Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Toyota Yaris hybrid (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=156465)

pastirolli 21.07.2018 19:59

Toyota Yaris hybrid
 
Olisi ajatuksena hankkia vaimolle Toyota Yaris hybrid. Yksi -13 olisi erityisesti kiikarissa. Onko offareilla kokemusta hybrideistä? Kiinnostaisi tietää mahdolliset kaupanteossa erityistä huomiota vaativat kohdat ja ominaisuudet. Myös kiinnostaisi saada käyttökokemuksia yleisesti ottaen hybridiautosta erityisesti talvikäytössä.

-MaTTi- 21.07.2018 22:37

Pari Toitsun hybridiä ollu kakkosautona, 2010 Prius ja 2014 Auris. Ei niis mitään ihmeellistä, senkus ajelee. Mut ei ne kulutuslukemat oo sit sielläpäinkään mitä mainoksissa, Auriksellekkin luvattiin 3.9 maantiellä, käytännössä 6-6.3 vaikka ei juurikaan yli satasta ajelis. Pikkuajossa nurkissa 5.3-5.5. Prius kulki vitosen ympärillä paremmin. Myin tän velipojalle, se on ajellut nyt 3 ongelmatonta vuotta lisää sillä.

Ite en siitä variaattorilootasta (CVT) tykänny, kiihdytyksissä ja ylämäissä huutaa joutavaa, mut vaimo tykkäs ku automaatti.

Vois silti jonku tollasen katella taas joskus, ehkä CH-R Hybrid kunhan vähän hinnat tippuu ajan kans enemmän kohalleen.

pastirolli 22.07.2018 13:54

Tuo vaihdelaatikko on kyllä tälläiselle tavallisen automaattilaatikon käyttäjälle vähän outo juttu. Youtubesta on katseltu kaikenlaisia ajeluvideoita joiden pohjalta on yritetty sisäistää tuon variaattorilaatikon sielunmaisemaa.

BENJAMIN 22.07.2018 16:10

Keväällä tuli hommattu meidän taloon C-HR hybriidi . Auto on lähinnä emännän käytössä mutta 4500 km. lomareissun jälkeen täytyy sanoa että olemme molemmat erittäin tyytyväisiä autoon .
Edellinen auto RAV 4 d aut.-2011.ja minun mielestä C-HR paljon makavempi ajaa.
Kulutuksesta sen verran että emännän ajaessa työmatkaa n. 50km /päivä kulutusmittari näyttää n. 4,2 - 4,4 .

Reissulla ajettiin Ruotsin ja Tanskan läpi Hollantiin ja takaisin 4500 km.
Aika paljon moottiritietä ja vakkari melkein aina maantiellä päällä . Bensaa meni 233 ltr. ja km.4573 .
Eli 5,1 per sata ,mittari näytti 4,9 .

tekniikkamies 23.07.2018 22:40

Mitkäs sellaisessa hybriidissä on hyödyt jos ei ole kovin isoa akkua?

Mielestäni halvin, jossa tulisi sähköauton hyviä puolia, olisi Nissan Leaf.

-MaTTi- 24.07.2018 12:04

Kyllähän se jeesailee sen verran että saa kulutuksesta litran kaks pois, riippuu miten ajaa.

J0hannes 24.07.2018 12:14

Lefahan on jo sit täyssähköauto:rolleyes:

Hybridi Yarppa kulkee tosi mukavasti, on mallisarjan äkäisin peli.
Sama pata kuin 2 koppasessa priuksessa, vaihteisto on vaan eri.

Hypridi toimii ihan samalla tavalla kuin tavallinen auto talvella, ei tartte pelkää, että kylmää ei tulisi, päinvastoin. Kiva lisä on myös se, että jos 12v akku loppuu, ei tartte kovin kummoista hyppysähköä, että auton aivolaatikko herää ja saa lyötyä kontaktorin kiinni, jolloin hybridiakusta alkaa tulemaan sähköä.

Käytännön hyödyt näkyy tankilla ja verolapussa, kun käyttökulut jää ei-hypridiä edullisemmaksi.


