Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Aggregaatti mökille (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=153402)

tjl 28.11.2017 22:15

Aggregaatti mökille
 
Eli kokemuksia porukalta.
Tällähetkellä mökillä aurinkosähkö yhdellä paneelilla.tänä kesänä uusin akun.ja ei lataannu täytee.piyää tutkailla mikä vikana.
Mutta kuitenkin on ollu suunitelmissa että hankitaan aggregaatti, ja sillä sitte tarvittaessa ladataa akut, ja mahdollisesti laitetaa ilmalämpöpumppu millä voi lämmittää aggregaatin avulla.

Ja olishan se kätevää että sillä sit pyöris sirkkelit yms.

Käyttöö ei käytännössä paljoa tulu vuodessa
Puhutaan kymmenistä tunneista.
Polttoaineen kulutuksella ei siis käytännön merkitystä.
Lähinnä se että lähtee käymään kuukausien seisonnan jälkeen.

Tavallaan sähköstartti olis kätevä,kun sais etäkäynystyksen.mutta pärjää sitä narumallillakin.

Noita diesel kiporeita näyttää olevan monessa paikassa, ja päälisin puolin vaikuttaa laadukkaalta.

Esim
https://www.karkkainen.com/verkkokau...eraattori#spca

Toki jos laittaa kolminkertasen hinnan ja ostaa hondan niin olishan sekin vaihtoehto.mutta kokemuksia kaipaan.

uteiN_H 29.11.2017 00:18

Päätä ensin tarviitko 1- vai 3-vaihe sähköö.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1364767)
Eli kokemuksia porukalta.
Tällähetkellä mökillä aurinkosähkö yhdellä paneelilla.tänä kesänä uusin akun.ja ei lataannu täytee.piyää tutkailla mikä vikana.
Mutta kuitenkin on ollu suunitelmissa että hankitaan aggregaatti, ja sillä sitte tarvittaessa ladataa akut, ja mahdollisesti laitetaa ilmalämpöpumppu millä voi lämmittää aggregaatin avulla.

Ja olishan se kätevää että sillä sit pyöris sirkkelit yms.

Käyttöö ei käytännössä paljoa tulu vuodessa
Puhutaan kymmenistä tunneista.
Polttoaineen kulutuksella ei siis käytännön merkitystä.
Lähinnä se että lähtee käymään kuukausien seisonnan jälkeen.

Tavallaan sähköstartti olis kätevä,kun sais etäkäynystyksen.mutta pärjää sitä narumallillakin.

Noita diesel kiporeita näyttää olevan monessa paikassa, ja päälisin puolin vaikuttaa laadukkaalta.

Esim
https://www.karkkainen.com/verkkokau...eraattori#spca

Toki jos laittaa kolminkertasen hinnan ja ostaa hondan niin olishan sekin vaihtoehto.mutta kokemuksia kaipaan.

1-vaiheisesta irtoo enemmän tehoo/vaihe. 3- vaiheisesta saman verran mutta / vaihe.
Ja noista Kiporeista.....Nekin vaatii huoltoo vähintään kerran kaudessa.
Mulla poiki Kipor 75003E diesel 3v genun kone useamman vuoden käytön jälkeen nokka-akselin pienemmän pään neulalaakeroinnista. Eli uusi nokka-axula ja laakeri, uudet tönärit ja säätöpultit. Hintaa rojuille tuli kiinasta noin 100€. Vaihto-operaatioon sai purkaa koko rekkulan pipareix.

Ja tosta 7500 3E diesel koneesta lähtee tehdas setupilla vain 7500w. Eli/vaihe noin 240vac 10A= 7500w/3.
Ja tällä ei kaikki pöytäsirkkelit pyöri. Ja sittenkin niihin pienempiin vaatii invertterin jolla käynnistysvirta pudotetaan 1,5x nominaaliin tai pehmyt käynnistimen(tähti/kolmio) kun oikosulkumoottrissa se on x5.

Jos oot 3-vaiheista konetta hankkimassa niin osta riittävän suuri eli noin 11-12kw kone jolloin saat voin 16A/vaihe, jolloin pyörii kaikki shuko vehkeet.

Ja hätätapaukessa pystyy noi 3-vaihe genut muutteleen käämityksestä 1- tai 3-vaiheisiksi. Mut vaatii aina genun pään avaamista kytkennän muuttamisex.

