Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Gen2 3500 v6
(Viesti 1415134)
Moro! Vaihdoin eilen pajeroon etummaiset vetonivelet niin nyt sytyttää abs valon kun lähtee liikkeelle... Kehät on puhdistettu mutta ei apua...
|
k.o mitsusta ei kokemusta eikä paljon Wanhojen Mitsujen ensimmäisistä abs- järjestelmistä...
Minkä ikäinen pajero?
-> Jos et ole käyttänyt abs:n anturia irti (siis ei voi olla väärässä kohtaan/asennossa) niin johto vois olla poikki taikka oikosulussa?
Onko sinulla kytkentäkaaviota tuolle abs:n boksille: siis pääsetkö mittaamaan aivolaatikolle tulevasta liittimestä kaikki abs-anturit?
Yleismittarilla Ohmi(vastusalueella, ohmin "merkki" näyttää herkkusieneltä) anturin resistanssi vois olla suuruusluokkaa? 10-200? ohmia, tärkeintä on se, että samanlaiset, esim etupyörien oikea ja vasen on noin 15% prosentin tarkkuudella sama.
((((Ja kun mittaa yleismittarilla vaihtojännitealueella (AC) niin kun rengasta pyöräyttää käsin reippaasti, niin näyttää jotain jännitettä. (hankala mitata/lukea mittausta, varsinkin jos ei ole ns. parempi mittari...) aloittelijan kannattaa todeta, että "jotain tapahtuu-")))
Ja yleensä nuo anturit ei ole auton koriin yhteydessä; siis kun abs- aivolaatikon liitin on irti, ja mitataan liittimestä, niin vastus on yleensä yli 1000 ohmia; siis yli 1 k ohmia, uusissa jopa yli 1000 k ohmia... siis yli 1M ohmia...
Jos sinulla ei ole kunnon kytkentäkaaviota, JA auto niin vanha, että siinä ei ole standardin mukaista obd- pistoketta, niin kannattaa maksaa jollekkin, joka osaa... siis enemmän kuin kaljakori? taikka euro- kossu?
(esim. Jo reilu 10v aikaisemmin? osassa vm. -81 mitsu galant on testausliitin, joka ei kerro mitään obd tms. yleismallin lukijoille)
-> itse "katkaisin" kerran abs- anturin johdon, kun vaihdoin pyörän laakerin:
Toki vastakkaisesta "nurkasta" -> anturin johto oli niin loppu, että kun nostin 2- pilarinosturilla ilmaan, niin johto katkesi....