Toitsun hypriditekniikka on sen verta luotettavaa, ettei siinä ole varsinkaan noin uudessa mitään erityistä huomiota vaativaa. Jos on toiotalla huollettu, niin kannattaa kysyä hybridijärjestelmän testiraportti nähtäväksi. Siinä ei tosin lue muuta kuin että kaikki on, jos testi on mennyt läpi.

Priuksen laatikko ei sitten ole CVT.
Siinä on kaksi planeettaa ketjulla naitettuna aurinkopyöristä yhteen.
Toisessa planeetassa on polttomoottori ja laturigeneraattori, toisessa toinen sähkömoottori ja ulostulo tasauspyörästölle.
Vähintään kaksi moottoria kolmesta pyörii minä hetkenä tahansa, kun auto liikkuu. Välitys säätyy moottorien pyörimisnopeuden ja -suunnan suhteen. Laatikolla voi periaatteessa peruuttaa samaa vauhtia, kuin mennä eteenpäin.

Jos haluaa päästä sisälle lootan sielunelämästä, tässä on ihan lostava interaktiivinen demo, jolla asiaa voi testailla ja pohtia:
http://eahart.com/prius/psd/

pastirolli 25.07.2018 08:22

No niin, autokaupasta jäikin sitten käteen -16 Yaris. Varustelutaso on active joten on kaikkea mukavaa pientä juttua. Sopii hyvin tuohon pihaan mun suburbanin viereen... :D

tekniikkamies 25.07.2018 09:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli (Viesti 1386527)
No niin, autokaupasta jäikin sitten käteen -16 Yaris. Varustelutaso on active joten on kaikkea mukavaa pientä juttua. Sopii hyvin tuohon pihaan mun suburbanin viereen... :D

Miksihän ei ole saanut laitettua kunnollisia virran käyttömahdollisuuksia ulos päin kun olisivat käteviä generaattoreita eikä bensamallin ääni rasittaisi paljoakaan...

Yarikseen saisi silloin vaikka hitsarivarustepaketin!

-MaTTi- 25.07.2018 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pastirolli (Viesti 1386527)
No niin, autokaupasta jäikin sitten käteen -16 Yaris.

Onko hybridi vai joku tavan 1.3?

pastirolli 26.07.2018 22:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1386559)
Onko hybridi vai joku tavan 1.3?

Hybridi. Aivan mahtava auto ajella. Hienosti menee taajamassa sähköllä ja huomaamattomasti vaihtaa bensakoneelle.

Samsonite 28.07.2018 10:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1386536)
Miksihän ei ole saanut laitettua kunnollisia virran käyttömahdollisuuksia ulos päin kun olisivat käteviä generaattoreita eikä bensamallin ääni rasittaisi paljoakaan...

Yarikseen saisi silloin vaikka hitsarivarustepaketin!

Kirjotteletko sie ihan tosissaan näitä juttuja?

tekniikkamies 29.07.2018 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 1386702)
Kirjotteletko sie ihan tosissaan näitä juttuja?

Ainoa mikä on läpällä kirjoitettua, vaikea heti uskoa Yariksen profiloituvan työautoksi - toisaalta sähköhän on nyt in monenlaisissa laitteissa ja kehitettävää on latausmahdollisuuksien sujumisessa, sekä virran hyödyntämismahdollisuuksissa.

Omaan autoon lisäsin testimielessä aurinkopaneelin ja autolla on ihan näppärä latailla erilaisten laitteiden litiumioniakkuja.

Itse jos määräisin mitä autoteollisuudessa tapahtuu, lähtisin viemään eteenpäin sähkön siirtelyä molempiin suuntiin.

https://www.moottori.fi/liikenne/jut...osta-verkkoon/
- Autojätti Nissanin näkemyksen mukaan sähköautojen akkuja tulisi voida hyödyntää myös liikkuvina energialähteinä. Nissan on panostamassa esimerkiksi Yhdysvalloissa loppuvuodesta kotien kaksisuuntaisiin latausjärjestelmiin.

BJ-40/76 29.07.2018 23:37

Hybridin, ja varsinkin sähköauton akku on todellinen voimalaitos!
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 1386702)
Kirjotteletko sie ihan tosissaan näitä juttuja?

Yritin saada noita aiempia viestejä kaapattua mukaan... ei nyt onnistunut.

