![]() |
Varastettuja autoja?
Onkos joltain autoja varasteltu, ainakin yksi löytynyt matkalla rajan taakse.
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=219615 |
Siis hä? Eikö satamassa viran puolesta tarkisteta kuka ja mitä autoja rajan yli kuljetellaan tai lastataan laivaan? Paperit ym on kunnossa eikä rekkarin mukaan varastettu :confused:
Ei taida toiseen suuntaan onnistua jos tänne yrittää tuoda jotain. |
Ruotsista tultiin kaverin kans ylitte laivalla. Ei kummassakaan satamassa ketään ketään kiinnostanu kärryllä oleva Mersu.
|
Meiltä päin talvella varastettu hilux kans löyty vuosaaresta.
|
Se on tämä tavaran vapaa liikkuvuus.
|
Lainaus:
Onhan siellä toki sitten tietyissä paikoissa viranomaisetkin välissä, mutta ei portilla ole käytännössä tietoa siitä mitä tavaraa auton, perän tai kontin kyydissä on. Niihin kun ei ole minkäänlaista lupaa kajota, ja laivoista purkuvaiheessakin tsekataan että purettavien yksiköiden sinetit ja/ tai tir- vaijerit on kunnossa. Tulevasta ja menevästä tavarasta varmaan reilusti alle edit: ei 10%, vaan arviolta max. muutama prosentti tsekataan tullin toimesta, eihän sellaisiin tarkistuksiin ole mitenkään resursseja, kun mietitään volyymeja ja tullin henkilökunnan määrää. EU- sisällä tavaralla on vapaa liikkuvuus, ja ylivoimaisesti suurin osa tavarasta tietysti kulkee edes- takaisin aikalailla vapaasti. Satama- alueet toki on ISPS alueita joissa kulku on rajoitettu, ja sisään- ja ulos pääsee vain ajoluvan ollessa voimassa. Noi autot menee Afrikkaan Saksan, Belgian tai Hollannin satamien kautta, tästä maasta ne menee roro- laivoilla autonkuljetusautoilla lähinnä Traveen ja Rostockiin, sieltä edelleen eteenpäin breverhaveniin ja muutamaan muuhun satamaan. |
Hienoa! Nuuskiikohan noita edes tullikoirat, siellähän vois kuljettaa mitä vaan kokkelia ja mömmöjä.
|
Lainaus:
Lukot, aidat, tullit yms on rehellisiä varten. |
Lainaus:
Helsingissä Vuosaaressa tulli läpivalaisee kontteja, irtoperiä sekä ajoneuvoyhdistelmiä sen mitä pystyy kiinteällä laitteella, itsekin niitä sinne välillä rontannut satama- alueen sisältä läpivalaistavaksi muutamia päivässä silloin tällöin. Lisäksi tietääkseni on käytössä yksi kuorma-autoalustainen liikkuva laitteisto mitä käytetään Helsingin muissa satamissa. Riskiprofilointien mukaan tietyistä maista tiettyjä reittejä tulevat autot ja kontit pyritään tsekkaamaan tullin toimesta sen mitä pystytään, mutta siinäpä se melkein on. Ihan yleisessä tiedossa oleva fakta se on, eikä tulli tai muutkaan viranomaiset edes yritä väittää että niin paljon tarkistettaisi kuin edes itse haluaisivat. Ei ole resursseja. Yhden yksikön läpivalaisuun menee 5-15 minuuttia, Helsingin satamista kulkee vuosittain n.500 000 konttia ja 300 000 puoliperää/ yhdistelmää -> n. 800 000 tavaraliikenteen yksikköä vuodessa, tekee siis n. 2200 yksikköä vuorokaudessa jaettuna 365 vuorokaudelle. Vuorokauden liikenteen läpivalaisuun esim. 10 min. keskiarvolla menisi siis 