Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   aura ja virkavalta??? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=15833)

liero 19.11.2005 21:17

aura ja virkavalta???
 
kohta sitä lunta pukkaa ,ja pihaakin olisi kolattava, kiinostaakin jotta miten auravarustuksen voi ns.katsastaa ,vai voiko? ja ajella tienpäällä ,vai nikkaroinko suosiolla nopeasti irrotetavan mallin? irroitettavassa on toki etunsa mutta se laiskuuss...

saippua ei aja antibiootin asiaa...

¤Offi-Osku¤ 19.11.2005 21:20

Ohan noita monessa kiinteistöfirman autossa.. eikös siinä valoja tartte siirtää..

<center>-87 Lada Niva ¤projekti kesken¤-

Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk</center>

NKH 19.11.2005 21:46

Joo voi leimata, mä viime talvena aurailin Suzukilla johon oli rakennettu hydraulitoiminen aura.
Siinä oli karjaraudassa toiset ajovalot ja toiset vilkut, ajovalot toimi vaihtokatkasijalla: omat &lt;-&gt; karjarautavalot.
Otteessa luki että auravarustus, kahdennetut ajovalot ja tarvittava määrä lisävaloja &lt;- eli kattovalot oli sallittu.

http://www.kotikone.fi/toveriniva/k6.jpg

VAZ 2121 Niva
SORONÒ Off-Road Team @ www.sorono.tk
Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk

-MAKE- 20.11.2005 14:16

Kysyin kanssa uazin auran leimaamisesta konttorilta.

Ei olisi mikään paha homma. Lisävalot, jos alkuperäiset ei näytä tarpeeksi. Etuakselipaino ei saa ylittyä, paitsi valmistajan luvalla. Tähän mulla tökkäsi leima.

--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--

joojoomies 20.11.2005 16:44

Mulla on pajerossa mayerin sähköhydraulinen aura otteessa lukee lisä ajovalot ja vilkut 105cm korkeudella erillisellä kytkimellä niin että ei saa ajossa päälle.Ajo nopeus auran kanssa 50 km/h


Ahosensetä 20.11.2005 16:53

Lainaus:

quote:Etuakselipaino ei saa ylittyä, paitsi valmistajan luvalla. Tähän mulla tökkäsi leima.
Jos autossa ei tarvita auraustilanteessa muuta kuormaa, niin etuakselia saa vähän kevennettyä asentamalla kiinteää lisäpainoa taka-akselin taakse (mahdollisimman kauas). Lisäpainon tarpeen voi laskea kaavalla:

Lisäpaino = Kevennystarve * Akseliväli / Lisäpainon etäisyys taka-akselin keskiöstä

Ei tietty pelasta satoja kiloja, mutta jos jää kiinni vaikka muutamasta kymmenestä kilosta, niin onnistuu, ainakin autoissa, joissa pitkä takaylitys.


T, Antti
antti@offroadpaja.fi
http://www.offroadpaja.fi/

Hessu_Hopo 20.11.2005 20:30

Mistä tuo nopeusrajoitus 50 km/h on keksitty? On tainnut katsastusmies soveltaa omiaan? Olen aikas monia lumiauroja erilaisissa ajoneuvoissa nähnyt ja tuo nopeusrajoitus oli ihan uusi juttu. Joissain USA auroissa (esim. Meyer) saattaa olla aurassa valmistajan tarra jossa nopeusrajoitus, mutta en tiedä onko tuolle nopeusrajoitukselle Suomessa mitään perustetta. Ainakaan missään aura-autossa en ole moista nähnyt,

Hessu
Lumenaurausta jo vuodesta -87


-MAKE- 20.11.2005 20:44

Sen rajoituksen voi antaa auton valmistaja. Edellä puhutun akselipainon ylityksen ehtona voi olla alhaisempi nopeus.

--Bisnis, sano ryssä kun naisen näki.--

JAWA 20.11.2005 21:42

Kyllä se ihan kokonaispainoraja aura- ja hiekoitusvarusteilla varustetussa (lelu)avolavassa. Jos se ylittyy niin 80 ei saa enää körötellä.