Kiinalainen bulkkituote on aina KIINALAINEN. Eli hyvää ja halpaa ei ole olemassa.

tekniikkamies 29.11.2017 00:30

Kaverin systeemiin tuli Victron MPPT lataussäädin.

https://www.aurinkopaneelit.info/lat...lataussaatimet

Huomasin tuollaisenkin näkökulman, että jos käytössä olisi malli, joka tykkää ottaa sisään riittävän korkeita jännitteitä, siihen voi yhdistää paneelia tuuraamaan vaikka sähköpyörän litiumioni 48 voltin akun jos on tarvis mennä mökille ja paneeli ei saa tarpeeksi aurinkoa.

Tuossa lataussäätimessä on aika paljon säätöjä ja siitä saa näkyviin lokin miten on lataus sujunut.

Idea ilmalämpöpumpun pyörittelystä on kiinnostava. Onko muuten niin, että agregaatit tekee tarpeeksi hyvää virtaa, ettei ilmalämpöpumppu ota itseensä?

Jos agregaatti olisi nestejäädytteinen, niin silloin saisi helposti lämmitystä.

uteiN_H 29.11.2017 00:46

Mäkin meen möksällä auriko ja tuuli sähköllä..
 
Ei tarvii maksella sähköyhtiöille siirtoja ja energioita.
Toimii.....Mulla MTTP hybridi ja ropelin dumpilla. Paneelit, omina yksikköina jolloin minkään varjostus ei vaikuta toisiin, 3x140w. Ropelli 800w. Akusto 480Ah. Dumppi kytketty talvi aikaan sähkölämmittimeen. Kesäaikaan ulkoiseen kiukaan vastukseen joka menee harakoille....tulevaisuudessa lämmittää vettä.
Ja hitsuuttelut ja muut enemmän vaativat pitkäaikaset sähköö vaativat genulla. Järjestelmässä 3kpl invertereitä. 300w valaistus, 1500w tavan pr:t, ja 3500w keittiön teho pr:t. Hyvin on kipinä riittäny kesällä ja talvella.

ps.
Ropellin maadoitukset PITÄÄ olla kunnossa riittävän paksulla johtimilla kosteeseen paikkaan ja järjestelmään jotta sen laakerit pysyy toimivina.
Jos ei niin pimeellä voit mennä kuvaamaan kuinka kipinöi laakereissa.......samoin kuin maadottamattomien invertterisäätöjen kanssa.

tjl 29.11.2017 12:11

No en nää tarvetta 3-vaiheelle.
Mites ne kenellä ollu tommonen sähköatartilla oleva, kuten niedulla toi kipori,lähteeks aina pakkasella käynään?
Onks näissä yleensä myös narukäynnistys?

tekniikkamies 29.11.2017 13:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tjl (Viesti 1364800)
No en nää tarvetta 3-vaiheelle.
Mites ne kenellä ollu tommonen sähköatartilla oleva, kuten niedulla toi kipori,lähteeks aina pakkasella käynään?
Onks näissä yleensä myös narukäynnistys?

Jos harkitset 1 pyttyisellä dieselillä olevaa, niin kannattaa huomioida äänimaailma, joskin jossain koteloiduissa malleissa sitä on pienennetty.

Itsellä Yanmar kopio 1 pyttyinen on painepesurissa ja pesuria on haastava käyttää omakotitaloalueella vaikka olen jonkin verta yrittänyt vehjettä hiljentää koteloinnilla.

Koteloimattomana aika karu vehe:
https://youtu.be/Gv1EY7pKIlA

Samsonite 29.11.2017 18:56

3 vaihe kenuista vielä, Hondan 8kw on on just 3x10A, mutta 1 vaiheen rasiasta 16A. Pitää puikkoinvertterille vetää aina oma kaapeli kun ei kestä turata 3 vaihejakajan perästä....
Kiinalaisiin en puuttuis.

