Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mitsubishi L200 4x4 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152227)

Kasitonni 09.09.2017 12:47

Mitsubishi L200 4x4
 
Morjesta. Ostin tuossa eilen 1997 vuosimallia olevan neliveto L200sen. Pohja ja pellit ruosteettomat ja yli 300tkm mittarissa. Tänään vähän katseltu öljyjä etuperästä, takaperästä ja vaihteistoista. Tietääkseni normivaihteistossa ja jakolaatikossa on eri öljyt? Alempi tarkistuspropu on varmaankin normilaatikon, jakovaihteiston öljyn tarkistuspropu varmaan ylempänä?
Onko jollain varmaa tietoa tästä? Otin kuvankim mutta vasta rekisteröidyin joten täytyy vielä vähän tutkiskella. :)
https://postimg.org/image/b2ilj6jt1/
Keltaisella ympyröity mun epäilys ehkä mahdollisesta jakolaatikon propusta.

hutikka 09.09.2017 15:04

Ei näy kuva. Lootalla ja jakiksella on eri öljyt.

Bazeeba 09.09.2017 17:04

Saman ikäisesessä pajerossa on jakolaatikon tarkistusroppu laatikon takapäässä kanta taaksepäin ja vaihdelaatikon roppu kuskinpuolella noin laatikon puolivälin paikkeilla.

hiluvitkutin 09.09.2017 18:53

Päävaihteisto
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=206768

Jakoaski
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=206769

Micco 09.09.2017 19:11

Onko tuon ikäisissäkin vielä tuo ns.heikompi laatikko?

hiluvitkutin 09.09.2017 19:16

En tiijä. Mut kai ne suunnilleen nuin on.
Eiköpä melkein joka peliin käyne nuilla ohjeilla...😀

Kasitonni 09.09.2017 19:48

Ooho tännehän on tullu vastauksia. :) Ehkä vähän liian hätäseen ruokatauolla tulin tänne kyselemään koska sehän oli aika helpossa paikassa ja löytyi jo, mutta silti kiitos selkeistä kuvista! Tulen taas kyselemään kun tarviin vastauksia.:D

Kasitonni 15.09.2017 12:06

Seuraavaa kysymystä pukkaa. Ohjekirjassakin näistä vissiinkin mainitaan mutta mitä öljyä kannattaa laittaa L200 vaihdelaatikoihin ja etu- ja takaperään? Normi ja jakolaatikoihin samaa vai eri öljyä?

hutikka 16.09.2017 07:53

Mulla ei ole suoraa vastausta mutta netissä on liki joka öljymerkillä öljytaulukko josta voit kattoa suositukset.
Tässä Mobilin:
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-...-selector.aspx

Kasitonni 20.09.2017 15:39

Seuraavaa kyssäriä pukkaa.. Moottori naputtaa, myyjä sanoi autoa ostettaessa että venttiilit täytyy säätää, ajattelin että vien oikeen liikkeeseen säädettäväksi. Tänään oli ja kuulemma ei tarvitse venttiileitä säätää että se on nyt vaan arvailua että mikä siellä naputtaa.. Täytyy vissiin johonkin taas viedä tutkittavaksi mutta onko täällä kenelläkään ideaa mikä voisi olla vikana?

Lerssinen 20.09.2017 18:18

Ota videota käynnistä ja pukkaa juutuubiin, koita nauhoittaa kauempaa konehuoneesta ettei mene ääni sekameteliksi.. ?

jmk 20.09.2017 18:30

varo ettei käy kuin mulla Scanian moottorin kanssa pyöräkuormaajassa, raskaankaluston asentaja kävi kuuntelemassa että suutin naputtaa. no vähän ihmettelin sitä kun ihan kun olisi kuulunut alakerrasta mut miten sitä vastaan väittää ammattimiehelle. Käski laittamaan 2 tahtiöljyä löpön sekaan se kuulemma helpottaa laitoin sit muutaman litran ja toden totta se naputus loppui tunnin päästä. Siinä oli vaan sellainen pieni kosmeettinen vaurio lohkossa, meinaan nyrkin mentävä reikä ja veivi kurkisti ulos...mutta yllätys ei ollut remonttimiehellä mitään osuutta asiaan vaikka ihan työkseen firman palveluksessa ja niiltä oli tilattu mies katsomaan