Jo vuodesta -99 työkoneella aurannut.

NO BRAKES, NO GEARS, NO FEAR: SPEEDWAY

A45 21.11.2005 01:27

50 tulee nopeusrajaksi ja kilpikin pitäis siitä olla takana. Ohjaustehostin pitää olla. Valot siirrettävä ja vaihtokytkin sellaisessa paikassa ettei voi ajossa käyttää. Jos etuakselipaino ylittyy tarvitaan valmistajan/maahantuojan hyväksyntä.
Näin ake kirjallisesti minulle -93 kun auraa asentelin.

-Maastoautossa on jäykkä etuakseli-

Hessu_Hopo 21.11.2005 09:22

Siis jos kokonaispaino ylittyy niin sitten tulee tuo nopeusrajoitus? En ole moiseen törmännyt mutta kuulostaa ehkä loogiselta. Itselläni on aurausvarusteltuna SJ410 suikka, Defender ja Chevy eikä näissä ole otteessa mitään nopeusrajoituksia. Suikassa ei etuakselin painot riitä mutta maahantuojan/valmistajan todistuksella siihenkin saa aurausvarustuksen.

Hessu


Lehis 01.02.2010 13:23

Lainattaas tätä, aika monessa Suzuki Vitarassa tuntuu olevan autavarustus otteessa. Omasta moinen puuttuu, vai voiko se olla "peseytynyt" pois joskus? 95´ vuosikerta kyseessä.

Mitkä mahtais olla omavalmiste auralle leimaamis mahdollisuudet?

Rompe1 01.02.2010 13:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lehis (Viesti 638395)
Lainattaas tätä, aika monessa Suzuki Vitarassa tuntuu olevan autavarustus otteessa. Omasta moinen puuttuu, vai voiko se olla "peseytynyt" pois joskus? 95´ vuosikerta kyseessä.

Mitkä mahtais olla omavalmiste auralle leimaamis mahdollisuudet?

Ei oo mikään ongelma...
Punnaavat auton, ja jos aura ei nouse omien ajovalojen tielle, niin ei vaadita edes aurausvaloja...:rolleyes:
Jos etuakselipaino tosiaan nousee "liikaa" niin nopeus tippuu 50km/h...
Kirjoittaa nimim. 10v maasturilla aurannut... :cool:

Ja periaatteessa voi poistua otteesta, jos inssi ei ole katsonut sellaista enään olevan...

LaaLaa 01.02.2010 15:27

Minulle tuli Vitaran otteeseen maininta auravarustuksesta silloin kun uudet otteet tuli käyttöön muutama vuos sitten. Eikä tuossa ole koskaan ollut auraa keulilla. Silloin ei vain aken uudesta tietokannasta saanut muun laista paperia ulostettua.

huru-ukko 01.02.2010 20:13

Omassa Hilussa on ollut joskus aikanaan aura keulassa,otteessa merkintänä ainoastaa maksinopeus 50km/h,neliveto kytkettynä. Valoista tai muusta ei ole merkintöjä.

Viipo 01.02.2010 20:22

mites, kun otteessa on merkintä "etuakselimassa valmistajan luvalla 1350kg, jolloin nopeus 50km/h"

Otteessa on etuakselille merkattu 760kg, rintapellin lätkässä kuitenkin 1300kg. Tuon 1300kg vissiin sais muutettua ihan konttorilla käymällä tuonne otteeseen? Taka-akselillekkin on merkattu otteeseen 1450kg, mut tyyppikilvessä on 1500kg.
Ja vaikuttaakos nuo akselimassamuutokset nyt muuhun, kuin siihen jotta sais ajella "laillisilla massoilla"? Vinssit, karjarauda, ja panssarit keulilla ei varmasti jää etuakselin massa paljoa alle tonniin...
Mites jos tuo 1300kg ei ylity auran kanssa, niin eikös sillä saa päästellä kaheksaakymppiä?