22 000 minuuttia, eli n. 15 vuorokautta yhdellä laitteella tehtynä. Sitten jos aletaan vielä tsekkaamaan papereita ja lasteja, niin siihen voi laskea sellaisen 15-30 minuuttia per yksikkö lisää kahden henkilön tekemänä. Eli lisätään tuohon 15 vuorokauteen vaikkapa keskimäärin 20min. per yksikkö, tekee 44 000 minuuttia eli n. 31 vuorokautta kahden työntekijän voimin. Toisin sanoen vuorokauden tavaraliikenteen täydelliseen valvontaan menisi n.45 vuorokautta. Jos vaikka otettaisi 10 porukaa ja 10 läpivalaisulaitteistoa, niin se tippuisi enää vajaaseen viiteen vuorokauteen per vuorokauden liikenne. Nyt sitten tässä vaiheessa voidaan alkaa miettiä niitä realiteetteja, miksi keskitytään pääosin vain riskialueilta tulevaan ja niihin menevään liikenteeseen, ja tehdään lisäksi pistotarkastuksia mahdollisuuksien mukaan, ja päälle EU:n sisäisen valvonnan tekemien profilointien ja vinkkien mukaan. Muistetaan vielä, että poliisi ei toimi satama-alueella, vaan ainoastaan sen ulkopuolella. Poliisi antaa virka-apua tullille satama-alueen sisällä jos tulli sitä pyytää. Maan sisäisten rikosten tutkinnasta vastaa pääosin poliisi, tulli ja rajavartiolaitos keskittyy lähinnä raja-alueiden ja tullivalvottujen alueiden valvontaan. Edit: Lisätään tuohon sitten vielä n. 11,5 miljoonaa linjaliikenteen matkustajaa, n.500 000 risteilyliikenteen matkustajaa, ja n.1,5 miljoonaa linjaliikenteen henkilö- ja pakettiautoa sekä linja-autoa, niin pääsee jyvälle pelkästään Helsingin sataman volyymeistä. Tuohon sitten vielä muut isot satamat mukaan, niin kukapa sitä liikennettä pystyy kovin tarkkaan valvomaan? Kiinassa isoimmat konttisatamat käsittelee n. 30-35 miljoonaa konttia vuodessa per satama, eli n. 90 000- 95 000 konttia vuoroudessa - eli siis muutamassa päivässä sen mitä esim. Vuosaaren satama täällä vuodessa. Kertokaa miten sitä valvotaan? :D |
Eikös vähän aikaa sitten ollut joku "kohu"dokkari siitä, että konttiliikenteestä maailmanlaajuisesti pystytään edes jotenkin tarkastamaan n.1%.
Ja sinänsä ihan hauska juttu, että Helsingin satama on tai oli maailman liikennöidyin henkilöliikenteessä. Suurin osa liikenteestä kuitenkin kahden tuppukylän välillä. |
Tulli tekee hirveän määrän näkymätöntä duunia satamien porttien sisällä ja ulkona, mutta kun volyymit on noin isoja niin aika vähän tarkistetaan kunnolla. Siksi tehdään riskianalyysiä, profilointia ja kuunnellaan vihjeitä.. Tavarassa on se hyvä puoli, että se ei valita pintavärin tai lähtö- ja määränpäävaltion perusteella :D
Se kuitenkin on syytä muistaa, että yksiköidyn liikenteen osalta (eli tavara mikä kulkee kontin sisällä, auton päällä/ sisällä yms.) ei satamaoperaattorin henkilökunnalla ole käytännössä minkäänlaista oikeutta koskea tai tarkistaa yksikköä sisäisesti. Kaikki portista sisälle tuleva ja portista lähtevä liikenne kuvataan joka suunnasta näkyvine tunnistetietoineen, mutta yksiköiden sisälle näkee ja saa katsoa vain tulli. |
Toiminta edellytykset....!
