Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Ennen katsastusta (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=154693)

Offijepe 03.03.2018 03:22

Ennen katsastusta
 
Vinkkejä viimehetken ehostamiseen, jotta ei tulisi turhia korjauskehoituksia?

Kauankos vikanoodien nollaus obd:lla pysyy resetoituna, ennen kuin ilmoittaa samoista vioista?

Lämmin kone antaa vissiin paremmat päästöarvot, jollen ihan väärässä ole?

Auton perä hiukan roikkuu alempana väsähtäneiden jousten vuoksi, vaan viime leimalla ei mainintaa tullut, vaikka tilanne sama. (jouset väsähtäneet, iskarit ok.)

Mitkä ovat ehdottomia syitä hylkyyn? (kiinnostaisi nämä helposti korjattavat viat, kun ei se kuuleman mukaan ole aina paljosta kiinni.)

Nykyään käytössä palvelu nimeltä katsastuskontti. Uusi juttu meikäläiselle, kokemuksia? :cool:

jmk 03.03.2018 05:56

Sii mitä? Itse olen kyllä korjannut ne viat mitkä on tiedossa ennen konttorille menoa kun jos tulisi leima suoraa, niin korjauskehoituksethan jää siihen katsastuskortille näkymään.tietysti jos polttimoiden vaihto on ylitse pääsemätöntä niin ei niitä silloin voi vaihtaa mutta siinä tapauksessa kannattaa kääntyä asian osaavan korjaamon puoleen. Käsittääkseni valot oli ne sit missä puolella autoa tahansa liittyvät jollain tavalla liikenneturvallisuuteen.
Jouset riittää kun ne on ehjät eikä lepää suoraan rajoitin kumien päällä.
Ei ole tarvinut noiden vikakoodien kanssa pelailla mut saattaa syttyä uudelleen seuraavalla kerralla kun kääntää virrat päälle. Mutta näihinkin vois käyttää samaa vastausta kun tuohon poltin asiaan
Vai onko sulla kehitteillä joku uus peli et miten saa katsastuksessa huijattua:):):)alkaa vähän kuulostamaan siltä. Tekeehän korjaamotkin noita katsastustarkistuksia mutta edullisin taitaa kuitenkin olla ajaa suoraan konttorille.

Hcet 03.03.2018 07:59

Monesti tullut leima paperiin ihan sillä että vienyt ehjän auton leimalle :).

artsi777 03.03.2018 08:22

Menet vaan rohkeasti asemalle, kyllä se siinä tarkastuskortissa sitten lukee mitä pitää korjata ja teet siitä sitten laskelman kannattaako vai ei :) Tietenkin fiksuin tapa on viedä kunnossa oleva auto katsatukseen niin ei tarvi jännittää ;)

wikke 03.03.2018 12:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hcet (Viesti 1375111)
Monesti tullut leima paperiin ihan sillä että vienyt ehjän auton leimalle :).

Juuh, näin päässyt käymään ja ihan ilman orastavaa jännäkakkaa.



"Pyyhkimet vetää viimosiaan, vaan tuskinpa siitä sen kummemmin mainintaa tulee?Puhdistavat kuitenkin lasin nipin napin, jotenka pitäisi katsurille riittää, kun itsekin hyvin pärjännyt noiden kanssa."

Jos tarkalla markalla mennään, niin paljonko säästät kympin investoinnilla uusiin sulkiin pissapojannestettä? Plus että ajelu vähän kivempaa kuin "nipin napin" putsilla.

-MaTTi- 03.03.2018 12:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1375142)

Jos tarkalla markalla mennään, niin paljonko säästät kympin investoinnilla uusiin sulkiin pissapojannestettä? Plus että ajelu vähän kivempaa kuin "nipin napin" putsilla.

+ että lasi ei kulu niin nopsaan sameeks.

-MaTTi- 03.03.2018 13:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offijepe (Viesti 1375101)
Vinkkejä viimehetken ehostamiseen, jotta ei tulisi sitä punaista hylkyä?

Kauankos vikanoodien nollaus obd:lla pysyy resetoituna, ennen kuin ilmoittaa samoista vioista?

Lämmin kone antaa vissiin paremmat päästöarvot, jollen ihan väärässä ole?

https://www.trafi.fi/filebank/a/1414...uperusteet.pdf

Riippuu vikakoodista, jotku tulee heti välittömästi takaisin, toiset toisella ajokerralla, jotkut miten sattuu silloin kun sama vika toistuu.

Päästöt mitataan käyntilämpöisestä koneesta. Toki jos kylmänäkin menee läpi (bensa-auto) niin ei sitä jäädä lämmittelemään.

