![]() |
Ketjukone vrt. hihnaan
100t. ajetuusa autossa ketju löystynut ja aiheuttanut melkein konerikon, miten on mahdollista? Luulis ketjun kestävän sen parisataa tkm. vaan eipä ihan. Tuli vastaan korjaamolla kyseinen tapaus, ihmeteltiin pikkasen. Huollot jne. tehty ajallaan ja auto siistissä kunnossa, omistajia muutama. Mikä moista aiheuttaa? Henk. koht väittäisin vian olevan ajotyylissä, vaan mitenkä lienee?! :p
|
olisko bemari??
kyllähän ketjulla joku miltei miljoonan ajaa, ainakin kunnon mersulla :) ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole jos puhutaan 2000 luvun kertakäyttö autoista. täyttä paskaa kaikki. täytyy ihmetellä miten kauan ihmiset tuollaista kuraa ostavat :eek: |
Oliko ketju oikeesti löystynyt (kiristäjä) vai sittenkin venynyt? Merkki kiinnostaa tietää oli sitten kummin tahansa.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Kalliiks tulee moiset. Obd antoi vikakoodia kampiakselin asentotunnistimen anturista. Useempi vaiva iskenyt samalla. Selvittely kuulemma jatkuu.:cool: |
Lainaus:
|
Osassa merkkejä on ihan vain liian onneton ketju kestämään sitä käyttöä.
Sitten on osaa merkkejä missä huoltoväli on 20tkm tai 30tkm, mutta ketju vaatisi 10tkm välein öljynvaihdon. Kaikkilla ketkä menevät ohjelman mukaan tai yli niin venyy ketju ja ne ketkä huoltaa niinkuin pitää niin ketju kestää. Nykyään kaikki materiaalivahvuidet yms lasketaan niin rajalle ja sitten huoltovälejä jatkuvasti pidennetään niin siitähän se soppa syntyy. Osittain ihan vain tämän takia venyy ketjut. Esimerkiksi 2 litraisen diesel bemarin ketju kestää kummasti pidempään kun huoltaa tiheämpään. |
Bemarissa ilmeisesti kyse jostain pikku dieselistä? Mersuissa alkupään v-6 cdi moottoreissa oli noita ketju ongelmia
|
Bensamersut 2000-lukuiset 150-200tkm vaihdellaan ketjuja ja myös saa korjailla hypänneitä jakoja kansihommina.
V6 bensa kestää täysin korjattuna jotain 70-150 tkm jakopää ja taas uusiksi... |
Lainaus:
Vanhemmissa kaksirivinen ketju kestää ihan hyvin. V6cdi om642 on myös yksi ketjun/kiristäjän kuluttaja. Bensakoneisissa m271/m272/273 moottorit on kans onnettomia esityksiä. |
VW.
Volkkareissahan on noita venähtäviä ketjuja ja korjasivat niitä takuuseenkin.
Niittä travii myös melkein vaihtaa yhtä usein kuin jakohihnaa??? Semmosta vähän polkupyörän ketjua vahvempaa. t. Ismo Ämmä |
VW.
Volkkareissahan on noita venähtäviä ketjuja ja korjasivat niitä takuuseenkin.
Niittä travii myös melkein vaihtaa yhtä usein kuin jakohihnaa??? Esim. Touran. Rallattavat kylmänä ja lopulta moottorin vikavalo syttyy kun jako on riittävästi pielessä. Semmosta vähän polkupyörän ketjua vahvempaa. t. Ismo Ämmä |
Lainaus:
|
Lainaus:
mulla 3.0 ivecon kone ketjulla ja huonolla ajotyylillä menty 300tkm, vauhtipyörä ei kestänyt ku puolet siitä:D |
Lainaus:
Esim Saksan autopaanoilla päivittäin ajeleva on kovemmalla kulutuksella, kun taas maaseudulla asusteleva tyylii maks 90 ajeleva. |
Lainaus:
|
Jos on Bemarin 2,0 diesel koodilla N47 kyseessä ja ketju vauhtipyörän puolella niin ei ole mikään halpa korjata. Pahimmillaan kun joutuu vaihtamaan kammenkin. Vai onko kyseessä 1,6 bensa? Niissäkin venyy kettinki. PSA meni vielä ostamaan noita moottoreita ja ei tullut kuin ongelmia.
|
Mielenkiintoinen ajatus että ajotyylillä voisi korjata materiaalivikoja :D
|
Lainaus:
Autolle lasketaan keski-ikä minkä se pitäisi kestää. Se on teoreettinen ikä johon voi esim päästä säännöllisellä huollolla, keskiverto käytöllä. Joku laakerin tai ketjun kuluminen voidaa laskea aika tarkkaa. Ei siinä oteta huomioon kylmäkäynnistyksiä, raskasta kaasujalkaa jne... Kaikessa säästetää, ja kuluttaja maksaa. Ei enää tehä moottoreita niinkuin ennen, joskus 80-luvulla. Sillon ei tarvin miettiä montako grammaa moottori aiheuttaa päästöjä, mitä moottori painaa jne... |
Lainaus:
|
Planned Obsolescense = Suunniteltu vanhentuminen/käytöstä poistuminen.
Sillä se raha valitettavasti nykymaailmassa tienataan isoille yhtiöille. |
Joo, tällä osaamisella ja materiaaleilla sais liki ikuisen polttomoottorin aikaiseksi mutta pikavoitot kiinnostaa enempi..
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ihan perusasioita on se, että alimitoitettu ei kestä ja ylimitoitettu kestää, oli sitten ketju tai hihna. |
TSI
Just tein öljynvaihdon TSI koneiseen ja hirmu ketjun kolinaa piti hetken käynistäessä ennen kuin öjynpaineet paineet nousivat kiristimeen asti???
Mielestäni on kyllä on suunittelu vika jos ei käyttöä kestä tuon enempää? Tuskin kuljettajankäsikirjassa neuvotaan kuinka TSI ketjukoneisella pitää ajaa jotta ei ketju veny?? t. Ismo Ämmä |
Sivu luotu: 03:56 (GMT +2). |