Väittäisin että jos tullille annettaisiin enemmän resursseja, henkilökuntaa ja laitteita yms. niin nehän maksaisi itsensä takaisin ennen kuin huomataankaan....? ;)
-Esim. tullille talousrikollisuuden tutkimiseen koti- ja ulkomaiden koijareiden kiinni saamiseksi...? :mad: |
Miten ees kehtaavat sit kytätä jotain kaljankuskaajia?
Eikös tärkeysjärjestys olis ekana nuo selkeät laittomat ja varastetut tavarat. |
Kuten Timo tuossa selvitti, ei resurssit riitä vaikka jättäis henkilöliikenteen (kaljankuskaajat) kokonaan kyttäämättä. Ja senhän tietää miten siinä käy, alkaa huumeet ja ties mitä kulkea sitä kautta mitä vähiten valvotaan. Pistokokeita sinne ja tänne ni voi jotain löytyäkin.
|
Matkalaukussa kuljetetaan pieniä määriä tavaraa, kontissa isoja määriä. Joko laillista, tai laitonta.
|
Luulis, että vakuutusyhtiöillä olisi intressiä pistää yks ukko kyttäämään satamaan noita käytettyjen autojen lavetteja, varsinkin jos siellä on vähän kalliimpaa pöllittyä kaaraa kyydissä, niissähän on korvauksetkin jo aika isoja.
|
Pitääkö tässä pistää hiluxi piiloon katseilta... :rolleyes:
|
Lainaus:
Kuinka moni teistä oikeasti haluaa että joka ikinen auto joka ikisellä Tallinnan- tai Stokiksen lähdöllä tarkastetaan, ja varmistutaan että se ei ole varastettua omaisuutta tai ettei ole väärää tavaraa kyydissä? Kuinka moni teistä oikeasti toivoo sellaista valvontayhteiskuntaa missä vähän joka nurkalla kököttää joku tarkistamassa ja vaanimassa että onkohan tuolla tai tuolla varastettua omaisuutta? Porukkaa vituttaa kadun varsilla kameratolpat tai autoihin EU:n määräämänä tulevat automaattiset nopeuderajoittimet, mutta sitten huudetaan kyttääjiä sinne ja tänne että joku satunnainen yksittäinen vanha raato ei joudu väärille teille :D Yksilöä se varmasti vituttaa kun oma auto lähtee pihasta ja häviää johonkin, mutta kokonaisuutena taitaa kuitenkin olla parempi että meitä ei kytätä joka nurkalla. Ja jos nyt ajatellaan sitten vaikkapa USA:n ja Meksikon välisiä raja- asemia ja niillä olevia kohtalaisen tarkkojakin tarkastuksia, niin paljonko sieltäkin menee laitonta tavaraa yli? Tai paljonko sitä menee Suomen itärajan yli molempiin suuntiin? Realismi mukaan, kaikkea rikollisuutta ei vaan pysty kitkemään jos halutaan että yksilönvapaus säilyy länsimaisella tasolla. Ja vaikka olisi mikä poliisivaltio- diktatuuri, niin silti rikollisuutta on.. |
Eikös se kyttääminen ole just niinpäin, et jos tuot ulkomailta "laillisesti" auton, sitä kytätään ihan saatanasti ettet vaan ajele väärillä ulkomaan kilvillä jne tai verot maksamatta, mutta laiton touhu sitten menee läpi sormien varkaus tai muu ujuttaminen :D
|
Lainaus:
|
"Moni suomalainen ajaa tietämättään varastetulla autolla
Suomessa voi helposti rekisteröidä ulkomailta varastetun auton, mutta Traficom lupailee ongelmaan muutosta pian. Arviot Suomessa liikkuvista varastetuista autoista vaihtelevat kymmenistä satoihin." https://www.hs.fi/kotimaa/art-200000...f50230d17c2201 |
Lainaus:
Sori mut oli ihan pakko :D:D:D |
:D:D
|
Sivu luotu: 12:30 (GMT +2). |