-MaTTi- 03.03.2018 13:19

Ja jos katsastukseen meno menee 20.5. asti niin sitten arvostellaan uusin ohjein: https://www.trafi.fi/filebank/a/1509...s_27102017.pdf

bartti 03.03.2018 15:37

Mitens noi erilaiset lisävalo viritykset onks turvallisempaa ottaa vaan irti ja laittaa takaisin leiman jälkeen.

jmk 03.03.2018 16:11

Sehän riippuu valoista, jos ne on laittomia niin eihän ne saa muutenkaan olla ja lailliset saa olla katsastuksessakin

Offijepe 03.03.2018 17:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jmk (Viesti 1375104)
Sii mitä? Itse olen kyllä korjannut ne viat mitkä on tiedossa ennen konttorille menoa kun jos tulisi leima suoraa, niin korjauskehoituksethan jää siihen katsastuskortille näkymään.tietysti jos polttimoiden vaihto on ylitse pääsemätöntä niin ei niitä silloin voi vaihtaa mutta siinä tapauksessa kannattaa kääntyä asian osaavan korjaamon puoleen. Käsittääkseni valot oli ne sit missä puolella autoa tahansa liittyvät jollain tavalla liikenneturvallisuuteen.
Jouset riittää kun ne on ehjät eikä lepää suoraan rajoitin kumien päällä.
Ei ole tarvinut noiden vikakoodien kanssa pelailla mut saattaa syttyä uudelleen seuraavalla kerralla kun kääntää virrat päälle. Mutta näihinkin vois käyttää samaa vastausta kun tuohon poltin asiaan
Vai onko sulla kehitteillä joku uus peli et miten saa katsastuksessa huijattua:):):)alkaa vähän kuulostamaan siltä. Tekeehän korjaamotkin noita katsastustarkistuksia mutta edullisin taitaa kuitenkin olla ajaa suoraan konttorille.

Joo, eiköhän tuo leiman saa. Yleensä tulee vaan viimetipassa mieleen pikkuvikoja, mitkä olis ollut helppo korjata jo ennen konttorilla käyntiä. Nyt polttimoa vaihdettu, obd lukija pitäs jostain vielä metsästää, niin pääsis kattelee niitä mahdollisia vikoja.

Jeepp 03.03.2018 19:52

Mulla oli Lj lisävalot 2kpl viiksestä toimivia ja katto täynä valoja omilla kytkimillää nii etee taakse ja sivulle nii ei maininnu sanallakaa niistä mitään.

Ja aina autot menny läpi ajamalla.. Miksei niitä voi pitää siinä kunnos ettei tartte miettiä.

Gary Grand 03.03.2018 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp (Viesti 1375178)
Miksei niitä voi pitää siinä kunnos ettei tartte miettiä.

Kun siitä olis vaivaa?

Heguli 04.03.2018 07:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Gary Grand (Viesti 1375189)
Kun siitä olis vaivaa?

Varmaan näin. Ja sitten niitä risoja raatoja viedään katsastukseen ja yllättäen vikalista jatkuu toiselle sivulle. Ja kas kummaa, kyseinen katsastustoimisto on ihan paska puhumattakaan siitä urposta katsurista :D

Gary Grand 04.03.2018 07:55

:D:D

wikke 04.03.2018 08:10

Vinha perä...

Kuljukka 04.03.2018 09:34

Mullakin oli aikanaan taunuksessa pyyhkiänsulka rispaantunut kun olin menossa konttorille, harmi kun sillon ei ollut nettiä missä kysellä mitä tehdä:(

hiluvitkutin 04.03.2018 09:41

Eikös tän ois voinu jatkaa vaikka tuonne?
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152952

Offijepe 04.03.2018 17:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hiluvitkutin (Viesti 1375216)
Eikös tän ois voinu jatkaa vaikka tuonne?
https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152952

Melkeenpä :D

Niin ja tosiaan, tietyn hintaluokan autoissa ei mielestäni kannata paljon ylimääräisiä tehdä, ajossa toiminut viimeiset 18kk. hyvin ilman mitään ylimääräisiä ja turvallisesti vieläpä.

Pyyhkimet sai kuntoon ottamalla irti, sipaisu jarrunesteellä, antoi vaikuttaa yön yli ja sen jälkeen sulkien puhdistus nesteestä. Taas toimii kuin uudet, olivat vaan kovettuneet hiukan.

Saa vain nähdä kauanko pysyy hyvinä, mikäli toimii seuraavan vuoden, niin eipä tarvinnut lähtwä edes sinne lähimmälle huoltsikalle. Pitäähän sen vermeen tottakai olla turvallinen, eihän autolta sentään uutuden kiiltoa vaadita. Turvallisuus se ykkösenä taitaa olla.

Chit chat on nimensä mukainen ja ei ole niin vakavissaan luettava viestikanava, vaikka toki joskus jotain uuttakin tietoa tulee. Jos jokin topic vaikuttaa turhalta, niin eikös olisi vain helpompaa jättää se lukematta ja lukea ne mitkä kiinnostaa??