Ei ehkä topiikin aloittajan aiheeseen; mutta Todella Lähitulevaisuutta:

Siis nuo sähköautot (-ja hypridit) tulee lähitulevaisuudessa toimimaan myös sähkön louvuttajina.

-sähköautot osallistuu tuohon älykkäällä kaksisuuntaisella latauksella; siis kun auto liikkuu (omistajan perjantain ilmoituksen tms mukaan vain maanantai aamuna klo 8:00 10 km töihin) niin yöllä pe-la ja la-su akku ladataan täyteen halvimmalla sähköllä, ja kun sähkönkulutus kasvaa Maanantai aamuna, niin sähköauto myy puolet sähköstään verkkoon.

-Hypridit (siis lataushypridit, jotain käsi/sormi-merkkejä verottajalle) voivat toimia hyvin pienillä muutoksilla "voimalaitoksena" ja joku pieni Yaris tms. voi ruokkia maatilaa, taikka useampaa okt.....

p.s Suomessa oli lähellä, että sähkö käy vähiin/ jostain loppuu, viikko pari sitten. (yksi muuntaja kärähti.)

P.S.S
Se sähkö pitää jostain "Hankkia ja järjestää" sinne pistorasiaan

tekniikkamies 30.07.2018 08:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1386795)
-Hypridit (siis lataushypridit, jotain käsi/sormi-merkkejä verottajalle) voivat toimia hyvin pienillä muutoksilla "voimalaitoksena" ja joku pieni Yaris tms. voi ruokkia maatilaa, taikka useampaa okt.....

Vaikka tähän mennessä hybridiautot on tuntunut vähän harrastelulta, niin tulevaisuutta ajatellen mieleen tulee, eikös ne ole melkeen sellaista tekniikkaa, että voisi ajatella kytkettävän työmaakeskuksen siihen. Silloin kyseessä olisikin vakavastiotettava mobiiligeneraattori.

AlluK 30.07.2018 18:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1386795)
sähköauto myy puolet sähköstään verkkoon

Ja auton hintaiset akustot kuolevat ennenaikaisesti, artisti maksaa?

tekniikkamies 30.07.2018 22:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 1386836)
Ja auton hintaiset akustot kuolevat ennenaikaisesti, artisti maksaa?

Aina uusia asioita kohdatessa tulee joitain pulmia ratkaistavaksi. Oma esi-isäni laittoi nimensä paperiin sähkönjakelun ja tuotannon kehittämisen eteen kun oli kansalaissota käynnissä sata vuotta sitten.

Viimeviikot ollut sen verta lämmintä, että muuttuviin elinolosuhteisiin voisi olla hyvä lähteä varautumaan - on ilmeisesti liikaa mällätty fossiilisilla polttoaineilla.

Jos alkuvaiheessa käykin niin kauhea katastrofi, että akusto pitää uusia, ei se siihen suhteututtuna ole paha asia kuinka paljon ihmisillä on rahaa ökykulutusmälläämiseen, mutta huono asia siltä kannalta jos tämäkään ratkaisu ei ole kestävä huomioiden ympäristönäkökulmat ja talouden näkökulmat.

Ilman muuta on oltava valmis maksamaan uusista ratkaisuista. Tänä kesänä olen omatarveleikkaillut nurmikoita akkukäyttöisellä Stiga ruohonleikkurilla vaikka oliko edellinen kesä, jolloin olin sitä mieltä, ettei akkuruohonleikkuri toimisi kunnolla.

Vilkutin 05.08.2018 18:37

Meillä oli paraillaan parikin priusta 2010 ja 2011.

Nyt jälellä vaan toinen 2010 eipä noissa oikeestaan ole mitään vikaa ollu... Jos SR varusteltua kattoluukullista ei oteta huomioon siitä irtos koristelista.
Takajarruja noi käyttää aika vähän ku osa jarrutuksesta tapahtuu sähköllä akkua ladaten niiden herkistely huolto taitaa kuulua huolto-ohjelmaan nykyään.

Juuri uusin omaani takalevyt ja palat 145tkm taitaa olla mittaris.
Talvi on juhlaa hybellä lämpiää äkkiä ja aina lähtee.


Sivu luotu: 21:22 (GMT +2).