![]() |
Keski lukko hiluxiin?
Onko joku tehnyt tai nähnyt miten tehty keskilukko hiluxiin. Helpottaisi nelivedolla ajoa huomattavasti jos saisi etu ja takafillarit pyörimään omia aikoja ja myöskin poistaisi ongelman renkaiden halkaisija tarkkuudessa. Jos olisi vielä kytkettävä/avattava lukko niin estäisi vaan toisen pään sutimista.
Varmaankin joku guru on sellaisen tehnyt jossain eli jos linkkiä/vinkkiä niin kertokaa. |
Jonkin muun mallin jakis lienee ratkaisu. Mielenkiintoinen ajatus, tee projekti....
Ja kun laitat hieman lisätietoa vuosimallista ym. Niin herättyään , ja päästyään aamukahvipöytään, palstan Toyota gurut luettelevat kaikki loota-jakis, yhdistelmät jotka menevät kyseisen moottorin perään.... |
Keskitasauspyörästöä lie haetaan...
|
Mikähän lie hiluxin malli.
Uudempiin voisi kuvitella että j120 land cruiserin jakoloota menis "heittämällä" Onko noissa muuten vielä etukardaani eripuolilla hilux vs. lc? |
Lainaus:
|
keskilukko hiluxiin?
Lainaus:
|
Nelikko päällä tahtoo sisäkurvin takarengas ruopia aika reippaasti hitaissa käännöksissä.
Kuivalla pitävällä pinnalla pitää ottaa nelikko pois päältä. |
Keski lukko hiluxiin?
Lainaus:
|
Kuten tuossa jo mainittiin, niin tarttisit jatkuvan nelivedon, missä keskilukkoa ei olisi ollenkaan, on avattavissa, tai esim. viskolla. Se ei tosin poista samanhalkaisijaisten renkaiden tarvetta, jollei sitten ole täysin avoin pituussunnassa ja silloinkin aiheuttaa jakiksessa turhaa lämmöntuottoa.
Nythän sulla on se keskilukko, eli on joko takaveto tai kiinteä neliveto. |
Ei onnistu ihan helposti. 110 hiluksissa on G sarjan loota ja siihen ei oo ollu keskitasausta saatavana. Jossain uudemmassa runnerissa taitaa olla ja seki jakis on ketjulla joten en menis niihinkään. Silloinkin tais olla niin et kardaani vaihtoi puolta,vanhemmissa Cruisereissakaan ei tasausta ole joten eka taitaa olla KZJ 90/95 mistä tasaus löytyy,niissä on vaan kardaani eripuolella joten ei onnaa. HZJ80 tais olla R sarjan lootaa ja keskitasauksella mut sillon takakardaani on eri linjassa joten ei järkevä sekään. Hiluksin jakis on muistaakseen tyyppiä F1a ja niin lyhyt et siihen ei tasauspyörästöä saa parempikaan seppä yhytettyä.kaikkihan on tehtävissä mut se tarkoittaa koko jakiksen uudelleen rakentamista ja se on jo työläämpi ja kalliimpi homma.
|
Lainaus:
Vielä villimpi vois olla, jos dieselrunnerista ottaisi R150 -laatikosta kytkinkopan ja kytkinakslein, ja naittaise ne XJ-jeepin AX-15 vaihteistoon (aisinin tuotoksia molemmat) ja siihen perään sitten NP-jakis, jossa olis 2H, full-time, part-time ja 4low? Jeepissä se murikka tosin on kuskin puolella, mutta ymmärtääkseni noissa jakiksissa on kätisyys inhimillisesti käännettävissä? Tai ettii toisen NP-jakiksen, jossa on kätisyys apparin puolelle? Jeepeissä ja Chevyissä on ainakin ollu murikkaa kummallakin puolella etuakselissa, takamurikan ollessa keskellä. |
Niin ja sama R150 päävaihteisto on LJ-70:ssä, mutta jakolaatikko on erimallinen kun runnerissa, eli kävis myös luovuttamaan kytkinkoppaa ja kytkinakselia.
|
Lainaus:
|
Voi olla parempi antaa vaan kihnuttaa.
Tai ostaa vaikka pajero. |
Älä nyt, monta projektiä on lähteny palstalla liikkeelle, vaikka alkukannustus on ollu "kaupasta saat halvemmalla" tai "ei tuu toimiin" tai "unoha koko homma ja osta tojota!"
Lähtisin liikkeelle ihan sitä, josko jostain sais tekniikan luovuttajan halvalla? niinku nyt tulit sanoneeks, niin miten pajero superselectillä ja vaikka leipoo cut & paste etuakselin vasemmanpuoleisella kartaanilla? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mut niinhän se olikin 110 retkukeula. Eikun hommaamaan ruosteinen 2.8 pajero lukollisella taka akselilla, siitä kaikki romut hiluxiin. |
Lainaus:
|
Entäs jos ymppäisi Toyotan vaihdelaatikon perään jakolaatikoksi Roverin LT230:n?
Kytkettävä keskilukko ja kardaanit oikealla puolella. Vahva rataslaatikko ja nopean puolen välityksiä löytyy neljää erilaista (1,0-1,6) |
Tyhmä kysymys, en näistä mitään tiedä, mutta eikö 4runnerissa ole jatkuvalla vedolla oleva jakoloota ja nehän on pohjimmiltaan samaan alustaan pohjautuvia vehkeitä?
Vai eikö niissä ole sitten muita asentoja? |
Lainaus:
|
Jeepeissä toi automaattisesti katkeava etuvetari on toteutettu niin, että sopivalla kaasunpainalluksella veto katkeaa. Sit pääsee takavedolla kotiin :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 20:06 (GMT +2). |