![]() |
Toyota Yaris hybrid
Olisi ajatuksena hankkia vaimolle Toyota Yaris hybrid. Yksi -13 olisi erityisesti kiikarissa. Onko offareilla kokemusta hybrideistä? Kiinnostaisi tietää mahdolliset kaupanteossa erityistä huomiota vaativat kohdat ja ominaisuudet. Myös kiinnostaisi saada käyttökokemuksia yleisesti ottaen hybridiautosta erityisesti talvikäytössä.
|
Pari Toitsun hybridiä ollu kakkosautona, 2010 Prius ja 2014 Auris. Ei niis mitään ihmeellistä, senkus ajelee. Mut ei ne kulutuslukemat oo sit sielläpäinkään mitä mainoksissa, Auriksellekkin luvattiin 3.9 maantiellä, käytännössä 6-6.3 vaikka ei juurikaan yli satasta ajelis. Pikkuajossa nurkissa 5.3-5.5. Prius kulki vitosen ympärillä paremmin. Myin tän velipojalle, se on ajellut nyt 3 ongelmatonta vuotta lisää sillä.
Ite en siitä variaattorilootasta (CVT) tykänny, kiihdytyksissä ja ylämäissä huutaa joutavaa, mut vaimo tykkäs ku automaatti. Vois silti jonku tollasen katella taas joskus, ehkä CH-R Hybrid kunhan vähän hinnat tippuu ajan kans enemmän kohalleen. |
Tuo vaihdelaatikko on kyllä tälläiselle tavallisen automaattilaatikon käyttäjälle vähän outo juttu. Youtubesta on katseltu kaikenlaisia ajeluvideoita joiden pohjalta on yritetty sisäistää tuon variaattorilaatikon sielunmaisemaa.
|
Keväällä tuli hommattu meidän taloon C-HR hybriidi . Auto on lähinnä emännän käytössä mutta 4500 km. lomareissun jälkeen täytyy sanoa että olemme molemmat erittäin tyytyväisiä autoon .
Edellinen auto RAV 4 d aut.-2011.ja minun mielestä C-HR paljon makavempi ajaa. Kulutuksesta sen verran että emännän ajaessa työmatkaa n. 50km /päivä kulutusmittari näyttää n. 4,2 - 4,4 . Reissulla ajettiin Ruotsin ja Tanskan läpi Hollantiin ja takaisin 4500 km. Aika paljon moottiritietä ja vakkari melkein aina maantiellä päällä . Bensaa meni 233 ltr. ja km.4573 . Eli 5,1 per sata ,mittari näytti 4,9 . |
Mitkäs sellaisessa hybriidissä on hyödyt jos ei ole kovin isoa akkua?
Mielestäni halvin, jossa tulisi sähköauton hyviä puolia, olisi Nissan Leaf. |
Kyllähän se jeesailee sen verran että saa kulutuksesta litran kaks pois, riippuu miten ajaa.
|
Lefahan on jo sit täyssähköauto:rolleyes:
Hybridi Yarppa kulkee tosi mukavasti, on mallisarjan äkäisin peli. Sama pata kuin 2 koppasessa priuksessa, vaihteisto on vaan eri. Hypridi toimii ihan samalla tavalla kuin tavallinen auto talvella, ei tartte pelkää, että kylmää ei tulisi, päinvastoin. Kiva lisä on myös se, että jos 12v akku loppuu, ei tartte kovin kummoista hyppysähköä, että auton aivolaatikko herää ja saa lyötyä kontaktorin kiinni, jolloin hybridiakusta alkaa tulemaan sähköä. Käytännön hyödyt näkyy tankilla ja verolapussa, kun käyttökulut jää ei-hypridiä edullisemmaksi. Toitsun hypriditekniikka on sen verta luotettavaa, ettei siinä ole varsinkaan noin uudessa mitään erityistä huomiota vaativaa. Jos on toiotalla huollettu, niin kannattaa kysyä hybridijärjestelmän testiraportti nähtäväksi. Siinä ei tosin lue muuta kuin että kaikki on, jos testi on mennyt läpi. Priuksen laatikko ei sitten ole CVT. Siinä on kaksi planeettaa ketjulla naitettuna aurinkopyöristä yhteen. Toisessa planeetassa on polttomoottori ja laturigeneraattori, toisessa toinen sähkömoottori ja ulostulo tasauspyörästölle. Vähintään kaksi moottoria kolmesta pyörii minä hetkenä tahansa, kun auto liikkuu. Välitys säätyy moottorien pyörimisnopeuden ja -suunnan suhteen. Laatikolla voi periaatteessa peruuttaa samaa vauhtia, kuin mennä eteenpäin. Jos haluaa päästä sisälle lootan sielunelämästä, tässä on ihan lostava interaktiivinen demo, jolla asiaa voi testailla ja pohtia: http://eahart.com/prius/psd/ |