Ippe69 29.11.2017 21:41

Edellisessä työpaikassa oli hondan salkkuagregaatti jolla ladattiin kuuden eri rakennuksen valaistukseen käytettävät akut. Ja samaan aikaan kesti käyttää imuria. Samalla aggregaatilla pystyi myös tekemään pieniä hitsauksia, kunhan muita sähkölaitteita ei ollu käytössä, tosin siinä touhussa tuli usein raja vastaan. Meinaan, että kannattaa miettiä tarvitsetko todella noin isoa aggregaattia mökkikäyttöön. Tuollaisen hondan saa suunnilleen samalla rahalla kuin tuo linkkaamasi kipor, mutta honda toimii vuodesta toiseen ja kelistä riippumatta. On lisäksi hiljainen ja kevyt. Ja sähkön laadussa on sitten myös eroja, esimerkiksi kempin hitsi ei alkanu millekkään joillain halvemmilla aggregaateilla.

tekniikkamies 29.11.2017 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 (Viesti 1364840)
Edellisessä työpaikassa oli hondan salkkuagregaatti jolla ladattiin kuuden eri rakennuksen valaistukseen käytettävät akut.

Tuollastakin tullut harrastettua kun autossa on invertteri, siihen jatkojohto, johonka CTEK kiinni. Voi ladata sellaisten vehkeiden akut, jotka on pienempiä virran tarpeeltaan kuin mitä autossa on tarjolla. Autossa päälle 300 ampeerituntia. Hyvä ettei tarvi mitään vehjettä pitää käynnissä ja auton akut latautuu taas kun ajaa.

Mika_T 29.11.2017 21:51

Pikkusen Pelle Peloton meininkiä ja vanha ruohonleikkurin moottori johon hihnapyörä ja kylkeen 100Ampeerinen auton laturi.
Latailee isotkin akut aika äkkiä. :D

jmk 29.11.2017 21:56

Kannattaa ostaa 1-vaihe kone, jos käyttö on vähäistä niin pieni Kipor tai kopio Timco:) itse ostin hallityömaalle hölmyyttäni tuollaisen 3-vaiheisen kiinalaisen dieselin Kiporin näköisen, myyjä sai vakuutettua että hyvä ostos, ei sillä nyt mitään ihmeellistä tehnyt kun kompuran pyöritykseen piti kantaa joku 70-lukuinen agrikaatti kun ei vaan jaksanu lähteä käyntiin.
Tosin mökillä ei varmaan tarvi normaali käytössä mitään isoja määriä sähköä jos tähän asti on aurinkopaneeleilla menty.

tekniikkamies 29.11.2017 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1364844)
Pikkusen Pelle Peloton meininkiä ja vanha ruohonleikkurin moottori johon hihnapyörä ja kylkeen 100Ampeerinen auton laturi.
Latailee isotkin akut aika äkkiä. :D

Jossain 2000 luvun alun Ducatossa tai Jumperissa tms. on kohtuu tehokas laturi, sen perään mahtuu akkuja perkuleesti, samalla se voi toimia puuliiterinä ja vakiona olevalla Webastolla saa mökkiin sivistyneen keskuslämmityksen kun laittaa letkut sinnekin...

Ääni moisessa vehkeessä ei ole ruma ja noita saa sopuhintaan. Katolle voi kiinnittää aurinkopaneelin.

Samsonite 29.11.2017 22:41

Miulla on pikalatausta varten 6,5 hp kinukkiin naitettu 140 a laturi.

james_III 29.11.2017 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 1364850)
Miulla on pikalatausta varten 6,5 hp kinukkiin naitettu 140 a laturi.

Perässäraahattava :eek:


Lerssinen 30.11.2017 06:51

no hitto, mulla olis tommonen vaaka-akselimoottori ihan joutilaana :rolleyes:
Miten tommosen normi autolaturin saa lataamaan tossa sovelluksessa, eikö se vaadi herättisähköä ?

hiluvitkutin 30.11.2017 07:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1364862)
no hitto, mulla olis tommonen vaaka-akselimoottori ihan joutilaana :rolleyes:
Miten tommosen normi autolaturin saa lataamaan tossa sovelluksessa, eikö se vaadi herättisähköä ?

Eikös sitä tuu akusta mitä rupee lataamaan?

Lerssinen 30.11.2017 17:22

Niinno totta, mulla oli ideana käyttää tuota ihan virtalähteenäki mutta eihän tuo konsti oo semmosta pikkuakkua ympätä rakennelmaan.. :o

Mika_T 30.11.2017 18:57

Tuollainen normaali MB/VW bosch tarvii herätenapaan (D+) jännite liipaisun että herää.
Siinä ei siis kokoaikaa tarvi olla jännitettä.

