![]() |
välijäähdyttimen koko ja sen laskenta?
moi!
Miten välijäähdyttimen koko lasketaan? eli sika kalliin orkkiksen tilalle pitäis löytää joko "sopiva". Tämä on (taas) epämukavuus alueella, eli ihan uus asia. Sen ymmärään että se voi olla liian pieni ja rupeaa ahdistamaan mutta voiko tuo jäähdytin olla liian suuri? //Janne |
Liian suuri tekee viivettä ahtopaineen nousuun, muuta haittaa tilaongelmien lisäksi en siinä näe.
Tarkkaan mitoitukseen oman haasteensa antanee se että lämmönluovutuskyky välijäähyn tilavuusyksikköä kohti riippuu sen rakenteesta eli laadusta. Tai näin olen päätellyt, etenkin jos rivoituksessa on eroja. Mikänvika orkkiksessa? |
Lainaus:
sylinteritä 4 ja heppoja n 110hp turbo Garret T2 //Janne |
Valkkaat yleismallisista mikä keulalle sopii järkevästi. Alkuperäiset monesti aika ahdistavia. En usko, että tulet edes huomaamaan viivettä, vedot voi muuten kyllä parantua kun ei enää hengitystä ahdista.
|
No liian isoo tuskin mihinkään saa mahtuun?!
|
Omien kokemusten perusteella väittäisin, että mitä isompi, sen parempi. Välijäähdytin aina vähän häiritsee ilman kulkemista, mutta isompi vähemmän kun siinä on enemmän virtausalaa. Isomman(kin) välijäähdyttimen tilavuus on mitätön verrattuna siihen miten paljon siitä ilmaa menee läpi. En usko, että se käytännössä tekee viivettä ollenkaan.
Mulla oli omassa projektissa halpa kiinalainen välijäähy, eikä meinanu ahtopaineet nousta kuin vähän yli baarin ja vasta reiluilla kierroksilla. Vaihdoin sitten vähän paremman kiinalaisen tilalle, paineet nousi satoja kierroksia aikaisemmin. Ja yli kahteen baariin, mikä oliki kannentiivisteelle vähän liikaa... |
moi!
Kiitoksia. tässä tosiaan ei nyt ( välttämättä :) ) haeta tehoa lisää, vain sen paikan vaihtaminen olisi ajankohtaistä. eiköhän tämä nyt tästä. kiva kun tulee harrastuksessa aina uusia asioita vastaan :) kiitos. //J |
Sivu luotu: 16:29 (GMT +2). |