Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kumpi Optima, punainen vai keltainen???? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153766)

PutKari 27.12.2017 07:29

Kumpi Optima, punainen vai keltainen????
 
Kumpi Optima Volvoon keltainen vai punainen???

offroadjouni 27.12.2017 08:57

Jos meinaat vinssailla enemmän kuin kerran vuodessa niin laita keltaiset.

Mika_T 27.12.2017 11:29

Punaisista oon joskus kuullut ettei ne kestäisi tyhjäksi purkamista.
Ainakin minulla on tuossa kesäjenkissä on punainen tyhjentynyt useita kertoja ihan kylmäksi ja on toiminut yli 15vuotta.

Mutta tosiaan. Keltainen on tehty enemmän tuohon vinssaus käyttöön ja pitäisi kestää mutisematta tyhjäksi vinssaaminen.
Punaiset on käynnistysakkuja. Eli niistä saa hetkellisesti kovat virrat ulos.

veijon-esso 27.12.2017 13:17

Keltanen on toiminu itellä kymmenen vuotta ja oli vanha jo tullessaan. lukuisia kertoja purettu ihan tyhjäks ja vinssailtukin harrastusoffissa jonkin verran. Ei mitään pitää "kisavinssausta" kuitenkaan. Ja moottorina on ollut herkästi käyntiin lähtevä bensa, dieselit voi vaatia enempi käynnistysvirtaa.

tapsa4x4 27.12.2017 14:13

Mulla ollut kumpiakin ,monta on hajonnu vuosien saatossa, 5.9 cummins rämissä on 55 punaiset,pyörittää hyvin mutta esim webastoa ei pyöritä oikeen häävisti.
Porttaalissa on 55 keltaiset hyvin pelaa ja vinssattu paljon,tosin siinä 24v sähköt ja laturit on 45a ja 90a ja kytketty rinnan.

Reissupeli gr patrollissa on 110A tranet ja yöt pyöriin ilmawebasto ja aamulla on sähköä riitävästi käyntiin lähtöön joka kerta,noi ostin aikoinaan ja nyt on leiman mukaan 10vuotta vanhat,testi mittarin mukaan 90%kunto ja on päässy tyhjäksi monesti.

Sen mitä optimoita on levinny vuosien saaatossa niin niitä en enään ite osta kun tohon kilpuriin korkeintaa. Exciden hopeat on pelannu kovissakin pakkasissa hienosti mulla ja suht kohtuu hintaisia ja aika isojakin saa.

-MaTTi- 27.12.2017 17:21

Paa molemmat niiku mullaki:
http://imageshack.us/a/img836/7308/r9wm.jpg
Punaisella startataan ja loput omaviritteiset kamat (mm. 2kW invertteri, vahvistin, kompura, Webasto ja lisävalot) on sit keltaisen takana. Välissä Bilteman erotusrele.

Mika_T 27.12.2017 21:49

Kauanko jaksaa tuo pikkunen keltanen invertterikäyttöä esim 1kW kuormalla?

rattimies 27.12.2017 22:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1367903)
Kauanko jaksaa tuo pikkunen keltanen invertterikäyttöä esim 1kW kuormalla?

Teoriassa n. 1/2h mutta käytännössä varmaan max. 10-15min... jos sitäkään. Ei kyllä kannata suunnitella kysyjän kuormia tollaselle pikkupatterille jatkuvana.

PutKari 27.12.2017 23:57

Juu
 
Ja lisätään vielä selvennys tämän myötä.... Volvon on 24V ja vinssailuja tulee varmasti kerran viikossa eteen...... Ja meilhän on nää pakkaset joskus jopa yli 30astetta ja pahimmissa tapauksissa silloinkin on lähdettävä liikkeelle... Ja bensallahan kaikki oikiat autot käyvät.....

veijon-esso 28.12.2017 00:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PutKari (Viesti 1367926)
Ja lisätään vielä selvennys tämän myötä.... Volvon on 24V ja vinssailuja tulee varmasti kerran viikossa eteen...... Ja meilhän on nää pakkaset joskus jopa yli 30astetta ja pahimmissa tapauksissa silloinkin on lähdettävä liikkeelle... Ja bensallahan kaikki oikiat autot käyvät.....

Mä oon nähny ku volvoja startataan -30 kelissä ja silloin saa olla kyllä akut kuosissa!!

ranke 28.12.2017 10:28

Mä olen ollut tyytyväinen Optimaatisen keltaiseen. Reissu-/safariautossa on 2x55Ah Optimaa ja hupiakkuna 85Varta, jonka perässä invertteri/jääkaappi. Edelliset Optimat on siirtynyt käyttöautoihin LR TD5 tärähtää aika mukavasti käyntiin, mutta webastoa ei voi montaa päivää huudattaa.