-MaTTi- 04.03.2018 19:45

Saattohoidossa olevat muutaman satkun kulkineet ei yleensä ihan turvallisemmasta päästä ole, eikä ollu monikaan kippo edes uutena. :rolleyes:

Offijepe 04.03.2018 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1375305)
Saattohoidossa olevat muutaman satkun kulkineet ei yleensä ihan turvallisemmasta päästä ole, eikä ollu monikaan kippo edes uutena. :rolleyes:

Niin, eipä se turvallisuus tosiaan ole siitä vuosimallista aina kiinni. Tuo hylky saattaa tulla niinkin yksinkertaisesta syystä kuin service valon palaminen, joka syttyy tietyissä malleissa 15tkm. välein ilmoittaen esim. öljynvaihdon ja suodattimen vaihdon tarpeesta.

Vaikka huollon tekisi kyseisen kilometrimäärän mukaan, voi valon resetointi olla mahdollista vain merkkiliikkeessä. Eli auto käytännössä kunnossa, mutta hylky tulisi. Tokihan sen voi hyvällä lykyllä kotikonsteillakin saada sammumaan.

Heguli 05.03.2018 07:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offijepe (Viesti 1375280)

Chit chat on nimensä mukainen ja ei ole niin vakavissaan luettava viestikanava, vaikka toki joskus jotain uuttakin tietoa tulee. Jos jokin topic vaikuttaa turhalta, niin eikös olisi vain helpompaa jättää se lukematta ja lukea ne mitkä kiinnostaa??

Sama asia toisinpäin, sitsättiin kun jotain julkaisee niin pitää hyväksyä se, että muut kommentoi mitä sattuu :D

Hcet 05.03.2018 07:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Offijepe (Viesti 1375336)
Niin, eipä se turvallisuus tosiaan ole siitä vuosimallista aina kiinni. Tuo hylky saattaa tulla niinkin yksinkertaisesta syystä kuin service valon palaminen

Ei kai se huoltovalon palaminen katsuria kiinnosta??? Tai no jos dieseliä polkee niin voihan se vaikka kysästä, että polkastaanko vaikka huoltovalo palaa.

Mutta vikavaloonhan ne kyllä puuttuu ja vikakoodeihin. Tuo vikavalohan palaa kun autossa on vikaa. Siitä viasta tallentuu vikakoodi mistä herja on tullut. Eihän se auto ehjä ole jos siinä vikaa on??

Kaitsu67 05.03.2018 11:56

No jos tohon alkuperäiseen kysymykseen vielä palataan, niin ihan muutamat perusasiat jos jaksaa tarkistaa, niin ei jää ainakaan ihan hölmöistä "pikkujutuista" kiinni.

Testaa että KAIKKI valot toimii (vilkut sumarit, pakki, rekkarivalot, jarruvalot).
Ja jos viitsisi pistää muutaman kympin-satasen vaikka uusiin öljyihin, suodattimiin, tulppiin jne ns. perushuoltoon ennen leimalle ajoa.

Zekkaa ettei pakoputki pahasti vuoda mistään, ja kurkkaa sen verta auton alle ja koputtelee vähän helmoja ettei ole ihan paperia silmämääräisesti ainakaan.

Testaa jarruja ajossa ettei puolla tai lahaa, tarkistaa palat ja vaihtaa ne tarvittaessa sekä testaa/säätää kässärin.

Lainaa tai ostaa OBD testerin (eivät ole kovin kalliita ainakaan) ja lukee koodit ja nollaa jos tarvis. Tai käyttää Motomaatissa. Pieni testilenkki ja zekkaa että pysyvät poissa.

Renkaiden kunto nyt pitäisi olla itsestään selvyys. Tuulilasin kunto ja pesurien (myös lampun)/ pyyhkimien pitää toimia, helppoa zekata. Ja turvavoiden kokeilukaan ei ole kovin vaikeaa ja katsoa,
että niiden kiinnitykset ja muoviosat lukitsimissa on ehjät. Iskareita voi perintesesti testata painelemalla kulmista ettei jää heijaamaan pitkäksi aikaa. Ja silmäilee ettei jouset ole mistään kohtaa poikki.
Ja ohjauksen palloniveliä voi tutkailla jos kaveri/emäntä heiluttaa ratista ja pyöränlaakereitä kokeilla nostamalla tassun ilmaan.

Kaikki oikeestaan suht helppoja itse tehtäviä tarkistuksia, joista voi sitten miettä tartteeko pajotusta - kunhan vaan viitsii tehdä :D
Ei se takaa tietysti että menee läpi, mutta antaa ainakin jonkunlaisen kuvan mitä voi odottaa ja ei jää ainakaan kiinni siitä palaneesta rekisterikilven valosta... :rolleyes:

Heikki L 05.03.2018 15:28

Empä ole koskaan nähnyt hylkyä, service valon takia :)


Sivu luotu: 04:10 (GMT +2).