![]() |
OME, Terrain Tamer, Ironman vai joku muu latijousisarja Toyotaan?
Vuosien saatossa aihetta on varmaan sivuttukin, mutta mikä lienee nykyisin ihmisten tuntuma näistä alustasarjoista? Löytyykö kokemusperäistä tietoa jonkun merkin hyvistä tahi huonoista puolista?
LC Bj75:een on täydellinen (pakat, iskarit, puslat, riiput, u-pultit) n. 50mm korottava alustasarja tarjouskyselyssä ja noita otsikon sarjoja on minulle jo tarjottu. Autoa on tarkoitus muunnella retkeilyautotyyppiseksi, joten paino väkisinkin lisääntyy ja lisäkantavuutta pitää varmasti jousipakoista löytyä. Ajettavuus saisi olla kuitenkin mahdollisimman hyvä, kun pitkiäkin matkoja on tarkoitus siirtyä. Alustan maastotoimivuus ei ole tämän auton ykkösjuttu, vaikka huonoilla teillä ja urilla on tarkoitus liikkuakin. Sekin kokemusperäinen tieto kiinnostaa, mistä näitä settejä kannattaisi kysellä (Suomesta/ulkomailta)? Nyt olen ollut yhteyksissä Cros4wd:n, Offroadtarvikkeen ja 4x4partsin kanssa aiheen tiimoilta.. |
Ajeleeko ne kaikki vaan kierrealustoilla nykyään, kun niin hiljaista tuntuu olevan..?
|
itsellä vanha omen sarja hj alla erittäin hyvä ollut ja on vieläkin.mutta nyt on moni ostanut omen jousia ja ne ei ole olleet hyviä menevät suoraksi todella helposti ja äkkiä.en suosittele tällä hetkellä omen lehti jousi sarjaa.oma mielipide ja mitä on nähnyt ja kuullut harrastajien sanovan.
|
Terrain tamerin etupakat, omen takapakat ja omen iskari kierros niin siinä on hyvä combo
|
Lainaus:
TT:n pakoissa näyttää nuo kulutuspalat olevan joka latin välissä, vissiin herkistää jousen toimintaa, mut yksi kuluva kohta enemmän. Tosin ilman tuota palaa kuluu latiin pykälä ajan kanssa. |
^ On ne OME:nkin pakoissa. Nykyiset Dakar-lisänimellä olevat pakat on kait Malesiassa tehty, pitäis olla samaa laatua kuin alkuperäiset/perinteiset OME:t, mut kerrankos tuo nyt ei laatu vastaa standardeja kuin paperilla.
|
Mulla käyttöautona (35-40tkm/v) olevassa pzj75:ssä koko Omen setti ollut pari vuotta. Pari latia vähensin takaa, jotta ois pehmeempi ja sais auton suoraan kun takapakat on ainakin pzj:ssä aina +75mm ja etupakat +50mm. Edestä otin alimmat lehdet pois. Tekniikkana mulla vakiota painavammat hdj80 kone ja laatikko sekä vinssi. Ei ole latit suoristuneet ja siedettävän pehmee on nyt. Riippuja vaihtaessa kannattaa kairaa rungon rei'istä rotsilla ruosteet pois, niin jaksaa riiputkin kääntyillä ihan erilailla kuin jos takoo uudet puslat alimittaisiin reikiin, jolloin riipun pultit ahistaa koko ajan. Oli meinaan huomattavan suuri ero...
Cros4wd:stä ostin kun palvelu on tosi hyvää eikä ulkomailta saanu sen halvemmalla Omea. |
Jousisetin hankinta alkaa olla ajankohtainen, lieneekö uusia kokemuksia aiheesta kellään..?
|
Terrain tamerit näyttää edelleen pitävän ryhtiä, omen etupakkoihin tuskin tullut muutoksia, beejiin omet pysyy ryhdissä, hoojiin ei
|
Mulla ollut OME:n sarja (ei dakar) 61:n alla 12 vuotta ja 200 tkm. Ajettu melkein päivittäin pääasiassa maantiellä tai metsäautoteitä. Oli alunperin 2" korottava ja sekä edessä että takana vielä lisää kantavuutta. Etupakkoihin laitettiin vielä OME:n lisälehdet että saatiin auto vaateriin. Edessä mekaaninen vinssi ja karjarauta. Palkkihelmat 50*100*4mm edestä taakse asti. Vaihteistojen ja tankin alla 4 mm hardox. Omen iso kattoteline ja noin 150 kg roipetta aina takakontissa. Ei ole jouset kyykänny vaikka lataa auton täyteen ukkoja ja viikon metsäkamppeet. Alusta oli aluksi melko jäykkä mut viimeiset 10 vuotta menty mukavasti. Takapakat oli syksyllä levällään kun yksi lati meni poikki (neljäs ylhäältä). Välilaipat on latien päistä käytännössä kulunu pois ja latien keskiosassa oleva pinnoite on kans melko kulunu, olikohan joku grafiitti tai vastaava noin 1-2 mm harmaa kerros. Omen rasvattavat puslat ja riipukkeet meni viel takas ku ei niissä ollut suurempaa kulumaa. Riipukkeiden tapeissa oli puslien reunojen kohdalla pientä pykälää. Alusta on rasvattu ja pesty pari kertaa vuodessa ja pakkojen kylkeen ruiskutettu syksyllä varastorasva tai ml ruosteenesto. OME:n iskarit alkaa varmaan ruostuun puhki ulkoputkion käytännössä takaa haihtunut mut itse iskarit kuitenkin toimii vielä. Kai näihin voi ihan tyytyväinen olla.