No niin, autokaupasta jäikin sitten käteen -16 Yaris. Varustelutaso on active joten on kaikkea mukavaa pientä juttua. Sopii hyvin tuohon pihaan mun suburbanin viereen... :D
|
Lainaus:
Yarikseen saisi silloin vaikka hitsarivarustepaketin! |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Omaan autoon lisäsin testimielessä aurinkopaneelin ja autolla on ihan näppärä latailla erilaisten laitteiden litiumioniakkuja. Itse jos määräisin mitä autoteollisuudessa tapahtuu, lähtisin viemään eteenpäin sähkön siirtelyä molempiin suuntiin. https://www.moottori.fi/liikenne/jut...osta-verkkoon/ - Autojätti Nissanin näkemyksen mukaan sähköautojen akkuja tulisi voida hyödyntää myös liikkuvina energialähteinä. Nissan on panostamassa esimerkiksi Yhdysvalloissa loppuvuodesta kotien kaksisuuntaisiin latausjärjestelmiin. |
Hybridin, ja varsinkin sähköauton akku on todellinen voimalaitos!
Lainaus:
Ei ehkä topiikin aloittajan aiheeseen; mutta Todella Lähitulevaisuutta: Siis nuo sähköautot (-ja hypridit) tulee lähitulevaisuudessa toimimaan myös sähkön louvuttajina. -sähköautot osallistuu tuohon älykkäällä kaksisuuntaisella latauksella; siis kun auto liikkuu (omistajan perjantain ilmoituksen tms mukaan vain maanantai aamuna klo 8:00 10 km töihin) niin yöllä pe-la ja la-su akku ladataan täyteen halvimmalla sähköllä, ja kun sähkönkulutus kasvaa Maanantai aamuna, niin sähköauto myy puolet sähköstään verkkoon. -Hypridit (siis lataushypridit, jotain käsi/sormi-merkkejä verottajalle) voivat toimia hyvin pienillä muutoksilla "voimalaitoksena" ja joku pieni Yaris tms. voi ruokkia maatilaa, taikka useampaa okt..... p.s Suomessa oli lähellä, että sähkö käy vähiin/ jostain loppuu, viikko pari sitten. (yksi muuntaja kärähti.) P.S.S Se sähkö pitää jostain "Hankkia ja järjestää" sinne pistorasiaan |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Viimeviikot ollut sen verta lämmintä, että muuttuviin elinolosuhteisiin voisi olla hyvä lähteä varautumaan - on ilmeisesti liikaa mällätty fossiilisilla polttoaineilla. Jos alkuvaiheessa käykin niin kauhea katastrofi, että akusto pitää uusia, ei se siihen suhteututtuna ole paha asia kuinka paljon ihmisillä on rahaa ökykulutusmälläämiseen, mutta huono asia siltä kannalta jos tämäkään ratkaisu ei ole kestävä huomioiden ympäristönäkökulmat ja talouden näkökulmat. Ilman muuta on oltava valmis maksamaan uusista ratkaisuista. Tänä kesänä olen omatarveleikkaillut nurmikoita akkukäyttöisellä Stiga ruohonleikkurilla vaikka oliko edellinen kesä, jolloin olin sitä mieltä, ettei akkuruohonleikkuri toimisi kunnolla. |
Meillä oli paraillaan parikin priusta 2010 ja 2011.
Nyt jälellä vaan toinen 2010 eipä noissa oikeestaan ole mitään vikaa ollu... Jos SR varusteltua kattoluukullista ei oteta huomioon siitä irtos koristelista. Takajarruja noi käyttää aika vähän ku osa jarrutuksesta tapahtuu sähköllä akkua ladaten niiden herkistely huolto taitaa kuulua huolto-ohjelmaan nykyään. Juuri uusin omaani takalevyt ja palat 145tkm taitaa olla mittaris. Talvi on juhlaa hybellä lämpiää äkkiä ja aina lähtee. |
Sivu luotu: 21:22 (GMT +2). |