TEMÄHIK

Mika_T 28.12.2017 11:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rattimies (Viesti 1367918)
Teoriassa n. 1/2h mutta käytännössä varmaan max. 10-15min... jos sitäkään. Ei kyllä kannata suunnitella kysyjän kuormia tollaselle pikkupatterille jatkuvana.


No ei. Se on kyllä tiedossa. Mulla on vastaavana "hupiakkuna" 180Ah akku, eikä sekään jaksa kovalla kuormalla montaa minuuttia.
Mutta eipä sotketa ketjua tämän enempää. :D

sähköarska 30.12.2017 11:08

Mulla on vuosien varrella ollut keltaisia ja punaisia optimoitua.. Enkä ole käytännössä huomannut mitään eroa niissä. Keltaisen pitäisi kestää syvä purkua paremmin mutta mulla hajos nimenomaan keltainen kun se pääsi tyhjäksi. Punainen taas kesti syvä purun..

sähköarska 30.12.2017 11:18

Osta AGM akku. Ne on kaikkein parhaita latautuvat nopeasti. Kykenee ottamaan yli 100 A latausvirta. Mielestäni se on akun tärkein ominaisuus sekä tietysti mahdollisimman paljon AH.

MiKo 30.12.2017 15:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sähköarska (Viesti 1368165)
Osta AGM akku. Ne on kaikkein parhaita latautuvat nopeasti. Kykenee ottamaan yli 100 A latausvirta. Mielestäni se on akun tärkein ominaisuus sekä tietysti mahdollisimman paljon AH.

Mitäs ne nuo optimat sitten on?

kenppi 30.12.2017 15:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sähköarska (Viesti 1368165)
Osta AGM akku. Ne on kaikkein parhaita latautuvat nopeasti. Kykenee ottamaan yli 100 A latausvirta. Mielestäni se on akun tärkein ominaisuus sekä tietysti mahdollisimman paljon AH.

Nämä AGM akut taitaa kuitenkin vaatia vähintään 14,7 volttia latausjännitteeksi että koskaan latautuvat täyteen. Sellainen älylaturi on oiva kaveri jolla saa nämäkin ladattua täyteen jos auton laturi ei tarpeeksi jännitettä tuota.

JiiPee 30.12.2017 18:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kenppi (Viesti 1368181)
Nämä AGM akut taitaa kuitenkin vaatia vähintään 14,7 volttia latausjännitteeksi että koskaan latautuvat täyteen. Sellainen älylaturi on oiva kaveri jolla saa nämäkin ladattua täyteen jos auton laturi ei tarpeeksi jännitettä tuota.

Latasin muutama päivä sitten yhtä AGM-akkua, eli punakantista Optimaa CTEK MXS 5.0 Polar -laturilla. Laturi näytti yleismittarin mukaan lataavan viimeistelyä 14.7-14.8V jännitetasoon, kun käytti laturin lumihiutale-ohjelmaa. Ilman lumihiutale-ohjelmaa jännite jäi jonnekin 14.2-14.4V tienoille.

kenppi 30.12.2017 19:20

Joo taisi olla sellaisessa pikkuisessa ctekin laturissa myös tuo lumihiutaleen kuva jolla saa korkeampaa jännitettä akulle.

Pajares 30.12.2017 19:28

Mä hommasin boschin laturiin jännitteensäätimen mikä lataa 14.8v ja akkuna keltainen optima.

Välillä tarjonnut älylaturia seisonta jaksoina,Mutta ainahan toi on ollut täynnä virtaa:).

-MaTTi- 30.12.2017 20:53

Mä vaihdoin joku vuosi sitten laturin sulakkeen hifimpään malliin, latausjännite pomppasi 0.5V. Nyt lataa 14.3-14.9V lämpötilasta riippuen, ennen oli sen 13.8-14.3V.

Tommonen: https://www.hkbelect.com/product/99-...-version-2008/

tekniikkamies 30.12.2017 22:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sähköarska (Viesti 1368165)
Osta AGM akku. Ne on kaikkein parhaita latautuvat nopeasti. Kykenee ottamaan yli 100 A latausvirta. Mielestäni se on akun tärkein ominaisuus sekä tietysti mahdollisimman paljon AH.

Mulla on invertterin lähellä tollanen:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/90952...P353xL175xK190

Ja keulalla kaksi Puuilosta ostettua vähän halvempaa saman kokoista.

Tällä yhdistelmällä moni vehje on toiminut aika hyvin, kaapelipinta-alaa invertterille menee 120 neliötä. Ensin keula-akuilta tuli invertterille 50 neliöinen piuha, mutta lisäsin sitten yhden akun sen viereen 70 neliöisellä ja on erotuskytkin.


Sivu luotu: 10:55 (GMT +2).