|
Eiks tuo 12v vanha ole vielä sitä ikäluokkaa mikä oli toimivaa/ kestävää? Muistaakseni...
|
Noh, nyt on Terrain Tamerin SK009-setti tilattu. Tilasin eteen ja taakse kantavimmat pakat, vähentääpähän lehtiä sitten tarvittaessa. Käyttökokemuksia noista saan vasta myöhemmin tänä vuonna, kun(jos) auto on taas kasattuna..
|
Mistä tilasit ja mitä maksoi?
|
Offroadtarvike nuo lupasi tilata ja 2300 € jää hintaa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Setti haettu. Taakse ei tullutkaan kantavimmat pakat +500kg kun olivat Euroopan varastolta loppu, no varmaan nuo HD +300kg pakatkin riittää omassa käytössä. Edessä kahdeksan ja takana 9 lehteä. Jouset ovat siis kuulemma aussivalmistetta, iskareissa lukee "made in Brazil". Tapit ja puslat ihan perus keltapassivoidut rasvattavat. Taka-akselin jarrunsäätöventtiilin vipuun tuli jatkopätkä korotuksen vaikutuksen eliminoimiseksi. Aiemmin en olekaan nähnyt noissa puslissa tuollaista kolokuviota puslan sisäpinnalla, vissiin aateltu että rasva pysyisi paremmin oikeassa kohdassa. https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225979 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225981 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225982 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225986 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225985 https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=225983 |
"Aiemmin en olekaan nähnyt noissa puslissa tuollaista kolokuviota puslan sisäpinnalla, vissiin aateltu että rasva pysyisi paremmin oikeassa kohdassa."
Olisi jännä tietää missä menee raja puslan ja pultin välisessä pinta-alaan nähden, versus voiteluominaisuus. Siis kestävyyden kantilta ajateltuna. Kuluuko hyvin voideltuna pysyvä kuoppa pusla nopeammin kuin solid huonommalla voitelulla. No olipas niin sekavaa että ei oikein itsekkään ymmärrä kirjoittamaansa... :) |
Latit
Joko terrain tameria on päästy kokeilemaan?? Pitäisiä jousia hj61 päivittää ja niitä mietiskellään, old man emu/trail master vai tämä uusi tuttavuus terrain tamer. Emua ollu suzukissa, mukavat pehmeät mutta huomannut sen lässähtäneisyyden aika nopeasti. Olisiko tamer emun oloinen mutta pidemmän aikaa sitkeämpi:confused:
Missä hinnoissa tämmöinen tamer sarja pyörii ja myykö suomessa kukaan |
Lainaus:
En ole vielä kokeillut, voi mennä syksyyn tai jopa ens vuodelle ennenkuin tuo Toyo on taas ajettavissa. Omasta setistä kärsin 2300 ja Offroadtarvikkeelta ostin. 61:een taitaa melko samoissa hinnoissa setti pyöriä. OME olisi ollut 150 euroa huokeampi kuin Terrain Tamer tuohon 75:een. |
Lainaus:
|
Nuo Tamerin jousien pannat näyttää mun mielestä 100% samalta kun OME:ssa. Ois kiva tietää onko noissakin joku erikoinen hienokierre mikä ei ole millinen, kuten OME:ssa. Tuli vaan mieleen, että tuliskohan kummatkin jousimerkit samalta alihankkija toimivalta tehtaalta.
|
Pitäis kanssa päivittää alustaa hojoon.
https://www.4-wheel-parts.de/de/Fahr...Bj--80-85.html Onko tuollaisesta paikasta kokemuksia? Tai yleensäkin tuosta sarjasta.Löytyykö Suomesta lähelle samaan hintaan? Milnerillä ei taida olla kuin vakiojousia? Sekin olisi kyllä parannus nykyiseen.. Muita ehdotuksia? Kaveri käytti punkalla auton etujousiremontissa. Lehden vaihto ja taonta. Ei oikein vakuuttanut,parin kk. päästä jouset taas suorana. Olivat kasanneet vielä vanhoilla puslilla mitkä jäi heti katsastuksessa kiinni. Hintaa kyllä oli sen verran että milneriltä olisi saanut samaan hintaan uudet |
Mistähän tuo vuosimalli tulee tuohon sarjaan? Onko se puslista?
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Edelleen voin suositella tamereita, kerron kyllä koska alkaa väsymään. Alla olleet nyt 2v ja 45tkm. Harmaa hoojii kuvia löytyy profiilista. |
Sivu luotu: 08:38 (GMT +2). |