Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hj:iin lyhentäminen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=160869)

kingkong78 27.09.2019 11:28

Hj:iin lyhentäminen
 
Juu onko kukaan tän vuoden puolel lyhentäny takaylitystä hj:stä ja leimannut sen

jli 27.09.2019 15:12

En ole lyhentänyt mutta kiinnostaisi tietää, mikä voisi aiheuttaa ongelmia leiman kanssa? Lyhyempi varsi kun on automaattisesti kevyempi ja jäykempi. Tietysti vaatimukset alleajon, pa-tankin suojauksen tms suhteen pitää täyttyä mutta nehän täyttyvät, jos suojia ei kokonaan poisteta.

wikke 27.09.2019 18:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1416090)
Lyhyempi varsi kun on automaattisesti kevyempi ja jäykempi. Tietysti vaatimukset alleajon, pa-tankin suojauksen tms suhteen pitää täyttyä mutta nehän täyttyvät, jos suojia ei kokonaan poisteta.

Nyt meni sen verran lennokkaaksi, tahi vaihtoehtoisesti niin syvälliseksi että tippuin kärryiltä... :)

jli 27.09.2019 18:57

Käsitin ilmeisesti väärin, että takaylitystä ollaan lyhentämässä eli auton takaosa olisi lyhyempi, mutta muuten sama kuin ennenkin? Siitähän ei pitäisi olla muuta kuin hyvää sanomista, kun ei puskuri raavi maata pienissä notkopaikoissa.

P3rttu 28.09.2019 17:33

1 Liiteet
Itse olen nyt koittanut leimata lyhennettyä hojoa. Kuulemma vaatii poikkeusluvan..:mad:

wikke 29.09.2019 12:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja P3rttu (Viesti 1416141)
Itse olen nyt koittanut leimata lyhennettyä hojoa. Kuulemma vaatii poikkeusluvan..:mad:


Käytitkö siis jo näytillä?

jli 29.09.2019 14:28

Kannattaa yrittää kyseenalaistaa tuo vaatimus. Jos lyhennät lipputankoa 12 metristä 4 metriin, katsastusmieskin ymmärtää, etteivät kuormitukset kasva, vaan pienenevät. Sama pätee auton takana oleviin ulokkeisiin.

Poikkeuslupia tarvittaisiin silloin, jos kuormitustilanne pahenee tai massa kasvaa. Tässä tapauksessa kumpaakaan ei tapahdu.

jli 29.09.2019 14:31

Vai oliko nyt kyseessä koko rungon lyhentäminen, eikä vain perästä katkaisu?

HeikkiH 29.09.2019 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jli (Viesti 1416196)
Vai oliko nyt kyseessä koko rungon lyhentäminen, eikä vain perästä katkaisu?

Peräylityksen lyhentämisestähän tuossa alussa puhutaan.

Mutta vaikka säännöt on samat, mutta tuntuu olevan konttori kohtaisia eroja miten niitä tulkitaan, niin kivuttomimmin homma hoituu kun kirjoittaa paperille kaiken mitä autolle tehdään ja miten, niiden kanssa sille konttorille missä aikoo katsastaa ja käy homman läpi katsurin kanssa.

_samppa_ 29.09.2019 16:58

Ei mulla ainakaan ollut ongelmia katsastaa lyhennettyä hj.ta. korin kiinnikkeitä piti olla sama määrä kun pitkässä. Tosin aikaa leimaamisesta jo useampi vuosi.
Jousen korvakon takaa leikattu.

Sumsar 02.10.2019 05:10

Minäkin kysyin paikallisesta konttorista mille korin lyhentäminen kuullostaisi. Vastaus oli, että vain Traficomin poikkeusluvalla.

Mikä pykälä nyt on tiukentunut?

veijon-esso 02.10.2019 14:18

Ei mikään oo muuttunut. Leimaukot juksannu sua!

maket3 02.10.2019 18:33

Selvennä katsurille että otat välistä palan pois että kaikki pilarit on tallella.

kingkong78 11.10.2019 09:14

Useammalta konttorilta kysytty ja jokainen kysy trafilta ni erikoisluvalla pitää yrittää,pelkällä muutoskatsastuksella ei saa.asiasta esitetty piirustukset ja selvitys kirjallisesti ja katsureille viel autosta näyttämälle miten ois ollu tarkoitus tehä.eli just et rungon kiinnikkeet ja pilarit säilys

Jukk4 11.10.2019 09:46

Viime vuonna ei ainakaan ollut gr patrollin kanssa mitään ongelmia. Suoraan varasin muutoskatsastus ajan ja inssi otti uudet mitat. Sen tarkisti että korikannakkeita on riittävästi. 25cm lyhennetty peräylitystä

kingkong78 11.10.2019 10:52

Kaikki sano mulle et jos on ilman poikkeuislupaa leimattu ni sillo on laittomasti

-MaTTi- 11.10.2019 15:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kingkong78 (Viesti 1416921)
Kaikki sano mulle et jos on ilman poikkeuislupaa leimattu ni sillo on laittomasti

Ollaan harmaalla alueella. Itse määräyksessä kun ei tuohon suoraan oteta kantaa. Mutta alkuteksteissä lukee: "Tämän määräyksen mukaiset muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa, jos muutokset ovat sellaisia, että ne edellyttävät muutoskatsastusta. Tästä määräyksestä poikkeaville muutoksille voidaan hakea Liikenteen turvallisuusviraston poikkeuslupaa."
Toisaalta kattopylväiden muokkaus ja katon pidentäminen katon madaltamisen yhteydessä on sallittu:
Lainaus:

Ajoneuvon katon madaltaminen seuraavasti on sallittu:

a) madallus saa olla enintään 16 % tuulilasin korkeudesta etupylvään suunnassa mitattuna, mutta ei kuitenkaan yli 100 mm etupylvään suunnassa mitattuna;

b) etu- tai keskipylväitä saa kallistaa vähäisessä määrin taivuttamalla tai katkaisemalla edellyttäen, että kaikki sisäkkäiset profiilit hitsataan; hitsaustyöstä on esitettävä selvitys;

c) takapylväät saa kallistaa;

d) tarvittaessa saa katon pidentää tai leventää; ja

e) katsomisalueen tuulilasin läpi on täytettävä auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset.
Ihan tuohon verrattava muutoshan se olisi pelkästään lyhentää kattopeltiä ja muuta siihen liittyvää. Mutta hankalasti ajateltuna poikkeusluvalle on perusteltu vaatimus.

jli 11.10.2019 15:16

Taitaa mennä siihen, että lyhentää ensin pelkkää koria (sallittu toimenpide, vaatii korkeintaan muutoskatsastuksen). Sen jälkeen katsastusmies aivan itse vaatii, että takana törröttävät palkit on lyhennettävä auton mittoja vastaaviksi. Sitten vain uusintakatsastus.

Fruehauf-CJ 11.10.2019 16:57

Jättää kattopellin lyhentämättä.
Jättökulma paranee ja on niin Suomiauton näköinen että.. :D


Sivu luotu: 09:00 (GMT +2).