Lohko- vai letkulämmitin?
Talvi lienee tulossa kun katselee ulos. Se tarkoittaa sitä, että joutuu istumaan perperi huurteessa vieläkin huurteisempaan kulkuneuvoon. Siis jos ei lämmittele. Kopperoon sain askarreltua lämmityspistorasian ja siihen perään lämmittimen, mutta nyt on onkelma: Moottoriakin pitäisi lämmitellä.
Vaihtoehtona olisi lähes mahdottomaan paikkaan sijoitetun lohkolämmittimelle varatun tulpan avaaminen ja lämmityselementin paikalleen ährääminen tai vaihtoehtoisesti neitseellisen alavesiletkun tärveleminen siihen asennettavalla letkulämmittimellä. Tästä hieman vinoutuneesta ennakkoasetelmasta huolimatta tiedustelen: kumpaa tutkintalinjaa kannattaisi lähteä etenemään maksimaalisen mukavuuden aikaansaamiseksi? |
Vai vaihtoehto c: omalla kiertovesipumpulla varustettuun letkulämmittimeen, joka yleensä asemoidaan sisälämppärin letkuun. Tehoja 750w pariin kw... itellä ollu 1500w lämppäri, pysyy konepeltiki sulana :cool:
|
Tt-thermo tai vastaava letkulämmitin kiertovesipumpulla on minun vaihtoehto. Rivikutonen dieselkone lämpenee ~40 astetta tunnissa 1500W lämmittimellä. Miinuspuolena vakiotermostaatti, joka lämmittää koneen yli 50 asteiseksi. Omaani vaihdoin termostaatin, nyt lämpiäminen loppuu suunnilleen viidessä asteessa.
|
Ääni täältäkin vaihtoehdolle C, TT-thermon lämmitin. Löytyy niitä muiltakin valmistajilta, mutta TT on suht edullinen, ja hyvin toiminu mitä se on pari talvea ollu käytössä.
https://www.tt-thermo.fi |
Lainaus:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=157489 |
Lainaus:
|
Yhdessä kulkineessa oli tt-thermo ja enpä muita enää asentele. Lämpee koko nestetilavuus nopeesti.
Nykyään yhteensopivuus esim. defan johtosarjoihin isona plussana. |
Lainaus:
Jos asennus on konehuoneen ahtaudesta tms. johtuen kovin iso urakka, niin ehkä sitten joku muu. Meinaan että takuuseen kyllä saa uuden, mutta se ei paljoa lohduta jos sen vaihtamiseen menee päivä. Calixilta ja/tai defalta saa myös tehokasta letkulämmitintä, mutta se vaatii erillisen kiertovesipumpun ja on sikäli monimutkaisempi. |
Aikanaan Hj:hin laittelin alavesiletkulämppärin, kun oli halpa. Eipä siitä mitään oikeaa hyötyä ollut.
Sitten asentelin calixin pikkuletkuun tulevan lämppärin kokoluokkaa tonni tai puolitoista w. Ohjeen mukaan asennettuna pelasi ihan hyvin ilman kiertovesipumppuakin. Tuossahan ei taida olla muita vikaantuvia osia, kuin vastus. Tätä vaihtoehtoa voisin suositella., ei vaan ole kovin halpa. |
Mulla on ollut hiluskissa 5-6 vuotta saksasta tilattu kiertovesipumpullinen malli, olikohan 2,1 Kw. Asensin ohjaamoon lämmityslaitteen kylkeen, niin ei maantiesuola tärvele. Hyvin on pelittänyt, reilun satkun taisi maksaa.
|
Lainaus:
|
Kiinalaisen näköisessä paketissa tuli, muuta tietoa ei merkistä ole. Lottoisin että asennus sisätiloihin jatkaa käyttöikää.
|
TT Thermon laadusta nettikirjoitusten perusteella huolestuneena tarkistin toimiiko oma kesän jälkeen ja en mitään outoa huomannut. Asentaisin sen nykyistä alemmaksi jos keksin helpon konstin.
Käyttänen laitetta kun oikeasti on kylmä. Muistaakseni ohjeessa mainittiin, että pitää huolehtia jäähdytysnesteen puhtaudesta. |
Lämppäreistä
Jos letkulämmitin allavesiletkussa, niin neste kiertää jäähdyttimen läpi, ja riippuen että kumpaan suuntaan, riippuu letkulämppärin asennuspaikasta.
