Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kannen jälkikiristys, onko aina tarpeellinen? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=158562)

poiu 27.01.2019 10:06

Kannen jälkikiristys, onko aina tarpeellinen?
 
Kasauksessa yks kone, jossa kannenpultit pitäisi kiristää 1000km jälkeen vielä asteilla. Ongelman tässä tapauksessa tekee sen, että pitäisi olla valmistajan omia "nurkan taakse"- olevia erikoistyökaluja. Tosin jälkikiristys on tarpeellinen, mutta onko aina? Kyseessä matalaviritteinen bensa veekasi, ei turbotettu iso diesel.

Mika_T 27.01.2019 12:19

Aika harvassa koneessa nykyään on mitään jälkikiristyksiä.

Mutta jos valmistaja sanoo että jälkikiristys vaaditaan niin ei se tietysti turhaa ole vaatimassa sitä.

poiu 27.01.2019 13:51

Tää olikin jo tiedossa, ei ne turhaan oo niitä aikoinaan laittanu. Ongelmana on vaan noitten työkalujen saatavuus, ja jälkikiristyksen tekeminen autossa paikallaan. Ei viittis nostaa konepaketti paikoiltaan sen takia. Tosin jos haluaa varmuuden maksimointia, tuokin kannattaa toki tehdä...

baxxter 27.01.2019 20:42

Miltä vuodelta kone ja kiristysohje on? Ja miten eroaa uudemmista missä jälkikiristystä ei vaadita? Johtuuko vaatimus pulteista, tiivistemateriaaleista tai työkaluista?

dodge3500 27.01.2019 20:52

Eikös jossain uudemmissa oo "venyvät" pultit? Oon ymmärtäny et niitä ei jälkikiristetä

tjl 27.01.2019 20:53

kai se myöski vähä riippuu millane pahvi välissä.
on hiema muuttunu nekin, jonku bbc orkkis metallitiiviste ja sitten nyt kasattu esim laadukkaalla fel-pron massapahvilla. kuitenkin äkkii 40vuotta esim chevy tapauksessa menny.

mikä kone tarkemmi kysees?

poiu 27.01.2019 21:07

Mersun vm. -74 ohc-v8. Nokka-akselin pukkien tapit menee kansien läpi lohkoon asti. Samoin kansien ulkopuolella on pakosarjojen alla pultit. Pirulliset jälkikiristellä paikoillaan. Tai pitäs olla sellaset omat taitetut erikoisavaimet. Tarttee suunnitella :)

pee 27.01.2019 23:03

Kylläpä se kannattaa tehdä, kysäses Unskilta tai Karralta, josko olis kaluja lainaks.


Enempi se korpeaa tehä homma uusiks - taas

poiu 28.01.2019 06:55

Juu, näin meinasinkin. Näkys noita työkaluja olevan maailmalla tarjolla, ei vaan viittis yhtä kertaa varten itelle ostaa. Tosin homma esillä ens kesänä, kunhan on saanut ajeltua autolla...

Mika_T 28.01.2019 17:49

Empä ole ikinä kuullut että mersun koneista tarvis kannenpultteja jälkikiristellä.
Lähemmäs 20v tullu Mersuja kynsittyä mutta tosiaan en noin vanhoja ole aukonu.

Ippe69 28.01.2019 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1401299)
Empä ole ikinä kuullut että mersun koneista tarvis kannenpultteja jälkikiristellä.
Lähemmäs 20v tullu Mersuja kynsittyä mutta tosiaan en noin vanhoja ole aukonu.

OM615-617 koneissa on ollut kahdenlaista kannenpulttia. Toiset niistä, oletettavasti vanhemmat, vaatii jälkikiristyksen. Koskaan ei ole sattunu sellaisia omalle kohdalle. Lähteenä Alfamerin W123 korjauskirja.

poiu 28.01.2019 21:21

Tuli villi ajatus, voisko jälkikiristyksen eliminoida toisilla, "paremmilla" tapeilla. Esim. Arp-valikoimista löytyis mittoihin sopivia.

tjl 29.01.2019 05:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja poiu (Viesti 1401327)
Tuli villi ajatus, voisko jälkikiristyksen eliminoida toisilla, "paremmilla" tapeilla. Esim. Arp-valikoimista löytyis mittoihin sopivia.

tää hyvä ajatus. joko vaan uudet pultit tai sit pinnapultit.
arppia itte aina käyttäny nois amerikan vehkeissä jokapaikassa alkuperäaen sijaan.

toki useimmiten koneteho tuplattu tai jopa kolminkertastettu alkuperäsestä.

ja taitaa olla kolmea eri laatua arpilla ainakin, perusmalli ei mikään sikahintanen


Sivu luotu: 03:26 (GMT +2).