Kasitonni 20.09.2017 18:55

Juu varovaisia ollaan.. Jos nyt tää ei tästä selviä niin täytyypi ottaa videota. Kuulin tarinaa että saattaa olla joku laakeri mutta tiiä sitten. Tutkitaan

Kasitonni 22.09.2017 12:30

Alhaalla öljypohjan kohdalla kuuluu parhaiten naputus. Vähän epäilystä että alapään laakereista olisi joku mutta jos näin on niin pääsee aika helpolla..? Mutta jos jotain isompaa on männissä tms niin saa varmaan ruveta kattelemaan uutta moottoria koska auto on muuten mahtavassa kunnossa. Missäs hinnoissa näitten moottorit mahtaa olla? Täällä varmaan on joku asiasta tietävä?

kenni_ 22.09.2017 13:16

Muistaakseni tarkastettu 101kW makso ~2000e luokkaa ja kunnostettu jotain 4000e luokaa, kun kyselin tarjouksia 2015.


Tälläi ne oli vastannu :

1. Käytetty perusmoottori ilman apu- ja lisälaitteita ajomäärällä 88000 km hintaan 3280.00 eur takuu 6 kuukautta, toimitusaika Sopimuksen mukaan


2. Käytetty perusmoottori ilman apu- ja lisälaitteita ajomäärällä 119000 km hintaan 2880.00 eur takuu 4 kuukautta, toimitusaika Sopimuksen mukaan


3. Käytetty perusmoottori ilman apu- ja lisälaitteita ajomäärällä 133000 km hintaan 2680.00 eur takuu 4 kuukautta, toimitusaika Sopimuksen mukaan


Kaikki käytetyt moottorimme ja vaihdelaatikot ovat koekäytetty ennen irroitusta. Perusmoottorit ovat avattu ja tarkastettu ala- ja yläkerran osalta jolloin päästään tarkastamaan kiertokanget / kampiakseli / laakeroinnit sekä venttiilikoneisto ja nokka-akselit. Nämä ovat takuutarkastettuja perusmoottoreita.

4. Kunnostettu perusmoottori ilman apu- ja lisälaitteita ajomäärällä km hintaan 3880.00 eur takuu 12 kuukautta, toimitusaika Sopimuksen mukaan


Alla listaus kunnostuksen työvaiheista.

Moottorin sylinteriryhmä (lohko) puretaan, puhdistetaan, tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan.
Sylinteriryhmä mitataan, hoonataan, tarvittaessa porataan, männät tarkastetaan / tarvittaessa uusitaan, männänrenkaat uusitaan.
Kampiakseli kiilloitetaan ja laakerit uusitaan, tarvittaessa koneistetaan.
Kiertokankien laakerit uusitaan, runkolaakerit uusitaan.
Sylinterikansi tarkastetaan ja koneistetaan, venttiilit koneistetaan ja testataan alipaineella.
Venttiilinojaimet tarkistetaan ja tarvittaessa uusitaan. Venttilinohjureiden kumit uusitaan.
Hydrauliset nostajat tarkistetaan / tarvittaessa uusitaan.
Nokka-akselit tarkastetaan, kiilloitetaan ja tarvittaessa uusitaan.
Nokka-akselin laakerit tarkistetaan ja tarvittaessa uusitaan.
Jakopäänosat ja vesipumppu uusitaan.
Kaikki tarvittavat tiivisteet ja ruuvit uusitaan.
Moottorin lohko maalataan.
Akselitiiviste päädyssä ja vaihdelaatikon päässä uusitaan.
Öljypumppu kunnostetaan, tarvittaessa uusitaan.
Öljypohjan tiiviste uusitaan.