Ja termostaatti yleensä pyrkii estämään kierron jäähdyttimeen, jos nesteen lämpö on alle 90 astetta. -> alavesiletku lienee se huonoin paikka? Tuosta citymaasturista (audi A3 quatro) paloi letkulämmitin ensimmäisellä koillismaan reissulla; ei etelän jäähdytysnesteet kestäneet -40 c pakkasia... laitoin tuon 1500w? tt-thermon? tuohon alkuperäisen lämppärin paikalle, siis oliko öljynjäähdyttimen? kiertoon. Hyvin toimi ainakin vielä viimme talvena, sisätilan lämmitin 1800w? defa, yleensä puoliteholla.... Mutta kun lähtee liiketeeseen, niin kovallakin pakkasella 2 tunnin lämmityksellä kone ja sisätilat lämpimät; ainoastaan ikkunat pitää rapata. Noita vokkelon koneita on myös säteilylämmittimellä, siis öljypohjaa lämmittää n. 250w vastus.... siis aivan hyvä idea, mutta ajastaan jälkeen jäänyt: -70 luvulla olisi ollut kova sana, kun öljyt oli mineraaliöljyj, ja 30 asteen pakkasessa ei saanut törpöstä ulos.... |
Itellä hyviä kokemuksia tt-thermosta. En etes miettis mitään tehotonta säteily- tai perinteistä letkulämmitintä.
Kun nuita juttuja hajonneista lukee niin aika moni on asennettu väärin. Ei mikään veteen tarkoitettu vastus kestä, että se käy kuivana. |
Lainaus:
|
Täytyy kyllä laittaa vakavasti harkintaan tuollainen TT-Thermo Jeeppiin, kun ei siinä ole lohkolämppäriä enkä sellaista oikein haluakaan.
Jeepissä vielä se hyvä puoli, kun vesi kiertää aina lämppärinkennon kautta niin ei tarvii ihmetellä. Taitaa jopa olla konehuoneessa tilaakin sille aparaatille ihan kelvollisessa paikassa :cool: |
Lainaus:
Jos sen lämmittimen asentaa kopinlämmittimen kiertoon ja kennolle menevä vesihana on kiinni, niin eihän se kuuma vesi kierrä minnekään vaan sutii siinä paikallaan. Tuossa lienee kuitenkin termostaatti, joka katkaisee lämmityksen? Vikaantumisen ymmärrän hyvin silloin kun on asennettu vesitilan yläpuolelle jolloin vastus kuumenee poikki, mutta osa vioista oli sellaisia, jotka menee vaan surkean laadun tai suunnitteluvirheen piiriin. Tällainen vika on jäähdytysnesteen päätyminen sähkökytkentäkoteloon. Missään ei ole viestejä siitä että laatuongelmat olisi korjattu. Ei kauheesti hotsita upottaa viikonlopun tunteja asentamiseen ja sitten taas poistamiseen ja uudelleenasentamiseen ties kuinka monta kertaa. Kivaahan se puuhaamine on mutta on sitä parempaakin puuhaa.:) Onko tietoa mistä vuodesta lähtien on tullut toimivaa kamaa markkinoille? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuo ongelma on lähinnä -90 luvun autoissa ja sitä vanhemmissa. Uudemmissa yleensä neste kiertää kennossa kokoajan ja lämmönsäätö tapahtuu ilmaläppien säädöllä, eli kaikki ilma ei kulje kennon läpi. |
Lainaus:
Toisessa autossa oli ylimääräinen lämppärin kenno sisällä ja varmaankin sellaisessa autossa hyödyntäisin ylimääräistä kennoa niin, että auton oman lämmittimen hana ei vaikuta. |
1 Liiteet
Vuosia sitten tein lohkolämmittimestä letkulämmittimen.
Pätkä putkea, päät tukkoon, lämmitin sisälle, ja sopivat liittimet. Oli veljen kuorma-autossa vuosia käytössä, kun sen tehdas tekoinen letkulämmitin hajosi. Molemmat 1500 W tehoisia |
Lainaus:
|
Lämmityselementti lähti liikenteeseen etäisen maan kauppiaan hyllyltä. Saa nähdä mitä sieltä tulee, härvelin päällä lukee VVKB eli ei ihan tuntematon autonpolttaja.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 13:00 (GMT +2). |