiaan tarvitse imuilman kuristusta, mutta mm. joissain Toyotan dieseleissä on kuitenkin kaasuläppä syötönsäätöä varten (taitaa olla Ricardon keksintö jostain kampakeraamiselta kaudelta), joten esim. B- 2B- 3B- ja 2H- koneissa on dumppi tai by-pass-venttiili mahdollista asentaa. Datsuneista ja Mitsuista ei hajuakaan.
Bypass-venttiilin hyöty on kompressorin sakkauksen esto ja sitä myöten ahtimen pienempi kuormitus, kun ilma ei kaasuläpän yhtäkkiä sulkeutuessa yritäkään vastakarvaan ahtimen läpi. Bonuksena on että turbo saa jatkaa pyörimistään sen sijaan että sitä yritettäisiin pyörittää väärään suuntaan, tosin vaikutuksen suuruus vaihtelee tapauskohtaisesti. Minusta maastoautossa on huomattavasti järkevämpää käyttää by-passia dumpin sijasta, niin imukanavalla ei ole samanlaista yhteyttä ulkoilman (ja sen kautta esim. kuravellin) kanssa kuin noissa thyyning-poikien sihinägeneraattoreissa. Eipä liity aiheeseen muuten kuin Toyotan dieseleiden osalta, mutta Suomessa valitettavasti erittäin harvinaisessa 13B-T:ssä on myös läppäventtiili imukanavassa, mutta sen tarkoitus on sammuttaa kone, eli läppä menee kiinni ja kone tukehtuu kun virrat katkaisee. Kuulostaa hurjalta mutta hyvin vaikuttaa toimivan. Edited by - JF on 02/12/2005 17:04:34 |
Mitsun koneessahan ei ole kaasuläppiä vaan imusarja on pelkkä putki. Kyllähän siihen sen dumpin voi askarrella, jos intoa on, mutta ei siitä mitään hyötyä ole. Näissähän turbo ei pääse sakkaamaan vaikka kaasupoljin vapautetaan minkälaisilta kierroksilta tahansa, kyllä se ilma pääsee venttiilien kautta koneeseen. Kuten JF mainitsee, hyötyä saadaan jos imusarjassa on läppä, silloin bypass venttiiliä tai dumppia on jopa suositeltavaa käyttää.
|
Lainaus:
Pajerossa ei tosiaan ole sitä kaasuläppää, eli dumppia ei saa toimimaan perinteisellä tavalla. Tietysti käyttämällä magneettiventtiilejä ja vähän ohjelmoitavaa logiikkaa voisi ohjata alipainepumpulta alipainetta ohjaamaan dumppia niin kuin haluaa, mutta hyötyä siitä ei olisi koska siinä ei edelleenkään ole kaasuläppää haittaamassa turbon toimintaa. LandCruiser HJ61 |
Kappas. Täytyypä lähteä pajalle niin ei tule kirjoitettua enempää tyhmiä tänään.
|
Nojoo vanha topicci mutta ei jaksa uutta tehä
Elikkä kuvassa Punaisella ympyröity ahtomittarin paikka, ja kysymys kuuluukin onkos Sinisellä rengastettu letku, eli sama letku, niin mihin ahtopaineen säädin tulis kiinni? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76357 Ja toinen kysymys Kun myös tankoa kääntämällä saa ahtopaineita nostettua niin kyseinen Punaisella rengastettu tanko kyseessä, ja sitähän ei tossa mahdu ruuvaamaan, en tutkinu sen tarkemmin jos ton turbon lämpösuojan olis ottanu pois onko siinä sillon tilaa kääntää tankoa? vai olenko ihan harhateillä? http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76358 Ja vielä lisäys ennenkun joku mainitsee niin välijäähdytin on kyllä tulossa ennen kuin kajoan noihin ahtopaineiden nostoon :) |
Lainaus:
|
Ei näy kuva;)
|
No pärkele :) nytkö näkyykö notta??
|
Juu,mulla on tuossa kampakeraamisen aikakauden jäänteessä bj40 dumppi,oli vähän pakko laittaa kun siinä on se esihistoriallinen kaasuläppä dieselkoneessa,kyllä hienosti viheltää ja suhahtelee,siinä uudemmat transportteri virittäjät kateellisena kuuntelee :D
|
Lainaus:
Näkyykö ny noi kuvat? vastauksia kiiiitoos :) |
Söörts?
Täst on ollu juttuu ennenki,teki mieli jo heittää et käyttäkää söörtsii saatana mut onneks en heittäny ku en itekkää sil mitään löydä. Mut sanompahan vaan et itse käytän by-pass dumppii niinku kaasu läppääki enkä todellakaan minkään thyynink sihinöiden takia vaan siks et ei tuu moottori tuhoa eikä turbon siivet riekaloidu.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
On sama. Toisen kysymyksen vastaus: Tuossa sulla ei näytä olevan ollenkaan sitä säätöruuvia,sen säädön pitäis olla heti tuossa kellon alla. Helpoin on nostaa paineita joko lisäjousilla taikka bleedillä. Ja tuo imusarjan päässä oleva rajapaine venttiili aukeaa 0.8-0.9bar tuntumassa. Mutta tuo imusarja on kyllä niin onneton,ettei tuolla kannata paljoa alkaa virittelemään. |
Mullon itellä 2.3td. Vaihdoin siihen L200 mitsun vapari-imusarjan, laitoin siihen väliin pajeron orkkis välijäähdyttimen, mut sijotin sen keulaan syylärin eteen. Ton dumpin otin kokonaan pois ja laitoin kiinni asentoon sen turbon hukkaportin, mikä on ton varren toisessa päässä. Varoventtiili on imusarjassa ja se on säädetty 1.6 baariin. Pakoputkeksi tein suoran 2,5 tuuman putken yhellä läpivirtausvaimentimella ja syötöt on säädetty tappiin. Ainut, että ahdonalasen syötön kara on vielä muokkaamatta. Ahtopaineet pyörii maksimissaan 1.3-1.6 baria ja esim motarilla 80 vauhdissa 0.4-0.6 baria. Autolla on nyt ajettu 28tkm ton teon jälkeen ja en odottakkaan että se kestäisi 500tkm.
|
Sivu luotu: 00:04 (GMT +2). |