Muutenkin helppo kytkeä kun ei tarvi kuin plussan ja miinuksen + heräte.

Yllä olevalla videolla laturi on välitetty hieman turhan nopeaksi?

hami 30.11.2017 19:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen (Viesti 1364862)
no hitto, mulla olis tommonen vaaka-akselimoottori ihan joutilaana :rolleyes:
Miten tommosen normi autolaturin saa lataamaan tossa sovelluksessa, eikö se vaadi herättisähköä ?

Mullon samantapanen viritys mökilä, tarpeeksi ko käyttää kierroksia niin laturi alakaa lataahan. Sitte ko on heränny niin saa laittaa tyhjäkäynnile

Samsonite 30.11.2017 19:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja james_III (Viesti 1364855)
Perässäraahattava :eek:


No just tuommonen Deuzeri miulla on, tosin riski sälli kantaa kantokahvalla...129 € maksoi ovelle tuotuna. Joku ameriikan laturi, hyvin lattaa, katkasija vaan herätteen välissä.

tekniikkamies 30.11.2017 19:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 1364923)
No just tuommonen Deuzeri miulla on, tosin riski sälli kantaa kantokahvalla...129 € maksoi ovelle tuotuna. Joku ameriikan laturi, hyvin lattaa, katkasija vaan herätteen välissä.

Tais olla kun oli omatekemä laturin kytkentä autos, siinä oli heräte painonapilla ja piuhas oli diodi ettei virta rupea menee väärää reittiä.

Harriko 30.11.2017 21:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1364924)
Tais olla kun oli omatekemä laturin kytkentä autos, siinä oli heräte painonapilla ja piuhas oli diodi ettei virta rupea menee väärää reittiä.

Laitat siihen akulle menevään johtoon johdonpätkän johon kolmen watin lamppu väliin ja toinen pää laturin D+napaan. Valo palaa, ja antaa laturille herätteen. Kun laturi alkaa pyöriä, valo sammuu. Ei tarvi diodeja eikä nappeja. Näin se on tehty yksinkertaisimmillaan autoissakin. Ja nämä ohjeet sisäisellä lataussäätimellä varustetuille latureille.:)

tekniikkamies 30.11.2017 21:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Harriko (Viesti 1364942)
Laitat siihen akulle menevään johtoon johdonpätkän johon kolmen watin lamppu väliin ja toinen pää laturin D+napaan. Valo palaa, ja antaa laturille herätteen. Kun laturi alkaa pyöriä, valo sammuu. Ei tarvi diodeja eikä nappeja. Näin se on tehty yksinkertaisimmillaan autoissakin. Ja nämä ohjeet sisäisellä lataussäätimellä varustetuille latureille.:)

Oliko se jotenkin niin, että Iskra laturin diodit sai kyrvähtämään jos ei ollut latauspiuha jostain syystä kiinni, vaan oli irronnut tms. niin sitten tuli painonappi diodi kytkentä. En ihan kunnolla muista mistä tilanne johtu.

Lamppu on varmaan siitä hyvä, ettei hirveitä virtoja pääse menemään.

MOGGI 30.11.2017 21:38

Tälläinen honda
https://www.hondapower.fi/mallisto/h...i-generaattori
Toimii normi sirkelit mitä rakennus mies tarvii , on hiljainen
Isot dieselit on mökillä turhia.
Yamahan 3000 huonoja kokemuksia.

Harriko 30.11.2017 21:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1364944)
Oliko se jotenkin niin, että Iskra laturin diodit sai kyrvähtämään jos ei ollut latauspiuha jostain syystä kiinni, vaan oli irronnut tms. niin sitten tuli painonappi diodi kytkentä. En ihan kunnolla muista mistä tilanne johtu.

Lamppu on varmaan siitä hyvä, ettei hirveitä virtoja pääse menemään.

Se lamppu simuloi sitä auton latausvaloa😀 vieläkö maalaa sen punaseks:)
Tää on ihan peruskytkentä mitä käytettiin autoissa vielä jokinaika sitten, nykyäänhän siihenkin väliin on pitäny survoo semmonen määrä elektroniikkaa ettei kukaan enää tiedä mitä kaikkee siellä tapahtuu.:)


Sivu luotu: 05:24 (GMT +2).