Gravedigger 01.02.2010 20:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 638547)
mites, kun otteessa on merkintä "etuakselimassa valmistajan luvalla 1350kg, jolloin nopeus 50km/h"

Otteessa on etuakselille merkattu 760kg, rintapellin lätkässä kuitenkin 1300kg. Tuon 1300kg vissiin sais muutettua ihan konttorilla käymällä tuonne otteeseen? Taka-akselillekkin on merkattu otteeseen 1450kg, mut tyyppikilvessä on 1500kg.
Ja vaikuttaakos nuo akselimassamuutokset nyt muuhun, kuin siihen jotta sais ajella "laillisilla massoilla"? Vinssit, karjarauda, ja panssarit keulilla ei varmasti jää etuakselin massa paljoa alle tonniin...
Mites jos tuo 1300kg ei ylity auran kanssa, niin eikös sillä saa päästellä kaheksaakymppiä?

Niin ja kokonaismassa taitaa nousta jos nuo laittaa otteeseen, jolloin uuden veron myötä verot kasvaa :(

Viipo 01.02.2010 20:32

Mutta otteessa on jo merkintä "suurin tieliikenteeseen sallittu kokonaismassa 2210kg " ja sama on myös tuolla rintapellissä ja jota ei vissiin voi nostaa mitenkään...

Yhdistelmän suurin massa oli rintapellissä kai 4210kg, ja otteessakin oli merkattu 2000kg kärry jarruin.

-MaTTi- 01.02.2010 21:06

50 km/h nopeus perustuu valmistajan ilmoittamaan nopeuteen korotetulla etuakselimassalla. Jos sitä ei ole mahdollista korottaa tai vaikka olisi, mutta ei ole merkattu, nopeus on 80 km/h aura kiinni.

779/1998:
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Finlex
25 §
Tilapäisesti asennettavat kiinteistönhuoltolaitteet

1. Kokonaismassaltaan alle 5000 kg:n autoon saa muutoskatsastuksessa hyväksyä tilapäisesti asennettavaksi kiinteistönhuoltolaitteita, jotka autoon kiinnitettyinä aiheuttavat auton yhden akselin osalta sille auton valmistajan yleisesti salliman akselimassan ylityksen auton valmistajan erityisehdoin salliman akselimassakorotuksen puitteissa.

2. Jos auton valmistaja sallii akselimassan korotuksen vain tietyllä alennetulla ajonopeudella, tulee kiinteistönhuoltolaitteiden ollessa autoon kiinnitettyinä autossa olla alennettua suurinta sallittua nopeutta kilometreinä tunnissa osoittava taakse näkyvä ja muilta osiltaan rakenneasetuksen 98 §:n 1 momentin säännösten mukainen kilpi.

3. Akselimassan korotuksesta johtuvasta auton suurimman sallitun nopeuden erityis- rajoituksesta tulee olla ohjaamoon kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu nopeus kiinteistönhuoltolaitteiden ollessa kiinnitettynä autoon.

LJ:n kokonaismassa on 2210 kg. Se ei nouse vaikka etuakselimassan muuttaisikin valmistajan sallimaan 1300 kg:aan, niinkuin sen pitäisi ollakin nykyään. Ennen vanhaan jostain syystä merkittiin jollakin ihme tyylillä olemattomia massoja, kuten tuo 760 kg mikä ylittyy jo kun autoon ruuvaa lisävalot kiinni.

Calmari 01.02.2010 21:10

Jumankekka, uusitermi "Leimaaura" tekee matalan että omat valot riittää ja kevyen että kantavuus piisaa :-))

Jani E 02.02.2010 09:58

mitäs siitä seuraa jos ajelee auran kanssa siirtoajoa, mutta ei lue otteessa?
mulla on tollanen 2,5m aura joka on vinossa niin ei ole hirveen levee, mutta on se nokka aika pitkällä!

Lehis 02.02.2010 12:33

Saiskohan mistä tiedon onko tuossa vitarassa ollu aura otteessa? Ja siis olis myöhemmin pesty pois, jos sillä verukkeella saisi sen takaisin otteeseen?


Sivu luotu: 12:07 (GMT +2).