Hehh, näköjään menny jo konkkaan toi pulju.. :D (varaosia.com)

Kasitonni 22.09.2017 13:34

Kiitos laajasta vastauksesta! Hinnoissaan ovat näköjään nekin jos vertaa auton hintaan. Mutta toivon nyt että ei tarttis moottoria vaihtaa. Lisää kokemuksia on mukava kuulla!

kenni_ 22.09.2017 13:55

Joo, 114hv malleja on varmaan huomattavasti enemmän kun noita 136hv malleja.

Lerssinen 22.09.2017 17:37

Ostit vissiin yksityiseltä etkä esim häkkijopparilta ?

Alakertavikainen myyty venttiilien säädöllä korjautuvana on kyllä kunnon kusetuspaskaa :mad:

Mika_T 22.09.2017 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kasitonni (Viesti 1358226)
Vähän epäilystä että alapään laakereista olisi joku mutta jos näin on niin pääsee aika helpolla..?


Tuskin pääsee.
Alakerran hiotut pinnat on sen verran herkkiä että viottuvat käytännössä heti jos/kun laakeri pettää.
eli todennäköisesti kampiakseli vaihtoon jos siellä on kiertokangen laakeri sökö ja moottoria on käytetty.

kenni_ 22.09.2017 20:57

Ajat sen mitä kestää, sitten kone vaihtoon. Niin määki aattelin tehdä kun toi oma auto täristää ja vähän huohottaa.

Kysäseppä piruuttas tuolta -> https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2263385

Kasitonni 23.09.2017 08:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kenni_ (Viesti 1358278)
Ajat sen mitä kestää, sitten kone vaihtoon. Niin määki aattelin tehdä kun toi oma auto täristää ja vähän huohottaa.

Kysäseppä piruuttas tuolta -> https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2263385

Näin itsekkin ajattelin jos tilanne siltä näyttää. Täytyy ens viikolla vähän avata moottoria ja kattoa mikä meininki. Kiitos linkistä ja vinkistä :)

Ja lerssinen kyllä näin taisi käydä, tuli vähän hätäseen ostettua mutta eipä tuo niin kaduta kun ei näitä L200sia varmaan tämän kuntoisina kauheesti ole.

Kasitonni 24.09.2017 16:55

Tommosen https://youtu.be/Wizl0zQvaqs löysin juutuupista ja voisin sanoa naputuksen olevan aika samanlainen kuin videolla, videolla kuuluu ehkä vielä vähän terävämmin. En kyllä noita kommentteja oikein ymmärrä.

kenni_ 24.09.2017 19:54

Eipä kyllä mun korvaa kuullosta mitenkään kovin pahalta.
Onhan se vähän ylimääränen ääni 4d56:seen. Kuullostaa kyllä enemmän venttiilin ääneltä. ehkä.

Okei kyselin vähän, niin meinattiin että voi olla soikee mäntä, tolkuton venavälys, keinun rulla tai sit se laakeri.
Eli ehkä puristusten mittaus eka ja sit venakoppa auki.
Tai sitten voi olla myös suuttimessa vika... Että ehkä joku noista :D

Kasitonni 24.09.2017 21:02

Isäntä oli tuon kanssa viime viikolla yhessä huoltofirmassa ja ei oo kuulemma venttiileissä vika. Kiitos sulle tosi paljon jos oikeen kyselit! Tietoa ei oo koskaan liikaa näistä :)

Aiheesta sivuten itehän oon vasta tulokas täällä ja kattelin mm. sun profiilia niin äijähän on kunnon veteraani jos jo vuodesta 2004 oot täällä toimittanut :D

kenni_ 25.09.2017 08:15

No enpä nyt veteraanista tiedä.. Kiinnostaa vaan itteekin kun on samallainen laitos itelläkin, eikä sekään oo ihan täydessä tikissä.


Sivu luotu: 00:56 (GMT +2).